AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #1 Skrevet 11. desember 2023 Kjenner du noen? Faren min har aldri trodd på Omgangssyke. Han mener alltid at de som får det bare har spist noe dårlig mat eller for mye av noe osv... Selv om han hører om mange som er syke så mener han alle de må ha spist noe. Mine besteforeldre er også sånn. Ellers vasker han aldri hendene og sier det ikke er noe vits, også flere i familien, stort sett de eldre mener at vaske hendene ikke har noe for seg. Det er ekkelt og jeg er alltid skeptisk til å spise mat laget av dem. Man trenger jo ikke vaske hendene hele tiden, men etter toalettbesøk, og før matlaging og spising bør man være nøye med det. Blir så oppgitt men får jo ikke forandret tankegangen deres. Ikke rart det er mye smitte hvis mange flere tenker sånn. Anonymkode: 0453e...148 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #2 Skrevet 11. desember 2023 Enig med din far. Anonymkode: e938e...430
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #3 Skrevet 11. desember 2023 Han er vel ikke for gammel til å forstå google. Du får da bare google og vise han at det er virus, det er udiskutabelt Anonymkode: b7d24...293 11
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #4 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Enig med din far. Anonymkode: e938e...430 Hmmm. Er jo litt rart han ikke tror på at det er virus som smitter så folk blir syke. Anonymkode: 0453e...148 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #5 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Han er vel ikke for gammel til å forstå google. Du får da bare google og vise han at det er virus, det er udiskutabelt Anonymkode: b7d24...293 Joa, men han har hørt om det før på nyheter. Likevel tror han ikke på det. Anonymkode: 0453e...148
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #6 Skrevet 11. desember 2023 Kanskje han tilhører de ca 25 % av befolkningen som har en genvariant som gjør at de sjelden får omgangssjuka? Jeg er en av dem, har hatt det to ganger i mitt liv (er 53 år). Antar at begge mine foreldre har samme gentype, for tror min mor har hatt omgangssyken en gang i mitt liv, og min far aldri. Skal sies, jeg/vi har jo alltid visst at det er smittsomt, så er selvfølgelig nøye med håndhygiene. Selv om man selv ikke blir syk av magesjau selv, så kan man altså smitte andre, derfor så skal man alltid være påpasselig med håndhygiene etter toalettbesøkt og før matlaging/spising. Anonymkode: 520a0...a90 8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #8 Skrevet 11. desember 2023 Vanskelig å si hva man kan gjøre med det. Folk blir dummere og dummere, dessverre. Selv tror de at de ikke er "sheeple" og klapper seg stolt på brystet fordi de kan "tenke sjæl". Men i realiteten finner de opp sin egen virkelighet og tror de vet bedre enn ekspertisen. Denne dumskapen brer om seg. Anonymkode: 1799f...22f 14 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #9 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Enig med din far. Anonymkode: e938e...430 Hvorfor? Bare nysgjerrig altså. Anonymkode: 0453e...148 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #10 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Vanskelig å si hva man kan gjøre med det. Folk blir dummere og dummere, dessverre. Selv tror de at de ikke er "sheeple" og klapper seg stolt på brystet fordi de kan "tenke sjæl". Men i realiteten finner de opp sin egen virkelighet og tror de vet bedre enn ekspertisen. Denne dumskapen brer om seg. Anonymkode: 1799f...22f Ja, virker som folk blir mindre og mindre smarte. Anonymkode: 0453e...148 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #11 Skrevet 11. desember 2023 Alle jeg kjenner, eller har snakket med om det, tror på omgangssyke, og skjønner at det er smittsomt. Men svært få skjønner hvor smittsomt enkelte av virusene er, og tror god håndhygiene er godt nok, og vet ikke at noro virus blant annet kan leve på overflater, håndtak og barna sine leker i flere dager... Og mange tror de er matforgiftet om de kaster opp en gang eller to, uten å vite hvor lang tid det faktisk tar fra man spiser noe til man blir dårlig av maten, og hvor kraftig matforgiftning er. Litt samme som folk tror/sier de har influensa når de bare er forkjølet. Anonymkode: 24e3f...e3e 8 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #12 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Kanskje han tilhører de ca 25 % av befolkningen som har en genvariant som gjør at de sjelden får omgangssjuka? Jeg er en av dem, har hatt det to ganger i mitt liv (er 53 år). Antar at begge mine foreldre har samme gentype, for tror min mor har hatt omgangssyken en gang i mitt liv, og min far aldri. Skal sies, jeg/vi har jo alltid visst at det er smittsomt, så er selvfølgelig nøye med håndhygiene. Selv om man selv ikke blir syk av magesjau selv, så kan man altså smitte andre, derfor så skal man alltid være påpasselig med håndhygiene etter toalettbesøkt og før matlaging/spising. Anonymkode: 520a0...a90 Det kan jo hende. Jeg og foreldrene mine pleier nesten aldri å få det. Men broren min fikk det ofte når han var barn. Jeg og foreldrene mine ble nesten aldri smittet da heller. Anonymkode: 0453e...148
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #13 Skrevet 11. desember 2023 Uff. Blir helt dårlig av å høre slike ignorante holdninger. Var nettopp innlagt på sykehus med Rota virus. Besvimte til slutt og måtte ha sykebil. Kan ikke huske sist jeg var så syk. Sto nettopp i en avisartikkel at folk bør holde seg inne i to døgn etter omgangssyke for å ikke smitte andre. Anonymkode: 45616...a25 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #14 Skrevet 11. desember 2023 Er lærer, og kan skrive under på at omgangssyken smitter..... Anonymkode: 5b6b4...8b2 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #15 Skrevet 11. desember 2023 Æsj. Hilsen Semmelweis. Anonymkode: 121ca...b49 5
Maleficenta Skrevet 11. desember 2023 #16 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjenner du noen? Faren min har aldri trodd på Omgangssyke. Han mener alltid at de som får det bare har spist noe dårlig mat eller for mye av noe osv... Selv om han hører om mange som er syke så mener han alle de må ha spist noe. Mine besteforeldre er også sånn. Ellers vasker han aldri hendene og sier det ikke er noe vits, også flere i familien, stort sett de eldre mener at vaske hendene ikke har noe for seg. Det er ekkelt og jeg er alltid skeptisk til å spise mat laget av dem. Man trenger jo ikke vaske hendene hele tiden, men etter toalettbesøk, og før matlaging og spising bør man være nøye med det. Blir så oppgitt men får jo ikke forandret tankegangen deres. Ikke rart det er mye smitte hvis mange flere tenker sånn. Anonymkode: 0453e...148 er de litt enkle folk? 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #17 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor? Bare nysgjerrig altså. Anonymkode: 0453e...148 Fordi dette er min erfaring med omgangssyke. Anonymkode: e938e...430 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #18 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vanskelig å si hva man kan gjøre med det. Folk blir dummere og dummere, dessverre. Selv tror de at de ikke er "sheeple" og klapper seg stolt på brystet fordi de kan "tenke sjæl". Men i realiteten finner de opp sin egen virkelighet og tror de vet bedre enn ekspertisen. Denne dumskapen brer om seg. Anonymkode: 1799f...22f På samme måte som at folk svelger alt de blir fortalt, bare det kommer fra "eksperter" og "pålitelige kilder"...? Anonymkode: e938e...430 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #19 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Er lærer, og kan skrive under på at omgangssyken smitter..... Anonymkode: 5b6b4...8b2 Hva har det å si at du er lærer her? Anonymkode: e938e...430 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #20 Skrevet 11. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva har det å si at du er lærer her? Anonymkode: e938e...430 Hun jobber på en skole hvor det er mye barn med omgangsyke og hvor foreldre sender dem for tidlig tilbake, og de smitter resten av sine klassekamerater? Anonymkode: 533bb...4d8 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå