Frisk Frosk Skrevet 17. februar #13861 Del Skrevet 17. februar pop up bruker skrev (1 time siden): Jeg vet jeg har spurt om dette før, men jeg skjønner ikke hvorfor det er feil at hun bruker et ENK for dette? Jeg har selv et ENK, og skjønner hvorfor hun ikke kan bruke ENKet sitt til dette. Jeg er ikke økonom.... hehe Skriver du opp dine private utgifter utenfor din jobb på enkeltmannsforetaket ditt? Jeg håper ikke... Det er i realiteten dette prinsesse Märtha Louise her har gjort, og dermed kan hun også avskrive momsen. Erog er dette moms-svindel, som @Maud-1919 skrev. Man kan ikke kjøpe inn varer eller tjenester som kun benyttes i privatlivet og så skrive alt av på firmaet. Og ML og DV og Kongehuset var jo veldig, veldig tydelige på at dette bryllupet var et privat arrangement. 19 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 17. februar #13862 Del Skrevet 17. februar Minitroll skrev (4 timer siden): Durek har hatt veldig mange forskjellige aktører, mens Martha har sin alt-mulig-fikser Carina ( som også tydeligvis har hatt jobben med å kontrollere alle fakturaer etter brudekalaset). Så det spørs om ikke Martha skulle fulgt sine første instinkter og takket nei til hele serien. Tror hun har blitt pushet ganske heftig av Durek her. Virker som om hun begynner å bli desperat etter å selge mest mulig gensere nå for å få inn litt cash i alle fall. Hun fremstår som temmelig desperat for tiden, ja. Hun, og også medeierne i Hést, er tydeligvis villige til å begå systematiske lovbrudd i måten de reklamerer for firmaet sitt. De bruker ofte umerkede reklamer, alkohol i reklamer for firmaet, og unnlater å merke bilder med retusjert person der f.eks. MLs utseende er heftig retusjert. Måten de nå går massivt ut og bruker historien rundt den ene eiernes avdøde mann sammen med disse lovbruddene for å oppnå oppmerksomhet, det er mildt sagt usmakelig. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 17. februar #13863 Del Skrevet 17. februar Frisk Frosk skrev (46 minutter siden): Skriver du opp dine private utgifter utenfor din jobb på enkeltmannsforetaket ditt? Jeg håper ikke... Det er i realiteten dette prinsesse Märtha Louise her har gjort, og dermed kan hun også avskrive momsen. Erog er dette moms-svindel, som @Maud-1919 skrev. Man kan ikke kjøpe inn varer eller tjenester som kun benyttes i privatlivet og så skrive alt av på firmaet. Og ML og DV og Kongehuset var jo veldig, veldig tydelige på at dette bryllupet var et privat arrangement. Åhhhh! Herregud så korttenkt jeg er 😅😅 Men NÅ skjønner jeg 😝😝 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 17. februar #13864 Del Skrevet 17. februar Eva-Lena skrev (2 timer siden): Atte hæææ?! Du skjønner ikke hvorfor hun ikke hvorfor det er feil å bruke ENK, men du skjønner hvorfor hun ikke kan bruke ENKer sitt? Sorry, jeg tok ikke den koblingen til med at bryllupet skulle være privat, og samtidig kan hun utgiftsføre det 🤪😅 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippio Skrevet 17. februar #13865 Del Skrevet 17. februar Eva-Lena skrev (7 timer siden): Det verste som kan skje er vel at Netflix blir saksøkt av ML og Øgla for krenkende innhold og at paret får millioner i erstatning. Hvor mye vil de få her i Norge i erstatning? All PR Netflix vil få, må jo være verdt det. Jeg håper Netflix har mot til å lage en skikkelig og ærlig dokumentar. Ikke en reklamefilm for ML og D. Netflix er rett og slett dumme dersom de lar denne muligheten gå fra seg. 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 17. februar #13866 Del Skrevet 17. februar (endret) Frisk Frosk skrev (2 timer siden): Skriver du opp dine private utgifter utenfor din jobb på enkeltmannsforetaket ditt? Jeg håper ikke... Det er i realiteten dette prinsesse Märtha Louise her har gjort, og dermed kan hun også avskrive momsen. Erog er dette moms-svindel, som @Maud-1919 skrev. Man kan ikke kjøpe inn varer eller tjenester som kun benyttes i privatlivet og så skrive alt av på firmaet. Og ML og DV og Kongehuset var jo veldig, veldig tydelige på at dette bryllupet var et privat arrangement. Hehe ja, et privat arrangement med salgsbod med rabatterte Hést-klær i lobbyen. 🤯 Håper virkelig noen journalister begynner å grave dypere i økonomien i det bryllupet! Mva-svindel for varer/tjenester verdt mange millioner, da begynner vi vel å nærme oss fengsels-klassen? Det blir fort flere i familien i fengsel i tiden framover, forsåvidt. Endret 17. februar av Mmmwhatever 19 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva-Lena Skrevet 17. februar #13867 Del Skrevet 17. februar Pippio skrev (15 minutter siden): Hvor mye vil de få her i Norge i erstatning? All PR Netflix vil få, må jo være verdt det. Jeg håper Netflix har mot til å lage en skikkelig og ærlig dokumentar. Ikke en reklamefilm for ML og D. Netflix er rett og slett dumme dersom de lar denne muligheten gå fra seg. Jeg aner virkelig ikke hva de kan få i erstatning i Norge, ei heller i andre land. USA er jo viden kjent for å kreve skyhøye erstatningskrav, mens Norge er mer nøkternt. Kan jo hende de evt saksøker Netflix via The Princess and The Shaman firmaet sitt og dermed krever erstatninger i titalls millioner. Jeg vet ikke, bare tenker hva som kan skje eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 17. februar #13868 Del Skrevet 17. februar Pippio skrev (20 minutter siden): Hvor mye vil de få her i Norge i erstatning? All PR Netflix vil få, må jo være verdt det. Jeg håper Netflix har mot til å lage en skikkelig og ærlig dokumentar. Ikke en reklamefilm for ML og D. Netflix er rett og slett dumme dersom de lar denne muligheten gå fra seg. Enig! Og Netflix er store nok til å tåle store søksmål også, de er ikke akkurat nybegynnere i dette, så tipper (håper) kontrakten inneholder rom for tolkninger (i Netflix favør) 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 17. februar #13869 Del Skrevet 17. februar Jeg lurer på om Netflix alt har betalt Durek og Märtha for rettighetene til bryllupet. Hvis de har det, så blir det vel Netflix som går til rettssak mot dem for å få tilbake pengene sine, i tilfelle Durek har gitt dem feil opplysninger angående bruk av prinsessetittelen. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TigerK Skrevet 17. februar #13870 Del Skrevet 17. februar Hulderen skrev (33 minutter siden): Jeg lurer på om Netflix alt har betalt Durek og Märtha for rettighetene til bryllupet. Hvis de har det, så blir det vel Netflix som går til rettssak mot dem for å få tilbake pengene sine, i tilfelle Durek har gitt dem feil opplysninger angående bruk av prinsessetittelen. Ja, her henger nok mye på ordlyden i kontraktene som er underskrevet. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 17. februar #13871 Del Skrevet 17. februar enkefru skrev (1 time siden): Enig! Og Netflix er store nok til å tåle store søksmål også, de er ikke akkurat nybegynnere i dette, så tipper (håper) kontrakten inneholder rom for tolkninger (i Netflix favør) Netflix har garantert bedre advokater enn det ML og DV har, så jeg er ikke det minste bekymret for Netflix eller kontrakten deres. 😉 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pop up bruker Skrevet 17. februar #13872 Del Skrevet 17. februar (endret) Hulderen skrev (2 timer siden): Jeg lurer på om Netflix alt har betalt Durek og Märtha for rettighetene til bryllupet. Hvis de har det, så blir det vel Netflix som går til rettssak mot dem for å få tilbake pengene sine, i tilfelle Durek har gitt dem feil opplysninger angående bruk av prinsessetittelen. Jeg mener at det har blitt skrevet at de skulle få betalt av seer tall? Endret 17. februar av pop up bruker Skrivefeil som vanlig.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 17. februar #13873 Del Skrevet 17. februar For meg fremstår bruken av tittel i København som planlagt og avtalt. For det første er Netflix såpass profesjonelle at jeg nekter å tro at de gjør slike feil som det påstås her. I så fall er det omdømmetap for de som står bak produksjonen (men de får vel i så fall bare lønnsøkning for å ha fått inn tittelen...). For det andre er reglene for patenter i USA slik at innehaver av patentet må dokumentere at tittelen har vært brukt siste fem år (mener jeg det var) og også at det er i bruk. DV og ML har ingen mulighet til å selv bruke patenttittelen åpenlyst, og da er det jo veldig praktisk å kunne vise til at joda, tittelen ble senest brukt under moteuka i København. Antar at patentstyret ikke bryr seg om at ML og DV ikke har lov å bruke hennes tittel kommersielt, siden ML selv har samtykket skriftlig til at DV skulle få bruke hennes tittel og få patent på den. Istedenfor å bruke "the" foran både hennes tittel og "sjaman" (som DV har patent på), så kuttet Netflix bruk av "the", så de kan slippe unna, for det er jo ikke den kommersielle tittelen DV har patent på å bruke, samtidig som DV får dokumentert for patentstyret at tittelen er i aktiv bruk (selv om det manglet "the"). Dette er kynisme satt i system. Jeg tror ikke at DV og ML har en vanntett kontrakt med Netflix, det ville forundre meg stort. Ergo tror jeg Netflix vil komme med vinklinger som DV og ML tror de har sikret seg mot. 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 18. februar #13874 Del Skrevet 18. februar Avtalen om å ikke bruke prinsessetittelen kommersiellt er vel en muntlig tillitsbassert avtale mellom ML/DV og kongehuset, sånn sett så kan de nok bruke "Prinsessen og Sjamanen" uten at det får andre konsekvenser enn mye støy. Norske medier vil slå stort opp rundt brudd på avtale - og det vil bli ytterligere press i nettopp media på kongehuset om å ta fra henne tittelen. Nå vil det vise seg hva som betyr mest for dem. Penger og "fans", eller å vise respekt for ML sin familie. Jeg håper virkelig ikke hun og DV gjør dette. Men jeg tror igrunn det allerede `er gjort`. Det er "Prinsessen og Sjamanen" som gjør det salgbart. 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frisk Frosk Skrevet 18. februar #13875 Del Skrevet 18. februar Isild skrev (6 timer siden): Avtalen om å ikke bruke prinsessetittelen kommersiellt er vel en muntlig tillitsbassert avtale mellom ML/DV og kongehuset, sånn sett så kan de nok bruke "Prinsessen og Sjamanen" uten at det får andre konsekvenser enn mye støy. Norske medier vil slå stort opp rundt brudd på avtale - og det vil bli ytterligere press i nettopp media på kongehuset om å ta fra henne tittelen. Nå vil det vise seg hva som betyr mest for dem. Penger og "fans", eller å vise respekt for ML sin familie. Jeg håper virkelig ikke hun og DV gjør dette. Men jeg tror igrunn det allerede `er gjort`. Det er "Prinsessen og Sjamanen" som gjør det salgbart. Skal man tro det som ble sagt etter den reklamen for produksjonen i København, så er det DV som skal være hovedfokuset sammen med hans opplevelse av å komme inn i kongefamilien. Stemmer dette så er jo absolutt alt med serien, både tittel og innhold et brudd på den avtalen ML og DV tilsynelatende har med Kongehuset. Det alle parter, både ML/DV og Kongehuset, synes å ha glemt, det er at muntlige avtaler er like bindende som skriftlige. I dette tilfellet har Kongehuset referert skriftlig om avtalen på Kongehusets nettsider, både om MLs avtale helt tilbake til 2019 og at avtalen fra 2022 gjaldt både ML og DV. Det Kongehuset synes å glemme, det er at det de der har formidlet, det er ikke bare å gjengi en avtale med ML og DV - det at de har gått ut offentlig, også i skrift, det er minst like mye en avtale mellom Kongehuset og Folket! Samme med det at ML og DV selv gikk ut i video og snakket om det samme, og hvor DV så rett i kamera og sa at han aldri ville gjøre noe som kunne skade ML eller hennes familie. Det var også en avtale med folket. Det at Kongehuset tar så lett på avtalen med Folket, det er ikke til å forstå. 7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 18. februar #13876 Del Skrevet 18. februar Frisk Frosk skrev (3 timer siden): Skal man tro det som ble sagt etter den reklamen for produksjonen i København, så er det DV som skal være hovedfokuset sammen med hans opplevelse av å komme inn i kongefamilien. Stemmer dette så er jo absolutt alt med serien, både tittel og innhold et brudd på den avtalen ML og DV tilsynelatende har med Kongehuset. Det alle parter, både ML/DV og Kongehuset, synes å ha glemt, det er at muntlige avtaler er like bindende som skriftlige. I dette tilfellet har Kongehuset referert skriftlig om avtalen på Kongehusets nettsider, både om MLs avtale helt tilbake til 2019 og at avtalen fra 2022 gjaldt både ML og DV. Det Kongehuset synes å glemme, det er at det de der har formidlet, det er ikke bare å gjengi en avtale med ML og DV - det at de har gått ut offentlig, også i skrift, det er minst like mye en avtale mellom Kongehuset og Folket! Samme med det at ML og DV selv gikk ut i video og snakket om det samme, og hvor DV så rett i kamera og sa at han aldri ville gjøre noe som kunne skade ML eller hennes familie. Det var også en avtale med folket. Det at Kongehuset tar så lett på avtalen med Folket, det er ikke til å forstå. Veldig enig med deg! Jeg syns det er trist at kongehuset tar så lett på avtalen med OSS. De representerer oss, men nå har de ghostet oss føler jeg. Jeg var veldig glad i kongehuset gjennom tiden med Olav og senere Harald og Sonja. Men nå syns jeg det hele gir en vemmelig smak. Det værste er at jeg tror ikke det har noe å si hva ML/DV gjør, kongehuset reagerer ikke på noen som helst måte. Det har vært flere kilometer med kritikk i media av pågående brudd på avtalen - ikke en eneste gang har det kommet en uttalelse fra kongehuset på dette, bortsett fra at kronprinsen litt halvirritert sa at "Vi skal snakke om det når det blir tid for det" da han ble spurt om gin-gate og andre brudd på avtalen før bryllupet. Han har mye å stå i, det forstår jeg. Men jeg håper virkelig de har disse samtalene i kulissene nå. ML kan ikke holde på sånn lenger! DV kommer aldri til å slutte, han kommer til å kjøre på med prinsessetittel for alt det er verdt, men det får så være. HUN burde forstå bedre. 13 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PusheenPusheen Skrevet 18. februar #13877 Del Skrevet 18. februar Isild skrev (8 minutter siden): Veldig enig med deg! Jeg syns det er trist at kongehuset tar så lett på avtalen med OSS. De representerer oss, men nå har de ghostet oss føler jeg. Jeg var veldig glad i kongehuset gjennom tiden med Olav og senere Harald og Sonja. Men nå syns jeg det hele gir en vemmelig smak. Det værste er at jeg tror ikke det har noe å si hva ML/DV gjør, kongehuset reagerer ikke på noen som helst måte. Det har vært flere kilometer med kritikk i media av pågående brudd på avtalen - ikke en eneste gang har det kommet en uttalelse fra kongehuset på dette, bortsett fra at kronprinsen litt halvirritert sa at "Vi skal snakke om det når det blir tid for det" da han ble spurt om gin-gate og andre brudd på avtalen før bryllupet. Han har mye å stå i, det forstår jeg. Men jeg håper virkelig de har disse samtalene i kulissene nå. ML kan ikke holde på sånn lenger! DV kommer aldri til å slutte, han kommer til å kjøre på med prinsessetittel for alt det er verdt, men det får så være. HUN burde forstå bedre. Ja, det at HUN ikke forstår såpass, eller, ikke gidder å forholde seg til det, er jo fullstendig hjernedødt. Hvis man plusser på det faktum at hun enda ikke har gjort opp for seg etter bryllupet, sier mye om hvor arrogant hun tillater seg å være. 14 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 18. februar #13878 Del Skrevet 18. februar Frisk Frosk skrev (15 timer siden): Jeg tror ikke at DV og ML har en vanntett kontrakt med Netflix, det ville forundre meg stort. Ergo tror jeg Netflix vil komme med vinklinger som DV og ML tror de har sikret seg mot. Ja, det håper jeg virkelig! hahaha.... det kan bli moro 😅 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Isild Skrevet 18. februar #13879 Del Skrevet 18. februar enkefru skrev (1 minutt siden): Ja, det håper jeg virkelig! hahaha.... det kan bli moro 😅 HVIS Netflix lager en `true story` -doku, så blir det en sann fest å følge med på bråket som vil komme. 20 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 18. februar #13880 Del Skrevet 18. februar Isild skrev (1 time siden): HVIS Netflix lager en `true story` -doku, så blir det en sann fest å følge med på bråket som vil komme. Ja, det eneste som er igjen av verdi i kongehuset for tiden, synes å være underholdningsverdien…. Dessverre. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå