Gå til innhold

Ekteskap som nærmer seg slutten - hvor skal jeg starte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mann og jeg har vært gift i 15 år så jeg føler meg helt lost. Det er ikke sikkert ekteskapet er over, men han vet ikke lenger hva han vil og alt peker på veien mot brudd. Jeg ba han i alle fall holde ut til over jul.

Hvor begynner jeg når jeg brått blir alene og har barnet annenhver uke? Sjekket lånekalkulator og ifølge den kunne jeg ikke låne mer enn 1750000. Virket veldig lite synes jeg. Jeg har 600.000 i året, ikke bil, 20.000 i annen gjeld. Ved salg av huset regner jeg med ca. 800.000 i egenkapital. Barnet er stort så ikke noe bhg. eller noe.

Hvor begynner man når bruddet blir et faktum? Føler alt raser her nå

Anonymkode: 80c1d...336

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Naturlig å føle at alt raser i slik situasjon, men det går forunderlig bra for de fleste. 

Nettopp fulgt to venninner gjennom dette, og kaoset like før, under og etter bruddet har landet. Nå trives de begge i eget hjem, og ting går bare bedre og bedre. Var veldig stress rundt å få kjøpt bolig for ene, for hadde liten kapital, men det ordet seg, og nå har hun det riktig så koselig. Fortvilelsen før, under og etter bruddet er erstattet med å finne seg selv igjen. 

Anonymkode: 78d03...dfa

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Min mann og jeg har vært gift i 15 år så jeg føler meg helt lost. Det er ikke sikkert ekteskapet er over, men han vet ikke lenger hva han vil og alt peker på veien mot brudd. Jeg ba han i alle fall holde ut til over jul.

Hvor begynner jeg når jeg brått blir alene og har barnet annenhver uke? Sjekket lånekalkulator og ifølge den kunne jeg ikke låne mer enn 1750000. Virket veldig lite synes jeg. Jeg har 600.000 i året, ikke bil, 20.000 i annen gjeld. Ved salg av huset regner jeg med ca. 800.000 i egenkapital. Barnet er stort så ikke noe bhg. eller noe.

Jeg føler med deg. Jeg flyttet fra "drømmehuset" til en liten leilighet. Det var kjempetungt (ikke tapet av huset, men bruddet), men økonomisk gikk det rundt. Jeg følte ikke noe på tapet av levestandard, men jeg fikk kjempeproblemer med samlivsbruddet. Jeg burde søkt hjelp til å håndtere alle følelsene tidligere.

Barnet var jo selvsagt påvirket, men vi snakket masse om at voksne noen ganger slutter å være kjærester, og da er det normalt å flytte fra hverandre. Barnet er voksent i dag, og vi har snakket mye om hvordan dette opplevdes for henne. Hun var så liten da at hun knapt husker noe, men hun er veldig klar over at vi foreldre er to vidt forskjellige mennesker. Og at vi begge er glade i henne.

Anonymkode: df965...5dc

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Gjorde det samme før sommeren. 

Litt kaotisk i starten, men nå som jeg er alene er alt så sykt mye bedre🥰 Stortrives og det går rundt økonomisk også. Viktigste er livskvalitet og den ble bedre etter jeg valgte å gå.

Skrevet

Hvor mye har du av oppsparte midler utenom huset?

Anonymkode: b2561...4c1

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Høres veldig lite ut, så det tenker jeg må være feil. 

Hovedreglen er at du kan låne inntil 85% av boligens verdi, og at du må ha 15,00 % egenkapital for å dekke kjøpet av boligen. Videre kan du ikke ha gjeld som er høyere enn 5 ganger inntekten din og du må kunne tåle at lånerenten stiger med 3,00 %-poeng.

Anonymkode: 13308...7c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sjekk flere banker, ikke bare din egen bank. Ta runden og sjekk rundt omkring på nett.

Ta ev en telefon til din banks lånerådgivere (må kanskje avtale tid og bli oppringt av en når det er ledig tid) og ta alt muntlig over telefon først, og hør hvor mye du faktisk kan låne.

Du har 100 000 mer enn meg i året, men jeg fikk alene låne 1,7 mill for fem år siden. Altså før renteoppgangene. Jeg hadde 900 000 i egenkapital. Du burde klare å få låne mer enn 1,75 da, tror jeg, bare du snakker med et menneske i banken og ikke en vrang lånekalkulator på nett.

Anonymkode: 73208...12a

Skrevet

Det kommer til å gå bra! Pust med magen, ta en ting av gangen. Jeg avtalte med meg selv at de første tre månedene ville bli kaos og dritt, så skulle det gå oppover. Og det har det gjort, over all forventning.

Anonymkode: 1c88b...d13

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Høres veldig lite ut, så det tenker jeg må være feil. 

Hovedreglen er at du kan låne inntil 85% av boligens verdi, og at du må ha 15,00 % egenkapital for å dekke kjøpet av boligen. Videre kan du ikke ha gjeld som er høyere enn 5 ganger inntekten din og du må kunne tåle at lånerenten stiger med 3,00 %-poeng.

Ikke nødvendigvis feil nei… hovedregelen er at man skal ha en positiv betjeningsevne selv om renten stiger med 3% ut ifra dagens nivå. Utgiftene i husholdningen beregnes ut i fra SIFO standard, og har man barn reduseres betjeningsevne dramatisk. De fleste som har forsørgeransvar tåler ikke 5*brutto i gjeld, så den «regelen» er veldig misforstått. Forstår heller ikke at folk ønsker å presse økonomien sin til smertegrensen (med mindre man vet at det er bedre tider i vente, f.eks høyere inntekt eller arv som kommer). Det er heller ikke sikkert du får mellomfinansiering (dvs. finansieringsbevis på ny bolig FØR eksisterende er solgt, eller skifte er utført).

Ring banken og spør hva som er realistisk å forvente for deres situasjon. Hilsen finansrådgiver i bank 

Anonymkode: 7e324...88b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke nødvendigvis feil nei… hovedregelen er at man skal ha en positiv betjeningsevne selv om renten stiger med 3% ut ifra dagens nivå. Utgiftene i husholdningen beregnes ut i fra SIFO standard, og har man barn reduseres betjeningsevne dramatisk. De fleste som har forsørgeransvar tåler ikke 5*brutto i gjeld, så den «regelen» er veldig misforstått. Forstår heller ikke at folk ønsker å presse økonomien sin til smertegrensen (med mindre man vet at det er bedre tider i vente, f.eks høyere inntekt eller arv som kommer). Det er heller ikke sikkert du får mellomfinansiering (dvs. finansieringsbevis på ny bolig FØR eksisterende er solgt, eller skifte er utført).

Ring banken og spør hva som er realistisk å forvente for deres situasjon. Hilsen finansrådgiver i bank 

Klart, men da skal du ha endel søppelgjeld fra før av.

Jeg fikk lån på 4,5 mill, hadde 700k i egenkapital og har ca 1 mill i lønn. Har to barn som jeg har 50%.

Dette fra landets største bank.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Klart, men da skal du ha endel søppelgjeld fra før av.

Jeg fikk lån på 4,5 mill, hadde 700k i egenkapital og har ca 1 mill i lønn. Har to barn som jeg har 50%.

Dette fra landets største bank.

Husk at banken beregner det samme utgiftsnivået om du har 600.000 eller 1 million i inntekt. Ser at beregnet betjeningsevne for en person med to barn 50/50, uten bil eller annen gjeld er 2.000.000 kr. Økes inntekt til 1 mill, økes  betjeningsevne til 5.000.000. Dette fordi du har 400.000 kr mer en TS til å betjene lån med…

Så blir det til slutt opp til banken å avgjøre om de ønsker å ta et eventuelt avvik på kvoten sin (det kan de gjøre i 10% av lånesakene), og om kunden ønsker å ta risikoen. Jeg tipper bankene strekker seg til 2.000.000 i langsiktig lån til TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...