-Pusheen- Skrevet 5. oktober #17341 Skrevet 5. oktober (endret) MissLucy skrev (13 minutter siden): Nei, men det har kanskje ikke så mange av oss som er hvite i Norge i den generasjonen, uavhengig av klasse? Jeg merker jo veldig godt forskjell på min innebygde rasismeradar og mine barns. Kom over et innlegg på facebook, der en mor innledet med at det hun skulle skrive var et eksempel på hva hvite personer ikke forstår: Hun forklarte at hun driller alle sine tenåringssønner til å følge en bestemt rutine hvis de er på fest og "Becky med det fine håret" blir overstadig beruset. Da skal de reise seg og forlate festen umiddelbart, de skal ringe sin mor, gå innom en bensinstasjon og kjøpe tyggis, og så gå rett hjem og telefonoppringingen til mor skal ikke avsluttes før de er hjemme. Nå er dette selvfølgelig skrevet fra et amerikansk perspektiv, men vi har nok kunnskap om amerikanske forhold til at jeg burde forstått hva hun sa ved første gjennomlesing. Men det gjorde jeg ikke. Jeg måtte lese det mange ganger, før jeg forsto. Det var en ubehagelig erkjennelse av at jeg ikke er så våken som jeg liker å tro jeg er. Og det er vel kanskje denne rasismen, og kunnskapsmangelen til oss det ikke gjelder, som DV og ML snakker om. Ja, jeg tror det er den de snakker om. Og det er nok ubehagelig å erkjenne at man ikke visste så mye som man trodde, eller skjønte så mye som man trodde. Dog er det positivt at man tillater seg å innrømme det. Kun da kan man utvikle og utvide perspektivet sitt. Jeg tror at hver generasjon forstår mer og mer og blir mer og mer opplyste. Jeg kan nesten banne på at barna til ML vet mer enn hun selv gjorde. Og godt er det, særlig når man ser hvordan rasisme utarter seg på f.eks SoMe. Jeg som ikke-hvit nordmann vet f.eks ikke hvordan det er for hvite mennesker å møte på rasisme, og her har jeg måtte ta et oppgjør med meg selv. Åpenhet er det eneste som funker, pluss at man må kunne respektere alles opplevelser. Derfor har jeg problemer med denne whataboutismen jeg ofte ser i kommentarfelt der mørke snakker om deres opplevelse med rasisme. Da er det alltid noen som kommer med "hva med oss, hva med oss?". (Dette gjelder begge veier) Kan man ikke heller lytte, og prøve å forstå, istedenfor å umyndiggjøre andres opplevelser hele tiden? Jeg er helt sikker på at hvite også opplever rasisme, men da snakker man om en annen type rasisme enn den som svarte f.eks opplever. Eller som jeg opplever. Den eneste måten jeg skal kunne forstå det, er hvis noen forklarer meg det. Jeg har erfaringsbanken min full av historier som omhandler meg selv og mine ikke-hvite venner, men det er jo direkte tonedøvt å skulle slenge den i trynet på noen som sier at de har opplevd rasisme som hvit. Det bidrar ikke til noe annet enn mer splittelse. MEN! At folk reagerer på videoen til ML og DV, forstår jeg da. DV er god på å rope ulv. Men jeg synes likevel at dette ikke er det verste jeg har sett fra dem, hvis man ser helt nøytralt på det. Endret 5. oktober av PusheenPusheen Ordfeil 1 1 2
Maia70 Skrevet 5. oktober #17342 Skrevet 5. oktober Eva-Lena skrev (42 minutter siden): Javisst, men da kan han ikke skylde på oss nordmenn lenger. Trur ikke paparazziene løper beina av seg etter DV og ML i LA. Selv om hun er prinsesse, så er hun ikke like hot stuff der som her i landet. Han får henne ikke med seg dit heller, hun drar ikke fra barna.
-Pusheen- Skrevet 5. oktober #17343 Skrevet 5. oktober Maia70 skrev (Akkurat nå): Han får henne ikke med seg dit heller, hun drar ikke fra barna. Men nå begynner jo barna å bli såpass store. Dette ble vel uttalt for noen år siden, mens hvert fall ET var ganske mye yngre? 4
Era Vulgaris Skrevet 5. oktober #17344 Skrevet 5. oktober PusheenPusheen skrev (1 time siden): Ja, jeg skjønner jo ikke hvorfor han vil bo her hvis vi liksom er så fæle med ham. Han kan jo bare flytte hjem. For i USA er det jo ikke rasisme i det hele tatt, og spesielt ikke i disse dager… Er bare her i demokratiske, trygge lille Norge det er fæle rasister og ignorante mennesker. Det er så dumt at man tror ikke det man hører. 6 6
-Pusheen- Skrevet 5. oktober #17345 Skrevet 5. oktober Era Vulgaris skrev (1 minutt siden): For i USA er det jo ikke rasisme i det hele tatt, og spesielt ikke i disse dager… Er bare her i demokratiske, trygge lille Norge det er fæle rasister og ignorante mennesker. Det er så dumt at man tror ikke det man hører. Jeg skjønner ikke hva han mener vi gjør som er så mye "verre" enn borti USA. Mulig han ikke mener det, men han gir jo inntrykk av at han ble satt ut av "behandlingen" han har fått her... 8
Era Vulgaris Skrevet 5. oktober #17346 Skrevet 5. oktober PusheenPusheen skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner ikke hva han mener vi gjør som er så mye "verre" enn borti USA. Mulig han ikke mener det, men han gir jo inntrykk av at han ble satt ut av "behandlingen" han har fått her... Mulig det er en slags typisk influensertaktikk, spille litt offer og høste sympati 🤷🏼♀️ Han bommer kraftig, for han har ikke brydd seg med å bli kjent med norsk kultur og holdninger. Han ender bare opp med å erte på seg folk, hvilket han sannsynligvis liker, for da kan han innta offerrollen igjen. 4 6
-Pusheen- Skrevet 5. oktober #17347 Skrevet 5. oktober Era Vulgaris skrev (1 minutt siden): Mulig det er en slags typisk influensertaktikk, spille litt offer og høste sympati 🤷🏼♀️ Han bommer kraftig, for han har ikke brydd seg med å bli kjent med norsk kultur og holdninger. Han ender bare opp med å erte på seg folk, hvilket han sannsynligvis liker, for da kan han innta offerrollen igjen. Ja, det er det han gjør. Han gjør det virkelig vanskelig for meg å få sympati med han, whatsoever. 7
Jobbermedbarn Skrevet 5. oktober #17348 Skrevet 5. oktober keops skrev (5 timer siden): Får en ubehagelig følelse av det som legges ut på ML sin Instagram. På et vis virker det som at DV har tatt over styringen. Så er det innlegg med nærbilde av AB sin gravstøtte, et "gratulerer med dagen" . Får et inntrykk av at hun markedsfører seg som enke mot det internasjonale publikumet, ser ut som at flere tror det iallfall. Synes det er uverdig den måten paret bruker AB sin personlige tragedie for å nærmest krydre sin egen historie. Jeg har også på følelsen av at han har tatt over styringen der, trist og skremmende. 7 2
JessicaL Skrevet 5. oktober #17349 Skrevet 5. oktober keops skrev (5 timer siden): Får en ubehagelig følelse av det som legges ut på ML sin Instagram. På et vis virker det som at DV har tatt over styringen. Så er det innlegg med nærbilde av AB sin gravstøtte, et "gratulerer med dagen" . Får et inntrykk av at hun markedsfører seg som enke mot det internasjonale publikumet, ser ut som at flere tror det iallfall. Synes det er uverdig den måten paret bruker AB sin personlige tragedie for å nærmest krydre sin egen historie. Ja! Har reagert på dette flere ganger både på Instagram og i intervjuer, hun prøver å fremstille det som om hun er en stakkars sørgende enke. Sannheten er jo at da han døde hadde hun for lengst dumpet han og gått videre til DV! Blir enda verre og mer falskt når man tenker på at det var en av grunnene til at han ikke orket å leve mer... ML og DV driver med historieomskrivelse og konstant fordreing av virkeligheten. 8 5
JessicaL Skrevet 5. oktober #17350 Skrevet 5. oktober (endret) PusheenPusheen skrev (2 timer siden): Ja, jeg skjønner jo ikke hvorfor han vil bo her hvis vi liksom er så fæle med ham. Han kan jo bare flytte hjem. Ikke sant, if you don't like it here LEAVE. Men det går jo ikke, for i USA er han en nobody, en hjemløs xxx-smittet svart mann som ikke har råd til hverken dialyse, transplantasjon eller luksusliv. Derfor blir han i Norge der alt er gratis og media gidder å skrive om han. Vi blir garantert ikke kvitt han før han har fått en ny gratis nyre sponset av våre skattepenger. At amerikanere generelt skulle være mindre rasistiske og konservative enn nordmenn er jo helt på jordet! Finnes vel ikke noe verre vestlig land å være svart (og gay) i enn USA. Endret 5. oktober av JessicaL 13 6
Frisk Frosk Skrevet 5. oktober #17351 Skrevet 5. oktober Når det kommer til DV, så kan ikke noe han sier om rasisme lenger tas alvorlig. Til det er han for useriøs, og han drar rasismekortet hver gang noen sier eller gjøre noe han oppfatter som kritikk, og spesielt når han stilles til ansvar for helt uakseptable, feilaktige og tidvis farlige eller skadelige handlinger eller utsagn han kommer med. Når helt saklige legitim kritikk møtes med å rope rasisme, da viser DV mer enn annet at han forsøker seg på manipulasjons- og hersketeknikker sammen med en enorm og pinlig ansvarsfraskrivelse. Å reflektere over saklig og legitim kritikk på det han gjør og sier, det vil han ikke gjøre, eller han evner rett og slett ikke å gjøre det. Da er den alternative utviklingen ikke særlig dyp heller, etter min mening. ML vil kanskje vel når hun snakker om rasisme. Problemet der er todelt. Hun gir dessverre inntrykk av å bare repetere det DV har sagt at hun må si. Og det andre er at eksemplene hun kommer med såpass naive eksempler som gjør det ganske pinlig. Det hun i den ene videoen sier om å bli stoppet av politiet som kjører bak deg bare fordi du har farget hud og har en lampe som ikke lyser riktig - det argumentet ble også brukt for 40 år siden i USA. For all del, det er helt legitimt, og jeg forsøker ikke å undergrave den systemiske rasismen. Men når man vet MLs priveligerte oppvekst (hvor politiet som har kjørt bak henne har vært hennes personlige politieskorte...), så virker hun totalt avkoblet fra det samfunnet hun har levd midt i. Samme med flere av de andre eksemplene hun kommer med. Hun fremstiller dette som en veldig stor og ny ting hun selv aldri har forstått før hennes gud DV forklarte uopplyste henne om at slike ting faktisk skjer. Som om hun er nyfrelst, endelig har sett lyset, at hun har forstått noe de fleste andre ikke har forstått. Og hun virker å ha svelgt preknene fra sin "gud" helt ukritisk, helt unyansert. Den videoen hvor hun snakker om dette - dvs. hun snakker hele tiden om hva DV har fortalt henne om dette - er faktisk eneste videoen jeg har sett av disse to hvor DV synes å lytte til det hun sier, uten å kjede seg ihjel, uten å se snurt ut. Og jeg greier ikke fri meg fra at det trolig skyldes at hun hele tiden gjenforteller hva han, o'store læremester og gud, har lært henne. Dvs. han sitter der og speiler seg i glansen fra egne ord, og det er kanskje derfor han for første gang virker interessert i hva hun sier (dvs. han selv sier gjennom henne). Og når disse to snakker om rasisme, så har det dessverre bare motsatt hensikt enn å jobbe mot rasisme. Noe Christopher Waldekrantz så treffende og godt påpekte i sitt debattinnlegg om og til Durek Verrett: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/fra-innvandrer-til-innvandrer-du-gir-rasisme-ammunisjon/o/5-95-2635701 "...å erkjenne rasisme som en levd sannhet er ikke det samme som å bruke den som et skjold hver gang du blir kritisert. Når du avfeier all kritikk som rasisme, tar du ikke kampen – du svekker den. Du gir faktiske rasister ammunisjon.... Du kunne ha brukt plattformen din til å bygge broer. I stedet bygde du enda et alter til deg selv." Det DV holder på med er å bygge seg en tilhengerskare av betingelsesløse tilbedere av ham som leder og at det han sier står over alt og alle andre. Han forsøker å skape sin egen "stamme". Han taler om kjærlighet, klokskap og inkludering til de som er sårbare, mens han i praksis bidrar aktivt til polarisering, isolering, frastøting og i det siste indirekte trusler mot de som ikke er enige i hans prekner og hans egendefinerte høyhet, og som ser hvordan han gir inntrykk av å manipulere alle han kan ha nytte av. 14 5
-Pusheen- Skrevet 5. oktober #17352 Skrevet 5. oktober Frisk Frosk skrev (20 minutter siden): Når det kommer til DV, så kan ikke noe han sier om rasisme lenger tas alvorlig. Til det er han for useriøs, og han drar rasismekortet hver gang noen sier eller gjøre noe han oppfatter som kritikk, og spesielt når han stilles til ansvar for helt uakseptable, feilaktige og tidvis farlige eller skadelige handlinger eller utsagn han kommer med. Når helt saklige legitim kritikk møtes med å rope rasisme, da viser DV mer enn annet at han forsøker seg på manipulasjons- og hersketeknikker sammen med en enorm og pinlig ansvarsfraskrivelse. Å reflektere over saklig og legitim kritikk på det han gjør og sier, det vil han ikke gjøre, eller han evner rett og slett ikke å gjøre det. Da er den alternative utviklingen ikke særlig dyp heller, etter min mening. ML vil kanskje vel når hun snakker om rasisme. Problemet der er todelt. Hun gir dessverre inntrykk av å bare repetere det DV har sagt at hun må si. Og det andre er at eksemplene hun kommer med såpass naive eksempler som gjør det ganske pinlig. Det hun i den ene videoen sier om å bli stoppet av politiet som kjører bak deg bare fordi du har farget hud og har en lampe som ikke lyser riktig - det argumentet ble også brukt for 40 år siden i USA. For all del, det er helt legitimt, og jeg forsøker ikke å undergrave den systemiske rasismen. Men når man vet MLs priveligerte oppvekst (hvor politiet som har kjørt bak henne har vært hennes personlige politieskorte...), så virker hun totalt avkoblet fra det samfunnet hun har levd midt i. Samme med flere av de andre eksemplene hun kommer med. Hun fremstiller dette som en veldig stor og ny ting hun selv aldri har forstått før hennes gud DV forklarte uopplyste henne om at slike ting faktisk skjer. Som om hun er nyfrelst, endelig har sett lyset, at hun har forstått noe de fleste andre ikke har forstått. Og hun virker å ha svelgt preknene fra sin "gud" helt ukritisk, helt unyansert. Den videoen hvor hun snakker om dette - dvs. hun snakker hele tiden om hva DV har fortalt henne om dette - er faktisk eneste videoen jeg har sett av disse to hvor DV synes å lytte til det hun sier, uten å kjede seg ihjel, uten å se snurt ut. Og jeg greier ikke fri meg fra at det trolig skyldes at hun hele tiden gjenforteller hva han, o'store læremester og gud, har lært henne. Dvs. han sitter der og speiler seg i glansen fra egne ord, og det er kanskje derfor han for første gang virker interessert i hva hun sier (dvs. han selv sier gjennom henne). Og når disse to snakker om rasisme, så har det dessverre bare motsatt hensikt enn å jobbe mot rasisme. Noe Christopher Waldekrantz så treffende og godt påpekte i sitt debattinnlegg om og til Durek Verrett: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/fra-innvandrer-til-innvandrer-du-gir-rasisme-ammunisjon/o/5-95-2635701 "...å erkjenne rasisme som en levd sannhet er ikke det samme som å bruke den som et skjold hver gang du blir kritisert. Når du avfeier all kritikk som rasisme, tar du ikke kampen – du svekker den. Du gir faktiske rasister ammunisjon.... Du kunne ha brukt plattformen din til å bygge broer. I stedet bygde du enda et alter til deg selv." Det DV holder på med er å bygge seg en tilhengerskare av betingelsesløse tilbedere av ham som leder og at det han sier står over alt og alle andre. Han forsøker å skape sin egen "stamme". Han taler om kjærlighet, klokskap og inkludering til de som er sårbare, mens han i praksis bidrar aktivt til polarisering, isolering, frastøting og i det siste indirekte trusler mot de som ikke er enige i hans prekner og hans egendefinerte høyhet, og som ser hvordan han gir inntrykk av å manipulere alle han kan ha nytte av. Absolutt. Nå snakket hun jo hans sak, derfor var det ikke nødvendig for ham å avbryte eller kjede seg. Og så måtte han vel følge med på at hun sa det "riktig"... 3 1
-Pusheen- Skrevet 5. oktober #17353 Skrevet 5. oktober JessicaL skrev (36 minutter siden): Ikke sant, if you don't like it here LEAVE. Men det går jo ikke, for i USA er han en nobody, en hjemløs xxx-smittet svart mann som ikke har råd til hverken dialyse, transplantasjon eller luksusliv. Derfor blir han i Norge der alt er gratis og media gidder å skrive om han. Vi blir garantert ikke kvitt han før han har fått en ny gratis nyre sponset av våre skattepenger. At amerikanere generelt skulle være mindre rasistiske og konservative enn nordmenn er jo helt på jordet! Finnes vel ikke noe verre vestlig land å være svart (og gay) i enn USA. Nemlig. Mulig rasismen der borte har gjort ham helt blind på hva som er kritikk og hva som er hat, men så tror jeg også at han sliter med å bli motsagt sånn uansett. Han evner ikke å ta kritikk, se innover og innse at han selv kanskje er roten til all denne påståtte rasismen han mener han opplever her. 6 1
Rev. Revenge Skrevet 5. oktober #17354 Skrevet 5. oktober Selvinnsikt er noe DV dessverre ikke viser at han har mye av. Tok en kjapp tur innom MLs instakonto, og som flere her har nevnt, det ser ut som om kontoen hennes er hijacked av DV etter premieren av filmen som fremstiller DV som et bortskjemt barn. 8 2
Frisk Frosk Skrevet 5. oktober #17355 Skrevet 5. oktober Denne er også typisk for ham: Han innrømmer feil - men passer på å si at det var noen i Norge som fortalte ham det (at Geiranger var et hellig sted og første sted vikingene kom til i Norge). https://www.tv2.no/underholdning/faktasjekk-av-rebel-royals-vg-og-verrett-innrommer-feil/18150933/ Så rent bortsett fra at denne "innrømmelsen" da bare er å skylde på andre, så blir det jo ganske fornøyelig når man tenker at han/de har påstått at de valgte å gifte seg i Geiranger fordi det var et hellig sted, og at det var så viktig å få alle koordinater og klokkeslett og astrologien i riktige vinkler og whatnot. Kan nesten virke som om noen med faktisk høyere kunnskap da sørget for at dette ekteskapet ble inngått på falske premisser... også "alternativt" og helt uten noen ekstra drahjelp fra et sted som liksom skulle være "veldig hellig" 11
JessicaL Skrevet 5. oktober #17356 Skrevet 5. oktober Frisk Frosk skrev (4 minutter siden): Denne er også typisk for ham: Han innrømmer feil - men passer på å si at det var noen i Norge som fortalte ham det (at Geiranger var et hellig sted og første sted vikingene kom til i Norge). https://www.tv2.no/underholdning/faktasjekk-av-rebel-royals-vg-og-verrett-innrommer-feil/18150933/ Så rent bortsett fra at denne "innrømmelsen" da bare er å skylde på andre, så blir det jo ganske fornøyelig når man tenker at han/de har påstått at de valgte å gifte seg i Geiranger fordi det var et hellig sted, og at det var så viktig å få alle koordinater og klokkeslett og astrologien i riktige vinkler og whatnot. Kan nesten virke som om noen med faktisk høyere kunnskap da sørget for at dette ekteskapet ble inngått på falske premisser... også "alternativt" og helt uten noen ekstra drahjelp fra et sted som liksom skulle være "veldig hellig" Ja, det er alltid noen andres feil. Jeg syntes høydepunktet i dokumentaren var da skipet tutet midt i selveste vielsen. 😅 Der kan man snakke om forsøk på divine intervention! 7 2
Rev. Revenge Skrevet 5. oktober #17357 Skrevet 5. oktober Det jeg husker best fra filmen er det kokette blikket han sendte inn i kameraet da han halveis støttet seg bak en gardin, samt saktevandringen på tredemølle fullt iført Gucci der han klaget over helsen, for så se et klipp der han i bakgrunnen danset med en paraply. Jeg skjønner jo hvorfor jeg syns han er en voksen drittunge🤭 11 5
-Pusheen- Skrevet 5. oktober #17358 Skrevet 5. oktober Rev. Revenge skrev (1 minutt siden): Det jeg husker best fra filmen er det kokette blikket han sendte inn i kameraet da han halveis støttet seg bak en gardin, samt saktevandringen på tredemølle fullt iført Gucci der han klaget over helsen, for så se et klipp der han i bakgrunnen danset med en paraply. Jeg skjønner jo hvorfor jeg syns han er en voksen drittunge🤭 God observert, tenkte ikke på det der. 2
lepetitmerdeux Skrevet 5. oktober #17359 Skrevet 5. oktober Serriously… kan dere ikke bare la meg være royal. Rasister 3 3
Frisk Frosk Skrevet 5. oktober #17360 Skrevet 5. oktober lepetitmerdeux skrev (10 minutter siden): Serriously… kan dere ikke bare la meg være royal. Rasister Cambridge Dictionary bruker et eksempel på merdeux... https://dictionary.cambridge.org/dictionary/french-english/merdeux Regarde ce petit merdeux qui se prend pour un homme! Kongeligheten til DV er vel like uvirkelig som sveisen på profilbildet ditt 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå