Gå til innhold

Er dette veldig ille? Ang. fukt i kjellermur

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har hatt befaring på huset og de sier det er noe fuktgjennomtrenging i kjellermuren.

I gulvet som er av betong har de funnet over anbefalt fuktnivå. I tillegg er det brukt plast i vegger i kjelleren som de mener gir grunnlag for mange mugg og råteskader. 

Er dette veldig alvorlige feil? Og hva må gjøres for å "utbedre" det?

Jeg skal snart selge huset, er dette noe som gjør at folk vil skygge unna?

Anonymkode: 0ae3a...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fukt som kommer inn fra terrenget i kjelleren? Jeg hadde ihvertfall skygget unna. Det ville betydd en kjempekostnad med drenering rundt huset. En fuktig kjeller er en ubrukelig kjeller. 

Anonymkode: 4c8af...1a3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være de må rive ut alle vegger i kjelleren.  For å kjelleren ska det ikke brukes plast for da får det ikke puste

Anonymkode: 03a8d...78a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det samme på mitt hus i vår. Man setter jo pris deretter. Og det var ikke det eneste som var galt  Mitt ble solgt etter 1. visning, 4 i budrunden.

Anonymkode: f8c3d...726

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har hatt befaring på huset og de sier det er noe fuktgjennomtrenging i kjellermuren.

I gulvet som er av betong har de funnet over anbefalt fuktnivå. I tillegg er det brukt plast i vegger i kjelleren som de mener gir grunnlag for mange mugg og råteskader. 

Er dette veldig alvorlige feil? Og hva må gjøres for å "utbedre" det?

Jeg skal snart selge huset, er dette noe som gjør at folk vil skygge unna?

Det koster fort over 100000 å ordne ny drenering, regn med 1500 kroner pr.meter graving så da finner du fort prisen utfra hvor stort huset er. Det skremmer ikke alle om du selger det slik, kjøperne blir jo gjort oppmerksomme på det gjennom takst,så da byr det bare litt under prisantydning for å dekke inn disse kostnadene.

Anonymkode: 3118e...31d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det koster fort over 100000 å ordne ny drenering, regn med 1500 kroner pr.meter graving så da finner du fort prisen utfra hvor stort huset er. Det skremmer ikke alle om du selger det slik, kjøperne blir jo gjort oppmerksomme på det gjennom takst,så da byr det bare litt under prisantydning for å dekke inn disse kostnadene.

Anonymkode: 3118e...31d

Vi kjøpte nylig et hus som ikke har drenering og fuktgjennomtrenging i murveggene.

Planen vår er å drene og tørke kjelleren slik at vi kan innrede den. Dette hadde vi i bakhodet da vi kjøpte, og vi fikk huse på takst

Anonymkode: b0003...afa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fukt som kommer inn fra terrenget i kjelleren? Jeg hadde ihvertfall skygget unna. Det ville betydd en kjempekostnad med drenering rundt huset. En fuktig kjeller er en ubrukelig kjeller. 

Hvordan ubrukelig? Er det inneklimaet som blir litt fuktig og rått? Eller annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan ubrukelig? Er det inneklimaet som blir litt fuktig og rått? Eller annet?

Vel. Helseskadelig mugg først og fremst. Og feks alt av papir og tekstiler kan ikke lagres der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe i veien for å selge noe som ikke er perfekt, men det vil stå i takstrapporten at etasjen får TG3 med behov for utbedring. Jeg hadde antagelig kjøpt bolig med en slik skavank om jeg hadde lyst på huset, og at jeg hadde økonomi til å grave opp rundt huset, etterisolere utvendig, bytte masser, rive alle vegger innvendig og antagelig pigge opp gulvet. Gulvet er litt avhengig av hvor det vannet kommer fra, samt tilgjengelig takhøyde. Prosjektet vil jo fort koste en halv mill, så det avhenger av prisen på boligen om det er interessant eller ikke. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes system hvor en setter på strøm for å tørke ut fukt. Vesentlig rimeligere enn å grave rundt hele huset og drenere på nytt. Fukt er ugunstig for helsa, det vil en ikke ha

Anonymkode: ada70...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes system hvor en setter på strøm for å tørke ut fukt. Vesentlig rimeligere enn å grave rundt hele huset og drenere på nytt. Fukt er ugunstig for helsa, det vil en ikke ha

Fukten vil jo bare kontinuerlig fortsette å trekke inn i grunnmur og kjeller. Man kan ikke drive og slukke brenner daglig i årevis med luftavfuktere på i kjelleren. Man bør vel heller gjøre noe med selve problemet, så fukten ikke trenger inn lenger og kjelleren blir tørr og sunn å bruke.

Anonymkode: c3524...ae1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må man stadfeste om fukten skyldes kapillært oppsug. Har man kapillært oppsug i kjelleren kan man unngå graving og drenering.
Dvs man bruker elektroosmose, EPS, som er den eneste metoden som er teknisk godkjent og sertifisert. Svakstrøm for å hindre vandring av fukt inn i mur. Man stopper altså osmose. Men har du større sprekker i mur og i tillegg en liten elv som renner utenfor grunnmuren i jorden..må man fikse dette først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset vårt hadde fuktgjennomtrengning i kjelleren da vi kjøpte det. Vi kunne ikke lagre noe i kjelleren fordi det trakk opp vann via gulvet så tingene ble ødelagt. Etter noen år så gravde vi opp rundt huset og la drenering og «knotteplast» inn mot veggen utvendig. Innvendig gravde vi opp og senket gulvet. Før ny støp ble det lagt grus masser og fiberduk. Varmekabler i gulvet.

Resultatet ble en tørr og fin kjeller som vi brukte til vaskerom, kjellerstue og kontorer. 

Anonymkode: 53b85...74b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...