Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I 2019 da Durek og Märtha var på Skavlan, så spurte Skavlan hvorfor de ikke skulle ta showet sitt til Sverige, men kun Norge og Danmark. Først sier han at han ikke har tid nå pga boka han skal gi ut, men Skavlan spør mer, og til slutt kommer det at Svensker er så nysgjerrige, og de er hele tiden oppi sakene dine og lurer på hvorfor du gjør ditt og datt, slik at man begynner å se seg selv gjennom andres øyne, og strebe etter perfeksjon, noe som ikke er virkelig, og det gjør Svenskene veldig sinte under overflaten selv om de er hyggelige på overflaten. Og han kaller dette Janteloven. Han forteller også at han har vært i Sverige og kjenner mange der som han har jobbet med. https://www.instagram.com/p/BvsKR30BUSs/?img_index=1
Det som er veldig interessant med dette er at Joakim Boström er fra Sverige, han som anklagde Durek for overgrep: https://www.dagbladet.no/kjendis/han-tok-meg-pa-penisen/82148773
Det ville jo vært kjipt om de nysgjerrige Svenskene skulle få nyss om dette tenker jeg. Veldig nærliggende å tro at det var derfor han holdt seg unna Sverige med den turneen.

Endret av Maia70
  • Liker 10
  • Nyttig 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Marihønepøne skrev (50 minutter siden):

Jeg er enig i at hun muligens prøver å overforenkle, men det er et hav av innlegg og uttalelser vi snakker om fra dem begge to, så det haddd vært plass til en liten nyansering her og der og ikke bare det samme igjen og igjen. Så jeg tror ikke de forstår hva de snakker om i det hele tatt i forhold til mer internasjonsle forhold. Jeg synes oppriktig det er rart å ikke forstå etter så mye tid i Norge og så mange år i forhold med ei norsk dame at rasisme i Norge ser annerledes ut enn rasisme i USA. Og at hudfarge ikke er hva vi reagerer mest på her, selv om amerikanerne er helt opphengt i hudfarger og klassifiserer folk i raser selv på skoler og tannlegekontorer. Her er rasisme så mye mere sammensatt og en amerikaner er generelt ikke en spesielt utsatt gruppe, selv om fremmede i teorien selvfølgelig ikke umiddelbart kan vite om Durek er fra USA eller Senegal. Men i hans tilfelle er det jo sånn at folk virkelig har bodd under en sten hvis de ikke vet hvem han er og at han er nettopp amerikaner. Uansett, jeg tviler jeg ikke på at det kryper opp noen hardbarka rasister her og der som kun bryr seg om hudfargen hans, og at enkelte som er opprørt over de kreftsyke barna etc er dumme nok til å bruke hudfargen hans mot ham fordi det er en enkel måte å ramme ham på, istedenfor å gidde å argumentere mot. Men jeg nekter å tro at det er verre for ham å være svart i Norge enn i USA. Ikke at jeg er noen ekspert, men prøv å bo i Norge og være fra Afghanistan, Irak eller Somalia, liksom...

Jeg har som etnisk norsk vært litt blind for mye rasisme i Norge selv og ante ikke hvor mye den griper inn i folks hverdag før jeg fikk ei bestevenninne med en annen hudfarge som jeg hang med konstant og dermed var tilstede når ting skjedde. Hun var adoptert, så det var nesten utelukkende reaksjoner fra fremmede som ikke visste noe om henne hun opplevde. Så fort hun presenterte seg som "Solveig" var det over i 99% av tilfellene. Hadde hun derimot het Fathima ville det helt sikkert fortsatt eller til og med eskalert. 

Senere giftet jeg meg med noen fra en norsk, hvit minoritet. Da fikk jeg se rasismen mot en hvit minoritet på nært hold og den var på mange måter motsatt av den jeg opplevde med "Solveig". Det var sjelden fremmede reagerte, men så fort folk fikk vite hvem han var eller hva han het, eller la merke til visse særtrekk, koblet folk. Og jeg skal ikke påstå at flertallet reagerte negativt og oftest var det avvisning og "surmuling" det var snakk om, eller vitser. Et hav av vitser. Men jevnlig ble det temmelig intenst og kunne ta form av for eksempel timesvis hvor vi ble forfulgt og slengt skjellsord etter eller at vi ble nektet å handle i butikker eller ble kastet ut fra restauranter. Vi bodde i tre ulike landsdeler mens vi var sammen og to av de var betydelig verre enn den tredje. 

Rasismen både venninna mi og mannen min opplevde var totalt uakseptabel og må være grusom å kjenne på kroppen. Jeg var tross alt bare tilskuer selv om det innimellom regnet på meg også og vet fortsatt ikke hvordan det kjennes. Men jeg ser ingen grunn til å rangere menneskers jævlige opplevelser med rasisme som mildest, verst eller litt mer eller litt mindre jævlig enn andre menneskers opplevelser med samme fenomen (ironien i å rangere folks opplevelser med rasisme etter nettopp svart og hvit 😳 ). Rasisme er uakseptabelt. Punktum. Selv om den ikke ligner amerikansk rasisme og dreier seg om hudfarge. Rasisme mot hvite er like problematisk som rasisme mot fargede. 

Märtha, du leser sikkert denne tråden. Prøv å ta det vi sier til deg og forklar det gjerne til mannen din også. Måten dere buser fram på ødelegger saken dere prøver å fremme. Kampen mot rasisme er viktig, så prøv å stå på riktig side. Pr nå er dere farlig nær å hjelpe feil side med måten dere snakker om temaet på. 

Så enig i hva du skriver, og du trekker frem viktige perpektiver som det ville vært klokt at Martha tok frem og viste frem - også for å vise hva Norge er og ikke er. 

Det er vel noe av kjerneproblemet deres tror jeg: de klarer ikke å koble hva enn de snakker om til en norsk kontekst, og da blir det utrolig kræsj. 

Martha er oppvokst her i Norge så hun bør kjenne til kuluren og kunne sørge for koblingene, men virker som hun også glemmer helt at Norge er noe annet enn USA. 

Og veldig trist å høre om rasimen mannen din opplevde ❤️

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
luxifine skrev (6 timer siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ikke-rart-de-halvkongelige-mister-gangsynet/o/5-95-2655784

"Når fangene skriker i kokainrus fra burene, er det tid for å lytte."

Dette må være det beste utsagnet jeg har lest på lenge. 🙌

Det utsagnet er et ufint og billig retorisk grep for å få oppmerksomhet. Like greit at slike som henne ikke lenger er i politikken.

Selv om hun tar opp en del sider ved monarkiet som bør diskuteres, så er det lite nyansert, og det virker nesten som om hun ikke egentlig følger med på hva ML har drevet med i mange år nå, men heller kjøpte narrativet som hun var ønsket å svelge helt idet hun satte seg ned for å se Netflix-produksjonen.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ikke-rart-de-halvkongelige-mister-gangsynet/o/5-95-2655784

Om ML: "Selv når du prøver å ta tilbake kontrollen over informasjonen om ditt eget bryllup, er det null respekt å melde fra et samlet pressekorps."

Og rett etter, om de kongelige, altså inkl. ML: "Men denne ordningen har åpenbart en skyhøy psykisk pris for de få individene som blir frarøvet muligheten til å være anonym."

Prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett brukte sitt bryllup for å selge hennes kongelighet, for å etablere seg og sine kommersielle virksomheter og DVs familie og begges venners kommersielle virksomheter... som kongelige, med kongelig tilknytning, salg av prinsessetittelen, utnyttelse av Kong Harald og Dronning Sonja, Kongehuset og hele kongefamilien. Det hele var en storstilt merkevarebygging og reklamejippo de luxe - de søkte oppmerksomhet og drama, de skapte konflikter og provoserte (med f.eks. ginlanseringen m.m.), alt for å få verdens fokus på deres bryllup. De forsøkte å styre og kontrollere folks muligheter til å bevege seg i lokalsamfunnet. De kostet samfunnet store summer - så store summer at politiet, i Møre og Romsdal, ikke har nok ressurser i lang tid fremover, og dermed får også folket mindre politiressurser, i et fylke som allerede ligger dårlig an. I en tid hvor verden er usikker, i et fylke som utenlandsk etterretning har hatt svært høy aktivitet i flere år, i et fylke som også leverer gass til bl.a. Storbritannia og andre i Europa, og dermed er viktig for beredskap og sikkerhet.

Men hei, ikke noe av dette betyr så mye, for stakkars ML og DV må jo få leve ut sine våte kjendisdrømmer og få verdens oppmerksomhet, akkurat som de ønsket seg, det er selvfølgelig mye viktigere enn folkets daglige sikkerhet og tilgang på politiets hjelp når det er nødvendig.

Altså, hvilken planet har SBS (artikkelforfatter) sittet på siste årene?

Av de syv som i dag er i arverekken så har hverken HM eller IA eller SM selv oppsøkt media mer enn det deres roller tilsier de "må". De som selv har valgt alt annet enn anonymitet, det er prinsesse Märtha Louise, Leah I. Behn og Maud A. Behn. MLs yngste datter har så langt (heldigvis) ikke søkt media og kjendisstatus. I tillegg kommer MBH, som til tross for at han vokste opp i kongefamilien, nå som voksen kunne levd et langt, langt mer anonymt liv enn hva han har valgt - men han har valgt jetset og kjendislivet og brukt IG for å promotere seg selv og få oppmerksomhet. Alle disse fire, ML, LIB, MAB og MBH, kunne fint ha levd langt mer anonymt enn det de i flere år har valgt å leve, og flere av dem fremdeles velger å leve. 

Og eneste områdene ML og DV "forsøkte å ta tilbake kontroll over informasjonen om eget bryllup", det var på områder av bryllupet som de som kjendiser hadde solgt rettighetene for til Hello! og Netflix. Begge sistnevnte aktører som kun var interessert i ML og DV som kongelige,  noe ML og DV er mer enn oppegående til å forstå. Og det var også en del av konseptet som ML og DV solgte - kongelighet, som de begge to har jobbet så hardt for å etablere sine merkevarer som i over seks år.

Den kontrollen ML og DV ville ha over informasjonen rundt eget bryllup, den var utelukkende kommersielt drevet. Det finnes ikke noe ønske der om anonymitet. 

De bruker sosiale medier, medier og alle andre muligheter de har for å få oppmerksomhet rundt seg selv. Å påstå at disse ønsker anonymitet, det blir absurd!

De kunne alle tatt seg utdannelser og jobbet i yrker hvor de ikke valgte å være kjendiser. Men de har valgt oppmerksomheten, de velger rampelyset... men mest av alt når de har noe å tjene på det selv, ved å styrke merkevarene som kongelige.

• Liker 8
  • Nyttig 10
Skrevet
Marihønepøne skrev (22 timer siden):

Hun dro alene til USA under covid-nedstengningene. På et tidspunkt hvor restriksjonene rundt innreiser var strenge og tilsynelatende i ferd med å bli enda strengere. Hadde covid utviklet seg litt annerledes kunne hun sittet der fortsatt mens barna satt her. 

Ifølge denne artikkelen dro hun MED barna. 
https://www.vg.no/i/70Gg8w?utm_source=iosapp&utm_medium=share

Ikke at det gjør det noe bedre. Hun visste at det var restriksjoner på vei, kan godt være hun visste mer enn de fleste. Hun visste alvoret i dette. Helsepersonell er hun også. Jeg hadde absolutt ikke reist med ungene til USA i mars 2020, i hui og hast fordi jeg visste at grensene stengte snart. Risikere smitte på veien, og reise til en storby i tillegg. Durek kaller det en kjærlighetserklæring, jeg kaller det egoisme, faktisk. Fra ML sin side, altså. 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet
Mmmwhatever skrev (10 minutter siden):

Ikke at det gjør det noe bedre. Hun visste at det var restriksjoner på vei, kan godt være hun visste mer enn de fleste. Hun visste alvoret i dette. Helsepersonell er hun også. Jeg hadde absolutt ikke reist med ungene til USA i mars 2020, i hui og hast fordi jeg visste at grensene stengte snart. Risikere smitte på veien, og reise til en storby i tillegg. Durek kaller det en kjærlighetserklæring, jeg kaller det egoisme, faktisk. Fra ML sin side, altså. 

Enig, det var egoistisk av henne å reise på det tidspunktet. Enda verre å også ta med barna på samme reise i den situasjonen.

Som mor var det mildt sagt betenkelig, spesielt all den tid barna var i den alderen de da var. Enda verre var det at hun som helsepersonell og prinsesse med fremdeles offisielle oppgaver gjorde det. 

Men, ikke noe overrasker lenger når det kommer til hva hun gjør. Nå fremstår hun som DVs marionett, lite annet.

Noe som ikke er alvorlig, men bare tragikomisk er at hun nå ser ut til å funnet samme selvbruningsprodukter som Trump, om man skal dømme etter hennes oransje hudfarge en post både hun og DV har lagt ut, hvor de forsøker å tulle og fleipe, og det bare virker påtatt og heller pinlig. Hun spiller og overspiller, han poserer. For alt man vet kan det selvfølgelig være at de bare har brukt et filter som gjør henne oransj for å provosere frem oppmerksomhet. Like påtatt og pinlig åkke som.

• Liker 8
Skrevet
Mmmwhatever skrev (1 time siden):

Hun dro to ganger under covid. Første gangen med barn, andre gangen uten. 

• Nyttig 3
Skrevet
Marihønepøne skrev (28 minutter siden):

https://www.seher.no/kongelig/se-bildene---hvordan-slapp-hun-inn-i-usa/74115489 Nå får ikke jeg lest denne artikkelen fordi jeg ikke har abonnement, men her bekreftes reisen jeg sikter til. Dette var mens reiserestriksjonene fortsatt var aktive.

ML bruker diplomatpasset like ukritisk som MBH - til private reiser og ikke slik det oppgis at bruken skal være.

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Istapp skrev (30 minutter siden):

ML bruker diplomatpasset like ukritisk som MBH - til private reiser og ikke slik det oppgis at bruken skal være.

ML har ikke vanlig pass, slik MBH har, hun har kun diplomatpass. Kongefamilien og diplomatpass er blitt grundig gjennomgått pga saken til MBH. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Ninaen skrev (31 minutter siden):

ML har ikke vanlig pass, slik MBH har, hun har kun diplomatpass. Kongefamilien og diplomatpass er blitt grundig gjennomgått pga saken til MBH. 

Det stemmer!

Likevel burde man strengt tatt kunne forvente av landets prinsesse at hun ikke tar unødvendig utenlandsreiser midt i en pandemi.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Frisk Frosk skrev (1 minutt siden):

Det stemmer!

Likevel burde man strengt tatt kunne forvente av landets prinsesse at hun ikke tar unødvendig utenlandsreiser midt i en pandemi.

Det er jeg helt enig i😅 Tenkte bare det var greit å unngå nye runder med feilinformasjon om misbruk av diplomatpass hos den håndfullen mennesker i dette landet som faktisk kun har diplomatpass og ikke noe annet valg. 👀

• Liker 5
Skrevet
Frisk Frosk skrev (1 time siden):

Jeg vil tro diplomatpass kan åpne dører selv i en pandemi?

Vil tro det, ja. Men hun tok en sjanse og kunne blitt stuck utenfor Norge med barna her. Umyndige barn hun hadde aleneansvar for. 

• Liker 2
Skrevet
Ninaen skrev (25 minutter siden):

Det er jeg helt enig i😅 Tenkte bare det var greit å unngå nye runder med feilinformasjon om misbruk av diplomatpass hos den håndfullen mennesker i dette landet som faktisk kun har diplomatpass og ikke noe annet valg. 👀

Det er jeg helt enig i også, så takk for det 😊

• Nyttig 1
Skrevet
Marihønepøne skrev (2 minutter siden):

Vil tro det, ja. Men hun tok en sjanse og kunne blitt stuck utenfor Norge med barna her. Umyndige barn hun hadde aleneansvar for. 

Det er flere områder hun - siden hun ble sammen med DV - synes å bry seg mindre og mindre om det ansvaret og de pliktene hun har...

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Eva-Lena
Skrevet
Marihønepøne skrev (På 8.10.2025 den 0.20):

Det er akkurat slikt som manipulerende og kontrollerende personer vil overbevise deg om at er helt normalt å gjøre. 

• Liker 4
Skrevet

Durek har lagt ut hele historien om den gangen han og Märtha hersket over Egypt. De er visst ganske så guddommelige også disse kongelighetene. 

Det spares ikke på superlativene i kommentarfeltet heller. Folk tar åpenbart mer sopp enn jeg trodde… 

IMG_4259.jpeg

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Minitroll skrev (1 time siden):

Durek har lagt ut hele historien om den gangen han og Märtha hersket over Egypt. De er visst ganske så guddommelige også disse kongelighetene. 

Det spares ikke på superlativene i kommentarfeltet heller. Folk tar åpenbart mer sopp enn jeg trodde… 

IMG_4259.jpeg

Å herlighet, dette var noe av det mest grandiose og virkelighetsfjerne jeg noen gang har sett! 🤣🤣🤣 Anbefales til alle som ønsker en god latter. Han har i alle fall selvfølelsen i orden, det skal han ha.

Jeg tror også han rydder ganske kraftig i kommentarfeltet. Bare 50 stk, alle var veldig positive. 🤣

Lurer på hva resten av kongefamilien tenker om dette! 

Endret av Mmmwhatever
  • Liker 8
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...