Gå til innhold

Märtha Louise og Durek Verrett


Parasoll

Anbefalte innlegg

Frisk Frosk skrev (30 minutter siden):

Det sier også mye om hennes venner og nettverk når disse er villige til å stå frem på offentlig tv, statskanalen, og innrømme dette, for det viser at ikke er dette noe ML og V gjør, men det er noe de både diskuterer med nettverket sitt OG får støtte for i vennekretsen/nettverket.

Synes det var flott av Nrk å få Mari Manzetti til Debatten! For med det blir mye av det absurde med hva Märtha Louise driver med enda tydeligere. For dette er akkurat samme Mari Manzetti som tok runden fra mediehus til mediehus på bryllupsdagen, og som, når hun omsider kom til Nrk for å snakke med dem, kommenterte noe lignende som "åh, ja, nå har dere måttet vente lenge på oss", i en tone som mulig var forsøkt å virke medfølende, men som kun virket arrogant, som om hun gjorde et poeng ut av hvor ettertraktet hun (og Lilli Bendris og Heartsmart) var, hvor viktige hun mener de er. Hun fremsto på bryllupsdagen som en barket bedriftsleder som først og fremst var opptatt av å fronte sitt (og MLs og LBs) produkt. Hun hadde en tydelig strategi i måten hun fremsto på og snakket. Hun skulle ta styringen, hun skulle formidle det de forsøker å få folk og medier til å tro er sannheten, men som de alle i praksis, ML og DV spesielt, har vist ikke er det.

Samme forsøkte hun i Debatten, klær, holdning, blikk, tale, mimikk - alt for å skape et narrativ for å selge dette bryllupet til folket som "100 % privat".

Dette er altså samme Mari Manzetti som reklamerer at hun er en Soulspring-coach, dvs. tok utdannelse gjennom Engleskolen til Märtha Louise, antar jeg. Samme Manzetti som har hatt podkast med Märtha Louise og Lilli Bendris, hvor etterhvert svært mange av episodene til podkasten har handlet om Märtha Louise, hennes oppvekst og liv, om hennes eldste barn, om ML og Durek Verrett. Jeg har ikke fulgt med på Manzettis ev. kanaler på sosiale medier, men Märtha Louise har utallige ganger brutt markedsføringsloven på sin forretningskanal på IG, med umerket reklame for podkasten.

Manzetti brukte også taletiden på norske medier, på bryllupsdagen, på samarbeidet med Märtha Louise og det de later som om de formidler - kjærlighet. Mens de mer enn noe annet har vist over lang tid nå at de er ganske så kyniske forretningskvinner. Hun snakket og snakket om kjærlighet, tilsynelatende for å selge inn at bryllupet ikke var den kommersielle reklamejippoen hele Norge og verden var vitner til.

 

Det naturlige ville vært at Märtha Louise sin manager gjennom mange år, Carina Scheele Carlsen, stilte på Debatten. Den manageren som forøvrig også er nært knyttet til de aller fleste firmaene ML eier eller er deleier av. Men den manageren som knapt har gjort annet siste seks år enn å si "Ingen kommentar" eller "Dette vil jeg/vi ikke kommentere", eller bare unnlatt å svare media overhodet - vel, det er ganske åpenbart etterhvert at den manageren nok ikke ville ha greid å gjøre en god figur på MLs vegne i møte med en våken journalist som Fredrik Solvang på direktesendt debattprogram.

Da var det tydeligvis bedre å sende Manzetti  som Märtha Louises representant - da Manzetti tydeligvis er langt mer drillet i mediehåndtering og bedre til å fremstå med tilsynelatende autoritet, rask tale, med et innlært, ganske stive mediesmil som ikke virker ekte, og hun er tydeligvis også vant med å bruke blikket sitt bevisst i kommunikasjon.

Manzetti har mest sannsynlig selv en god del å tape økonomisk hvis ML ikke lenger kan selge seg selv som prinsesse som hun har gjort i flere år, og som nå toppet seg med dette salgsbryllupet. (For en podkast med bare Manzetti og Bendris og en ukjent tredjeperson, det hadde nok ikke slått an overhodet.) Så Manzetti har absolutt personlige interesser av å fremstå som en "autoritet" i møte med norsk media for å forsvare prinsessen Märtha Louise. Ikke bare det, det Manzetti gjør er jo indirekte å forsvare at Märtha Louise og Durek Verrett helt bevisst og kynisk velger å bryte avtalen de to har med Kongehuset. Og hun gjør det kledd fullstendig i svart, med ett eneste smykke synlig, som tilfeldigvis er et hjerte som også dermed blir en ganske spesifikk link til podkasten som inneholder ordet hjerte og et hjerte i navn/logo... Bortsette fra hjertet var det tydelig at ingenting skulle ta bort fokuset på Manzettis ansikt, der hun forsøker å gjøre den umulige oppgaven det er å få folk til å glemme fakta om hvor kommersielt og lite privat dette  bryllupet var planlagt å være.

Det å bryte avtaler på den måten, og å gjøre det så bevisst som ML og DV gjør det, det bryter med det meste av det som går under godhet eller positivitet eller kjærlighet i de fleste alternative miljøer. I hvert fall de miljøene som er fokusert på å gjøre godt for andre og ikke først og fremst setter egen økonomiske vinning som hovedfokus.

 

 

Og apropos Soulspring, som ble drevet av Märtha Louise og hennes daværende makker, hvor det virker som om Manzetti også utdannet seg til coach. Samarbeidet mellom ML og makker i Soulspring tok slutt, men nettsiden består: (nesten litt komisk at siden tydeligvis er ørlite hacket, for forsøker man å klikke seg inn på "Prinsesse Märtha Louise", så får man opp ulovlig reklame for bettingselskaper...)

Men til Soulspring. De forklarte sin visjon, og i den står dette:

https://soulspring.no/visjonen/

"Kanskje vi har glemt selve essensen av hvem vi egentlig er i vår materielle streben?"

Det virker som om hverken Märtha Louise eller Durek Verrett har glemt hvem de egentlig er... all den tid de over år har dokumentert en fremstilling som kun gir inntrykk av at de selv er kalde, kyniske bedriftseiere som er villige til å tråkke over grensene for anstendighet, bryte avtaler uten omtanke for andre enn seg selv og de de kan tjene penger sammen med... i deres materielle streben. Og dette er altså Manzetti villig til å stå på riksdekkende tv to ganger på under en uke for å forsvare. Det er en merkelig dobbelmoral i det ML, DV og deres venner og nettverk kommuniserer...

 

Nå er det selvfølgelig lov å ha ulike meninger og følelser rundt ulike saker. Men prinsessen og forretningskvinnen Märtha Louis, hun har selv valgt å inngå en bindende avtale med Kongen og Kongehuset som setter helt klare krav til hvordan ML ikke skal utnytte sin kongelige tittel. De reglene er faktisk ikke til å misforstå! Og dermed er det heller ingen tvil om at Märtha Louise og Durek Verrett helt bevisst velger å bryte avtalen. Det kan man faktisk også kalle løgner fra MLs og DVs side. De har inngått en avtale som de fra dag én har vist at de ikke hadde planer om å holde, og verre, de har valgt å eskalere noe enormt både måten de bryter avtalen på, omfanget og hyppigheten.

Hadde andre bedriftseiere så offentlig brutt avtaler, så hadde de sannsynlig havnet i retten og minst endt med å betale den andre parten store erstatninger.

Men ML og DV, de bare viser fingeren til Kongen, og fortsetter og fortsetter å bryte avtalen de har med Kongehuset. Og Manzetti gir inntrykk av at hun støtter dette all den tid hun er villig til å stå frem på Debatten på Nrk og forsvare det skapte narrativet som ML ønsker å selge, nemlig at reklamejippo-bryllupet som er solgt til en av verdens største sladdermagasiner og Netflix, som har frontet sprit ulovlig (eller "lånt ut" merkevaren sin til spritprodusent, som HD kalte det), og klessalg... det liksom er "privat".

Ironien i det hele er at bryllupet ville blitt langt mer privat om NTB og NRK hadde fått dekke begivenheten! Uansett hvor mye ML, DV, Mansetti eller andre av ML/DVs omgangskrets påstår det, så var dette ikke et privat bryllup. Det var mer kommersielt enn noe annet bryllup jeg noensinne har fått med meg på norsk jord. At Manzetti og pressekontakt for bryllupet Valvik forsvarer det som privat... vel, det viser bare hvor mye begge to - som også ML og DV - er villige til å gjøre for å tjene penger.

Uansett hvor mye ML, DV og deres kommersielle samarbeidspartnere påstår dette var et privat arrangement, så er det bare klare fakta at prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett har valgt å selge dette arrangementet til kommersielle medieaktører, både internasjonalt sladremagasin og til en tv-produsent - for å få størst mulig oppmerksomhet rundt dem selv og bryllupet. I tillegg har ML og DV før bryllupet også valgt å la bryllupet deres inngå i en kommersiell lansering av et spritprodukt, de deltok aktivt i både produksjonen av produktet, med designen av etikett, brukte seg selv og bryllupet som trekkplaster for lanseringen av spriten, utarbeidet en logo for seg selv som ble presentert under spritlanseringen (og gjentatt i bryllupet selv på brud og brudgoms bekledning i tillegg til annet), og de lot den aktuelle spriten inngå i det meste av drinker som ble tilbydt i drinkmenyen. I tillegg har altså både ML og DV utallige ganger og på ulike måter både før og under bryllupet reklamert for hennes klesmerke. De har begge to aktivt på sine bedriftskanaler også reklamert for bryllupet og for andre kommersielle aktører - og DV har gjentatte ganger også repostet bryllupsgjesters reklame av sine sponsede antrekk de dagene bryllupet ble feiret. Og gjestelisten er en stor sammenblanding hvor "venner" i stor grad egentlig også er samarbeidende kommersielle aktører som også tjener penger på ML og DV, og hvor ML og DV tjener eller sparer penger på "vennene".

 

Uansett hvor mye man snur og vender på dette, så kommer man ikke unna harde fakta - og det er at bedriftseierne har solgt sitt såkalte private bryllup, gjort det til et gigantisk multikommersielt reklameopplegg. Og dermed er det absolutt ingenting privat igjen av denne produserte og regisserte reklamejippoen, som de selv har valgt å gjøre det til.

Selv brudekjolen har de gjort til et produkt, ved å gjøre det til en stor narrativ greie for tv-selskapet som kunne filme bak lakenene. Og Hello magasin, de har reklamert før bryllupet at de på sin side hadde full tilgang til alle forberedelsene Märtha Louise og Durek Verrett hver for seg gjorde på bryllupsdagen, for å bli klare til vielsen, hele morgenen og formiddagen. Med andre ord, til og med det å kle på seg og det å stelle seg til sitt eget bryllup, det har Märtha Louise og Durek Verrett kommersialisert og solgt til sladrepresse og tv-produksjon. Intime og personlige forberedelser for å ordne og pynte seg til vielsen - solgt! Vielsen - solgt! Bildene - solgt! Middag - solgt! Festene i flertall over flere dager - solgt! Klær - solgt! Gin - solgt! Forlovelsesring og bryllupsringer - solgt! Det finnes virkelig ikke en smule igjen av dette bryllupet som er privat. Man kan alltids håpe på at bryllupsnatten, eller det som var igjen av den da ML var ferdig med festen, vil bli holdt privat. På den andre siden, de aller mest intime sexdetaljene har jo Verrett allerede for noen år siden i prinsipp solgt via sin egen podkast, så det er vel ikke noe nytt for hverken Hello eller Netflix å hente på mer intime detaljer på det området.

Men Mari Manzetti, hun og Valvik, står altså og påstår at bryllupet var privat. Hva var privat? Selv forlovelsesringen ML bærer er solgt på den måten at den må regnes å være sponset siden Durek Verrett og produsenten begge tidligere har hatt umerkede reklamer i flertall hvor de også har brukt betegnelser som "kongelig" i forbindelse med forlovelsesringen. Forøvrig samme produsent som i post på sin bedriftskonto på IG skryter av å ha laget parets ringer til bryllupet, MLs forlovelsesring og har hele fire poster med videoer og bilder fra bryllupet (inkl. et bilde sammen med Thorhallsdattir, som vi også vet var en av de som benyttet anledningen til å reklamere for seg selv og brudeparet på bryllupsdagen). På bedriftens hjemmeside er det offisielt, og her brukes bilder av Märtha Louise og Durek Verrett - med overskrift som "Fit for a Princess" og hvor Märtha Louises tittel igjen blir nevnt:

https://communionbyjoysmith.com/blogs/news/fit-for-a-princess

https://instanavigation.com/user-profile/communionbyjoy

Igjen vises det at de ikke lenger har noen grenser for hva som er privat, hva som er business, hvor eneste fokuset er hvordan de selv og de som er inne i sirkelen i øyeblikket kan tjene mest mulig penger. Samme med f.eks. Vs manager i USA, hvor både hun og V har en pinlig og uprofesjonell sammenblanding av å "elske" hverandre, være venner og massiv umerket reklame for hverandres business.

Manzetti lager et stort nummer av å hause opp at det at bryllupet er solgt til Hello og Netflix er så god reklame for Norge - og at dette er noe som "gjøres av privat lomme". Og så er hun tydelig litt snurt for "det er det ingen som snakker om" mens hun igjen bruker direkte blikk og mimikk for å understreke dette, som om ML og DV blir urettferdig behandlet fordi de gir  så mye. På direkte spørsmål om det egentlig er reklame når bilder blir tatt inne i et sirkustelt/telt, så svarer Manzetti på noe helt annet og babler om at alle var enige i at det var flott stemning. Og så har hun tydeligvis tenkt på det med stort politioppbud som andre har nevnt og at det må ha kostet staten millioner, for plutselig laget hun et poeng av at hun følte politiet var der for å passe på henne også, ikke bare de kongelige - mens hun sendte bydende blikk rundt seg.

 

Trond Norén Isaksen sier det egentlig enklest og tydeligst av alle: "Kongefamilien kan ikke under noen som helst omstendigheter være til salgs!"

Selv historiker Tor Bomann-Larsen er enig i at Märtha Louise selger kongeligheten og seg selv som kongelig, selv om han ikke nødvendigvis er enig i at ML skal fratas tittelen.

På slutten av sendingen sier Manzetti at er det noen som forsøker å ikke bruke tittelen, så er det Märtha Louise, og fortsetter å si at hun aldri kan ha blekksprutarmer og følge med på absolutt alt. Nei... men som en over 50 år gammel forretningskvinne så burde man kunne forvente at hun styrer sine egne forretningskanaler, at hun gjør tydelig avtaler med de hun samarbeider med (ref. alt fra Hést til Hello og Hola og Netflix og ringmaker og ginmaker+++++++) og at hun gjør det på en profesjonell og bindende måte. Man burde kunne forvente at når hun selv inngår avtaler som forretningsdrivende, som hun er i avtalen med Kongehuset, at hun faktisk selv holder seg til avtalen. Igjen, så forsøker Manzetti - som altså er en av de som tjener penger sammen med prinsessen - å skape et nytt narrativ som skal dekke over sannheten. Narrativet er at Märtha Louise er et offer for kyniske pressefolk. Märtha Louise kan ikke forventes å ha blekksprutarmer eller kontrollere ytre aktører.

Men man skulle tro at Märtha Louise kunne kontrollere seg selv. Sannheten er at Märtha Louise velger å la være  å kontrollere seg selv, og heller velger bryte avtalen. Man skulle tro at Märtha Louise til en viss grad kunne ha kontrollert sin da kjæreste og forlovede, nå mann, som også har inngått samme avtale med Kongehuset som ML selv har, og at hun sørget for at han overholder avtalen. Men hvorfor skal han respektere avtalen når hun selv rett og slett driter i den? Ingen av de to har et ønske om å holde seg til avtalen, det viser de kontinuerlig via egne bedriftskanaler, i intervjuer, med bryllupet m.m.

Det de over år begge to har vist at de ønsker, som Bomann-Larsen sa på Debatten, det er å selge kongelighet og seg selv som kongelige. Verrett har jo spammet ned egen IG-profil med enorme mengder med både egne og repostinger fra utallige som nevner "royal wedding", "royal", "princess" osv. Helt bevisst og systematisk selger Märtha Louise og Durek Verrett hennes tilknytning til Kongehuset.

Når de to selv har dokumentert dette over mange år, da blir det virkelig for dumt av Manzetti å stå og påstå at ML "virkelig" forsøker å la være å bruke tittelen, når hun f.eks. gang på gang gir reklameintervjuer til aktører som utallige ganger bryter den avtalen hun har med Kongen og Kongehuset (som Norén Isaksen viste til i Debatten). Märtha Louise er selv personlig ansvarlig for å sørge for at hun og de hun velger å samarbeide med holder avtalen hun har inngått med Kongen og Kongehuset!

 

Takk til Nrk og Fredrik Solvang, synes han fikk frem det grelle i "Sirkus Märtha Louise og Durek" på en god og saklig måte.

https://tv.nrk.no/serie/debatten/sesong/202409/episode/NNFA51090324

 

Veldig bra analyse av situasjonen; og problemstillingen kommersalisering og kongelig. Har holdt på å gravd litt i dette kvinnenettverket de er med i, jeg kaller det bare "Tara-gjengen". Der forøvrig Durek også er med, som eneste mann (ref. oppslag i Tara, fra Tara-konferanse et sted i fjellheimen). Og det er rett, de kamuflerer kynisk forretningsdrift med å fremstå som at det de gjør/ arbeider med, er til gode for menneskeheten (selvutvikling, enpowerment, osv.) . Der ordet "kjærlighet" blir brukt som et gjennomgangstema. Og hvem kan kritisere folk som strør om seg med ordet kjærlighet? Det de driver med, mener jeg har lite med kjærlighet for medmennesker å gjøre. Jeg ser også veldig lite sosialt engasjement som går utenfor egen sfære, eller utenfor egen Tara-gjeng. De jobber for egen business, for å berike seg selv, og for å opprettholde egen sosiale status. Evt. klatre i sosial status, som engleskole-elev Manzetti nå gjør. 

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

PusheenPusheen skrev (På 3.9.2024 den 15.31):

Det er ingen som påstår noe annet. Men for å dra en sammenligning jeg har dratt tidligere. Hvis en lege mister autorisasjonen sin, kan han ikke praktisere som det lenger. Men han har fortsatt studert medisin, han kan bare ikke jobbe som lege lengre. Det samme med ML. Hun vil alltid være datter av kongen, men å bruke tittelen sin til noe, kan hun ikke hvis den fratas henne. Eller, hun kan hvis hun vil selvsagt, men da har hun mindre respekt for sin far og sin familie enn jeg klarer å se for meg.

Hun troser jo kongen og Kongehuset helle tiden! Forstår ikke hvorfor det skulle endre seg? Hun kommer jo til å være kongens datter, og det kan hun selfølgelig bruke komersielt uanset hva kongen sier....

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (1 time siden):

Det sier også mye om hennes venner og nettverk når disse er villige til å stå frem på offentlig tv, statskanalen, og innrømme dette, for det viser at ikke er dette noe ML og V gjør, men det er noe de både diskuterer med nettverket sitt OG får støtte for i vennekretsen/nettverket.

Synes det var flott av Nrk å få Mari Manzetti til Debatten! For med det blir mye av det absurde med hva Märtha Louise driver med enda tydeligere. For dette er akkurat samme Mari Manzetti som tok runden fra mediehus til mediehus på bryllupsdagen, og som, når hun omsider kom til Nrk for å snakke med dem, kommenterte noe lignende som "åh, ja, nå har dere måttet vente lenge på oss", i en tone som mulig var forsøkt å virke medfølende, men som kun virket arrogant, som om hun gjorde et poeng ut av hvor ettertraktet hun (og Lilli Bendris og Heartsmart) var, hvor viktige hun mener de er. Hun fremsto på bryllupsdagen som en barket bedriftsleder som først og fremst var opptatt av å fronte sitt (og MLs og LBs) produkt. Hun hadde en tydelig strategi i måten hun fremsto på og snakket. Hun skulle ta styringen, hun skulle formidle det de forsøker å få folk og medier til å tro er sannheten, men som de alle i praksis, ML og DV spesielt, har vist ikke er det.

Samme forsøkte hun i Debatten, klær, holdning, blikk, tale, mimikk - alt for å skape et narrativ for å selge dette bryllupet til folket som "100 % privat".

Dette er altså samme Mari Manzetti som reklamerer at hun er en Soulspring-coach, dvs. tok utdannelse gjennom Engleskolen til Märtha Louise, antar jeg. Samme Manzetti som har hatt podkast med Märtha Louise og Lilli Bendris, hvor etterhvert svært mange av episodene til podkasten har handlet om Märtha Louise, hennes oppvekst og liv, om hennes eldste barn, om ML og Durek Verrett. Jeg har ikke fulgt med på Manzettis ev. kanaler på sosiale medier, men Märtha Louise har utallige ganger brutt markedsføringsloven på sin forretningskanal på IG, med umerket reklame for podkasten.

Manzetti brukte også taletiden på norske medier, på bryllupsdagen, på samarbeidet med Märtha Louise og det de later som om de formidler - kjærlighet. Mens de mer enn noe annet har vist over lang tid nå at de er ganske så kyniske forretningskvinner. Hun snakket og snakket om kjærlighet, tilsynelatende for å selge inn at bryllupet ikke var den kommersielle reklamejippoen hele Norge og verden var vitner til.

 

Det naturlige ville vært at Märtha Louise sin manager gjennom mange år, Carina Scheele Carlsen, stilte på Debatten. Den manageren som forøvrig også er nært knyttet til de aller fleste firmaene ML eier eller er deleier av. Men den manageren som knapt har gjort annet siste seks år enn å si "Ingen kommentar" eller "Dette vil jeg/vi ikke kommentere", eller bare unnlatt å svare media overhodet - vel, det er ganske åpenbart etterhvert at den manageren nok ikke ville ha greid å gjøre en god figur på MLs vegne i møte med en våken journalist som Fredrik Solvang på direktesendt debattprogram.

Da var det tydeligvis bedre å sende Manzetti  som Märtha Louises representant - da Manzetti tydeligvis er langt mer drillet i mediehåndtering og bedre til å fremstå med tilsynelatende autoritet, rask tale, med et innlært, ganske stive mediesmil som ikke virker ekte, og hun er tydeligvis også vant med å bruke blikket sitt bevisst i kommunikasjon.

Manzetti har mest sannsynlig selv en god del å tape økonomisk hvis ML ikke lenger kan selge seg selv som prinsesse som hun har gjort i flere år, og som nå toppet seg med dette salgsbryllupet. (For en podkast med bare Manzetti og Bendris og en ukjent tredjeperson, det hadde nok ikke slått an overhodet.) Så Manzetti har absolutt personlige interesser av å fremstå som en "autoritet" i møte med norsk media for å forsvare prinsessen Märtha Louise. Ikke bare det, det Manzetti gjør er jo indirekte å forsvare at Märtha Louise og Durek Verrett helt bevisst og kynisk velger å bryte avtalen de to har med Kongehuset. Og hun gjør det kledd fullstendig i svart, med ett eneste smykke synlig, som tilfeldigvis er et hjerte som også dermed blir en ganske spesifikk link til podkasten som inneholder ordet hjerte og et hjerte i navn/logo... Bortsette fra hjertet var det tydelig at ingenting skulle ta bort fokuset på Manzettis ansikt, der hun forsøker å gjøre den umulige oppgaven det er å få folk til å glemme fakta om hvor kommersielt og lite privat dette  bryllupet var planlagt å være.

Det å bryte avtaler på den måten, og å gjøre det så bevisst som ML og DV gjør det, det bryter med det meste av det som går under godhet eller positivitet eller kjærlighet i de fleste alternative miljøer. I hvert fall de miljøene som er fokusert på å gjøre godt for andre og ikke først og fremst setter egen økonomiske vinning som hovedfokus.

 

 

Og apropos Soulspring, som ble drevet av Märtha Louise og hennes daværende makker, hvor det virker som om Manzetti også utdannet seg til coach. Samarbeidet mellom ML og makker i Soulspring tok slutt, men nettsiden består: (nesten litt komisk at siden tydeligvis er ørlite hacket, for forsøker man å klikke seg inn på "Prinsesse Märtha Louise", så får man opp ulovlig reklame for bettingselskaper...)

Men til Soulspring. De forklarte sin visjon, og i den står dette:

https://soulspring.no/visjonen/

"Kanskje vi har glemt selve essensen av hvem vi egentlig er i vår materielle streben?"

Det virker som om hverken Märtha Louise eller Durek Verrett har glemt hvem de egentlig er... all den tid de over år har dokumentert en fremstilling som kun gir inntrykk av at de selv er kalde, kyniske bedriftseiere som er villige til å tråkke over grensene for anstendighet, bryte avtaler uten omtanke for andre enn seg selv og de de kan tjene penger sammen med... i deres materielle streben. Og dette er altså Manzetti villig til å stå på riksdekkende tv to ganger på under en uke for å forsvare. Det er en merkelig dobbelmoral i det ML, DV og deres venner og nettverk kommuniserer...

 

Nå er det selvfølgelig lov å ha ulike meninger og følelser rundt ulike saker. Men prinsessen og forretningskvinnen Märtha Louis, hun har selv valgt å inngå en bindende avtale med Kongen og Kongehuset som setter helt klare krav til hvordan ML ikke skal utnytte sin kongelige tittel. De reglene er faktisk ikke til å misforstå! Og dermed er det heller ingen tvil om at Märtha Louise og Durek Verrett helt bevisst velger å bryte avtalen. Det kan man faktisk også kalle løgner fra MLs og DVs side. De har inngått en avtale som de fra dag én har vist at de ikke hadde planer om å holde, og verre, de har valgt å eskalere noe enormt både måten de bryter avtalen på, omfanget og hyppigheten.

Hadde andre bedriftseiere så offentlig brutt avtaler, så hadde de sannsynlig havnet i retten og minst endt med å betale den andre parten store erstatninger.

Men ML og DV, de bare viser fingeren til Kongen, og fortsetter og fortsetter å bryte avtalen de har med Kongehuset. Og Manzetti gir inntrykk av at hun støtter dette all den tid hun er villig til å stå frem på Debatten på Nrk og forsvare det skapte narrativet som ML ønsker å selge, nemlig at reklamejippo-bryllupet som er solgt til en av verdens største sladdermagasiner og Netflix, som har frontet sprit ulovlig (eller "lånt ut" merkevaren sin til spritprodusent, som HD kalte det), og klessalg... det liksom er "privat".

Ironien i det hele er at bryllupet ville blitt langt mer privat om NTB og NRK hadde fått dekke begivenheten! Uansett hvor mye ML, DV, Mansetti eller andre av ML/DVs omgangskrets påstår det, så var dette ikke et privat bryllup. Det var mer kommersielt enn noe annet bryllup jeg noensinne har fått med meg på norsk jord. At Manzetti og pressekontakt for bryllupet Valvik forsvarer det som privat... vel, det viser bare hvor mye begge to - som også ML og DV - er villige til å gjøre for å tjene penger.

Uansett hvor mye ML, DV og deres kommersielle samarbeidspartnere påstår dette var et privat arrangement, så er det bare klare fakta at prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett har valgt å selge dette arrangementet til kommersielle medieaktører, både internasjonalt sladremagasin og til en tv-produsent - for å få størst mulig oppmerksomhet rundt dem selv og bryllupet. I tillegg har ML og DV før bryllupet også valgt å la bryllupet deres inngå i en kommersiell lansering av et spritprodukt, de deltok aktivt i både produksjonen av produktet, med designen av etikett, brukte seg selv og bryllupet som trekkplaster for lanseringen av spriten, utarbeidet en logo for seg selv som ble presentert under spritlanseringen (og gjentatt i bryllupet selv på brud og brudgoms bekledning i tillegg til annet), og de lot den aktuelle spriten inngå i det meste av drinker som ble tilbydt i drinkmenyen. I tillegg har altså både ML og DV utallige ganger og på ulike måter både før og under bryllupet reklamert for hennes klesmerke. De har begge to aktivt på sine bedriftskanaler også reklamert for bryllupet og for andre kommersielle aktører - og DV har gjentatte ganger også repostet bryllupsgjesters reklame av sine sponsede antrekk de dagene bryllupet ble feiret. Og gjestelisten er en stor sammenblanding hvor "venner" i stor grad egentlig også er samarbeidende kommersielle aktører som også tjener penger på ML og DV, og hvor ML og DV tjener eller sparer penger på "vennene".

 

Uansett hvor mye man snur og vender på dette, så kommer man ikke unna harde fakta - og det er at bedriftseierne har solgt sitt såkalte private bryllup, gjort det til et gigantisk multikommersielt reklameopplegg. Og dermed er det absolutt ingenting privat igjen av denne produserte og regisserte reklamejippoen, som de selv har valgt å gjøre det til.

Selv brudekjolen har de gjort til et produkt, ved å gjøre det til en stor narrativ greie for tv-selskapet som kunne filme bak lakenene. Og Hello magasin, de har reklamert før bryllupet at de på sin side hadde full tilgang til alle forberedelsene Märtha Louise og Durek Verrett hver for seg gjorde på bryllupsdagen, for å bli klare til vielsen, hele morgenen og formiddagen. Med andre ord, til og med det å kle på seg og det å stelle seg til sitt eget bryllup, det har Märtha Louise og Durek Verrett kommersialisert og solgt til sladrepresse og tv-produksjon. Intime og personlige forberedelser for å ordne og pynte seg til vielsen - solgt! Vielsen - solgt! Bildene - solgt! Middag - solgt! Festene i flertall over flere dager - solgt! Klær - solgt! Gin - solgt! Forlovelsesring og bryllupsringer - solgt! Det finnes virkelig ikke en smule igjen av dette bryllupet som er privat. Man kan alltids håpe på at bryllupsnatten, eller det som var igjen av den da ML var ferdig med festen, vil bli holdt privat. På den andre siden, de aller mest intime sexdetaljene har jo Verrett allerede for noen år siden i prinsipp solgt via sin egen podkast, så det er vel ikke noe nytt for hverken Hello eller Netflix å hente på mer intime detaljer på det området.

Men Mari Manzetti, hun og Valvik, står altså og påstår at bryllupet var privat. Hva var privat? Selv forlovelsesringen ML bærer er solgt på den måten at den må regnes å være sponset siden Durek Verrett og produsenten begge tidligere har hatt umerkede reklamer i flertall hvor de også har brukt betegnelser som "kongelig" i forbindelse med forlovelsesringen. Forøvrig samme produsent som i post på sin bedriftskonto på IG skryter av å ha laget parets ringer til bryllupet, MLs forlovelsesring og har hele fire poster med videoer og bilder fra bryllupet (inkl. et bilde sammen med Thorhallsdattir, som vi også vet var en av de som benyttet anledningen til å reklamere for seg selv og brudeparet på bryllupsdagen). På bedriftens hjemmeside er det offisielt, og her brukes bilder av Märtha Louise og Durek Verrett - med overskrift som "Fit for a Princess" og hvor Märtha Louises tittel igjen blir nevnt:

https://communionbyjoysmith.com/blogs/news/fit-for-a-princess

https://instanavigation.com/user-profile/communionbyjoy

Igjen vises det at de ikke lenger har noen grenser for hva som er privat, hva som er business, hvor eneste fokuset er hvordan de selv og de som er inne i sirkelen i øyeblikket kan tjene mest mulig penger. Samme med f.eks. Vs manager i USA, hvor både hun og V har en pinlig og uprofesjonell sammenblanding av å "elske" hverandre, være venner og massiv umerket reklame for hverandres business.

Manzetti lager et stort nummer av å hause opp at det at bryllupet er solgt til Hello og Netflix er så god reklame for Norge - og at dette er noe som "gjøres av privat lomme". Og så er hun tydelig litt snurt for "det er det ingen som snakker om" mens hun igjen bruker direkte blikk og mimikk for å understreke dette, som om ML og DV blir urettferdig behandlet fordi de gir  så mye. På direkte spørsmål om det egentlig er reklame når bilder blir tatt inne i et sirkustelt/telt, så svarer Manzetti på noe helt annet og babler om at alle var enige i at det var flott stemning. Og så har hun tydeligvis tenkt på det med stort politioppbud som andre har nevnt og at det må ha kostet staten millioner, for plutselig laget hun et poeng av at hun følte politiet var der for å passe på henne også, ikke bare de kongelige - mens hun sendte bydende blikk rundt seg.

 

Trond Norén Isaksen sier det egentlig enklest og tydeligst av alle: "Kongefamilien kan ikke under noen som helst omstendigheter være til salgs!"

Selv historiker Tor Bomann-Larsen er enig i at Märtha Louise selger kongeligheten og seg selv som kongelig, selv om han ikke nødvendigvis er enig i at ML skal fratas tittelen.

På slutten av sendingen sier Manzetti at er det noen som forsøker å ikke bruke tittelen, så er det Märtha Louise, og fortsetter å si at hun aldri kan ha blekksprutarmer og følge med på absolutt alt. Nei... men som en over 50 år gammel forretningskvinne så burde man kunne forvente at hun styrer sine egne forretningskanaler, at hun gjør tydelig avtaler med de hun samarbeider med (ref. alt fra Hést til Hello og Hola og Netflix og ringmaker og ginmaker+++++++) og at hun gjør det på en profesjonell og bindende måte. Man burde kunne forvente at når hun selv inngår avtaler som forretningsdrivende, som hun er i avtalen med Kongehuset, at hun faktisk selv holder seg til avtalen. Igjen, så forsøker Manzetti - som altså er en av de som tjener penger sammen med prinsessen - å skape et nytt narrativ som skal dekke over sannheten. Narrativet er at Märtha Louise er et offer for kyniske pressefolk. Märtha Louise kan ikke forventes å ha blekksprutarmer eller kontrollere ytre aktører.

Men man skulle tro at Märtha Louise kunne kontrollere seg selv. Sannheten er at Märtha Louise velger å la være  å kontrollere seg selv, og heller velger bryte avtalen. Man skulle tro at Märtha Louise til en viss grad kunne ha kontrollert sin da kjæreste og forlovede, nå mann, som også har inngått samme avtale med Kongehuset som ML selv har, og at hun sørget for at han overholder avtalen. Men hvorfor skal han respektere avtalen når hun selv rett og slett driter i den? Ingen av de to har et ønske om å holde seg til avtalen, det viser de kontinuerlig via egne bedriftskanaler, i intervjuer, med bryllupet m.m.

Det de over år begge to har vist at de ønsker, som Bomann-Larsen sa på Debatten, det er å selge kongelighet og seg selv som kongelige. Verrett har jo spammet ned egen IG-profil med enorme mengder med både egne og repostinger fra utallige som nevner "royal wedding", "royal", "princess" osv. Helt bevisst og systematisk selger Märtha Louise og Durek Verrett hennes tilknytning til Kongehuset.

Når de to selv har dokumentert dette over mange år, da blir det virkelig for dumt av Manzetti å stå og påstå at ML "virkelig" forsøker å la være å bruke tittelen, når hun f.eks. gang på gang gir reklameintervjuer til aktører som utallige ganger bryter den avtalen hun har med Kongen og Kongehuset (som Norén Isaksen viste til i Debatten). Märtha Louise er selv personlig ansvarlig for å sørge for at hun og de hun velger å samarbeide med holder avtalen hun har inngått med Kongen og Kongehuset!

 

Takk til Nrk og Fredrik Solvang, synes han fikk frem det grelle i "Sirkus Märtha Louise og Durek" på en god og saklig måte.

https://tv.nrk.no/serie/debatten/sesong/202409/episode/NNFA51090324

 

Ellers når det gjelder det du er inne på med at Mârtha ikke bryr seg om noe avtaler, osv. Det er her jeg mener at M har misforstått begrepet med å "kunne leve fritt", "være seg selv", eller ikke la gammel konstitusjon og norm holde henne tilbake som menneske lenger. For det virker som hun tror at det å være fri dreier seg om å gjøre hva man vil, uten å bry seg det døyt om konsekvenser osv. Og det er en veldig misforstått oppfatning av hva frihet er. Man lever ikke et fritt liv, dersom det går utover eller smerter andre, eller er ødeleggende for et samfunn. Da er man bare en egoistisk tyrann. 

Endret av yedi warrior
  • Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (16 minutter siden):

Ellers når det gjelder det du er inne på med at Mârtha ikke bryr seg om noe avtaler, osv. Det er her jeg mener at M har misforstått begrepet med å "kunne leve fritt", "være seg selv", eller ikke la gammel konstitusjon og norm holde henne tilbake som menneske lenger. For det virker som hun tror at det å være fri dreier seg om å gjøre hva man vil, uten å bry seg det døyt om konsekvenser osv. Og det er en veldig misforstått oppfatning av hva frihet er. Man lever ikke et fritt liv, dersom det går utover eller smerter andre, eller er ødeleggende for et samfunn. Da er man bare en egoistisk tyrann. 

Enig. Det handler vel også med at hun tror (og vet) at hun ikke trenger å ta ansvar for det hun gjør om hun bryter avtaler eller kontrakter.

For så lenge Kongen tydelig beskytter henne i så stor grad som det han gjør, så kan ingen heller gå etter henne, om hun skulle begå større lovbrudd, uten Kongens samtykke. Dette vet ML.

Men det også det at hun heller ikke tar ansvar for de konsekvensene det hun gjør faktisk utsetter andre mennesker for av belastninger. Å sette sin far i denne situasjonen, det sier mye om de verdiene ML lever etter.

Hun vil bare ha alle fordelene, status, materielle ting, formue - men å ta ansvar, bidra, støtte, gjøre en jobb og ta ansvar for det hun gjør, det vil hun absolutt ikke.

Det er milevis fra det ML og hennes makkere preker og det de lever...

Det er jo ironisk at mens hun sier hun må være fri, så er vel realiteten at ML aldri har vært mer ufri enn hva hun er i øyeblikket.

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, lurker said:

Jeg kommer ikke helt over hvor absurd det er at det er regissøren av Tiger King som skal regissere dokumentaren om dem ...

Hun liker tydeligvis sosialpornografisk sirkus, så det blir spennende å se hvordan den er.

 

Tja. Makes perfect sense sånn som de holder på. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkverdig at det er så mange i denne klikken til Märtha som har truffet hverandre før i oldtidens Egypt, forresten. Her fra episode 2 av "Lunsj med Lilli". Gjest er Jan Thomas. Lilli begynte å gråte da de snakket om den felles connectionen de har fra Egypt der.

 

Skjermbilde 2024-09-04 181755.png

Endret av yedi warrior
  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frisk Frosk skrev (34 minutter siden):

Enig. Det handler vel også med at hun tror (og vet) at hun ikke trenger å ta ansvar for det hun gjør om hun bryter avtaler eller kontrakter.

For så lenge Kongen tydelig beskytter henne i så stor grad som det han gjør, så kan ingen heller gå etter henne, om hun skulle begå større lovbrudd, uten Kongens samtykke. Dette vet ML.

Men det også det at hun heller ikke tar ansvar for de konsekvensene det hun gjør faktisk utsetter andre mennesker for av belastninger. Å sette sin far i denne situasjonen, det sier mye om de verdiene ML lever etter.

Hun vil bare ha alle fordelene, status, materielle ting, formue - men å ta ansvar, bidra, støtte, gjøre en jobb og ta ansvar for det hun gjør, det vil hun absolutt ikke.

Det er milevis fra det ML og hennes makkere preker og det de lever...

Det er jo ironisk at mens hun sier hun må være fri, så er vel realiteten at ML aldri har vært mer ufri enn hva hun er i øyeblikket.

Hun utnytter at faren hennes, Kongen, beskytter hennes kyniske business hvor monarkiet blir brukt til å tjene penger. 
Kongen står over loven, han gjør hva han vil. Hvilke signaler sendes ut når begge to gir blanke blaffen i hva som er sagt om angivelig avtale og etikk og moral i dette? Altså, Det Kongen har fortalt, og innholdet i dette er null verdt? Martha lyver? 
 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TrineTrollet skrev (1 minutt siden):

Hun utnytter at faren hennes, Kongen, beskytter hennes kyniske business hvor monarkiet blir brukt til å tjene penger. 
Kongen står over loven, han gjør hva han vil. Hvilke signaler sendes ut når begge to gir blanke blaffen i hva som er sagt om angivelig avtale og etikk og moral i dette? Altså, Det Kongen har fortalt, og innholdet i dette er null verdt? Martha lyver? 
 

Slik det fremstår så tror jeg dessverre svaret på de siste spørsmålene dine ja og ja.

Signalene som sendes ut er flere, folket kan ikke lenger stole på Kongehuset. Kongehusets påståtte avtaler har ingen troverdighet da Kongehuset ikke har vilje til å ta avtalebrudd videre. De jobber sammen om familien og MLs nettverks beste. Signalene er enda flere, og ikke noe av det er positivt, slik de holder på.

Presiseringen på Kongehusets hjemmesider i går er bra det - men som @Lucille også sa så er dette too little too late.

Og ev. endringer, de må komme kjapt, ellers kan de like gjerne bare forberede seg på å avslutte.

  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yedi warrior skrev (12 minutter siden):

Merkverdig at det er så mange i denne klikken til Märtha som har truffet hverandre før i oldtidens Egypt, forresten. Her fra episode 2 av "Lunsj med Lilli". Gjest er Jan Thomas. Lilli begynte å gråte da de snakket om den felles connectionen de har fra Egypt der.

 

Skjermbilde 2024-09-04 181755.png

De er like gærne hele gjengen. De sier og gjør hva som helst bare for å komme i media, rart de ikke ser hvor idiotisk dette er.

Jeg har vært i Egypt, så kanskje jeg skal begynne å menge meg med gjengen. Bli populær og vise bilder av at jeg klatrer i pyramidene. Jeg kan iallefall bevis at jeg har vært der, dog ikke som noe dronning - mer som slave kanskje 😂

  • Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Me for life skrev (2 timer siden):

Si meg, var det en som satt og kjedet seg voldsomt på bakerste rad 1.26 inn i denne videoen eller?


Videoen forsvant og jeg finner den ikke igjen.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malmfrid skrev (2 timer siden):

Jeg så ingen tårer i teltet - kanskje noen hadde bedre syn enn meg?


Caroline Krüger tørket tårer i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee
Eva-Lena skrev (35 minutter siden):

De er like gærne hele gjengen. De sier og gjør hva som helst bare for å komme i media, rart de ikke ser hvor idiotisk dette er.

Jeg har vært i Egypt, så kanskje jeg skal begynne å menge meg med gjengen. Bli populær og vise bilder av at jeg klatrer i pyramidene. Jeg kan iallefall bevis at jeg har vært der, dog ikke som noe dronning - mer som slave kanskje 😂

Det kom en bok på begynnelsen av 90-tallet som i Norge ble utgitt av bokklubben Energica hvor en dame redegjorte for at hun hadde vært en prinsesse i Egypt i et tidligere liv. Hun inkluderte mye esoteriske ting i boka og den ble veldig populær. Det er mulig den var populær i USA også og at det er fra den Durek har ideen. 
 

De der reptilgreiene kommer jo fra teorier om Annukia som i sumerisk tid grunnla sivilisasjonen. Jeg har religionshistorie og har lest litt om sånne ting. Jeg har inntrykk av at New Age er ganske populært blant voksne kvinner og disse humbugmakerne tjener nok en del penger. Jeg har sett en noen Tik Tok-videoer og Instagramvideoer av Sjaman Durek og han er jo en helt vanlig New Age-fyr sett i forhold til det miljøet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (3 timer siden):

Det sier også mye om hennes venner og nettverk når disse er villige til å stå frem på offentlig tv, statskanalen, og innrømme dette, for det viser at ikke er dette noe ML og V gjør, men det er noe de både diskuterer med nettverket sitt OG får støtte for i vennekretsen/nettverket.

Synes det var flott av Nrk å få Mari Manzetti til Debatten! For med det blir mye av det absurde med hva Märtha Louise driver med enda tydeligere. For dette er akkurat samme Mari Manzetti som tok runden fra mediehus til mediehus på bryllupsdagen, og som, når hun omsider kom til Nrk for å snakke med dem, kommenterte noe lignende som "åh, ja, nå har dere måttet vente lenge på oss", i en tone som mulig var forsøkt å virke medfølende, men som kun virket arrogant, som om hun gjorde et poeng ut av hvor ettertraktet hun (og Lilli Bendris og Heartsmart) var, hvor viktige hun mener de er. Hun fremsto på bryllupsdagen som en barket bedriftsleder som først og fremst var opptatt av å fronte sitt (og MLs og LBs) produkt. Hun hadde en tydelig strategi i måten hun fremsto på og snakket. Hun skulle ta styringen, hun skulle formidle det de forsøker å få folk og medier til å tro er sannheten, men som de alle i praksis, ML og DV spesielt, har vist ikke er det.

Samme forsøkte hun i Debatten, klær, holdning, blikk, tale, mimikk - alt for å skape et narrativ for å selge dette bryllupet til folket som "100 % privat".

Dette er altså samme Mari Manzetti som reklamerer at hun er en Soulspring-coach, dvs. tok utdannelse gjennom Engleskolen til Märtha Louise, antar jeg. Samme Manzetti som har hatt podkast med Märtha Louise og Lilli Bendris, hvor etterhvert svært mange av episodene til podkasten har handlet om Märtha Louise, hennes oppvekst og liv, om hennes eldste barn, om ML og Durek Verrett. Jeg har ikke fulgt med på Manzettis ev. kanaler på sosiale medier, men Märtha Louise har utallige ganger brutt markedsføringsloven på sin forretningskanal på IG, med umerket reklame for podkasten.

Manzetti brukte også taletiden på norske medier, på bryllupsdagen, på samarbeidet med Märtha Louise og det de later som om de formidler - kjærlighet. Mens de mer enn noe annet har vist over lang tid nå at de er ganske så kyniske forretningskvinner. Hun snakket og snakket om kjærlighet, tilsynelatende for å selge inn at bryllupet ikke var den kommersielle reklamejippoen hele Norge og verden var vitner til.

 

Det naturlige ville vært at Märtha Louise sin manager gjennom mange år, Carina Scheele Carlsen, stilte på Debatten. Den manageren som forøvrig også er nært knyttet til de aller fleste firmaene ML eier eller er deleier av. Men den manageren som knapt har gjort annet siste seks år enn å si "Ingen kommentar" eller "Dette vil jeg/vi ikke kommentere", eller bare unnlatt å svare media overhodet - vel, det er ganske åpenbart etterhvert at den manageren nok ikke ville ha greid å gjøre en god figur på MLs vegne i møte med en våken journalist som Fredrik Solvang på direktesendt debattprogram.

Da var det tydeligvis bedre å sende Manzetti  som Märtha Louises representant - da Manzetti tydeligvis er langt mer drillet i mediehåndtering og bedre til å fremstå med tilsynelatende autoritet, rask tale, med et innlært, ganske stive mediesmil som ikke virker ekte, og hun er tydeligvis også vant med å bruke blikket sitt bevisst i kommunikasjon.

Manzetti har mest sannsynlig selv en god del å tape økonomisk hvis ML ikke lenger kan selge seg selv som prinsesse som hun har gjort i flere år, og som nå toppet seg med dette salgsbryllupet. (For en podkast med bare Manzetti og Bendris og en ukjent tredjeperson, det hadde nok ikke slått an overhodet.) Så Manzetti har absolutt personlige interesser av å fremstå som en "autoritet" i møte med norsk media for å forsvare prinsessen Märtha Louise. Ikke bare det, det Manzetti gjør er jo indirekte å forsvare at Märtha Louise og Durek Verrett helt bevisst og kynisk velger å bryte avtalen de to har med Kongehuset. Og hun gjør det kledd fullstendig i svart, med ett eneste smykke synlig, som tilfeldigvis er et hjerte som også dermed blir en ganske spesifikk link til podkasten som inneholder ordet hjerte og et hjerte i navn/logo... Bortsette fra hjertet var det tydelig at ingenting skulle ta bort fokuset på Manzettis ansikt, der hun forsøker å gjøre den umulige oppgaven det er å få folk til å glemme fakta om hvor kommersielt og lite privat dette  bryllupet var planlagt å være.

Det å bryte avtaler på den måten, og å gjøre det så bevisst som ML og DV gjør det, det bryter med det meste av det som går under godhet eller positivitet eller kjærlighet i de fleste alternative miljøer. I hvert fall de miljøene som er fokusert på å gjøre godt for andre og ikke først og fremst setter egen økonomiske vinning som hovedfokus.

 

 

Og apropos Soulspring, som ble drevet av Märtha Louise og hennes daværende makker, hvor det virker som om Manzetti også utdannet seg til coach. Samarbeidet mellom ML og makker i Soulspring tok slutt, men nettsiden består: (nesten litt komisk at siden tydeligvis er ørlite hacket, for forsøker man å klikke seg inn på "Prinsesse Märtha Louise", så får man opp ulovlig reklame for bettingselskaper...)

Men til Soulspring. De forklarte sin visjon, og i den står dette:

https://soulspring.no/visjonen/

"Kanskje vi har glemt selve essensen av hvem vi egentlig er i vår materielle streben?"

Det virker som om hverken Märtha Louise eller Durek Verrett har glemt hvem de egentlig er... all den tid de over år har dokumentert en fremstilling som kun gir inntrykk av at de selv er kalde, kyniske bedriftseiere som er villige til å tråkke over grensene for anstendighet, bryte avtaler uten omtanke for andre enn seg selv og de de kan tjene penger sammen med... i deres materielle streben. Og dette er altså Manzetti villig til å stå på riksdekkende tv to ganger på under en uke for å forsvare. Det er en merkelig dobbelmoral i det ML, DV og deres venner og nettverk kommuniserer...

 

Nå er det selvfølgelig lov å ha ulike meninger og følelser rundt ulike saker. Men prinsessen og forretningskvinnen Märtha Louis, hun har selv valgt å inngå en bindende avtale med Kongen og Kongehuset som setter helt klare krav til hvordan ML ikke skal utnytte sin kongelige tittel. De reglene er faktisk ikke til å misforstå! Og dermed er det heller ingen tvil om at Märtha Louise og Durek Verrett helt bevisst velger å bryte avtalen. Det kan man faktisk også kalle løgner fra MLs og DVs side. De har inngått en avtale som de fra dag én har vist at de ikke hadde planer om å holde, og verre, de har valgt å eskalere noe enormt både måten de bryter avtalen på, omfanget og hyppigheten.

Hadde andre bedriftseiere så offentlig brutt avtaler, så hadde de sannsynlig havnet i retten og minst endt med å betale den andre parten store erstatninger.

Men ML og DV, de bare viser fingeren til Kongen, og fortsetter og fortsetter å bryte avtalen de har med Kongehuset. Og Manzetti gir inntrykk av at hun støtter dette all den tid hun er villig til å stå frem på Debatten på Nrk og forsvare det skapte narrativet som ML ønsker å selge, nemlig at reklamejippo-bryllupet som er solgt til en av verdens største sladdermagasiner og Netflix, som har frontet sprit ulovlig (eller "lånt ut" merkevaren sin til spritprodusent, som HD kalte det), og klessalg... det liksom er "privat".

Ironien i det hele er at bryllupet ville blitt langt mer privat om NTB og NRK hadde fått dekke begivenheten! Uansett hvor mye ML, DV, Mansetti eller andre av ML/DVs omgangskrets påstår det, så var dette ikke et privat bryllup. Det var mer kommersielt enn noe annet bryllup jeg noensinne har fått med meg på norsk jord. At Manzetti og pressekontakt for bryllupet Valvik forsvarer det som privat... vel, det viser bare hvor mye begge to - som også ML og DV - er villige til å gjøre for å tjene penger.

Uansett hvor mye ML, DV og deres kommersielle samarbeidspartnere påstår dette var et privat arrangement, så er det bare klare fakta at prinsesse Märtha Louise og Durek Verrett har valgt å selge dette arrangementet til kommersielle medieaktører, både internasjonalt sladremagasin og til en tv-produsent - for å få størst mulig oppmerksomhet rundt dem selv og bryllupet. I tillegg har ML og DV før bryllupet også valgt å la bryllupet deres inngå i en kommersiell lansering av et spritprodukt, de deltok aktivt i både produksjonen av produktet, med designen av etikett, brukte seg selv og bryllupet som trekkplaster for lanseringen av spriten, utarbeidet en logo for seg selv som ble presentert under spritlanseringen (og gjentatt i bryllupet selv på brud og brudgoms bekledning i tillegg til annet), og de lot den aktuelle spriten inngå i det meste av drinker som ble tilbydt i drinkmenyen. I tillegg har altså både ML og DV utallige ganger og på ulike måter både før og under bryllupet reklamert for hennes klesmerke. De har begge to aktivt på sine bedriftskanaler også reklamert for bryllupet og for andre kommersielle aktører - og DV har gjentatte ganger også repostet bryllupsgjesters reklame av sine sponsede antrekk de dagene bryllupet ble feiret. Og gjestelisten er en stor sammenblanding hvor "venner" i stor grad egentlig også er samarbeidende kommersielle aktører som også tjener penger på ML og DV, og hvor ML og DV tjener eller sparer penger på "vennene".

 

Uansett hvor mye man snur og vender på dette, så kommer man ikke unna harde fakta - og det er at bedriftseierne har solgt sitt såkalte private bryllup, gjort det til et gigantisk multikommersielt reklameopplegg. Og dermed er det absolutt ingenting privat igjen av denne produserte og regisserte reklamejippoen, som de selv har valgt å gjøre det til.

Selv brudekjolen har de gjort til et produkt, ved å gjøre det til en stor narrativ greie for tv-selskapet som kunne filme bak lakenene. Og Hello magasin, de har reklamert før bryllupet at de på sin side hadde full tilgang til alle forberedelsene Märtha Louise og Durek Verrett hver for seg gjorde på bryllupsdagen, for å bli klare til vielsen, hele morgenen og formiddagen. Med andre ord, til og med det å kle på seg og det å stelle seg til sitt eget bryllup, det har Märtha Louise og Durek Verrett kommersialisert og solgt til sladrepresse og tv-produksjon. Intime og personlige forberedelser for å ordne og pynte seg til vielsen - solgt! Vielsen - solgt! Bildene - solgt! Middag - solgt! Festene i flertall over flere dager - solgt! Klær - solgt! Gin - solgt! Forlovelsesring og bryllupsringer - solgt! Det finnes virkelig ikke en smule igjen av dette bryllupet som er privat. Man kan alltids håpe på at bryllupsnatten, eller det som var igjen av den da ML var ferdig med festen, vil bli holdt privat. På den andre siden, de aller mest intime sexdetaljene har jo Verrett allerede for noen år siden i prinsipp solgt via sin egen podkast, så det er vel ikke noe nytt for hverken Hello eller Netflix å hente på mer intime detaljer på det området.

Men Mari Manzetti, hun og Valvik, står altså og påstår at bryllupet var privat. Hva var privat? Selv forlovelsesringen ML bærer er solgt på den måten at den må regnes å være sponset siden Durek Verrett og produsenten begge tidligere har hatt umerkede reklamer i flertall hvor de også har brukt betegnelser som "kongelig" i forbindelse med forlovelsesringen. Forøvrig samme produsent som i post på sin bedriftskonto på IG skryter av å ha laget parets ringer til bryllupet, MLs forlovelsesring og har hele fire poster med videoer og bilder fra bryllupet (inkl. et bilde sammen med Thorhallsdattir, som vi også vet var en av de som benyttet anledningen til å reklamere for seg selv og brudeparet på bryllupsdagen). På bedriftens hjemmeside er det offisielt, og her brukes bilder av Märtha Louise og Durek Verrett - med overskrift som "Fit for a Princess" og hvor Märtha Louises tittel igjen blir nevnt:

https://communionbyjoysmith.com/blogs/news/fit-for-a-princess

https://instanavigation.com/user-profile/communionbyjoy

Igjen vises det at de ikke lenger har noen grenser for hva som er privat, hva som er business, hvor eneste fokuset er hvordan de selv og de som er inne i sirkelen i øyeblikket kan tjene mest mulig penger. Samme med f.eks. Vs manager i USA, hvor både hun og V har en pinlig og uprofesjonell sammenblanding av å "elske" hverandre, være venner og massiv umerket reklame for hverandres business.

Manzetti lager et stort nummer av å hause opp at det at bryllupet er solgt til Hello og Netflix er så god reklame for Norge - og at dette er noe som "gjøres av privat lomme". Og så er hun tydelig litt snurt for "det er det ingen som snakker om" mens hun igjen bruker direkte blikk og mimikk for å understreke dette, som om ML og DV blir urettferdig behandlet fordi de gir  så mye. På direkte spørsmål om det egentlig er reklame når bilder blir tatt inne i et sirkustelt/telt, så svarer Manzetti på noe helt annet og babler om at alle var enige i at det var flott stemning. Og så har hun tydeligvis tenkt på det med stort politioppbud som andre har nevnt og at det må ha kostet staten millioner, for plutselig laget hun et poeng av at hun følte politiet var der for å passe på henne også, ikke bare de kongelige - mens hun sendte bydende blikk rundt seg.

 

Trond Norén Isaksen sier det egentlig enklest og tydeligst av alle: "Kongefamilien kan ikke under noen som helst omstendigheter være til salgs!"

Selv historiker Tor Bomann-Larsen er enig i at Märtha Louise selger kongeligheten og seg selv som kongelig, selv om han ikke nødvendigvis er enig i at ML skal fratas tittelen.

På slutten av sendingen sier Manzetti at er det noen som forsøker å ikke bruke tittelen, så er det Märtha Louise, og fortsetter å si at hun aldri kan ha blekksprutarmer og følge med på absolutt alt. Nei... men som en over 50 år gammel forretningskvinne så burde man kunne forvente at hun styrer sine egne forretningskanaler, at hun gjør tydelig avtaler med de hun samarbeider med (ref. alt fra Hést til Hello og Hola og Netflix og ringmaker og ginmaker+++++++) og at hun gjør det på en profesjonell og bindende måte. Man burde kunne forvente at når hun selv inngår avtaler som forretningsdrivende, som hun er i avtalen med Kongehuset, at hun faktisk selv holder seg til avtalen. Igjen, så forsøker Manzetti - som altså er en av de som tjener penger sammen med prinsessen - å skape et nytt narrativ som skal dekke over sannheten. Narrativet er at Märtha Louise er et offer for kyniske pressefolk. Märtha Louise kan ikke forventes å ha blekksprutarmer eller kontrollere ytre aktører.

Men man skulle tro at Märtha Louise kunne kontrollere seg selv. Sannheten er at Märtha Louise velger å la være  å kontrollere seg selv, og heller velger bryte avtalen. Man skulle tro at Märtha Louise til en viss grad kunne ha kontrollert sin da kjæreste og forlovede, nå mann, som også har inngått samme avtale med Kongehuset som ML selv har, og at hun sørget for at han overholder avtalen. Men hvorfor skal han respektere avtalen når hun selv rett og slett driter i den? Ingen av de to har et ønske om å holde seg til avtalen, det viser de kontinuerlig via egne bedriftskanaler, i intervjuer, med bryllupet m.m.

Det de over år begge to har vist at de ønsker, som Bomann-Larsen sa på Debatten, det er å selge kongelighet og seg selv som kongelige. Verrett har jo spammet ned egen IG-profil med enorme mengder med både egne og repostinger fra utallige som nevner "royal wedding", "royal", "princess" osv. Helt bevisst og systematisk selger Märtha Louise og Durek Verrett hennes tilknytning til Kongehuset.

Når de to selv har dokumentert dette over mange år, da blir det virkelig for dumt av Manzetti å stå og påstå at ML "virkelig" forsøker å la være å bruke tittelen, når hun f.eks. gang på gang gir reklameintervjuer til aktører som utallige ganger bryter den avtalen hun har med Kongen og Kongehuset (som Norén Isaksen viste til i Debatten). Märtha Louise er selv personlig ansvarlig for å sørge for at hun og de hun velger å samarbeide med holder avtalen hun har inngått med Kongen og Kongehuset!

 

Takk til Nrk og Fredrik Solvang, synes han fikk frem det grelle i "Sirkus Märtha Louise og Durek" på en god og saklig måte.

https://tv.nrk.no/serie/debatten/sesong/202409/episode/NNFA51090324

 

Kanskje  vi burde ha adelstitler på ikke kongelig kongefamilie?

Da ville feks ikke martha bli omtalt som prinsesse,  men feks grevinne martha  louise.  

Da kan de være prinser og prinsesser frem til  de er 18år pg evnt videre om de jobber  for kongehuset. Og endre tittel om de sier fra seg rollen 

Vil gi litt andre  forventninger med andre titler. Nå følger det jo litt  med slike titler i utlandet.  Men sånt bestemmer man vel selv(?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (5 minutter siden):

Kanskje  vi burde ha adelstitler på ikke kongelig kongefamilie?

Da ville feks ikke martha bli omtalt som prinsesse,  men feks grevinne martha  louise.  

Da kan de være prinser og prinsesser frem til  de er 18år pg evnt videre om de jobber  for kongehuset. Og endre tittel om de sier fra seg rollen 

Vil gi litt andre  forventninger med andre titler. Nå følger det jo litt  med slike titler i utlandet.  Men sånt bestemmer man vel selv(?)

Nei, jeg tror ikke adelstitler vil løse noe som helst, for slike titler vil trolig bare videreføre problemene hos oss som ikke har hatt adelskap på så lenge.

Bedre å bare fjerne prins/prinsesse når de ikke jobber for Kongehuset. At de rett og slett må ta et valg - jobb for Kongehuset og behold tittelen, eller fjern tittelen og skap deg en jobb hvor nærheten av Kongehuset ikke utnyttes.

  • Liker 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumbelbee skrev (11 minutter siden):

Det kom en bok på begynnelsen av 90-tallet som i Norge ble utgitt av bokklubben Energica hvor en dame redegjorte for at hun hadde vært en prinsesse i Egypt i et tidligere liv. Hun inkluderte mye esoteriske ting i boka og den ble veldig populær. Det er mulig den var populær i USA også og at det er fra den Durek har ideen. 
 

De der reptilgreiene kommer jo fra teorier om Annukia som i sumerisk tid grunnla sivilisasjonen. Jeg har religionshistorie og har lest litt om sånne ting. Jeg har inntrykk av at New Age er ganske populært blant voksne kvinner og disse humbugmakerne tjener nok en del penger. Jeg har sett en noen Tik Tok-videoer og Instagramvideoer av Sjaman Durek og han er jo en helt vanlig New Age-fyr sett i forhold til det miljøet. 

Jeg har lest utallige bøker, men ingenting av dette New age greiene. Kommer aldri til å lese noe av det heller.

Helt ærlig så synes jeg sånne folk som har levd tidligere er gærne, men det er nå min mening.
Spesielt når det skal være som tidligere store folk som faraoer og dronninger. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee
Krokenguri skrev (8 minutter siden):

Kanskje  vi burde ha adelstitler på ikke kongelig kongefamilie?

Da ville feks ikke martha bli omtalt som prinsesse,  men feks grevinne martha  louise.  

Da kan de være prinser og prinsesser frem til  de er 18år pg evnt videre om de jobber  for kongehuset. Og endre tittel om de sier fra seg rollen 

Vil gi litt andre  forventninger med andre titler. Nå følger det jo litt  med slike titler i utlandet.  Men sånt bestemmer man vel selv(?)

Grunnlovsfedrene ville ikke ha et grevskap for det kom til å bli for mye adel. 
 

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2024/09/04/apanasje-na/

 

Dagsavisen foreslår å gi Martha apanasje slik at det norske folk kan få ro fra salg av kongehuset og prinsessetitler og Martha kan leve et mer tilbaketrukket liv på vestkanten med sin sjaman. Da kunne de jo hatt det alternative mer som hobby. 
 

Problemet for kongehuset nå er jo at paret opptrer som influensere og misjonærer for sitt livssyn som i det vanlige samfunnet blir opplevd som problematisk, naturlig nok når det er så uvitenskapelig med healing og amuletter. 
 

Dagsavisen mener vi bør ta inn over oss at Martha alltid kommer til å være kongens datter og det nytter lite å ta fra henne prinsessetittelen. Derfor apanasje. Spørsmålet i så fall er om de går med på å slutte å misjonere eller om de akter å frelse verden med kjærlighet fra universet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Wiews skrev (1 time siden):


Caroline Krüger tørket tårer i hvert fall.

Björg sa til vg at ALLE gråt når de utvekslet løftene til hverandre. 
 

 

IMG_2108.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumbelbee skrev (41 minutter siden):

Det kom en bok på begynnelsen av 90-tallet som i Norge ble utgitt av bokklubben Energica hvor en dame redegjorte for at hun hadde vært en prinsesse i Egypt i et tidligere liv. Hun inkluderte mye esoteriske ting i boka og den ble veldig populær. Det er mulig den var populær i USA også og at det er fra den Durek har ideen. 
 

De der reptilgreiene kommer jo fra teorier om Annukia som i sumerisk tid grunnla sivilisasjonen. Jeg har religionshistorie og har lest litt om sånne ting. Jeg har inntrykk av at New Age er ganske populært blant voksne kvinner og disse humbugmakerne tjener nok en del penger. Jeg har sett en noen Tik Tok-videoer og Instagramvideoer av Sjaman Durek og han er jo en helt vanlig New Age-fyr sett i forhold til det miljøet. 

Det er hvertfall på tide vi naive nordmenn begynner å sette oss inn i hvordan desse miljøene rundt Durek og Märtha virkelig fungerer. Deriblant også hvor de henter inspirasjonen sin fra. Dersom man ser på bryllupet og oppmerksomheten rundt dette, så er det nærliggende å tenke at dette er maktpersoner i øverste sosietè, som har en del påvirkningskraft i samfunnet vårt. Man kan feks. begynne med "Hearth Math", en gedigen organisasjon som blander medisin og overtro på til dels skremmende måter (også her Manzetti har tatt "utdannelsen" sin). Litt som man har sett Durek har gjort tidligere, i samarbeid med biohacker Dave Asprey, som eksempel (som noen mener var fraud). Her fra da CEO gjestet HeartSmart-conversation-podden:

 

Skjermbilde 2024-09-04 194104.png

Endret av yedi warrior
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumbelbee skrev (5 minutter siden):

Grunnlovsfedrene ville ikke ha et grevskap for det kom til å bli for mye adel. 
 

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2024/09/04/apanasje-na/

 

Dagsavisen foreslår å gi Martha apanasje slik at det norske folk kan få ro fra salg av kongehuset og prinsessetitler og Martha kan leve et mer tilbaketrukket liv på vestkanten med sin sjaman. Da kunne de jo hatt det alternative mer som hobby. 
 

Problemet for kongehuset nå er jo at paret opptrer som influensere og misjonærer for sitt livssyn som i det vanlige samfunnet blir opplevd som problematisk, naturlig nok når det er så uvitenskapelig med healing og amuletter. 
 

Dagsavisen mener vi bør ta inn over oss at Martha alltid kommer til å være kongens datter og det nytter lite å ta fra henne prinsessetittelen. Derfor apanasje. Spørsmålet i så fall er om de går med på å slutte å misjonere eller om de akter å frelse verden med kjærlighet fra universet. 

Det vil hun ikke. Den var på 160.000kr i året. Det var derfor hun tok vekk kongelige høyhet og nei takk til apanasje i utgangspunktet. 

Dessuten for de 160.000kr medfører  at du ikke har lov til å være annet enn pyntedukke.

Så på det skjønner jeg henne 100%

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Det vil hun ikke. Den var på 160.000kr i året. Det var derfor hun tok vekk kongelige høyhet og nei takk til apanasje i utgangspunktet. 

Dessuten for de 160.000kr medfører  at du ikke har lov til å være annet enn pyntedukke.

Så på det skjønner jeg henne 100%

Apanasje som er så lav satte henne jo i en umulig situasjon. Mye kunne vært løst om hun valgte å leve som fysioterapeut og i og med at hun valgte å ikke gjøre det er det nok grunn til å tro at misjonstanken står sterkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...