AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #1 Skrevet 11. desember 2023 Jeg og min bror var enige om å gi julegaver, og var enige om ca pris. Jeg handlet inn gaver til han og kjæresten hans og han skulle gi til barnet mitt som han er fadder for. Vi har et fint forhold, men han avlyser ofte planer et par timer før, dukker opp to-tre timer for sent til bursdagsfeiringer, da selskapet praktisk talt er over innen han kommer. Maten er alltid kald når han endelig kommer på middagsbesøk. Vår mor prøver å si fra til ham, men han flyttet ut for fem år siden (han er 36) og hun har egentlig alltid gjort alt for han, så det er nok litt uvant for han å gjøre alt selv. Da vi møttes for å overlevere julegaver (vi feirer ikke sammen i år) hadde han ikke med noe. Han sa ingenting spesielt på det, og tok ikke hintene mine. Jeg ga dem deres gaver. Har nå en ekkel følelse i meg, og syns det var dårlig gjort! Er det dumt av meg å forvente gave når vi avtalte å gi det? Vet mange er veldig på at det ikke skal være gavepress, men her var vi jo faktisk enige på forhånd. Han sa han skulle gi til både meg og barnet, men jeg sa jeg syns det uansett er barnet som er viktigst, og ikke så nøye om jeg får. Anonymkode: 9451a...745
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #2 Skrevet 11. desember 2023 Jeg vil spy av hele gavemaset så jeg skjønner han egentlig godt sånn sett, men hvorfor avtale gaver da? Var det noe han følte seg presset til? Ellers er det dårlig gjort ja. Anonymkode: 8c3ee...7b8 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #3 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg vil spy av hele gavemaset så jeg skjønner han egentlig godt sånn sett, men hvorfor avtale gaver da? Var det noe han følte seg presset til? Ellers er det dårlig gjort ja. Anonymkode: 8c3ee...7b8 Altså, hvis han følte seg presset kan han vel heller takke nei da vi diskuterte pris og alt mulig, heller enn å bare ta i mot gave og ikke gi? Gir du ikke gaver til barn, selvom du føler deg presset til det? Jeg føler meg presset til å gi barnet min gave på bursdagen men jeg gjør det jo selvom jeg «må»?? Anonymkode: 9451a...745 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #4 Skrevet 11. desember 2023 Du må slutte å hinte til han, men spørre han rett ut. Også får han spise kald mat om han kommer for sent til middagsbesøk, si i fra at det ikke er greit at han avlyser planer rett før dere skal møtes og si også i fra at han må si i fra om han blir forsinket til besøk. Slutt å dull og tilrettelegg for han. Det ender bare med at du blir irritert (eller får ekkel følelse i deg, slik som nå). Anonymkode: b9ede...c5d 9 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #5 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså, hvis han følte seg presset kan han vel heller takke nei da vi diskuterte pris og alt mulig, heller enn å bare ta i mot gave og ikke gi? Gir du ikke gaver til barn, selvom du føler deg presset til det? Jeg føler meg presset til å gi barnet min gave på bursdagen men jeg gjør det jo selvom jeg «må»?? Anonymkode: 9451a...745 Nei. Hvis noen ønsker at barnet deres skal få gave fra "meg" så får de kjøpe den selv. Anonymkode: 8c3ee...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #6 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nei. Hvis noen ønsker at barnet deres skal få gave fra "meg" så får de kjøpe den selv. Anonymkode: 8c3ee...7b8 Den holdningen skjønner jeg ingenting av, du fikk garantert gaver selv som barn. Snakk om å være lite raus, det trenger ikke koste mye heller, du kan lage julekaker og gi i gave. Misliker du alt ved julen eller bare det som krever noe av deg? Anonymkode: 9451a...745 11
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #7 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du må slutte å hinte til han, men spørre han rett ut. Også får han spise kald mat om han kommer for sent til middagsbesøk, si i fra at det ikke er greit at han avlyser planer rett før dere skal møtes og si også i fra at han må si i fra om han blir forsinket til besøk. Slutt å dull og tilrettelegg for han. Det ender bare med at du blir irritert (eller får ekkel følelse i deg, slik som nå). Anonymkode: b9ede...c5d Ja jo, får spørre rett ut da, syns selv det er frekt å spørre, for da blir det som om jeg k r e v e r gave, selv om vi avtalte. Anonymkode: 9451a...745
