AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #1 Skrevet 11. desember 2023 For eksempel: Var på julebord her om dagen, og nesten hele ansamlingen var pent kledd. Lokalet var fint pyntet, og det billettene dit kostet en fin sum. Men, fortsatt så satt det noen folk her og der - gjerne i gjenger, kledd i joggebukse, turgenser, slitt t-skjorte, o.l. plagg. Det så ut som de hadde rullet ut av senga, og tenkt "shit, det er julebord om 5 min!". Altså, jeg kan skjønne om huset ditt har brent ned, og du ikke eier et brukbart plagg. Eller om du av andre katastrofale grunner ikke skulle ha noe annet å kle på deg. Er det bare jeg som er forfengelig? Føler liksom generelt at de siste 10-15 åra, så har folk gitt seg mer og mer faen i skrevne (og uskrevne) kleskoder. Nå er det jo ikke noen eksplisitt / skreven kleskode på julebord, men jeg tenker at når 9 av 10 møter opp i minimum "finere" tøy, så må vel slikt være en uskreven regel. Anonymkode: fccdf...968 26 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #2 Skrevet 11. desember 2023 De har kanskje pynta seg på sin måte? Du virker litt kjedelig og konform. Viktigste er da at de kommer! Selv er jeg lei alle kjedelige menn i mørk dress og damer i dumme, lignende kjoler - enten helsvart begravelse eller paljetter og fløyel. Anonymkode: 75bc9...ade 7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 11. desember 2023 Jeg synes det er uhøflig, ja. Og for meg vitner det om lav sosial kompetanse. Anonymkode: 539cf...4b3 41 1 9
Hannah80 Skrevet 11. desember 2023 #4 Skrevet 11. desember 2023 Det er jo snart ikke lov å reagere på noe som helst lenger. For det viktigste er jo at de kommer, er det alltid noen som parerer med. Jeg må innrømme at jeg reagerte som gjest i et bryllup, da jeg så en annen gjest dukke opp i blå dongeribukse og collegegenser. 25 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #5 Skrevet 11. desember 2023 I det store og hele har kleskloder ingen verdi. Heldigvis finnes det folk med et større virkelighetsperspektiv enn de som bryr seg om hva man har på seg. Jeg tenker at det viktigste er å være sammen. Anonymkode: 9220c...6c5 9 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #6 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I det store og hele har kleskloder ingen verdi. Heldigvis finnes det folk med et større virkelighetsperspektiv enn de som bryr seg om hva man har på seg. Jeg tenker at det viktigste er å være sammen. Anonymkode: 9220c...6c5 Helt enig. Takk og lov at dette kle-seg-hysteriet er på hell. Anonymkode: dce35...710 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #7 Skrevet 11. desember 2023 Jeg er enig med TS. Man kler seg for anledningen. Anonymkode: ea371...63b 31 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #8 Skrevet 11. desember 2023 Pga seksuell trakassering og overgrep pynter jeg meg ikke lenger på julebord. Ingen fulle mannfolk får se meg i kjole eller utringet overdel. Anonymkode: 6dc70...481 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #9 Skrevet 11. desember 2023 Bare jeg som synes mener det er uhøflig å legge seg borti hvordan andre kler seg på formelle arrangementer? Eneste som er uhøflig når det kommer til klær, er bikini eller latex klær fra kondomeriet (og da klær i samme gate) i en helt vanlig begravelse og brudekjole i et bryllup som ikke er ditt. Anonymkode: c9db9...d60 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #10 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Pga seksuell trakassering og overgrep pynter jeg meg ikke lenger på julebord. Ingen fulle mannfolk får se meg i kjole eller utringet overdel. Anonymkode: 6dc70...481 Jeg forstår veldig godt at du ikke ønsker å gå med utringing eller kjole. Men det er mulig å pynte seg litt likevel. Anonymkode: 539cf...4b3 27 4
Carrot Skrevet 11. desember 2023 #11 Skrevet 11. desember 2023 Jeg skal innrømme at jeg løfter på brynet når jeg ser det selv i ulike settinger MEN jeg har også erfart at noen av de mest spennende menneskene å omgås er de som driter i sosiale koder og bare er seg selv, det er befriende herlig så jeg møter meg selv litt i døra samtidig som jeg egentlig mener at man jo bør ha et snev av etikette i settinger hvor det er påkrevd.. Så om det gjør meg til en snobb eller en som evner snakke med å se folk som de er uansett vet jeg ikke helt.. Det er greit å tenke sitt liksom men det er ikke nødvendigvis like greit å tenke sitt - tricky sak den der.. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #12 Skrevet 11. desember 2023 Jeg bor i hettegenser og joggebukse til daglig, men er uheldigvis ikke helt der enda at jeg klarer å gå sånn i formelle settinger 😅 En vakker dag drømmer jeg om å bli så fri at jeg driter totalt i sånne meningsløse, oppkonstruerte sosiale koder som forventninger til antrekk. Anonymkode: e4c91...3fb 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #13 Skrevet 11. desember 2023 Det er uhøflig og vitner om lav sosial kompetanse. Man pynter seg til enkelte anledninger. Må ikke være mørk dress eller paljettkjole, men joggebukse eller jeans passer ikke til en formell setting som enkelte julebord, 17.mai, dåp, bryllup osv. Samme med hodeplagg. Jeg får mark når jeg ser folk sitte på restaurant eller innendørs med caps eller hette, det tar seg overhodet ikke ut. Når det gjelder etikette og kleskoder har vi dessverre tapt mye de siste årene. Anonymkode: 14e03...352 27
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #14 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): For eksempel: Var på julebord her om dagen, og nesten hele ansamlingen var pent kledd. Lokalet var fint pyntet, og det billettene dit kostet en fin sum. Men, fortsatt så satt det noen folk her og der - gjerne i gjenger, kledd i joggebukse, turgenser, slitt t-skjorte, o.l. plagg. Det så ut som de hadde rullet ut av senga, og tenkt "shit, det er julebord om 5 min!". Altså, jeg kan skjønne om huset ditt har brent ned, og du ikke eier et brukbart plagg. Eller om du av andre katastrofale grunner ikke skulle ha noe annet å kle på deg. Er det bare jeg som er forfengelig? Anonymkode: fccdf...968 Ja, jeg synes det. Anonymkode: 68a08...46d
BobbySocks Skrevet 11. desember 2023 #15 Skrevet 11. desember 2023 Nei, i disse dager skal man ikke forvente at folk gidder kle seg. De har så fantastisk personlighet at man får være glad de bare kommer. Eller, så har de faktisk bare lav sosial intelligens. Mest sannsynlig det. 24
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #16 Skrevet 11. desember 2023 Det er ingen skam, eller overfladiskhet, i å kle seg korrekt. Det handler om respekt, og at ulike situasjoner vi er i krever ulike ting av oss. Det blir lite igjen av oss som siviliserte individer hvis ingenting skal bety noe lenger. Det er symbol for noe, hva noe betyr for oss. Så å bare drite i det, og komme i joggebukse, er både respektløst, og man melder seg ut av fellesskapet. Alle har råd til ett antrekk man tar frem til «pent», ved julebord/bursdager/bryllup/jul osv. Hvis man ikke klarer dette må man få en form for hjelp til det, såpass hjelpesløs fremstår man da. Det samme gjelder forsåvidt at man kler seg etter sesong, hvis man vil fremstå noenlunde selvstendig og oppegående. Det ser merkelig ut med pensko uten sokker i desember (mote blant unge menn i Oslo tydeligvis), eller lårkorte skjørt uten strømpebukse på vinteren (mote fra arbeiderklassen i England overført til kalde Norge). Slike valg gjør at man er ustilig, samme hvordan man ellers er kledd. Kler man seg stort sett etter anledning og sesong, med et personlig preg, er man alltid velkledd. Enkelt, egentlig. Hilsen småkonservativ og voksen, men som også har hatt fattige år da det var noe mer vrient å kle seg etter sesong og anledning. Og JADA det finnes selvsagt mange enormt viktigere ting enn klær og hva man har på seg, men alt handler ikke om norsk fattigdom, eller krig og fred hele tiden i våre liv. Anonymkode: 44931...0d6 17 1 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #17 Skrevet 11. desember 2023 Så noen som møtte opp i supporter tskjorte i bryllup, han var brudens bror. Bestefaren møtte i olabukse. Syntes synd på bruden. Anonymkode: 7c91a...75a 8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #18 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Pga seksuell trakassering og overgrep pynter jeg meg ikke lenger på julebord. Ingen fulle mannfolk får se meg i kjole eller utringet overdel. Anonymkode: 6dc70...481 Har blitt trakassert i klær som ikke er utfordrende og utringet jeg. Anonymkode: 8b5bb...1ba 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #19 Skrevet 11. desember 2023 Det er nitrist. Også har du dem som kler seg i så minimale kjoler at de ser ut som om de skal selge sex på gata. Ille at folk ikke kan kle seg rett til anledningen. Anonymkode: 4d213...274 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #20 Skrevet 11. desember 2023 Nei, du er ikke forfengelig. Er glad mine kollegaer ikke dasser omkring i joggebukse og hettegenser hverken på jobb eller julebord. Anonymkode: cddcd...8ce 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå