Gå til innhold

Mindre intelligent rektor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et forslag - du kan bli rektor. Jeg har hørt at det er en morsom og godt betalt jobb. Spesielt inspirerende er det visst med dusteforeldre og de uoppdragne barna deres.

Anonymkode: ffa71...b7e

• Liker 1
Skrevet

Du virker veldig høy på deg selv.

Skrevet
Tiuren skrev (1 time siden):

Hvor godt kan du loven, og hvorfor? Har du juridisk bakgrunn, eller annen relevant utdanning? 

Min mann er advokat, og spesialist i offentlig rett. Jus er ikke mitt fag, men det er relativt enkelt å faktisk lese en lovtekst eller en veiledning fra Utdanningsdirektoratet. Når selv det blir for krevende vet ikke jeg.

Anonymkode: 560a4...d57

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så du mobber rektor også blant FaU? Spesielt. 

Anonymkode: 65dde...4a2

Det er da vel bedre at vi humrer enn at vi går i strupen på henne? Vi er så oppbyggelig vi bare kan og forsvarer henne utad. En plass må vi ventilere. Tross alt vi som drukner i kritikk fra foreldrene. Synes du virker skinnhellig her.

• Nyttig 1
Skrevet
lysestake skrev (1 time siden):

Du virker veldig høy på deg selv.

Forstår du ironi og harselas? Jeg prøver å skrive litt karikert for å få fram utfordringen vår. Skal aldri mer melde meg til FAU-arbeid. 

Skrevet

Man trenger bare  en 4’er i matte for å bli lærer. Gamle lærere blir ofte rektorer. Dette er en like uattraktiv jobb som psykolog i ppt. Træsjet får jobb der.  Hva er galt med hennes intelligens? 

Anonymkode: 44927...489

Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Min mann er advokat, og spesialist i offentlig rett. Jus er ikke mitt fag, men det er relativt enkelt å faktisk lese en lovtekst eller en veiledning fra Utdanningsdirektoratet. Når selv det blir for krevende vet ikke jeg.

Det lille jeg har lært om advokater er et de er flinke til å finne paragrafer og tolkninger som passer den veien de vil argumentere, som regel den veien pengene flyter. Så det betyr ikke så mye, to jurister mener ikke alltid det samme... 

Hørte vel nettopp at juristene i KS mente arbeidsmiljøloven ikke gjaldt i skolen da den var underordnet utdanningsloven. Stikk i strid med hva direktoratet uttaler..... 

• Liker 1
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

På barnets skole har vi en rektor som er mer eller mindre kvotert inn. Det var ingen andre søkere. Utfordringen er at hun er mindre intelligent. Og hun vet det selvsagt ikke selv. På grunn av sin nå høye posisjon overvurderer hun til og med egne evner. Hun er helt umulig å diskutere med, relativt høy på seg selv og totalt ute av stand til å resonnere på et høyere nivå enn en gjennomsnittlig tiåring. Jeg prøver å se på det som en slags funksjonsnedsettelse når jeg diskuterer med henne, men det er så utmattende å samarbeide. Kjenner også at jeg blir ekstremt irritabel. Jeg kjenner andre mennesker som ikke akkurat fant opp kruttet, men de er ofte mer samarbeidsorientert, klokere og mer åpen for andre menneskers innspill. Disse kan det være flott å samarbeide med, fordi de gjør seg nytte av andre menneskers intelligens i planlegging og samarbeid samtidig som de bidrar med sine tanker. Jeg river meg i håret over hennes kreative tolkninger av opplæringsloven. Ofte må saker innom både jurist og statsforvalter, de greier heller ikke den pedagogiske utfordringen å forklare henne regelverket men de har makt så hun hører på dem. Medarbeidere, lærere, foreldre og barn derimot kan bare prøve seg på å rokke ved hennes virkelighetsbilde. IQ betyr virkelig noe i mellommenneskelig samspill, spesielt i ledelse av kunnskapsorganisasjoner. Jeg er helt rådvill nå. Hun kommer nok aldri til å gi fra seg ledervervet, her er hun virkelig forfremmet til sitt absolutte innkompetansenivå.

Antar du har lærerutdanning? Og kanskje litt tilleggsutdanning innen jus? Samt litt psykologi? Livets harde skole har mange flotte utdanninger og det beste er at man går ut med toppkarakter i alle :)

Anonymkode: 28eea...8f7

Skrevet

Siden TS tydeligvis er ressurssterk skjønner jeg ikke at dette er en problemstilling da det dreier seg om å dokumentere avvik og skrive klage.. Så er man "kvitt problemet" - men det er selvsagt mye lettere å klage enn å gjøre jobben.. og å stå for klagen man sender inn..

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...