Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
Rev. Revenge skrev (5 minutter siden):

Jeg skulle gjerne fått en bekreftelse på hvor mange hjemløse han reellt har hjulpet i Norge, og på hvilken måte.

Ellers kan jeg jo si nøyaktig det samme, og forvente å bli trodd.

Han har tenkt på dem og da har hab hjulpet dem 

Tror han.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Rev. Revenge skrev (26 minutter siden):

Jeg skulle gjerne fått en bekreftelse på hvor mange hjemløse han reellt har hjulpet i Norge, og på hvilken måte.

Enig! Vil veldig gjerne se/vite mer om alt dette han gjør for hjemløse. Han ønsker å få kudos som samaritan tydeligvis, og med hans pr-kåthet, så får han vise oss da.  Har ikke sett så mye som en `selfie med uteligger` - pun intended (ref at det er en greie noen gjør for å vise hvor gode og fine de er) 

Han sender kanskje healing gjennom "ding-ding-ding" eller "nang-nang-nang". 

Vil fortsatt se hvor hvor mange han/det har hjulpet i praksis - til et bedre liv. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
Rev. Revenge skrev (34 minutter siden):

Hva er det egentlig han har sagt at han har gjort for hjemløse? Merkelig at man ikke har hørt noe om det i media, hvis han liksom har hjulpet så mange. Det måtte jo være midt i blinken for ham, at media skulle skryte av han? 😅

• Liker 6
Skrevet (endret)

Flere artigheter jeg hadde glemt: Bestemoren hus og tippoldefarens folkedans, samt hvor fantastisk høyt han elsket både Norge og nordmenn og skrøt av hvor fantastisk Kongen var.

Litt forskjell fra all melodramatikken han la for dagen i filmen fra dengang han møtte kongeparet for første gang og ble stirret taust i senk på grunn av kledsel.

https://www.klikk.no/underholdning/sjaman-durek-ropet-hemmelighet-pa-instagram---jeg-flytter-til-norge-6794613

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Rev. Revenge skrev (1 time siden):

Han har sikkert hjulpet titusenvis, såpass må vi anta er sant. Han fortjener det, så troverdig som han er.

Han har sikkert gjort dette i skjul for å verne om personvernet til de hjemløse tilfelle pressen skulle dukke opp. Han er utrolig raus som tar hensyn til det.

Han har sikkert forsøkt å hjelpe hundretusenvis av andre hjemløse, men de har ikke ønsket hjelp. De ønsker å være hjemløse sikkert.

Etter all kritikken mot DV så skylder vi han å tru på alt han har gjort/gjør for de hjemløse. 

:ironi:

• Liker 6
  • Nyttig 3
Skrevet
Frisk Frosk skrev (3 timer siden):

Han uttalte vel noe sånt som (fritt etter hukommelsen) "M vet hvor viktig merker er for meg" etter at han fikk Gucci-genser til jul av henne et år. 

De påståtte hjemløse han påstår å ha hjulpet så mye, både i LA og Norge (!), de har vel ingen sett. Er vel litt vanskelig å kle seg i Gucci og bli satt pris på i slike miljøer...

Det er ikke nok glamor blant fattige minoriteter i USA for DV og ML, tror jeg. Og dessuten er ikke media like opptatt av det, så da vil han få mindre oppmerksomhet også, og det går jo ikke an...

Jeg hadde faktisk glemt at han har sagt noe om å hjelpe hjemløse da jeg skrev dette, men erindrer så smått når dere nevner det her. Jeg skrev det egentlig i lys av hans fokus på rasisme. Dét burde jo være all grunn til å engasjere seg i levekårene til de mest segregerte og nedprioriterte menneskene der han kommer fra. Gjerne her også, selvsagt, men han kunne jo startet på hjemmebane for lenge siden ettersom han syder over av brennende sosialt engasjement og har forstått seg på det meste. Nu vel.

• Liker 6
Skrevet
Rev. Revenge skrev (1 time siden):

Flere artigheter jeg hadde glemt: Bestemoren hus og tippoldefarens folkedans, samt hvor fantastisk høyt han elsket både Norge og nordmenn og skrøt av hvor fantastisk Kongen var.

Litt forskjell fra all melodramatikken han la for dagen fra dengang han møtte kongeparet for første gang og ble stirret taust i senk på grunn av kledsel.

https://www.klikk.no/underholdning/sjaman-durek-ropet-hemmelighet-pa-instagram---jeg-flytter-til-norge-6794613

He, he. Kongen av svulstighet (det finnes ulike konger).

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Eva-Lena skrev (3 timer siden):

Han har sikkert hjulpet titusenvis, såpass må vi anta er sant. Han fortjener det, så troverdig som han er.

Han har sikkert gjort dette i skjul for å verne om personvernet til de hjemløse tilfelle pressen skulle dukke opp. Han er utrolig raus som tar hensyn til det.

Han har sikkert forsøkt å hjelpe hundretusenvis av andre hjemløse, men de har ikke ønsket hjelp. De ønsker å være hjemløse sikkert.

Etter all kritikken mot DV så skylder vi han å tru på alt han har gjort/gjør for de hjemløse. 

:ironi:

Han som er selve "frelseren" (han mener jo faktisk at han er det) - har nok gitt titusenvis av hjemløse et nytt liv ja, og så full av kjærlighet som han er, så har han selvsagt sørget for at det ikke blir noe hat og stress fra den grusomme Norske pressen mot de han har hjulpet. 

Det er veldig snillt da, å hjelpe fattige gratis. Vi må jo tro det er gratis. Han tar jo ellers 20 000 for "ding-ding-ding`et" sitt. 

Lakfenferden i Hardanger er forøvrig en svært flau reklame for Norge. En frekk og pompøs "liksomsjaman" fra USA som drar kongehuset vårt gjennom søla, og sitter og finner på vrøvl om at Geiranger er hellig fordi det var der vikingene først kom i land. 

Vikingene "kom i land" faktisk 🤣 Det er så pinlig at Norges prinsesse er med i noe så dårlig makkverk som den dokumentaren. 

• Liker 10
  • Nyttig 8
Skrevet
Rev. Revenge skrev (3 timer siden):

Litt forskjell fra all melodramatikken han la for dagen fra dengang han møtte kongeparet for første gang og ble stirret taust i senk på grunn av kledsel.

Han var jo helt *putt inn eget ord* allerede sommeren 2019, besatt av å betegne seg selv og ML som konge og dronning. Han gjentar det flere ganger. Og så denne, noe mer uforståelige fra linken din: https://www.klikk.no/underholdning/sjaman-durek-ropet-hemmelighet-pa-instagram---jeg-flytter-til-norge-6794613

"Han oppfordret alle til å komme bort og si hei, hvis de møter ham og Märtha på gaten.

– Vi elsker alle. Jeg lover dere en god klem. Vi kommer til å vise dere den respekten dere fortjener som enten konge eller dronning, sa sjamanen." 

Litt skremmende er det også å lese dette: "Hvis noen sier til deg at det du gjør eller mener er galt eller må leve livet ditt annerledes, så bryt alle bånd." Absolutt ingen kompromisser, ingen unntak, bare bryt alle bånd til alle som måtte mene du gjør noe galt eller det er noe galt på annen måte. 

Selv nøyer han seg jo ikke med å bryte alle bånd, men sender også ut trusselbrev til mange av dem. Noe prinsesse ML ogaå har blitt med på å gjøre, bl.a. trusselbrev til sin nå svigermor og svigerinne, vennlig, kongelig hilsen prinsessen av Norge...

Og ellers er toppen av lykke for DV å spille videospill, og han kommer også med det dypt reflekterte rådet om at hvis du kaller jobben din for arbeid (og ikke lek), så må du slutte i jobben med en eneste gang - også hilsen ML, visstnok.

Jobben må være lek, ellers ikke verdt det, altså, for man må visst leve litt også... sa han som skaffet seg prinsessen å leve på, om enn aldri halve kongeriket...

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Frisk Frosk skrev (4 minutter siden):

Han var jo helt *putt inn eget ord* allerede sommeren 2019, besatt av å betegne seg selv og ML som konge og dronning. Han gjentar det flere ganger. Og så denne, noe mer uforståelige fra linken din: https://www.klikk.no/underholdning/sjaman-durek-ropet-hemmelighet-pa-instagram---jeg-flytter-til-norge-6794613

"Han oppfordret alle til å komme bort og si hei, hvis de møter ham og Märtha på gaten.

– Vi elsker alle. Jeg lover dere en god klem. Vi kommer til å vise dere den respekten dere fortjener som enten konge eller dronning, sa sjamanen." 

Litt skremmende er det også å lese dette: "Hvis noen sier til deg at det du gjør eller mener er galt eller må leve livet ditt annerledes, så bryt alle bånd." Absolutt ingen kompromisser, ingen unntak, bare bryt alle bånd til alle som måtte mene du gjør noe galt eller det er noe galt på annen måte. 

Selv nøyer han seg jo ikke med å bryte alle bånd, men sender også ut trusselbrev til mange av dem. Noe prinsesse ML ogaå har blitt med på å gjøre, bl.a. trusselbrev til sin nå svigermor og svigerinne, vennlig, kongelig hilsen prinsessen av Norge...

Og ellers er toppen av lykke for DV å spille videospill, og han kommer også med det dypt reflekterte rådet om at hvis du kaller jobben din for arbeid (og ikke lek), så må du slutte i jobben med en eneste gang - også hilsen ML, visstnok.

Jobben må være lek, ellers ikke verdt det, altså, for man må visst leve litt også... sa han som skaffet seg prinsessen å leve på, om enn aldri halve kongeriket...

Det må være den tydeligste narsisistiske uttalelsen han har kommet med. Kutt ut (saksøk!) alle som ikke er enige med deg. 100 % uimotagelig for andre syn, konstruktiv kritikk eller å lære noe av andre altså. Ingen refleksjoner over andres meninger, ingen tankevekkere, ikke speile noe som helst. 

Utrolig skremmende egentlig. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Frisk Frosk skrev (29 minutter siden):

Ja han kaller seg og Märtha for konge og dronning, han sier de behandler hverandre som det. Men i det du siterer, så mener han at de de møter er også konger og dronninger og fortjener den respekten. Det er noe som er mer vanlig å si i USA enn her, og særlig i det svarte miljøet, der kaller de hverandre konge og dronning hele tiden i forhold. Jeg husker for noen år siden at under en konsert jeg var på med et Amerikansk band, så ropte vokalisten "You are all fucking kings and queens, don't let anybody tell you anything different!". Det er jo ikke noe en nordmann ville sagt, så det blir litt fremmed for oss.
Men når alt det er sagt, Durek er faktisk veldig opptatt av dette med å være konge, det hersker det ingen tvil om etter hva vi har sett, også i det siste på hans IG, der han har kalt seg "alpha king" til og med. Det er vel den narsissistiske versjonen av konge...

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Maia70 skrev (På 5.10.2025 den 14.02):

Han får henne ikke med seg dit heller, hun drar ikke fra barna.

Hun dro alene til USA under covid-nedstengningene. På et tidspunkt hvor restriksjonene rundt innreiser var strenge og tilsynelatende i ferd med å bli enda strengere. Hadde covid utviklet seg litt annerledes kunne hun sittet der fortsatt mens barna satt her. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (7 timer siden):

Hva er det egentlig han har sagt at han har gjort for hjemløse? Merkelig at man ikke har hørt noe om det i media, hvis han liksom har hjulpet så mange. Det måtte jo være midt i blinken for ham, at media skulle skryte av han? 😅

Kanskje han har kjøpt Asfalt-magasinet?

Jeg vil også høre han snakke alle disse språkene han visstnok kan, som den språkmektige mannen han er. 

• Liker 8
Skrevet (endret)

Det med at rasisme mot hvite ikke er det samme som rasisme mot mennesker med mørkere hud fordi det ikke er rasisme satt i system gjennom historien osv, klinger ganske dårlig, spesielt i Norge. Vi har en rekke nasjonale minoriteter som i høyeste grad har fått føle systematisk rasisme på kroppen opp gjennom historien, men også nå i dag. Det store flertallet av disse minoritetene er like hvite som den "alminnelige nordmann" (hva nå det egentlig er). Dette er allmennkunnskap og  noe i hvert fall Märtha burde vite. 

Det er innmari godt gjort å greie å overse den systematiske diskrimineringen og rasismen jødene (både hvite og ikke-hvite jøder) har opplevd på grunn av sin etnisitet.  Stort mer satt i system enn Holocaust er det nesten ikke mulig å få det. Et enormt system bygget opp rundt diskriminering og senere innhenting, frakt, oppbevaring og massedrap basert på etnisitet. Og også før dette var jødene en utsatt og uønsket gruppe de aller, aller fleste steder, inkludert i Norge. 

Jeg prøver ikke å på noen måte si at den systematiske rasismen mot mennesker med mørkere hud er akseptabel eller mindre grufull. Satt i system er jo også den, både i Norge og sannsynligvis hvert eneste land i hele verden. Land som Sør-Afrika og USA har jo også tatt det til nye høyder, og det er ikke de eneste landene som har gjort det. Norge er nok ingen versting i så måte og å påstå det viser vel en smule kunnskapsmangel, men det unnskylder på ingen måte den rasismen vi har her i landet, selv om vi ikke er verst i klassen. 

Men at rasisme mot fargede er grusom gjør ikke rasisme mot hvite grupper, minoriteter eller enkeltmennesker noe enklere eller greiere. Og i Norge har vi altså mange av dem og en historie som ikke er hyggelig i det hele tatt. 

Jeg er hvit, etnisk "vanlig norsk" og ingen ekspert på dette og har kanskje derfor ikke så mye uttalerett. Men det er vanskelig å ikke tenke at noen virkelig aldri har åpnet ei historiebok hvis de mener rasisme mot hvite ikke har en lang historisk tradisjon. 

Endret av Marihønepøne
Skriveleifer
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Marihønepøne skrev (25 minutter siden):

Det med at rasisme mot hvite ikke er det samme som rasisme mot mennesker med mørkere hud fordi det ikke er rasisme satt i system gjennom historien osv klinger ganske dårlig, spesielt i Norge. Vi har en rekke nasjonale minoriteter som i høyeste grad har fått føle systematisk rasisme på kroppen spesielt opp gjennom historien, men også nå i dag. Det store flertallet av disse minoritetene er like hvite som den "alminnelige nordmann" (hva nå det egentlig er). Dette er allmennkunnskap og  noe i hvert fall Märtha burde vite. 

Det er ganske godt gjort å greie å overse den systematiske diskrimineringen og rasismen jødene (også hvite jøder) har opplevd på grunn av sin etnisitet utenfor Norge. Stort mer satt i system enn Holocaust er det nesten ikke mulig å få det. Et enormt system bygget opp rundt diskriminering og senere innhenting, frakt, oppbevaring og massedrap basert på etnisitet. Og også før dette var jødene en utsatt og uønsket gruppe de aller, aller fleste steder, inkludert i Norge. 

Jeg prøver ikke å på noen måte si at den systematiske rasismen mot mennesker med mørkere hud er akseptabel eller mindre grufull. Og satt i system er jo også den, både i Norge og sannsynligvis hvert eneste land i hele verden. Land som Sør-Afrika og USA har jo også tatt det til nye høyder, og det er ikke de eneste landene som har gjort det. 

Men det gjør ikke rasisme mot hvite grupper, minoriteter eller enkeltmennesker noe enklere eller greiere. Og i Norge har vi altså mange av dem og en historie som ikke er hyggelig i det hele tatt. 

Jeg er hvit, etnisk "vanlig norsk" og ingen ekspert på dette og har kanskje derfor ikke så mye uttalerett. Men det er vanskelig å ikke tenke at noen virkelig aldri har åpnet ei historiebok hvis de mener rasisme mot hvite ikke har en lang historisk tradisjon. 

Det kan nok være at Martha bare overforenkler veldig i en mer amerikansk kontekst kanskje? I Norge vil jeg absolutt si at vi har hatt, og fortsatt har, rasisme ovenfor både samer og jøder som er hvite i huden. Men hvis man tenker hvite som en majoritet, kanskje mer slik man gjør i USA, så blir det passer det kanskje bedre? 

I Norge blir det nok mer riktig å snakke om "etnisk norsk" som majoritet, i stedet for "hvit og svart", også fordi vi ikke har samme kulturelle fortid med slavehandel, men har undertrykt og trakassert blant annet samene i lang tid. Tatere og rom-folk har også Norge en grell historie med, som jeg absolutt vil si er rasistisk motivert. 

Endret av blvck
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
blvck skrev (8 minutter siden):

Det kan nok være at Martha bare overforenkler veldig i en mer amerikansk kontekst kanskje? I Norge vil jeg absolutt si at vi har hatt, og fortsatt har, rasisme ovenfor både samer og jøder som er hvite i huden. Men hvis man tenker hvite som en majoritet, kanskje mer slik man gjør i USA, så blir det passer det kanskje bedre? 

I Norge blir det nok mer riktig å snakke om "etnisk norsk" som majoritet, i stedet for "hvit og svart", også fordi vi ikke har samme kulturelle fortid med slavehandel, men har undertrykt og trakassert blant annet samene i lang tid. Tatere og rom-folk har også Norge en grell historie med, som jeg absolutt vil si er rasistisk motivert. 

Jeg er enig i at hun muligens prøver å overforenkle, men det er et hav av innlegg og uttalelser vi snakker om fra dem begge to, så det haddd vært plass til en liten nyansering her og der og ikke bare det samme igjen og igjen. Så jeg tror ikke de forstår hva de snakker om i det hele tatt i forhold til mer internasjonsle forhold. Jeg synes oppriktig det er rart å ikke forstå etter så mye tid i Norge og så mange år i forhold med ei norsk dame at rasisme i Norge ser annerledes ut enn rasisme i USA. Og at hudfarge ikke er hva vi reagerer mest på her, selv om amerikanerne er helt opphengt i hudfarger og klassifiserer folk i raser selv på skoler og tannlegekontorer. Her er rasisme så mye mere sammensatt og en amerikaner er generelt ikke en spesielt utsatt gruppe, selv om fremmede i teorien selvfølgelig ikke umiddelbart kan vite om Durek er fra USA eller Senegal. Men i hans tilfelle er det jo sånn at folk virkelig har bodd under en sten hvis de ikke vet hvem han er og at han er nettopp amerikaner. Uansett, jeg tviler jeg ikke på at det kryper opp noen hardbarka rasister her og der som kun bryr seg om hudfargen hans, og at enkelte som er opprørt over de kreftsyke barna etc er dumme nok til å bruke hudfargen hans mot ham fordi det er en enkel måte å ramme ham på, istedenfor å gidde å argumentere mot. Men jeg nekter å tro at det er verre for ham å være svart i Norge enn i USA. Ikke at jeg er noen ekspert, men prøv å bo i Norge og være fra Afghanistan, Irak eller Somalia, liksom...

Jeg har som etnisk norsk vært litt blind for mye rasisme i Norge selv og ante ikke hvor mye den griper inn i folks hverdag før jeg fikk ei bestevenninne med en annen hudfarge som jeg hang med konstant og dermed var tilstede når ting skjedde. Hun var adoptert, så det var nesten utelukkende reaksjoner fra fremmede som ikke visste noe om henne hun opplevde. Så fort hun presenterte seg som "Solveig" var det over i 99% av tilfellene. Hadde hun derimot het Fathima ville det helt sikkert fortsatt eller til og med eskalert. 

Senere giftet jeg meg med noen fra en norsk, hvit minoritet. Da fikk jeg se rasismen mot en hvit minoritet på nært hold og den var på mange måter motsatt av den jeg opplevde med "Solveig". Det var sjelden fremmede reagerte, men så fort folk fikk vite hvem han var eller hva han het, eller la merke til visse særtrekk, koblet folk. Og jeg skal ikke påstå at flertallet reagerte negativt og oftest var det avvisning og "surmuling" det var snakk om, eller vitser. Et hav av vitser. Men jevnlig ble det temmelig intenst og kunne ta form av for eksempel timesvis hvor vi ble forfulgt og slengt skjellsord etter eller at vi ble nektet å handle i butikker eller ble kastet ut fra restauranter. Vi bodde i tre ulike landsdeler mens vi var sammen og to av de var betydelig verre enn den tredje. 

Rasismen både venninna mi og mannen min opplevde var totalt uakseptabel og må være grusom å kjenne på kroppen. Jeg var tross alt bare tilskuer selv om det innimellom regnet på meg også og vet fortsatt ikke hvordan det kjennes. Men jeg ser ingen grunn til å rangere menneskers jævlige opplevelser med rasisme som mildest, verst eller litt mer eller litt mindre jævlig enn andre menneskers opplevelser med samme fenomen (ironien i å rangere folks opplevelser med rasisme etter nettopp svart og hvit 😳 ). Rasisme er uakseptabelt. Punktum. Selv om den ikke ligner amerikansk rasisme og dreier seg om hudfarge. Rasisme mot hvite er like problematisk som rasisme mot fargede. 

Märtha, du leser sikkert denne tråden. Prøv å ta det vi sier til deg og forklar det gjerne til mannen din også. Måten dere buser fram på ødelegger saken dere prøver å fremme. Kampen mot rasisme er viktig, så prøv å stå på riktig side. Pr nå er dere farlig nær å hjelpe feil side med måten dere snakker om temaet på. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

I 2019 da Durek og Märtha var på Skavlan, så spurte Skavlan hvorfor de ikke skulle ta showet sitt til Sverige, men kun Norge og Danmark. Først sier han at han ikke har tid nå pga boka han skal gi ut, men Skavlan spør mer, og til slutt kommer det at Svensker er så nysgjerrige, og de er hele tiden oppi sakene dine og lurer på hvorfor du gjør ditt og datt, slik at man begynner å se seg selv gjennom andres øyne, og strebe etter perfeksjon, noe som ikke er virkelig, og det gjør Svenskene veldig sinte under overflaten selv om de er hyggelige på overflaten. Og han kaller dette Janteloven. Han forteller også at han har vært i Sverige og kjenner mange der som han har jobbet med. https://www.instagram.com/p/BvsKR30BUSs/?img_index=1
Det som er veldig interessant med dette er at Joakim Boström er fra Sverige, han som anklagde Durek for overgrep: https://www.dagbladet.no/kjendis/han-tok-meg-pa-penisen/82148773
Det ville jo vært kjipt om de nysgjerrige Svenskene skulle få nyss om dette tenker jeg. Veldig nærliggende å tro at det var derfor han holdt seg unna Sverige med den turneen.

Endret av Maia70
  • Liker 10
  • Nyttig 10
Skrevet
Marihønepøne skrev (50 minutter siden):

Jeg er enig i at hun muligens prøver å overforenkle, men det er et hav av innlegg og uttalelser vi snakker om fra dem begge to, så det haddd vært plass til en liten nyansering her og der og ikke bare det samme igjen og igjen. Så jeg tror ikke de forstår hva de snakker om i det hele tatt i forhold til mer internasjonsle forhold. Jeg synes oppriktig det er rart å ikke forstå etter så mye tid i Norge og så mange år i forhold med ei norsk dame at rasisme i Norge ser annerledes ut enn rasisme i USA. Og at hudfarge ikke er hva vi reagerer mest på her, selv om amerikanerne er helt opphengt i hudfarger og klassifiserer folk i raser selv på skoler og tannlegekontorer. Her er rasisme så mye mere sammensatt og en amerikaner er generelt ikke en spesielt utsatt gruppe, selv om fremmede i teorien selvfølgelig ikke umiddelbart kan vite om Durek er fra USA eller Senegal. Men i hans tilfelle er det jo sånn at folk virkelig har bodd under en sten hvis de ikke vet hvem han er og at han er nettopp amerikaner. Uansett, jeg tviler jeg ikke på at det kryper opp noen hardbarka rasister her og der som kun bryr seg om hudfargen hans, og at enkelte som er opprørt over de kreftsyke barna etc er dumme nok til å bruke hudfargen hans mot ham fordi det er en enkel måte å ramme ham på, istedenfor å gidde å argumentere mot. Men jeg nekter å tro at det er verre for ham å være svart i Norge enn i USA. Ikke at jeg er noen ekspert, men prøv å bo i Norge og være fra Afghanistan, Irak eller Somalia, liksom...

Jeg har som etnisk norsk vært litt blind for mye rasisme i Norge selv og ante ikke hvor mye den griper inn i folks hverdag før jeg fikk ei bestevenninne med en annen hudfarge som jeg hang med konstant og dermed var tilstede når ting skjedde. Hun var adoptert, så det var nesten utelukkende reaksjoner fra fremmede som ikke visste noe om henne hun opplevde. Så fort hun presenterte seg som "Solveig" var det over i 99% av tilfellene. Hadde hun derimot het Fathima ville det helt sikkert fortsatt eller til og med eskalert. 

Senere giftet jeg meg med noen fra en norsk, hvit minoritet. Da fikk jeg se rasismen mot en hvit minoritet på nært hold og den var på mange måter motsatt av den jeg opplevde med "Solveig". Det var sjelden fremmede reagerte, men så fort folk fikk vite hvem han var eller hva han het, eller la merke til visse særtrekk, koblet folk. Og jeg skal ikke påstå at flertallet reagerte negativt og oftest var det avvisning og "surmuling" det var snakk om, eller vitser. Et hav av vitser. Men jevnlig ble det temmelig intenst og kunne ta form av for eksempel timesvis hvor vi ble forfulgt og slengt skjellsord etter eller at vi ble nektet å handle i butikker eller ble kastet ut fra restauranter. Vi bodde i tre ulike landsdeler mens vi var sammen og to av de var betydelig verre enn den tredje. 

Rasismen både venninna mi og mannen min opplevde var totalt uakseptabel og må være grusom å kjenne på kroppen. Jeg var tross alt bare tilskuer selv om det innimellom regnet på meg også og vet fortsatt ikke hvordan det kjennes. Men jeg ser ingen grunn til å rangere menneskers jævlige opplevelser med rasisme som mildest, verst eller litt mer eller litt mindre jævlig enn andre menneskers opplevelser med samme fenomen (ironien i å rangere folks opplevelser med rasisme etter nettopp svart og hvit 😳 ). Rasisme er uakseptabelt. Punktum. Selv om den ikke ligner amerikansk rasisme og dreier seg om hudfarge. Rasisme mot hvite er like problematisk som rasisme mot fargede. 

Märtha, du leser sikkert denne tråden. Prøv å ta det vi sier til deg og forklar det gjerne til mannen din også. Måten dere buser fram på ødelegger saken dere prøver å fremme. Kampen mot rasisme er viktig, så prøv å stå på riktig side. Pr nå er dere farlig nær å hjelpe feil side med måten dere snakker om temaet på. 

Så enig i hva du skriver, og du trekker frem viktige perpektiver som det ville vært klokt at Martha tok frem og viste frem - også for å vise hva Norge er og ikke er. 

Det er vel noe av kjerneproblemet deres tror jeg: de klarer ikke å koble hva enn de snakker om til en norsk kontekst, og da blir det utrolig kræsj. 

Martha er oppvokst her i Norge så hun bør kjenne til kuluren og kunne sørge for koblingene, men virker som hun også glemmer helt at Norge er noe annet enn USA. 

Og veldig trist å høre om rasimen mannen din opplevde ❤️

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
luxifine skrev (6 timer siden):

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ikke-rart-de-halvkongelige-mister-gangsynet/o/5-95-2655784

"Når fangene skriker i kokainrus fra burene, er det tid for å lytte."

Dette må være det beste utsagnet jeg har lest på lenge. 🙌

Det utsagnet er et ufint og billig retorisk grep for å få oppmerksomhet. Like greit at slike som henne ikke lenger er i politikken.

Selv om hun tar opp en del sider ved monarkiet som bør diskuteres, så er det lite nyansert, og det virker nesten som om hun ikke egentlig følger med på hva ML har drevet med i mange år nå, men heller kjøpte narrativet som hun var ønsket å svelge helt idet hun satte seg ned for å se Netflix-produksjonen.

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ikke-rart-de-halvkongelige-mister-gangsynet/o/5-95-2655784

Om ML: "Selv når du prøver å ta tilbake kontrollen over informasjonen om ditt eget bryllup, er det null respekt å melde fra et samlet pressekorps."

Og rett etter, om de kongelige, altså inkl. ML: "Men denne ordningen har åpenbart en skyhøy psykisk pris for de få individene som blir frarøvet muligheten til å være anonym."

Prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett brukte sitt bryllup for å selge hennes kongelighet, for å etablere seg og sine kommersielle virksomheter og DVs familie og begges venners kommersielle virksomheter... som kongelige, med kongelig tilknytning, salg av prinsessetittelen, utnyttelse av Kong Harald og Dronning Sonja, Kongehuset og hele kongefamilien. Det hele var en storstilt merkevarebygging og reklamejippo de luxe - de søkte oppmerksomhet og drama, de skapte konflikter og provoserte (med f.eks. ginlanseringen m.m.), alt for å få verdens fokus på deres bryllup. De forsøkte å styre og kontrollere folks muligheter til å bevege seg i lokalsamfunnet. De kostet samfunnet store summer - så store summer at politiet, i Møre og Romsdal, ikke har nok ressurser i lang tid fremover, og dermed får også folket mindre politiressurser, i et fylke som allerede ligger dårlig an. I en tid hvor verden er usikker, i et fylke som utenlandsk etterretning har hatt svært høy aktivitet i flere år, i et fylke som også leverer gass til bl.a. Storbritannia og andre i Europa, og dermed er viktig for beredskap og sikkerhet.

Men hei, ikke noe av dette betyr så mye, for stakkars ML og DV må jo få leve ut sine våte kjendisdrømmer og få verdens oppmerksomhet, akkurat som de ønsket seg, det er selvfølgelig mye viktigere enn folkets daglige sikkerhet og tilgang på politiets hjelp når det er nødvendig.

Altså, hvilken planet har SBS (artikkelforfatter) sittet på siste årene?

Av de syv som i dag er i arverekken så har hverken HM eller IA eller SM selv oppsøkt media mer enn det deres roller tilsier de "må". De som selv har valgt alt annet enn anonymitet, det er prinsesse Märtha Louise, Leah I. Behn og Maud A. Behn. MLs yngste datter har så langt (heldigvis) ikke søkt media og kjendisstatus. I tillegg kommer MBH, som til tross for at han vokste opp i kongefamilien, nå som voksen kunne levd et langt, langt mer anonymt liv enn hva han har valgt - men han har valgt jetset og kjendislivet og brukt IG for å promotere seg selv og få oppmerksomhet. Alle disse fire, ML, LIB, MAB og MBH, kunne fint ha levd langt mer anonymt enn det de i flere år har valgt å leve, og flere av dem fremdeles velger å leve. 

Og eneste områdene ML og DV "forsøkte å ta tilbake kontroll over informasjonen om eget bryllup", det var på områder av bryllupet som de som kjendiser hadde solgt rettighetene for til Hello! og Netflix. Begge sistnevnte aktører som kun var interessert i ML og DV som kongelige,  noe ML og DV er mer enn oppegående til å forstå. Og det var også en del av konseptet som ML og DV solgte - kongelighet, som de begge to har jobbet så hardt for å etablere sine merkevarer som i over seks år.

Den kontrollen ML og DV ville ha over informasjonen rundt eget bryllup, den var utelukkende kommersielt drevet. Det finnes ikke noe ønske der om anonymitet. 

De bruker sosiale medier, medier og alle andre muligheter de har for å få oppmerksomhet rundt seg selv. Å påstå at disse ønsker anonymitet, det blir absurd!

De kunne alle tatt seg utdannelser og jobbet i yrker hvor de ikke valgte å være kjendiser. Men de har valgt oppmerksomheten, de velger rampelyset... men mest av alt når de har noe å tjene på det selv, ved å styrke merkevarene som kongelige.

• Liker 8
  • Nyttig 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...