Gå til innhold

Hvordan få voksen sønn til å flytte ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som snart blir 20 år. Han bor fortsatt hjemme. Bidrar ingenting på noen som helst slags måte. Nå har han i tillegg hatt et par episoder med ugrei oppførsel. Han har fått beskjed om å unnskylde seg, men han står på sitt. Han har fått beskjed om å flytte ut, men han gjør det ikke. Har ikke råd til det sier han. Gir blaffen i det vi sier. 
Hva gjør vi? Han trenger å flytte, for jeg har han langt oppi halsen. Men, samtidig vil jeg ikke at han skal avskrive oss helt fordi vi må gå drastisk til verks heller. 

Anonymkode: 084bb...5db

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selg og flytt i leilighet

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Vanskelig. Her er det vel at man må kanskje komme med litt tough love... 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville oppfordret til å hjelpe ham med å flytte ut. Altså, ikke kast ham på dør, men ha en samtale om veien videre. Det tar tid å skaffe seg jobb, bolig ol, og kanskje er han redd og usikker for hvordan det vil gå med ham alene? Kanskje vet han ikke hvor veien i livet går videre? 

Jeg ville også kanskje tilbudt ham å fortsette å bo hjemme, men da mot at han begynner å betale leie, som en mellomløsning en stund. 

Anonymkode: fc909...a3e

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Slå av internett hvis han er avhengig av det. Slutt å ta klesvask eller tilrettelegg på noen måte hvis du holder på med det. Hver gang han klager over noe minner du han på at dette kan han gjøre på annen måte når han flytter hjemmefra.

Har han jobb?

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Skal du begynne å oppdra ham nå- hvorfor har du ikke brukt noe tid på det tidligere? 

Anonymkode: 368af...4ab

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Han er i alle fall nødt til å begynne å bidra. Ikke vask klærne hans, ikke lag middag til ham hver dag, be ham bidra med dagligvarer osv.

Anonymkode: 49db5...92a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (19 minutter siden):

Slå av internett hvis han er avhengig av det. Slutt å ta klesvask eller tilrettelegg på noen måte hvis du holder på med det. Hver gang han klager over noe minner du han på at dette kan han gjøre på annen måte når han flytter hjemmefra.

Har han jobb?

Han har jobb, men jobber langt i fra fult. 

ts

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg ville oppfordret til å hjelpe ham med å flytte ut. Altså, ikke kast ham på dør, men ha en samtale om veien videre. Det tar tid å skaffe seg jobb, bolig ol, og kanskje er han redd og usikker for hvordan det vil gå med ham alene? Kanskje vet han ikke hvor veien i livet går videre? 

Jeg ville også kanskje tilbudt ham å fortsette å bo hjemme, men da mot at han begynner å betale leie, som en mellomløsning en stund. 

Anonymkode: fc909...a3e

Alt dette har blitt sagt. 

ts

• Liker 1
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (22 minutter siden):

Selg og flytt i leilighet

Det kan vi ikke gjøre. Vi har flere barn. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han har jobb, men jobber langt i fra fult. 

ts

Du sier at han nå har så så lang tid før han skal være ute. Bytt passord på Internett (og ikke gi han det). Slutt med alt du gjør for han. 

Anonymkode: 0a2ca...59e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Betaler han leie i heimen? 

Anonymkode: 51bac...220

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Betaler han leie i heimen? 

Anonymkode: 51bac...220

Og hvordan mener du i så fall at tråd-starter her liksom skal kreve inn eventuell husleie da?? 

En tjue-åring kan jo selvfølgelig bare nekte plent å betale ett eneste øre, og da har foreldrene neppe noen mulighet til å kreve disse pengene overført.        

Anonymkode: 63008...c0c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Har en sønn som snart blir 20 år. Han bor fortsatt hjemme. Bidrar ingenting på noen som helst slags måte. Nå har han i tillegg hatt et par episoder med ugrei oppførsel. Han har fått beskjed om å unnskylde seg, men han står på sitt. Han har fått beskjed om å flytte ut, men han gjør det ikke. Har ikke råd til det sier han. Gir blaffen i det vi sier. 
Hva gjør vi? Han trenger å flytte, for jeg har han langt oppi halsen. Men, samtidig vil jeg ikke at han skal avskrive oss helt fordi vi må gå drastisk til verks heller. 

Her må det nok avklares og settes tydeligere grenser. Gi ham to valg: enten betaler han husleie og hjelper til med noen faste plikter, eller jan flytter ut. Gi ham X uker å tenke på. Sett en dato for når dette trer i kraft. Presiser at du er glad i ham og at dette handler om hans eget beste, om å ta vare på forholdet dere i mellom, samt å ta ansvar og bli voksen. Avklare hva du forventer av en ung mann på tjue. Spør hva han selv forventer at en tjueåring skal gjøre og oppføre seg

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Prøv å se om dere kan sette opp et budsjett sammen. Gå på visning på leiligheter til leie. Regn ut hvor mye mer han må jobbe for å betjene utgifter. Hjelp han i gang! 

Anonymkode: 575fb...882

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis fornuft ikke seirer, så kan du;

Støvsuge gangen utenfor døren hans hver morgen kl. 07:00. 

Be han dempe seg hver gang han spiller musikk eller ser tv. 

Spør han hvor han skal og vær irriterende nysgjerrig på alt, a la "Du har ikke fått den en liten jentevenn da?"

Kjøp det treigeste internettet som finnes.

Avslutt mobilabonnementet hans. Skyld på at alt er dyrt og at han har jobb. 

Kjøp kun inn mat han ikke liker. Fisk 7 dager i uka. 

Anonymkode: 3cdcf...7b0

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet

Hadde fjerna døra til rommet hans. Vil han ha privatliv kan han flytte 😂 

Anonymkode: f764b...bf7

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis fornuft ikke seirer, så kan du;

Støvsuge gangen utenfor døren hans hver morgen kl. 07:00. 

Be han dempe seg hver gang han spiller musikk eller ser tv. 

Spør han hvor han skal og vær irriterende nysgjerrig på alt, a la "Du har ikke fått den en liten jentevenn da?"

Kjøp det treigeste internettet som finnes.

Avslutt mobilabonnementet hans. Skyld på at alt er dyrt og at han har jobb. 

Kjøp kun inn mat han ikke liker. Fisk 7 dager i uka. 

Anonymkode: 3cdcf...7b0

Du glemte en ting, kjøp trekkspill. :D

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Snart 20? Han var ferdig på vgs rett før sommeren? Det er ikke helt vanlig å bare kaste it barna sine. Hva er det som plager deg så mye? 
Hva er planene hans? Jobbe et år, så studere? 
Synes det høres ganske rått ut å kreve utflytting straks sønnen er ferdig på vgs.

Bør ligge mye bak her.

Anonymkode: 8523e...69d

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg hadde nok satt meg ned med han, prøvd å få tak i hva som er problemet. Gjort det klart at slik kan vi ikke leve, det må skje noen endringer. Kanskje ville jeg krevd familieterapi om han skulle fortsette å bo hjemme. Alternativet om han ikke vil fire på noe, er at jeg bestiller en time på Nav til han og så får han ta det derfra. 

Anonymkode: 5a752...6e8

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...