Gå til innhold

Veldig sår i halsen etter intubering / narkose

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var i narkose i dag og ble intubert og da jeg våknet klarte jeg nesten ikke å svelge for jeg var så sår i halsen, og nå hoster jeg hele tiden fordi det er så irritert nedi der.

Sykepleieren sa det var helt normalt å være oppskrapet i halsen etter intubering, men jeg har aldri vært det før selv om jeg har fått narkose flere ganger.

Er det normalt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat sånn her også..

Anonymkode: 0adde...92b

Skrevet

Helt vanlig :) Har blitt det ved 8 av 9 ganger i narkose.

Anonymkode: 229a9...861

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du klager allerede, gi det tid du...

Drikk vann.

Anonymkode: b9e6c...0fc

• Liker 2
Skrevet

tja, vanlig vet jeg ikke men jeg har selv opplevd det - ikke hver gang men det har skjedd, tror det kommer ann på den som intuberer.. 

Anonymkode: 50419...9ed

Skrevet

Helt vanlig! Sist så klagde jeg med over vond hals, enn selve operasjonen som burde vært det verste. Sykepleierne gikk faktisk på barneavdelingen for å hente lollipop til meg 😂

Anonymkode: 68ca6...184

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Helt vanlig! Har opplevd det selv. 

Anonymkode: 7f97f...81b

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du klager allerede, gi det tid du...

Drikk vann.

Anonymkode: b9e6c...0fc

Jeg klager ikke, jeg forteller bare hva som har skjedd.

Det er ubehagelig for jeg klarer ikke puste skikkelig og svelge, men vet at jeg ikke dør av det.

Ts 

Anonymkode: d1941...aea

• Nyttig 1
Skrevet

Helt vanlig å bli sår i halsen. Men vet du om du har en utfordrende luftvei? Hvis du er vanskelig å intubere, så kan det jo hende at de måtte prøve et par ganger før de fikk det til ordentlig.

Anonymkode: 4fe86...153

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Helt vanlig å bli sår i halsen. Men vet du om du har en utfordrende luftvei? Hvis du er vanskelig å intubere, så kan det jo hende at de måtte prøve et par ganger før de fikk det til ordentlig.

Kort hals og tykk nakke/overvekt gjør også intubering vanskeligere. 

Skrevet

Håper ingen av mine pasienter går på kvinneguiden for å spørre om noe jeg allerede har gitt beskjed om fordi de ikke tror på meg

Anonymkode: 44774...9a9

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sist jeg ble intubert var jeg ikke sår i halsen etterpå og anestesilege sa at jeg hadde en lett hals å intubere.

Før narkosen i dag snakket jeg med legen om dette (det var en annan lege enn forrige gang) Han sa at han hadde lest i journalen at jeg var lett å intubere.

Jeg er Ikke overvektig, er 1,75 høy og 62 kg

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Håper ingen av mine pasienter går på kvinneguiden for å spørre om noe jeg allerede har gitt beskjed om fordi de ikke tror på meg

Informerer du om at man kan få sår hals? Jeg fikk ikke noe info om dette

Ts

Skrevet

Jeg var overbevist om at jeg hadde pådratt meg en halsbetennelse sist. Neste dag var det mye bedre, men litt smårusk i halsen. Dagen etter der igjen var det så å si borte. Det er 1 av 7 ganger at jeg har opplevd å ha merket noe i halsen. To ganger våknet jeg av at de tok den ut på oppvåkningen, men de gangene merket jeg ikke noe. Det som jeg tenkte bare var vanlig tørsthet etter væske men kan ha vært delvis på grunn av tuben. Det forsvant etter et par timer hvor jeg drakk en god del vann i tillegg. 

Sår hals kan oppstå, med god grunn. Du kan ha dårlige slimhinner grunnet forkjølelse/influensa. Den kan ha blitt satt inn for fort. Du kan ha vært litt for våken og anspent da de tok den ut. Det er mange "enn hvis, kan ha skjedd". Det er vanlig. De putter noe nedi halsen din, så klart kan det bli sårt. De trenger ikke å informere om det en gang, det er jo en selvfølge. 

Anonymkode: d9392...75d

• Nyttig 2
Skrevet

Noe som hjelper mange er lindring med lakriste. 

Det finnes selvsagt medisinske muligheter også, men de har gjerne effekter som kan innvolvere andre ting, så om mulig er nok tålmodighet beste medisin. 

• Nyttig 2
Skrevet
Tough cookie skrev (34 minutter siden):

Sykepleieren sa det var helt normalt å være oppskrapet i halsen etter intubering,

Tough cookie skrev (11 minutter siden):

Ts

Skrev du ikke at du fikk informasjon om det fra sykepleieren?

Anonymkode: a3d4a...d00

• Liker 1
Skrevet
Tough cookie skrev (17 minutter siden):

Ts

Du skrev jo at sykepleier hadde sagt det var vanlig

• Liker 2
Skrevet

Hatt narkose en gang for 20 år siden, og ble veldig sår i halsen jeg også etter narkosen. 
nesten som en halsbetennelse. 

Anonymkode: 29d6b...651

Skrevet

Jeg har hatt narkose tre ganger og har aldri vært sår i halsen. Har heller ikke fått informasjon om at det kan skje eller er vanlig. Synes generelt det har vært litt så som så med informasjonen alle tre gangene.

Anonymkode: 7c723...a24

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg klager ikke, jeg forteller bare hva som har skjedd.

Det er ubehagelig for jeg klarer ikke puste skikkelig og svelge, men vet at jeg ikke dør av det.

Ts 

men du klarer det

Anonymkode: fbc3e...953

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...