AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #1 Skrevet 11. desember 2023 Var det foreksempel like mye Omgangssyke i barnehager for 40,50 år siden? Eller var det mindre siden færre barn gikk i barnehage? Var det like mye rundt juletider? Jeg spør på grunn av nysgjerrighet, da jeg syns det er Omgangssyke hele tiden. Hørte jo nesten ikke om det før. Men kan vel også være fordi det ikke ble opplyst om det så mye foreksempel i avisene. Ikke vet jeg... Anonymkode: e5259...78c
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #2 Skrevet 11. desember 2023 Kjenner ikke til statistikk her, men var barn på 80-tallet og husker godt omgangssyke! Gikk ikke i bhg eller SFO. Anonymkode: 9e2f9...d89 2
jordbær86 Skrevet 11. desember 2023 #3 Skrevet 11. desember 2023 Mulig. Kanskje folk før var flinkere til å holde seg og barna sine hjemme når de var syke. Ellers så var det ikke så vanlig å gå i barnehage som nå.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #4 Skrevet 11. desember 2023 Kjenner heller ikke til statistikk, men husker det selv fra jeg var barn. Jeg og mine søsken hadde det sjeldent, men et søskenpar i gata vår hadde det så og si hvert eneste år i tiden opp mot jul. Vi pleide å spøke med at det ikke var jul før de hadde hatt omgangssyke i hus. Ingen av oss gikk i barnehage, forresten. At det er mer nå, gir kanskje mening, siden flere (små) barn er samlet på et sted enn det som var typisk før i tiden. Men vi omgikk jo også andre barn, og smittsomme sykdommer spredte seg gjerne mellom familier i gata/nabolaget. Anonymkode: 3cae6...4c0 3
powerpuffen Skrevet 12. desember 2023 #5 Skrevet 12. desember 2023 Det er nok mer nå enn før. Folk har så viktige jobber og viktige liv at de bare MÅ sende poden i barnehagen før den er frisk. Så smittes hele avdelingen, alle ansatte også har du det gående. Folk har helt glemt hvordan vi tok hensyn til hverandre under Covid. Det finnes faktisk folk som kan bli alvorlig syke av omgangssyke også. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #6 Skrevet 12. desember 2023 Aner ikke. Var ikke ofte syk på 80/90-tallet. Mine barn er heller ikke mye syke, gått i både bhg og SFO. Ene datteren på 10 år har kun kastet opp en eneste gang i livet sitt Anonymkode: 8eefb...6f6 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #7 Skrevet 13. desember 2023 Ja. Kanskje folk var mindre ego før. De holdt seg hjemme til de var helt friske og hadde ikke noe behov for å gå ut blant folk å spre smitte. Anonymkode: e5259...78c 1
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #8 Skrevet 13. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja. Kanskje folk var mindre ego før. De holdt seg hjemme til de var helt friske og hadde ikke noe behov for å gå ut blant folk å spre smitte. Anonymkode: e5259...78c Tror de tålte generelt mer. Anonymkode: bacd5...a0e 1
Jadzia Skrevet 13. desember 2023 #9 Skrevet 13. desember 2023 Det var jo knapt barnehager for 30-40 år siden. Mange mødre var hjemme med ungene. Da jeg begynte på skolen i 85, var det bare tre i klassen på 24 elever som hadde gått i barnehage. men ser jeg 20-25 år tilbake i tid, og sønnen til eksen, så var det en runde før påske og en før jul hvert år. Og det var det. Nå går det jo konstant fra september til mai! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå