Gå til innhold

Kan baby kaste opp av feber?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gutten min på 11 måneder hadde feber i hele går, ikke så høy men nok til at han virket utilpass. Han har hatt feber før og kastet da opp en gang. Ca 14 timer etter feberen kom, begynner han å kaste opp idag på morgenen. Han kaster opp mye, med 5-10 minutters mellomrom 4-5 ganger også plutselig er han fin igjen etter at paraceten har virket. Er det feberen som førte til oppkastet? Med engang feberen forsvant stoppet også oppkast 

Anonymkode: 67ebc...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tipper omgangssyke. De kan kaste opp av feber og kvalme, men 4-5 ganger med 5-10 min mellomrom er noe annet. 

Anonymkode: a35d7...dfb

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tipper omgangssyke. De kan kaste opp av feber og kvalme, men 4-5 ganger med 5-10 min mellomrom er noe annet. 

Men er det mulig at kun han får det? Vi andre er friske, og han går ikke i barnehage 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men er det mulig at kun han får det? Vi andre er friske, og han går ikke i barnehage 

Det kan skje fordi viruset smitter så utrolig lett. Du kan ha tatt på en handlekurv i butikken, og deretter på bilsetet f.eks. Det er ikke alltid voksne blir smittet, eller kanskje rettere sagt, vi kan få viruset i oss uten at det bryter ut. Da jeg hadde omgangssyke som barn (ofte!) var det sjelden min mor fikk det, selv om hun vasket spy hele dagen.

Jeg tipper også omgangssyke siden han har spydd flere ganger. Håper han blir fort frisk igjen og at dere andre slipper unna. 

Anonymkode: 6fcf4...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Trenger jo ikke å være i barnehage for å bli syk. Smitten er over alt hvor det er folk. 

Anonymkode: 0e13e...6ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja. Du kan få det hvor som helst og det må ikke smitte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kontakt legen- dehydrering kan ha symptomer som oppkast.

Anonymkode: bb0d4...d91

Det er vel mest vanlig at man ser det an noen dager hvis barnet har en OK allmentilstand. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Gutten min på 11 måneder hadde feber i hele går, ikke så høy men nok til at han virket utilpass. Han har hatt feber før og kastet da opp en gang. Ca 14 timer etter feberen kom, begynner han å kaste opp idag på morgenen. Han kaster opp mye, med 5-10 minutters mellomrom 4-5 ganger også plutselig er han fin igjen etter at paraceten har virket. Er det feberen som førte til oppkastet? Med engang feberen forsvant stoppet også oppkast 

Heller omvendt. Feber er ingen sykdom bare et symptom på en infeksjon. Små barn får mye oftere feber i forbindelse med infeksjoner generelt enn voksne. Her høres det ut som en mage/tarminfeksjon som medfører oppkast og sekundært feber.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste, nå 20 mnd, har alltid kastet opp ved stigende feber, spesielt når den stiger raskt. Dette er ikke unormalt, spesielt ikke blant babyer som gulper mye.

Likevel tror jeg ikke det er det din sønn har, når han hadde feber så lenge først. Mange sykdommer gir både feber og oppkast.

Pass på væskeinntak, og ha en håndduk og balje tilgjengelig i tilfelle ny runde med oppkast.

Anonymkode: bf9ff...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helst at årsaken til oppkast og feber er den samme: Virus. 

Dette kan jo være et virus som dere andre allerede har vært utsatt for og derfor er immune mot.

Hvis han nye møter viruset for første gang, må han gjennom runden med inkubasjonstid, oppkast og feber for at immunforsvaret hans skal få utviklet antistoff, slik at han også blir immun mot dette viruset. 

Anonymkode: 690fb...2dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...