Maleficenta Skrevet 11. desember 2023 #8 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg vil spy av hele gavemaset så jeg skjønner han egentlig godt sånn sett, men hvorfor avtale gaver da? Var det noe han følte seg presset til? Ellers er det dårlig gjort ja. Anonymkode: 8c3ee...7b8 han er den som gjør feil ved å gå med på avtalen dersom han ikke vil gi gave. Og barn syns jeg alltid skal få gave av tanter og onkler til jul og bursdag 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #9 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den holdningen skjønner jeg ingenting av, du fikk garantert gaver selv som barn. Snakk om å være lite raus, det trenger ikke koste mye heller, du kan lage julekaker og gi i gave. Misliker du alt ved julen eller bare det som krever noe av deg? Anonymkode: 9451a...745 Alt. Jeg har ikke feiret jul på mange år, og folk kan faktisk ikke tvinge meg til å delta i deres tradisjoner. Anonymkode: 8c3ee...7b8 1
Maleficenta Skrevet 11. desember 2023 #10 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja jo, får spørre rett ut da, syns selv det er frekt å spørre, for da blir det som om jeg k r e v e r gave, selv om vi avtalte. Anonymkode: 9451a...745 er ikke frekt å spørre i dette tilfellet. En avtale er en avtale. Og er han ikke glad i onkelbarnet sitt? 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #11 Skrevet 11. desember 2023 Å ikke gi julegave til sin niese/nevø er faktisk ikke innafor! Og dette fra meg som ikke kjøper gaver til voksne. Jeg hadde sagt til min bror at barna blir lei seg hvis de ikke får gave. Så enkelt, så brutalt, men sant Anonymkode: e2c79...e80 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #12 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Alt. Jeg har ikke feiret jul på mange år, og folk kan faktisk ikke tvinge meg til å delta i deres tradisjoner. Anonymkode: 8c3ee...7b8 Nei, men hvorfor engasjerer du deg i en post som handler om julegaver da? Folk flest feirer jul her til lands Anonymkode: 9451a...745 6 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #13 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, men hvorfor engasjerer du deg i en post som handler om julegaver da? Folk flest feirer jul her til lands Anonymkode: 9451a...745 Fordi jeg skjønner at broren ikke gidder hvis han føler seg presset til å delta på noe han ikke er interessert i. Som en mulig forklaring til TS på hvorfor han ikke hadde med gave. Anonymkode: 8c3ee...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #14 Skrevet 11. desember 2023 Kan du ikke bare spørre? Anonymkode: 5feb6...4af
KraKriAm Skrevet 11. desember 2023 #15 Skrevet 11. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Fordi jeg skjønner at broren ikke gidder hvis han føler seg presset til å delta på noe han ikke er interessert i. Som en mulig forklaring til TS på hvorfor han ikke hadde med gave. Anonymkode: 8c3ee...7b8 Da må han jo si det da, ikke avtale gjensidig gavekjøp. Nei, jeg vil ikke være med på en sånn avtale for jeg liker ikke/orker ikke kjøpe julegave. Endret 11. desember 2023 av KraKriAm 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #16 Skrevet 11. desember 2023 KraKriAm skrev (Akkurat nå): Da må han jo si det da, ikke avtale gjensidig gavekjøp. Nei, jrg vik ikke være med på en sånn avtale for jeg liker ikke/orker ikke kjøpe julegave. Nei, det er jeg helt enig i. Men han er vel en feiging da, eller så er han redd for reaksjonen? Jeg har vært helt klar på at jeg ikke ønsker å involveres i noe som helst som har med jul å gjøre, og det blir heldigvis respektert uten sure miner. Anonymkode: 8c3ee...7b8 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #17 Skrevet 11. desember 2023 Send han en melding og spør "Glemte du å ta med julegavene da vi møttes?" Det nytter ikke å komme med hint til en som er så sosilat tilbakestående. Gjør det med en gang, så slipper du å gå rundt og irritere deg, og han får få ræva i gir og kjøpe gavene han selv har avtalt å kjøpe. Anonymkode: 97c6a...d15 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #18 Skrevet 11. desember 2023 Han høres utrolig treg ut. Jeg hadde kjøpt gave til ungen din og så sendt han vipps-krav med melding 'i henhold til avtale'. Hadde blitt irritert jeg også. Anonymkode: dfd8e...ecf
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #19 Skrevet 11. desember 2023 Send ham en melding: Når kommer du med gavene til Petter? Hvis svaret er det ikke blir noen gave til Petter i år, så spør om han returnerer dem han fikk av deg. Dette fatter jeg for øvrig ikke folk gidder finne seg i fra en 36-årig mannebaby. 1 hour ago, AnonymBruker said: han avlyser ofte planer et par timer før, dukker opp to-tre timer for sent til bursdagsfeiringer, da selskapet praktisk talt er over innen han kommer. Maten er alltid kald når han endelig kommer på middagsbesøk. Anonymkode: 9451a...745 Jeg hadde sluttet å invitere ham. Anonymkode: eacbc...a6d 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #20 Skrevet 11. desember 2023 Sendte melding som en over sa «glemte du å ta med gave osv» Fikk svar nå: Har ikke fått kjøpt ennå, men vet ikke om jeg har tid til å møtes igjen før jul. Vi får se det an, mulig jeg har tid til å møtes på nyåret en gang ts Anonymkode: 9451a...745 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå