Gå til innhold

Hva skjer når man er konsulent for et firma som har gått konkurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jobbet for et firma for å utarbeide kursmateriell, og de har nå gått konkurs uten at kurset er ferdig. 

Jeg har ikke hørt fra sjefen på nesten et år, og har i tillegg aldri hatt noen form for kontrakt, kun sendt inn timer og fått betalt (litt i underkant av 50.000,- totalt). Det er over et år siden jeg sendte siste faktura, og da jeg sluttet å høre fra de la jeg hele greia på hylla for å jobbe med andre prosjekter. 

Saken er at jeg har fått tilbud om å gi ut bok med det temaet jeg skrev kurset om, som selvsagt må skrives om og fullføres før det blir utgitt. Forleggeren mente at siden firmaet er konkurs har de ikke krav på materialet jeg har skrevet. Men er det sånn? Hvem har intellectual property på boka, eller altså det jeg har skrevet hittil? 

Jeg vurderer å tilby sjefen for firmaet å bruke det jeg har skrevet dersom de ønsker å lage kurs, men at jeg får gitt ut bok. Mannen min mener at siden jeg ikke har hatt kontrakt eller hørt noe fra de på lenge, så kan jeg gjøre som jeg vil, men jeg er usikker. 

Anonymkode: cd674...79e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg forstår deg rett, så er du ikke ansatt i firmaet som gikk konkurs.  Du er freelance, og ikke ansatt hos noen.  

Hvis det ikke ble gjort noen avtale om at kursmateriellet skulle eies av firmaet, så er det ditt.  Hvis det står i avtalen at firmaet skal eie kursmateriellet, så må du kontakte bostyret.  Sannsynligvis har det ingen verdi, og du kan gå videre med bokprosjektet ditt.  Men det riktige er sånn.  

Du skal selvfølgelig ikke tilby sjefen i firmaet noe som helst.  Nå er det bostyret som skal skaffe oversikt over verdier og gjeld.  Den tidligere sjefen er ute av bildet. 

• Liker 5
Skrevet
Amossa skrev (31 minutter siden):

Hvis jeg forstår deg rett, så er du ikke ansatt i firmaet som gikk konkurs.  Du er freelance, og ikke ansatt hos noen.  

Hvis det ikke ble gjort noen avtale om at kursmateriellet skulle eies av firmaet, så er det ditt.  Hvis det står i avtalen at firmaet skal eie kursmateriellet, så må du kontakte bostyret.  Sannsynligvis har det ingen verdi, og du kan gå videre med bokprosjektet ditt.  Men det riktige er sånn.  

Du skal selvfølgelig ikke tilby sjefen i firmaet noe som helst.  Nå er det bostyret som skal skaffe oversikt over verdier og gjeld.  Den tidligere sjefen er ute av bildet. 

Jeg har ikke noen form for kontrakt, alt av planer ble gjort muntlig. Sjefen har visst overført det meste til et nytt firma i utlandet, så jeg er litt usikker. Det var planer om å gjøre dette til bok også når vi snakket om det (jeg og sjefen). 

Skrevet

Har du ikke fått betalt for arbeidet ditt, så står du fritt til å kansellere avtalen og du kan selvfølgelig gjøre hva du ønsker med kursmateriellet du har utarbeidet. Samtidig så ville jeg kanskje tatt kontakt med det nye utenlandske firmaet å gjort det klart at de ikke kan bruke ditt arbeid, da det ikke er betalt for. Hvor mye har du utestående hos de? 

• Liker 3
Skrevet
K.B. skrev (1 minutt siden):

Har du ikke fått betalt for arbeidet ditt, så står du fritt til å kansellere avtalen og du kan selvfølgelig gjøre hva du ønsker med kursmateriellet du har utarbeidet. Samtidig så ville jeg kanskje tatt kontakt med det nye utenlandske firmaet å gjort det klart at de ikke kan bruke ditt arbeid, da det ikke er betalt for. Hvor mye har du utestående hos de? 

Jeg fikk betalt pr time, men har kun fakturert for ca 2/3 av jobben, på et tidspunkt sluttet jeg å fakturere siden det ikke skjedde noe og jeg begynte å drømme om å gjøre boka uansett. Jeg har fått ca 45.000,- i lønn over en treårs periode. 

Skrevet

Det nye firmaet er eid av samme person, han har bare startet et nytt når det første gikk konkurs. 

Skrevet

Hvis du ikke har noen avtale, firmaet er konkurs og du sitter på originalmanus skulle man jo tro du bare kan utgi boka di, hvis firmaet mener du har stjålet det fra dem så bør de jo kunne dokumentere det? Ville jo være litt merkelig hvis de kunne gi ut materialet ett par år etter deg og så du har stjålet det.

Skrevet

Dere har ikke kontrakt, du har ikke fått betalt for jobben, og du vet at han unngår konkursregler ved å flytte over verdier, og du lurer nå på om du bør tilby han materialet du ikke har fått betalt for?

Hvis du skal tilby han noe som helst, så sender du faktura til boet, og venter til regningen er betalt.

Anonymkode: a2df6...87b

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det nye firmaet er eid av samme person, han har bare startet et nytt når det første gikk konkurs. 

Dere har ikke kontrakt og firmaet er konkurs, saken er død.

Er ikke enkelt personen som har startet nytt, fordi gamle firmaet hans gikk konk, du skylder noe. Du skylder ingen, for er ingen å skylde noe

Anonymkode: 2a250...537

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Du bør legge til grunn at du ikke hadde noen avtaler med "sjefen". Dersom du fikk betalt av ASet og ASet er konk, så har "sjefen" ikke noe å si. 

Bobestyrer kommer ikke til å bry seg. De tar mange tusen i timen og de forfølger derfor ikke småpenger.

Anonymkode: 1ab1b...6d4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk betalt pr time, men har kun fakturert for ca 2/3 av jobben, på et tidspunkt sluttet jeg å fakturere siden det ikke skjedde noe og jeg begynte å drømme om å gjøre boka uansett. Jeg har fått ca 45.000,- i lønn over en treårs periode. 

Så du har gjort jobb gjennom et år uten å ta betalt/få betalt. Tror du trygt kan anse åndsverket som ditt jeg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...