AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #1 Skrevet 11. desember 2023 Hei, Er litt usikkert på hvordan beregnes det av en kredittscore? Ingen betalingsanmerkninger, fast inntekt = kredittscore på 6 = avslag Hva er grunn til dette? Anonymkode: cc6b6...3a4
kri.star Skrevet 11. desember 2023 #2 Skrevet 11. desember 2023 Hvordan er gjeldsgraden din? Kredittscore bergnes ut fra inntekt, formue, stabilitet, kjønn, alder, bosted, betalingsgistorikk, gjeldsgrad etc etc. Du har relativt lav inntekt, og hvis du har høy gjeldsgrad i tilegg vil nok mange tilbydere avslå. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #3 Skrevet 11. desember 2023 mrs.tld skrev (6 minutter siden): Hvordan er gjeldsgraden din? Kredittscore bergnes ut fra inntekt, formue, stabilitet, kjønn, alder, bosted, betalingsgistorikk, gjeldsgrad etc etc. Du har relativt lav inntekt, og hvis du har høy gjeldsgrad i tilegg vil nok mange tilbydere avslå. har ingen gjeld på meg Anonymkode: cc6b6...3a4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #4 Skrevet 11. desember 2023 Hva søkte du om ? boliglån? Har du lav inntekt? Anonymkode: 93e06...602
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #5 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva søkte du om ? boliglån? Har du lav inntekt? Anonymkode: 93e06...602 har ikke søkt på noe enda, kun kredittsjekket meg nå vet ikke om den er så lav? fastlønn på 29.000 netto pr. mnd. Anonymkode: cc6b6...3a4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #6 Skrevet 11. desember 2023 Vi bruker ikke kredittscore i Norge. Ikke på samme måte som i f.eks USA. Håper dette er en seriøs aktør du har benyttet deg svingbar dine personopplysninger nå ikke er på avveie. Anonymkode: 4254e...714 1
kri.star Skrevet 11. desember 2023 #7 Skrevet 11. desember 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Vi bruker ikke kredittscore i Norge. Ikke på samme måte som i f.eks USA. Håper dette er en seriøs aktør du har benyttet deg svingbar dine personopplysninger nå ikke er på avveie. Anonymkode: 4254e...714 Kredittscore brukes i aller høyeste grad i Norge. 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #8 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi bruker ikke kredittscore i Norge. Ikke på samme måte som i f.eks USA. Håper dette er en seriøs aktør du har benyttet deg svingbar dine personopplysninger nå ikke er på avveie. Anonymkode: 4254e...714 hva snakker du om? alle banker utfører en kredittsjekk av private personer, jeg jobber i et firma, hvor utfører vi en kredittsjekk ved samme programmet bankene bruker: Dun&Bradstreet Anonymkode: cc6b6...3a4 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #9 Skrevet 11. desember 2023 Det kan hende denne ikke er riktig. Man får en annen kredittvurdering når man faktisk søker om lån i bank, f.eks. Jeg som er selvstendig næringsdrivende f.eks, hadde lav kredittscore i 15 år etter oppstart, selv med veldig god lønn og høy sparing. Først de siste 5-10 årene kom min score opp på et høyt nivå og jeg fikk gode lånebetingelser og rykket opp i bankens kundesystem. Så det er hos noen grunnen, altså at selvstendig næringsdrivende regnes som for usikre kunder i banken til å få lån. Anonymkode: a0b87...65d
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #10 Skrevet 11. desember 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: Vi bruker ikke kredittscore i Norge. Ikke på samme måte som i f.eks USA. Håper dette er en seriøs aktør du har benyttet deg svingbar dine personopplysninger nå ikke er på avveie. Anonymkode: 4254e...714 Ikke svar på ting du ikke aner en dritt om......... For hver gang du tar å skriver under på en avtale med regelmessige betalinger, typ LÅN eller mobil abonnement så blir det tatt en kredittsjekk av deg, noen av tilbyderne har da en score. Og alt etter hvor enn du som privatperson ligger på scoren, så får firmaet en anbefaling på om du er en pålitelig kunde eller ikke.............. Anonymkode: 9a385...9f1 1 1 2
hraff Skrevet 11. desember 2023 #11 Skrevet 11. desember 2023 Først tar de inntekten din hentet fra skatteoppgjøret og regner ut gjennomsnittet for de siste tre årene. Så trekker fra forventede utgifter til mat, klær og transport fra et referansebudsjett. (Samme referansebudsjett som f.eks brukes i luksusfellen, hvor de typisk sier "en familie på to voksne og to barn er forventet å bruke 10.00 kroner i måneden på mat, men dere bruker 15!") Deretter ser de på hvilken kommune du bor i og trekker fra det det koster å leie en bolig i din kommune (Her vil beløpet i storbyene være større enn andre steder). Etter å ha gjort dette ser de på hvor mye som er igjen, er det lite får du dårlig score. En slik enkelt tilnærming vil selvfølgelig gi feil utslag mange steder, spesielt for personer som akkurat er startet i arbeidslivet er gjennomsnittsinntekten misvisende. Noe som ser ut til å være tilfelle for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #12 Skrevet 11. desember 2023 hraff skrev (4 minutter siden): Først tar de inntekten din hentet fra skatteoppgjøret og regner ut gjennomsnittet for de siste tre årene. Så trekker fra forventede utgifter til mat, klær og transport fra et referansebudsjett. (Samme referansebudsjett som f.eks brukes i luksusfellen, hvor de typisk sier "en familie på to voksne og to barn er forventet å bruke 10.00 kroner i måneden på mat, men dere bruker 15!") Deretter ser de på hvilken kommune du bor i og trekker fra det det koster å leie en bolig i din kommune (Her vil beløpet i storbyene være større enn andre steder). Etter å ha gjort dette ser de på hvor mye som er igjen, er det lite får du dårlig score. En slik enkelt tilnærming vil selvfølgelig gi feil utslag mange steder, spesielt for personer som akkurat er startet i arbeidslivet er gjennomsnittsinntekten misvisende. Noe som ser ut til å være tilfelle for deg. Så er det mulig med boliglønn i mitt tilfelle? Anonymkode: cc6b6...3a4
hraff Skrevet 11. desember 2023 #13 Skrevet 11. desember 2023 Just now, AnonymBruker said: Så er det mulig med boliglønn i mitt tilfelle? Anonymkode: cc6b6...3a4 Bankene gjør en mye bedre beregning når de avgjør om du får boliglån en den enkle kredittscoren. Om du kan vise at du tjente enda mer i 2023 enn 2022 og har klart å spare opp litt penger vil du sannsynligvis får boliglån.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #14 Skrevet 11. desember 2023 Kredittscore handler jo også om stabil lønn, gjeld (her telles også kredittkort med, selv om du ikke har brukt kreditten), hvor hyppig du flytter, alder, næringsinteresser, ect. 6 er ekstremt lavt, da er et noe her du unnlater å fortelle. Les mer her https://www.zensum.no/blogg/hva-er-kredittscore Anonymkode: da425...f3e
NakenPanda Skrevet 11. desember 2023 #15 Skrevet 11. desember 2023 (endret) Når mine scores kommer tilbake er de tre delte (kredittkort, forbrukslån og huslån) så en score og fra 1-100 høres ikke ut som noe jeg har fått noen gang. Mine er normalt 700-800 (man det en kanskje det samme som 70-80 i dette tilfellet og gir "Lav risiko" Endret 11. desember 2023 av NakenPanda
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #16 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kredittscore handler jo også om stabil lønn, gjeld (her telles også kredittkort med, selv om du ikke har brukt kreditten), hvor hyppig du flytter, alder, næringsinteresser, ect. 6 er ekstremt lavt, da er et noe her du unnlater å fortelle. Les mer her https://www.zensum.no/blogg/hva-er-kredittscore Anonymkode: da425...f3e litt usikkert hva tenker du på.. har ingen betalingsanmerkninger/inkassosaker osv.. hvis det er det du prøver å si? Anonymkode: cc6b6...3a4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #17 Skrevet 11. desember 2023 Selvsagt brukes kredittscore også her. Noen går fra 0-100 andre går fra 0-ca 850. Jeg hadde 62 sist med høy lønn og eid bolig og 1 mill i gjeld. Anonymkode: 69711...1ce
NakenPanda Skrevet 11. desember 2023 #18 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): litt usikkert hva tenker du på.. har ingen betalingsanmerkninger/inkassosaker osv.. hvis det er det du prøver å si? Anonymkode: cc6b6...3a4 Kredittkort tilgjengelighet selv med null kroner brukt er også negativt. Ingen får 6 av 100 uten noe svært negativt etter 2 års arbeid
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #19 Skrevet 11. desember 2023 Prøv en kredittsjekk hos Dun&Bradstreet😄 min score der er 27, og jeg har både boliglån og billån + ca samme lønn som deg. Anonymkode: ab78b...14f
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #20 Skrevet 11. desember 2023 Kanskje ringe å høre om du har noen betalingsanmerkninger du ikke vet om? Anonymkode: ab78b...14f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå