Gå til innhold

Fremtidsfullmakt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har signert fremtidsfullmakt ?. Min bestevenninne ringte i dag og spurte om jeg kan signere fremtidsfullmakt for hennes far?

Hvordan fungerer dette? Hva er min plikt hvis jeg signerer? Kan ikke min venninne signere selv? 

Anonymkode: c0b81...6ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva signerer du som? Vitne? 

Da skal du kunne stå i retten i fremtiden og kunne si at din venninnes far var frisk og oppegående, og ikke på noen måte følte seg presset av din venninne til å signere denne fullmakten. 

Ut over det forplikter du deg ikke til noe. 

En fremtidsfullmakt er noe man skriver og signerer på for å si noe om hvordan man ønsker at ting skal gjøres dersom man selv ikke lenger er i stand til å gjøre dem. (Gamlehjem, salg av bolig, hvem tar beslutninger på dine vegne, osv.) Det er anbefalt at godt voksne folk skriver en slik før de blir for gamle, så de selv kan påvirke egen fremtid. 

Anonymkode: 4721e...5bb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva signerer du som? Vitne? 

Da skal du kunne stå i retten i fremtiden og kunne si at din venninnes far var frisk og oppegående, og ikke på noen måte følte seg presset av din venninne til å signere denne fullmakten. 

Ut over det forplikter du deg ikke til noe. 

En fremtidsfullmakt er noe man skriver og signerer på for å si noe om hvordan man ønsker at ting skal gjøres dersom man selv ikke lenger er i stand til å gjøre dem. (Gamlehjem, salg av bolig, hvem tar beslutninger på dine vegne, osv.) Det er anbefalt at godt voksne folk skriver en slik før de blir for gamle, så de selv kan påvirke egen fremtid. 

Anonymkode: 4721e...5bb

Regner med som vitne ja. Jeg ble litt forvirret over spørsmålet, men skal snakke med henne igjen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (9 minutter siden):

Du trenger 2 virker og den person som tar eventuelt beslutninger. Vi har gjort det med mamma 

Må jeg ta mange avgjørelser da? Når jeg er vitne.Det liker jeg ikke så godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg ta mange avgjørelser da? Når jeg er vitne.Det liker jeg ikke så godt. 

Som vitne tar du ingen avgjørelser. Når du bevitner en fremtidsfullmakt, sier du mer eller mindre at vedkommende er ved sine fulle fem når fullmakten signeres og vedkommende vet hvilke fullmakter som gis til hvem og når dette trer i kraft. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke nok at vitnene undertegner dokumentet. Det stilles også krav om at du som fullmaktsgiver undertegner fullmakten – alternativt vedkjenner deg din underskrift – mens vitnene er til stede. Vitnenes underskrift skal påføres mens du selv er til stede, og det skal være ditt ønske at fullmakten blir underskrevet.

Vitnene må være kjent med at dokumentet er en fremtidsfullmakt, men trenger ikke vite innholdet i fremtidsfullmakten. Vitnene har ansvar for å bevitne at fullmaktsgiver oppretter fremtidsfullmakten av fri vilje og at fullmaktsgiver er i stand til å forstå betydningen av å opprette fremtidsfullmakt. Ved å påta seg oppgaven som vitne på en fremtidsfullmakt, påhviler dermed et større ansvar enn å kun bekrefte fullmaktsgivers signatur. Det er viktig at vitnene er kjent med dette ansvaret. Vitnepåtegnelsene er en viktig sikkerhetsmekanisme i et fremtidsfullmaktsforhold. Det er vitnene som skal bekrefte at fremtidsfullmakten gir uttrykk for fullmaktsgivers vilje.

Vitner skal ikke undertegne på bakgrunn av at du på et tidligere tidspunkt har gitt uttrykk for at du ønsker å opprette en fremtidsfullmakt.

https://www.statsforvalteren.no/portal/vergemal/fremtidsfullmakt/

Anonymkode: f2338...3b5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Noen som har signert fremtidsfullmakt ?. Min bestevenninne ringte i dag og spurte om jeg kan signere fremtidsfullmakt for hennes far?

Hvordan fungerer dette? Hva er min plikt hvis jeg signerer? Kan ikke min venninne signere selv? 

Jupp. Mine foreldre lGet fremtidsfullmskt der jeg får styrerett over økonomien deres om noe skulle skje. Dvs hvis de dør eller blir såpass syk at de ikke klarer å.ivareta dette selv. En veldig ok greie å ha på plass

Men man nå ha vitnet til å signere. Det kan IKKE være noen i familien. Det kan gjerne være naboer eller venner. Vi fikk ett vennepar sv oss til å signere. 

Du har ingen forpliktelse. Du er bare vitne til at de fullmKten gjelder for er vez sine fulle 5 😀😀. Du har ingen forpliktelse. Samme når noen skal f.eks gifte seg, så må vitner signere under.. 

Anonymkode: 20201...d3e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jupp. Mine foreldre lGet fremtidsfullmskt der jeg får styrerett over økonomien deres om noe skulle skje. Dvs hvis de dør eller blir såpass syk at de ikke klarer å.ivareta dette selv. En veldig ok greie å ha på plass

Men man nå ha vitnet til å signere. Det kan IKKE være noen i familien. Det kan gjerne være naboer eller venner. Vi fikk ett vennepar sv oss til å signere. 

Du har ingen forpliktelse. Du er bare vitne til at de fullmKten gjelder for er vez sine fulle 5 😀😀. Du har ingen forpliktelse. Samme når noen skal f.eks gifte seg, så må vitner signere under.. 

Kan ikke være familie?. Jeg syntes at min venninne sa at hun hadde signert for sin tante 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (1 time siden):

Du trenger 2 virker og den person som tar eventuelt beslutninger. Vi har gjort det med mamma 

Finnes det noen mal? Har du en link eventuelt? 

Anonymkode: 762b2...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

. Dvs hvis de dør

Det medfører ikkke riktighet, framtidsfullmakten opphører når de dør, da er det arveloven som trer i kraft, men det er rett at du som fullmektig kan styre økonomien hvis de er ute av stand til det selv mens de lever.

Ts, jeg synes du skal gjøre din venninne den tjenesten å signere som vitne, du påtar deg ikke ansvar annet enn, som noen skriver her, å bevitne at fullmaktsgiver er ved sine fulle fem.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan foregår signeringen? . Må møte opp på ett kontor eller noe sånt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Fremtidsfullmakt opphører når en person dør, da er det arvelovens bestemmelser som gjelder som nevnt over her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvordan foregår signeringen? . Må møte opp på ett kontor eller noe sånt? 

Nei, dette er ikke et tinglyst dokument. Hun må oppsøke deg med fullmakten for at du skal gjøre henne den tjenesten å signere som vitne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan ikke være familie?. Jeg syntes at min venninne sa at hun hadde signert for sin tante 

Hmmm.. for tante går det kanskje.. men fsmilie i vertikal forgrening kan ikke signere. F.eks hvis veninna di dkal være fullmektig for sine foreldre, så kan ikke hennes bror eller søster signere. Heller ikke besteforeldrene hennes. Men altså.. det er bsre vitneunderskrift. Ikke noe bindende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
William_S skrev (1 time siden):

Fremtidsfullmakt opphører når en person dør, da er det arvelovens bestemmelser som gjelder som nevnt over her. 

Jo.. men fremtidsfulmakt er så mye mer. F.eks hva skjer med private bilder? Om man har masse bilder lagret digitalt, det er ikke bare økonomi det er snakk om, men generelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Finnes det noen mal? Har du en link eventuelt? 

Anonymkode: 762b2...5a8

Men herlighet... du overtenker dette. Kan du bare ikke la være å signere, så får veninna di spørre noen andre. Det kan være hvem som helst. En nabo, en kollega, en annen venn.. 

Hva er ddt du er redd for egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo.. men fremtidsfulmakt er så mye mer. F.eks hva skjer med private bilder? Om man har masse bilder lagret digitalt, det er ikke bare økonomi det er snakk om, men generelt..

Det bør kanskje stå beskrevet i testamentet eller avtales på forhånd på noen måte på hvordan man får hentet det ut f.eks.

Anonymkode: a5fb1...1c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bør kanskje stå beskrevet i testamentet eller avtales på forhånd på noen måte på hvordan man får hentet det ut f.eks.

Anonymkode: a5fb1...1c7

Dette står beskrevet infulltidsfullmakten.. det er heile poenget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...