Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kollontaj skrev (1 time siden):

Kan ikke tenke meg at det er mer enn en snøballs sjanse i helvete for at dronninga skulle ha en finger med i spillet her. 

Ser ikke helt det jeg heller altså. Det blir veldig ville spekulasjoner i "min bok" å tro at dronningen har så stort behov for å fortelle verden at hun er sint på ML/Durek, at hun "lekker" det til en tabloidblekke via en "kilde" som ikke verifiseres. 

Nope, neppe! 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Marihønepøne skrev (10 minutter siden):

Enig i det meste, men jeg tenker det er en konsekvens som er nødvendig og som det er risikosport å ikke gjennomføre. Ikke for å straffe Märtha og/eller Durek, ikke for å styrke monarkiets omdømme, ikke for å få en eller annen form for rettferdighet eller for å stilne stormen. Men rett og slett for å sikre Norge videre framover og hindre at vi blir et land som på mange måter vil kunne bli "et nytt USA". Märtha må rett og slett ut av arverekka. 

Med et nytt USA mener jeg et land med en løs kanon på toppen, en som styrer skuta i alle retninger eller ikke i det hele tatt, ødelegger diplomatiske forbindelser, hauser opp nasjonale og internasjonale konflikter, lyver om alt, gjør seg selv og hele nasjonen til latter osv. Dere vet alle hvordan det er der borte. 

Jeg er klar over at en amerikansk president har langt mere politisk makt enn en norsk dronning (eller prinsegemal, for det er vel helst han som bestemmer det meste), men en norsk regent har mere makt enn vi tenker på til hverdags fordi vi hittil har hatt jordnære konger uten gudekomplekser. Men en regent  som konstant nedlegger veto på alt som skal vedtas, som sammen med sin gemal  møter det japanske kongeparet eller den uzbekiske presidenten kledd i klær som ikke viser ærbødighet og med selvgod skryting og manglende etikette, som har et mildt sagt lemfeldig forhold til sannheten i møte med diplomater og også egen regjering og som ikke aner hva å trå forsiktig er hverken i forhold til Trump, Putin eller noen annen diktator. Sleng på manglende evne til å samarbeide med og følge regler, lite kunnskap om Norge og nordmenn, drittsnakk om folk på nettet (namedropping er jo en hobby de har og bekjentskapskretsen vil bli både mer fancy og mer hårsår), manglende evne til å følge opp økonomiske forpliktelser, trusler om søksmål i hytt og pine, stadige lovbrudd... Skadepotensialet for Norge er enormt!

Grunnlovsendringen som skal til for å dytte Märtha ut av rekka vil måtte skje på politisk nivå og initiativet må komme fra den kanten. Da slipper Harald eller Haakon å være den som initierer. Det vil bli opp til en av dem å gjennomføre endringen av arverekka når lovendringen først er på plass, men det blir litt fram i tid. Det betyr at Märtha har litt tid på seg til å bli voksen og slutte å oppføre seg som en drittunge først. Skjer det kan jo ting bare få være som de er, men hvis ikke kan i det minste plassen hennes i arverekka endres raskt. Uten grunnlovsendringen på plass er det en mer langdryg affære, så hva skjer om hun plutselig "rykker fram i køen" av den ene eller andre grunnen?

Det er liten sjanse, men det kan faktisk skje. Og hvis det først skjer blir eneste mulighet til å bli kvitt henne å avvikle monarkiet. En prosess som vil ta rundt 6 år - minst. Men den prosessen kan stoppe opp når som helst, for regenten har vetorett, men trolig ikke vett til å ikke bruke den. Og da kan det være at vi sitter der, da, med Märtha som dronning fram til hun dør (og hun kan leve i over 50 år til) eller abdiserer frivillig (og jeg kan love at Durek ikke ville skilt seg hvis det skjer)!

Worst case scenario, kanskje, men det kan faktisk bli virkelighet hvis vi er riktig uheldig. Og vi kan jo ikke bare gamble på flaksen..? 

Så kjære politikere hvis dere leser dette - sett i gang prosessen. Märtha og Durek kommer til å bli rasende og lange ut i alle rettninger, men vil vi helst ha en rasende prinsesse eller potensielt en sprø og farlig dronning? Jeg vet hva jeg foretrekker. 

Den norske monarken har ikke makt. Vetoretten er ikke reell.

Hvis du vil unngå en trumptype i Norge, så er det bedre å ha en monark, selv om det er ML, til å holde posisjonen som statsoverhode opptatt.

• Liker 4
Skrevet
Marleah skrev (5 timer siden):

I Netflixen deres sier han at Märtha tar igjen med ham når han gjør eller sier noe som ikke er greit og at han oppfatter det som « nurturing and loving”. Da er det litt merkelig at med alle andre oppfatter han det som rasisme og hat. Så hvor mye sier hun egentlig i mot ham lurer jeg på.

Det var en liten video jeg så med dem nylig der jeg så noe av hva han gir til henne, og jeg skjønner hvorfor hun er sammen med han. Han kan snu godsiden til når han vil, og Märtha er veldig nyttig for han, hun er noen han kan bruke lenge, så han vil ta ekstra godt vare på henne, og han vet hvordan. Så han vil tåle mer fra henne, garantert.

• Liker 6
Skrevet
Maia70 skrev (1 minutt siden):

Det var en liten video jeg så med dem nylig der jeg så noe av hva han gir til henne, og jeg skjønner hvorfor hun er sammen med han. Han kan snu godsiden til når han vil, og Märtha er veldig nyttig for han, hun er noen han kan bruke lenge, så han vil ta ekstra godt vare på henne, og han vet hvordan. Så han vil tåle mer fra henne, garantert.

Hva da? Ble nysgjerrig 😅

• Liker 1
Skrevet
Kollontaj skrev (2 timer siden):

Kan ikke tenke meg at det er mer enn en snøballs sjanse i helvete for at dronninga skulle ha en finger med i spillet her. 

Jeg kan vanskelig se at det er noen annen forklaring på det enn at det er lekket med Dronningens vitende 

Det vises jo til reaksjoner under visning av dokumentaren. Sikkert ikke så mange som var til stede hos dronningen under denne seansen. Og i hvertfall ikke noen som ikke er lojale.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Her er et "watch party" for dokumentaren om noen vil se det, jeg hører på det nå. Har ikke sett den enda selv, siden jeg ikke har Netflix-abonnement. Hun viser ikke noe av filmen, hun kun kommenterer høyt mens hun ser selv, og folk diskuterer i chatten: 

Endret av Maia70
  • Liker 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (31 minutter siden):

Hva da? Ble nysgjerrig 😅

Jeg finner den ikke igjen nå. Det var en liten video der de svarte på spørsmål om forholdet, spørsmål som "hvem er mest ditt" og "hvem gjør datt først", og så pekte de på hverandre.

Skrevet
Maia70 skrev (25 minutter siden):

Jeg finner den ikke igjen nå. Det var en liten video der de svarte på spørsmål om forholdet, spørsmål som "hvem er mest ditt" og "hvem gjør datt først", og så pekte de på hverandre.

Aha. På IG? 

Skrevet

Ser han står med 502k følgere på Instagram, men innleggene har bare fra et par hundre til rundt tusen likes og relativt få kommentarer. Ingen storkar, akkurat. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
PusheenPusheen skrev (8 timer siden):

Hva da? Ble nysgjerrig 😅

Fant det nå, det er på hans IG, posten heter "relationship quiz".

• Liker 1
Skrevet

Ser på ML's Instagram at de to snakker om rasisme. Det som slår meg, sånn bortsett fra at de synes å fortsette ufortrødent som om ingenting har skjedd, er ML's kunnskapsnivå om rasisme før hun møtte DV. Det forundrer meg at hun trodde rasisme var å si N-ordet og behandle mørkhudede stygt, kort sagt - og først etter møtet med DV har forstått kompleksiteten i det. DV har åpnet øynene hennes til å se at det også handler om å bli forhåndsdømt, ekskludert, mistenkeliggjort mm. Jeg vet at det er kunnskapsmangel i befolkningen på dette,men det er jaggu mye økt bevissthet også. ML er en smart kvinne. Det er derfor spesielt å se hvordan DV opphøyes til en så viktig kunnskapskilde på såpass grunnleggende forhold. Han burde fått mer motstand. Jeg heier på å bekjempe rasisme, diskriminering og utenforskap, men dette synes jeg bare blir pinlig. 

• Liker 16
  • Nyttig 4
Skrevet

Får en ubehagelig følelse av det som legges ut på ML sin Instagram. På et vis virker det som at DV har tatt over styringen. Så er det innlegg med nærbilde av AB sin gravstøtte, et "gratulerer med dagen" . Får et inntrykk av at hun markedsfører seg som enke mot det internasjonale publikumet, ser ut som at flere tror det iallfall.

Synes det er uverdig den måten paret bruker AB sin personlige tragedie for å nærmest krydre sin egen historie.

• Liker 11
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)

Jeg har forståelse for at hvite, privilegerte mennesker ikke har så god forståelse for hva systematisk rasisme egentlig handler om. ML har levd et rimelig beskyttet, behagelig liv sånn sett. Samtidig må hun vel ha lest nyheter? Både i Norge, men også internasjonalt, har det jo gjevnlig dukket opp nyheter om rasisme. Kanskje hun ikke har vært så fokusert på det, og det derfor har gått henne hus forbi, men folk generelt er altså ganske opplyst nå idag. Sett bort i fra det, synes jeg egentlig kommentarfeltet var mer flaut enn noe annet. Her snakker de om rasisme satt i system i videoen, mens folk i kommentarfeltet vil vri det om til å handle om dem selv som hvite som opplever (en annen type) rasisme. Bare det er jo et veldig godt eksempel på dette systemet det menes når man snakker om rasisme mot f.eks svarte i USA og forståelsen, eller mangelen på den, for hvordan dette fungerer. Her synes jeg ML svarte godt i kommentarene. Akkurat det skal hun ha cred for. 

Tilføyelse: Det finnes rasisme i de fleste strukturer i verden, men det utarter seg ikke likt i alle system. ML og DV snakker om noe annet enn det folk snakker om i kommentarfeltet. Rasisme er ikke greit uansett hvem som utøver den, åpenbart. Når hun sier at hun som hvit ikke har opplevd rasisme, gjenspeiler det både hennes privilegium som kongelig, og hennes privilegium som upper class mtp omgangskrets. Så jeg skjønner også at folk reagerer på den uttalelsen. Likevel må man klare å skille hva slags rasisme det snakkes om, og at det ikke er likt for alle som opplever det.

Når det er sagt, når DV hevder nordmenn gjør mot ham er rasisme, må han ta seg en kikk i speilet. Kritikk er ikke automatisk rasisme.

Endret av PusheenPusheen
Korrigering
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Jeg har forståelse for at hvite, privilegerte mennesker ikke har så god forståelse for hva systematisk rasisme egentlig handler om. ML har levd et rimelig beskyttet, behagelig liv sånn sett. Samtidig må hun vel ha lest nyheter? Både i Norge, men også internasjonalt, har det jo gjevnlig dukket opp nyheter om rasisme. Kanskje hun ikke har vært så fokusert på det, og det derfor har gått henne hus forbi, men folk generelt er altså ganske opplyst nå idag. Sett bort i fra det, synes jeg egentlig kommentarfeltet var mer flaut enn noe annet. Her snakker de om rasisme satt i system i videoen, mens folk i kommentarfeltet vil vri det om til å handle om dem selv som hvite som opplever (en annen type) rasisme. Bare det er jo et veldig godt eksempel på dette systemet det menes når man snakker om rasisme mot f.eks svarte i USA og forståelsen, eller mangelen på den, for hvordan dette fungerer. Her synes jeg ML svarte godt i kommentarene. Akkurat det skal hun ha cred for. 

Tilføyelse: Det finnes rasisme i de fleste strukturer i verden, men det utarter seg ikke likt i alle system. ML og DV snakker om noe annet enn det folk snakker om i kommentarfeltet. Rasisme er ikke greit uansett hvem som utøver den, åpenbart. Når hun sier at hun som hvit ikke har opplevd rasisme, gjenspeiler det både hennes privilegium som kongelig, og hennes privilegium som upper class mtp omgangskrets. Så jeg skjønner også at folk reagerer på den uttalelsen. Likevel må man klare å skille hva slags rasisme det snakkes om, og at det ikke er likt for alle som opplever det.

Når det er sagt, når DV hevder nordmenn gjør mot ham er rasisme, må han ta seg en kikk i speilet. Kritikk er ikke automatisk rasisme.

Leste noen av kommentarene og med de som standard, treffer hun godt med å forklare historisk bakteppe og strukturell rasisme. Mulig jeg er for lite nullstilt etter hva jeg har sett hos DV, men jeg sitter ofte igjen med et inntrykk av å presentere banaliteter/overskrifter ref.oh store kjærlighet, finne seg selv osv. Mener på ingen måte at rasisme representerer noe banalt i så måte, men presentasjonen minner mest om en nyfrelst skolepike som idealiserer læreren. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (Akkurat nå):

Leste noen av kommentarene og med de som standard, treffer hun godt med å forklare historisk bakteppe og strukturell rasisme. Mulig jeg er for lite nullstilt etter hva jeg har sett hos DV, men jeg sitter ofte igjen med et inntrykk av å presentere banaliteter/overskrifter ref.oh store kjærlighet, finne seg selv osv. Mener på ingen måte at rasisme representerer noe banalt i så måte, men presentasjonen minner mest om en nyfrelst skolepike som idealiserer læreren. 

Ja, akkurat det er jeg enig i. Det ser vi ofte. Men akkurat her synes jeg hun har litt selvinnsikt, faktisk 😅 Spesielt i kommentarfeltet. Kanskje ikke så mye når det kommer til "jeg som hvit har aldri opplevd rasisme", da hun uavhengig av hudfarge, ikke akkurat er i et miljø der det hadde vært sannsynlig at hun ville opplevd det. 

• Liker 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 timer siden):

Enig i siste avsnitt. Det er ikke rasisme når vi påpeker hans utsagn og væremåte. Hadde folk gått på hudfarge, så hadde jeg skjønt det fullt ut.

Jeg har i alle fall konkludert for meg selv at DV leter med lupe etter noe han kan kalle for rasisme. 

Jeg trur ikke han vil roe seg med utsagnene sine om rasisme så lenge han bor i Norge. Virker som det er eneste måten han får oppmerksomhet, bortsett fra da han er på noe tilstelning sammen med ML. Da soler han seg i glansen av ML.

• Liker 10
Skrevet
Eva-Lena skrev (Akkurat nå):

Enig i siste avsnitt. Det er ikke rasisme når vi påpeker hans utsagn og væremåte. Hadde folk gått på hudfarge, så hadde jeg skjønt det fullt ut.

Jeg har i alle fall konkludert for meg selv at DV leter med lupe etter noe han kan kalle for rasisme. 

Jeg trur ikke han vil roe seg med utsagnene sine om rasisme så lenge han bor i Norge. Virker som det er eneste måten han får oppmerksomhet, bortsett fra da han er på noe tilstelning sammen med ML. Da soler han seg i glansen av ML.

Ja, jeg skjønner jo ikke hvorfor han vil bo her hvis vi liksom er så fæle med ham. Han kan jo bare flytte hjem. 

• Liker 8
  • Nyttig 5
Skrevet
PusheenPusheen skrev (4 minutter siden):

Ja, jeg skjønner jo ikke hvorfor han vil bo her hvis vi liksom er så fæle med ham. Han kan jo bare flytte hjem. 

Javisst, men da kan han ikke skylde på oss nordmenn lenger. Trur ikke paparazziene løper beina av seg etter DV og ML i LA. Selv om hun er prinsesse, så er hun ikke like hot stuff der som her i landet.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (Akkurat nå):

Javisst, men da kan han ikke skylde på oss nordmenn lenger. Trur ikke paparazziene løper beina av seg etter DV og ML i LA. Selv om hun er prinsesse, så er hun ikke like hot stuff der som her i landet.

Nei, sant det... Er jo greit å alltid ha noe å skylde på når man ikke gidder å se innover.

• Liker 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (20 minutter siden):

Ja, akkurat det er jeg enig i. Det ser vi ofte. Men akkurat her synes jeg hun har litt selvinnsikt, faktisk 😅 Spesielt i kommentarfeltet. Kanskje ikke så mye når det kommer til "jeg som hvit har aldri opplevd rasisme", da hun uavhengig av hudfarge, ikke akkurat er i et miljø der det hadde vært sannsynlig at hun ville opplevd det. 

Nei, men det har kanskje ikke så mange av oss som er hvite i Norge i den generasjonen, uavhengig av klasse? Jeg merker jo veldig godt forskjell på min innebygde rasismeradar og mine barns.

Kom over et innlegg på facebook, der en mor innledet med at det hun skulle skrive var et eksempel på hva hvite personer ikke forstår: Hun forklarte at hun driller alle sine tenåringssønner til å følge en bestemt rutine hvis de er på fest og "Becky med det fine håret" blir overstadig beruset. Da skal de reise seg og forlate festen umiddelbart, de skal ringe sin mor, gå innom en bensinstasjon og kjøpe tyggis, og så gå rett hjem og telefonoppringingen til mor skal ikke avsluttes før de er hjemme.

Nå er dette selvfølgelig skrevet fra et amerikansk perspektiv, men vi har nok kunnskap om amerikanske forhold til at jeg burde forstått hva hun sa ved første gjennomlesing. Men det gjorde jeg ikke. Jeg måtte lese det mange ganger, før jeg forsto. 

Det var en ubehagelig erkjennelse av at jeg ikke er så våken som jeg liker å tro jeg er. Og det er vel kanskje denne rasismen, og kunnskapsmangelen til oss det ikke gjelder, som DV og ML snakker om.

• Liker 2
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...