Gå til innhold

Sex etter fødsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge tok det før dere begynte å ha sex igjen etter fødsel? 

Når er det innenfor å håpe på litt seksuell kontakt igjen? Enten oralsex eller vaginal sex.

Hilsen mann med høygravid kone.

Anonymkode: 573ac...7a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er sikkert noe dere kan snakke om sammen :) 

De fleste fagfolk anbefaler å vente minst seks uker. Selv har jeg ikke født, men har mange venninner som har gjort det. De færreste føler at kroppen er i stand til vaginal sex under to måneder etter fødsel. Du har en helt ny kropp, mater et helt nytt menneske og har et helt nytt liv. De fleste som jeg kjenner er ikke mentalt klare for sex de første månedene, om ikke året. 

Heldigvis er det mange andre måter å være intim/vise kjærlighet på. Det viktigste er jo at mor og barn er trygge. 

Anonymkode: f29fa...c65

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Kvinner skal helst unngå vaginal sex i 6 uker etter fødsel pga infeksjonsfare. Så kommer det veldig an på når kvinnen føler seg klar. Nattevåk og brystspreng og skrikebaby osv...

Ikke vær urimelig som mann. La henne få tid til å lande og heles uten mas.

Anonymkode: 1ca08...e60

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva gjør du for at hun skal ha lyst på deg da?

Anonymkode: 8edbc...da9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør du for at hun skal ha lyst på deg da?

Anonymkode: 8edbc...da9

Akkurat nå er det uaktuelt uansett. 

Til dere andre - takk for svar.

Skrevet

Tenker at det viktigste er å håpe på at mor og barn får en fin og trygg tid etter fødsel, det er mye viktigere enn å bli sugd. Har enda til gode å møte ei dame som har lyst på sex 2 måneder etter fødsel. 

Lykke til med den nye i familien ❤️ Fokuser på det nye tilskuddet, og ikke bare sex. 

Anonymkode: f29fa...c65

• Liker 5
Skrevet

Vel, jeg var kjempe klar for sex når de 6 ukene hadde passert! Egentlig før og, men måtte vente. Savnet det i siste trimester, men var så ubehagelig å være gravid at det ble veldig lite. Oral fristet ikke like mye før det har passert 1 år. Er liksom mer jobb enn selve akten..

Anonymkode: 2b229...c39

Skrevet

Det er så mange faktorer som spiller inn at det er umulig å si noe som helst. Like vanlig å ha sex noen få uker etter fødsel som å vente i mange mnd. 

Jeg har generell høy sexlyst og vi hadde sex etter 5 uker med førstemann, 4 uker med andremann og 8 dager med sistemann. Her var det kun sting som hindret sex tidligere med de to første. Ingen sying med tredjemann, så vi kunne ha sex som normalt etter 8 dager (selvfølgelig med kondom mtp. infeksjonsfare). 

Mange kjenner seg riktignok ikke klar for sex den første tiden. Det er mange forandringer både fysisk og psykisk. Man er sliten, sover dårlig, blør, har et annet menneske på kroppen hele tiden, føler seg ikke vel i egen kropp eller at sex rett og slett havner langt nede på lista over hva kvinnen har behov for. 

Så mitt råd er å ha god kommunikasjon med partner og ikke lag deg noen som helst forventninger. Forsøk å dekk hennes behov så godt du kan etter fødsel. Vær støttende, gi omsorg, fjern faktorer som kan gjøre henne sliten og rett og slett behandle henne som en dronning. Vis forståelse og for all del; legg dine behov til siden en stund. Ikke mas på sex eller ytre misnøye. Du kan gjerne si at du gleder deg til å ha sex med henne igjen og bekreft at hun er fin og sexy, men ikke press henne til sex. Ta deg en runk i det stille for å lette på trykket frem til hun er klar. 

Anonymkode: 4820b...ab2

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi hadde sex tett innpå fødselen, og begynte på igjen noen uker etterpå (relativt grei fødsel). Den beste måten å gi henne lyst igjen, er å gi henne avlastning, kos og hvile (nok søvn).😴

Skrevet

Vi hadde sex 4-5 uker etter fødsel begge gangene. Ventet bare til jeg var sluttet å blø så mye. 

Anonymkode: 7cdc5...9c4

Skrevet (endret)

Med første hadde jeg omtrent ingen skader (liten førstegradsrift), men hadde en helt jævelig jordmor som tok over fra hun som var der når jeg fødte. Den første jordmoren sa at det var ingenting som trengte å sys, mens den andre mente at det måtte, og sydde igjen alt for stramt, skjevt, jeg fikk infeksjon og sykehuset tok ikke denne infeksjonen på alvor. Hadde fortsatt infeksjon etter 2 mnd, så det var absolutt ikke aktuelt med sex. Sa ifra igjen (for 4 gang eller no) om dette, og fikk beskjed om at jeg burde jo ha hatt antibiotika - hvorfor sto jeg ikke på mitt?! Hvor mange ganger var jeg ment å si ifra da???

Pga infeksjonen ble det dannet en del arrvev som gjorde vondt i over et halvt år etterpå, og jeg fikk også helt annen bakterieflora som luktet vondt, selv om prøver sa at det ikke var noe galt. Hadde ikke lyst på sex når jeg syntes ting luktet helt forferdelig. I tillegg sov ungen veldig dårlig. 

Totalt tror jeg det tok ca et år før jeg hadde sex igjen, så det kan avhenge av mange ting. Det tok lang tid før ting ikke gjorde vondt, før ting lukta som normalt og før jeg faktisk hadde nok energi til å ha noe sexlyst i det hele tatt. Hjalp ikke at vi ikke hadde noe familie som avlastet heller.

Endret av katties
Skrevet

Jeg tror du må regne med minst 6 uker, som andre her sier, kanskje mer hvis det skulle bli spesielle komplikasjoner ved fødsel eller vanskelig barseltid. Og det blir ikke bedre om du presser deg på.

Skrevet

Her tok det rundt fire måneder fra fødsel. Jeg hadde rett og slett så vondt nedentil, følte meg som en melkemaskin og var øm i hele kroppen. Det føltes ut som at jeg hadde influensa hele tiden. Mannen var heldigvis fantastisk, vi snakket åpent om sex fra starten av og han hadde ikke noe behov for å rushe det. Vi brukte bare masse tid sammen med barnet vårt, han masserte meg hver eneste dag, dullet og stelte med baby og meg og sørget for at jeg fikk nok søvn og omtrent ikke behøvde å gjøre noe husarbeid. Så fort smertene var borte var jeg klar for sex igjen. Hadde mannen derimot mast og presset eller ikke bidratt 100% med hjem og baby tror jeg at jeg kunne gått årevis uten sex. 

Anonymkode: ca337...7b0

• Liker 1
Skrevet

Dere blir å ha sex når hun er klar og har overskudd.

Ikke mas ihvertfall, det er skikkelig turn off for damer med melke-pupper og såre underliv og lite overskudd på søvn.

Anonymkode: 73d41...3e4

Skrevet

Fikk barn for 15 mnd siden. Kan telle på en hånd antall ganger vi har hatt sex siden fødsel. Null sexlyst siden jeg er konstant sliten, ammer, mye våkentid på netter osv så jeg ville sagt alt fra 6-8 uker etter fødsel til 2-3 år. 

Anonymkode: 369db...bf4

Skrevet

For meg tok det litt over 6 mnd. Fine fødsler og ingen fysiske begrensninger, jeg hadde bare ikke noen interesse av sex første tiden. Når baby sov mer alene og ikke ammet hver andre time endret deg seg gradvis og ting falt på plass (etter litt treg oppstart, man føler seg nesten jomfru etter 1 år uten sex).

Anonymkode: 51ef4...797

Skrevet

Et halvt års tid..

Anonymkode: 1f288...806

Skrevet

Etter første under to uker. Vi var enda veldig forelska og veldig unge😅 Men det var for tidlig. Hadde sting fra klipp. Det gikk nogenlunde greit, men var veldig ømt og stramt i et halvt år før det ble som før. Med neste husker jeg ikke helt. Gikk nok to måneder. Med siste husker jeg ikke helt. Kanskje tre måneder. Etter som vi ble eldre og mer etablert ble det mer viktig med nærhet og å være raus med hverandre i babytida. Sex er jo fint hvis man har energi og overskudd. For å få lyst på sex bør det være god stemning ellers også. Så til kommende far vil jeg si at det beste du kan gjøre for at det skal bli stemning for sex, er å ta det arbeidet med babyen som du kan bidra med. Hvis hun føler seg helt stuck med babyen, som gjerne ammer og vil være helt inntil mor, er det fort gjort at hun mister seg selv i babybobla. Gi henne rom til å ta en lang dusj eller et bad. Eller å bare komme seg litt ut. Ta bleieskift og gi henne litt rom. Kjøp blomster eller bare vær kjærlig, uten at det nødvendigvis er noen forventninger til sex. Når hun føler seg klar vil hun ta initiativ. Men ta det rolig og forsiktig i starten. Det føles kanskje annerledes i starten, men det går seg til. Hvis man ammer blir man ofte ikke like våt, så lurt å kjøpe noe godt glidemiddel. Så kan man selvsagt gjøre andre ting enn penetrering, hvis man ikke ønsker å vente ☺️ Har tre barn, og kan helt ærlig si at sex nå er.bedre enn før. Knipeøvelser er også gull. Lykke tiø!

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

En ting er når hun er fysisk klar, en annen når hun er mentalt klar.

Mannen min viste seg å være en flott far, som virkelig stilte opp. Han var også flink til å ta vare på meg. Og ga meg spontane komplimenter. Han visste nøyaktig hvordan han skulle snakke mitt kjærlighetsspråk.

Så, vel, jeg ble klar mentalt lenge før det var gått 6 uker.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvor lenge tok det før dere begynte å ha sex igjen etter fødsel? 

Når er det innenfor å håpe på litt seksuell kontakt igjen? Enten oralsex eller vaginal sex.

Hilsen mann med høygravid kone.

Vi ventet ca 1 år ved begge våre svangerskap.

Fra hun ble gravid gikk det ca 1.5 år uten sex for vår del. Var likt ved begge svangerskap.

Anonymkode: eb5d3...99c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...