AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #1 Skrevet 11. desember 2023 Hei dere! Jeg er 26 år, og gift med en herlig mann på 34. Vi har to barn sammen. Siden jeg ble gravid med førstemann ble vi enige om at jeg er hjemmeværende. Det er noe vi begge har ønsket, og en avgjørelse som gir oss mye mer tid og ro i hverdagen. Ettersom vi er ganske unge, kjenner vi ikke så mange som gjør det på samme måte. De fleste av mine venninner er i fulltidsjobb eller studier, og ønsker en karriere/fulltidsjobb. Så vi har ikke så mye å sammenligne med. Derfor spør jeg dere hjemmeværende kvinner hva dere gjør for å sikre dere selv og familien. Vi er gift, så hans inntekt er jo vår inntekt, både juridisk og av ønske. Men ettersom jeg er mer sårbar pga jobbmangel, får jeg "lønn" av mannen. Jeg har en egen pensjonskonto han setter inn 10 000 per måned i. I tillegg har jeg sparekontoer og aksjesparekontoer som det legges inn rundt 10 000 kroner i måneden på. Utover det bruker jeg kredittkort, som han betaler. Dette brukes aldri opp, men er penger som brukes i det daglige. Altså mat, ting til barna, toalettsaker til meg selv, yoga, pilates, venninnepenger etc. Huset vårt eier vi 50/50. Selv føler jeg at jeg er godt "sikret" dersom noe skulle skje. Spørsmålet mitt til dere er, er jeg godt nok sikret? Har jo over årene vi har vært gift bygd meg opp en ganske solid inntekt og formue, men er jo fortsatt usikker da jeg ikke vet hva som er "vanlig". Hva tenker dere her inne på KG? Har en mastergrad i bakhånd om det er av relevans. Anonymkode: bc187...82d 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #2 Skrevet 11. desember 2023 Tror nok du er mer sikret enn mange kvinner som jobber fulltid. Ytterst få klarer å spare 20000 i mnd og i tillegg ha penger til «yoga, pilates og venninnepenger»… Anonymkode: ba80a...714 35 1 11
Jadaomatte Skrevet 11. desember 2023 #3 Skrevet 11. desember 2023 Høres ut som om du har ordnet deg bra. Kjempebra at du vet å sikre deg, kvinnefellen er det nok av kvinner som går i. Pengene du sparer opp er de faktiske tapet ditt. Ikke alle som skjønner hvor mye man taper på å være hjemmeværende. 14 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #4 Skrevet 11. desember 2023 En fallgruve er vel at du muligens blir lite attraktiv på arbeidsmarkedet dersom det blir nødvendig for deg en gang i framtiden, når du ikke har noe på CV-en. Anonymkode: 5ca74...7a9 19 1 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #5 Skrevet 11. desember 2023 Har du forsikringer på deg selv? Helseforsikring. Reiseforsikring. Osv. Anonymkode: 94003...bbb 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #6 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har du forsikringer på deg selv? Helseforsikring. Reiseforsikring. Osv. Anonymkode: 94003...bbb Takk for svar! Ja, er forsikret opp og ned, bak og fram Anonymkode: bc187...82d 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #7 Skrevet 11. desember 2023 Venninnepenger? Hva er det? Anonymkode: 3fbfd...f4b 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #8 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Venninnepenger? Hva er det? Anonymkode: 3fbfd...f4b For min del er det café, gå ut å spise osv. Anonymkode: bc187...82d 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #9 Skrevet 11. desember 2023 Hvor lenge kan du være vekk ifra arbeidslivet før mastergraden har null verdi. Hva er planen om han faller fra eller ekteskapet oppløses? Anonymkode: 07ae5...8eb 13 5
Rødstrupa Skrevet 11. desember 2023 #10 Skrevet 11. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hei dere! Jeg er 26 år, og gift med en herlig mann på 34. Vi har to barn sammen. Siden jeg ble gravid med førstemann ble vi enige om at jeg er hjemmeværende. Det er noe vi begge har ønsket, og en avgjørelse som gir oss mye mer tid og ro i hverdagen. Ettersom vi er ganske unge, kjenner vi ikke så mange som gjør det på samme måte. De fleste av mine venninner er i fulltidsjobb eller studier, og ønsker en karriere/fulltidsjobb. Så vi har ikke så mye å sammenligne med. Derfor spør jeg dere hjemmeværende kvinner hva dere gjør for å sikre dere selv og familien. Vi er gift, så hans inntekt er jo vår inntekt, både juridisk og av ønske. Men ettersom jeg er mer sårbar pga jobbmangel, får jeg "lønn" av mannen. Jeg har en egen pensjonskonto han setter inn 10 000 per måned i. I tillegg har jeg sparekontoer og aksjesparekontoer som det legges inn rundt 10 000 kroner i måneden på. Utover det bruker jeg kredittkort, som han betaler. Dette brukes aldri opp, men er penger som brukes i det daglige. Altså mat, ting til barna, toalettsaker til meg selv, yoga, pilates, venninnepenger etc. Huset vårt eier vi 50/50. Selv føler jeg at jeg er godt "sikret" dersom noe skulle skje. Spørsmålet mitt til dere er, er jeg godt nok sikret? Har jo over årene vi har vært gift bygd meg opp en ganske solid inntekt og formue, men er jo fortsatt usikker da jeg ikke vet hva som er "vanlig". Hva tenker dere her inne på KG? Har en mastergrad i bakhånd om det er av relevans. Anonymkode: bc187...82d Her får du bare sur kritikk, sann mine ord. Misunnelse er stikkordet! Men utfordringen kan bli som følgende: Du har ingen garanti når det gjelder: 1.varighet av ekteskap 2.han kan bli syk/ufør 3.eventuelt dø. Dere er såpass unge. Du er flink å spare mm. Men, ville kanskje vurdert å begynne å jobbe om et par år, ikke ventet for lenge. Du/dere er jo privilegerte som kan velge denne ordningen nå med tanke på at dere har små barn. Endret 11. desember 2023 av Rødstrupa 9 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #11 Skrevet 11. desember 2023 Men ved en skilsmisse, skal alt deles i 2, også sparepengene "dine". Har du undersøkt hva dette innebærer for din pangsjon? Taper du noe der når du gåe flere år hjemme? Anonymkode: 30387...b50 11 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #12 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor lenge kan du være vekk ifra arbeidslivet før mastergraden har null verdi. Hva er planen om han faller fra eller ekteskapet oppløses? Anonymkode: 07ae5...8eb Planen er å jobbe f.eks 50% stilling fra yngste er 10. Dersom han faller fra blir jeg rik(ere) av arv og forsikring, men uten en ektemann. Dersom vi skilles vil jeg få en prosentandel av aksjene våre, i tillegg til en betydelig engangssum. Stønad (det han sparer for meg i dag) vedlikeholdes i noen få år etter skilsmissen. Men dette vil jeg jo unngå. Vi elsker hverandre og er begge enig om at skilsmisse er uaktuelt. Ting kan selvfølgelig gå veldig galt, men vi har jo planer om å stå livet ut. Vi trives begge to veldig godt med livet sammen, og er like forelsket som da vi møttes. Selv etter graviditeter, vektoppgang, vektnedgang og søvnløse netter😅 Anonymkode: bc187...82d 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #13 Skrevet 11. desember 2023 Rødstrupa skrev (4 minutter siden): Her får du bare sur kritikk, sann mine ord. Misunnelse er stikkordet! Men utfordringen kan bli som følgende: Du har ingen garanti når det gjelder: 1.varighet av ekteskap 2.han kan bli syk/ufør 3.eventuelt dø. Dere er såpass unge. Du er flink å spare mm. Men, ville kanskje vurdert å begynne å jobbe om et par år, ikke ventet for lenge. Du/dere er jo privilegerte som kan velge denne ordningen nå med tanke på at dere har små barn. Takk for fint svar! Ved dødsfall er jeg veldig godt sikret. Om han blir ufør skal det veldig mye til for at han taper veldig mye inntekt, da lønn ikke er hans primære inntektskilde. Vi er begge enige om at ekteskap er for livet, men ting kan så klart gå feil. Jeg er godt ivaretatt dersom vi blir skilt, tror jeg. Anonymkode: bc187...82d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #14 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men ved en skilsmisse, skal alt deles i 2, også sparepengene "dine". Har du undersøkt hva dette innebærer for din pangsjon? Taper du noe der når du gåe flere år hjemme? Anonymkode: 30387...b50 Atdetvar? Anonymkode: 3fbfd...f4b 9 1 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #15 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men ved en skilsmisse, skal alt deles i 2, også sparepengene "dine". Har du undersøkt hva dette innebærer for din pangsjon? Taper du noe der når du gåe flere år hjemme? Anonymkode: 30387...b50 Vi har kontoer som er separate bare for hverandre, og noe felles. Kontoene jeg har nevnt forblir mine ved skilsmisse. Vi har egen ekteskapsavtale, som vi jevnlig går gjennom ved behov for endringer/anskaffelse av nye verdier. Anonymkode: bc187...82d 1
Rødstrupa Skrevet 11. desember 2023 #16 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for fint svar! Ved dødsfall er jeg veldig godt sikret. Om han blir ufør skal det veldig mye til for at han taper veldig mye inntekt, da lønn ikke er hans primære inntektskilde. Vi er begge enige om at ekteskap er for livet, men ting kan så klart gå feil. Jeg er godt ivaretatt dersom vi blir skilt, tror jeg. Anonymkode: bc187...82d Bra, å høre. Kos deg med den tilværelsen dere har valgt. Men dersom du/dere velger at du skal begynne å jobbe igjen så ikke vent for lenge. Just saying🤗 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #17 Skrevet 11. desember 2023 25 minutter siden, AnonymBruker said: Hei dere! Jeg er 26 år, og gift med en herlig mann på 34. Vi har to barn sammen. Siden jeg ble gravid med førstemann ble vi enige om at jeg er hjemmeværende. Det er noe vi begge har ønsket, og en avgjørelse som gir oss mye mer tid og ro i hverdagen. Ettersom vi er ganske unge, kjenner vi ikke så mange som gjør det på samme måte. De fleste av mine venninner er i fulltidsjobb eller studier, og ønsker en karriere/fulltidsjobb. Så vi har ikke så mye å sammenligne med. Derfor spør jeg dere hjemmeværende kvinner hva dere gjør for å sikre dere selv og familien. Vi er gift, så hans inntekt er jo vår inntekt, både juridisk og av ønske. Men ettersom jeg er mer sårbar pga jobbmangel, får jeg "lønn" av mannen. Jeg har en egen pensjonskonto han setter inn 10 000 per måned i. I tillegg har jeg sparekontoer og aksjesparekontoer som det legges inn rundt 10 000 kroner i måneden på. Utover det bruker jeg kredittkort, som han betaler. Dette brukes aldri opp, men er penger som brukes i det daglige. Altså mat, ting til barna, toalettsaker til meg selv, yoga, pilates, venninnepenger etc. Huset vårt eier vi 50/50. Selv føler jeg at jeg er godt "sikret" dersom noe skulle skje. Spørsmålet mitt til dere er, er jeg godt nok sikret? Har jo over årene vi har vært gift bygd meg opp en ganske solid inntekt og formue, men er jo fortsatt usikker da jeg ikke vet hva som er "vanlig". Hva tenker dere her inne på KG? Har en mastergrad i bakhånd om det er av relevans. Anonymkode: bc187...82d Bra og se at noen fortsatt fantaserer om en perfekt Disney verden Stå på Rapunsel du har virkelig funnet prinsen Anonymkode: ca77b...865 11
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #18 Skrevet 11. desember 2023 Skjønner ikke helt innlegget. Virker som at dere har veldig god øk, dvs at mannen din tjener gress og at du har sikra deg med både sparing og lommepenger. Hva er det egentlig du er bekymra for? Anonymkode: 5d9f0...991 17 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #19 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Planen er å jobbe f.eks 50% stilling fra yngste er 10. Dersom han faller fra blir jeg rik(ere) av arv og forsikring, men uten en ektemann. Dersom vi skilles vil jeg få en prosentandel av aksjene våre, i tillegg til en betydelig engangssum. Stønad (det han sparer for meg i dag) vedlikeholdes i noen få år etter skilsmissen. Men dette vil jeg jo unngå. Vi elsker hverandre og er begge enig om at skilsmisse er uaktuelt. Ting kan selvfølgelig gå veldig galt, men vi har jo planer om å stå livet ut. Vi trives begge to veldig godt med livet sammen, og er like forelsket som da vi møttes. Selv etter graviditeter, vektoppgang, vektnedgang og søvnløse netter😅 Anonymkode: bc187...82d Hvis han faller fra, vil vel først og fremst barna få verdiene i boet+ forsikringer (pliktarv). Anonymkode: 8a88b...891
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #20 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis han faller fra, vil vel først og fremst barna få verdiene i boet+ forsikringer (pliktarv). Anonymkode: 8a88b...891 Vi har testament for oss begge to med fordeling av verdier Anonymkode: bc187...82d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå