AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #1 Skrevet 11. desember 2023 Tenkte jeg skal til Sverige. De spør ofte om jeg vil betale i svenske eller norske kroner når jeg skal dra kortet mitt. Hva er best da? Anonymkode: 0ccbf...91d
bvp Skrevet 11. desember 2023 #3 Skrevet 11. desember 2023 Betal i svenske, da betaler du offisiell kurs, betaler du i norske så får du butikkens kurs som er mye dårligere. 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #4 Skrevet 11. desember 2023 Svenske. Da får du bankens kurs og ikke butikkens. Anonymkode: 75ea8...eca 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #5 Skrevet 11. desember 2023 Fru Uperfekt skrev (3 minutter siden): Betal i norske Nei, da må du betale butikkens kurs i stedet for den offisielle. Anonymkode: 1bcc4...225 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #6 Skrevet 12. desember 2023 Som andre skriver her: Betal alltid i lokal valuta! Velger du å betale i norske kroner er du prisgitt den kursen butikken/leverandør av tjenesten i utlandet setter. Jeg tror jeg forstår logikken hos de som velger å betale i NOK på terminaler i utlandet: Det skaper en forutsigbarhet i forbruket. Men samtidig risikerer du å snute deg selv kraftig. Nå tror jeg ikke dette er noe problem hos grensebutikkene i Sverige, de våger nok ikke å gi deg veldig dårlig kurs. Noe helt annet er når Ola og Kari farter i «syden-land». Der kan det fort være mer vill vest! Kortversjonen er at en først som sist skal venne seg til alltid å betale i lokal valuta. Dessuten skal folk være svært obs på minibanker og kontantuttak i utlandet, men det er en annen diskusjon. Anonymkode: 07f82...223 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #7 Skrevet 12. desember 2023 Alltid lokal valuta! Anonymkode: 0a681...c8d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå