AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #21 Skrevet 11. desember 2023 33 minutter siden, Rødstrupa said: Du jobber ikke gratis, du får jo lønn av NAV! Fokuser heller på at du har jobb og muligheten det gir deg for å bli fast ansatt.. Dessuten er det jo lettere for deg å søke andre jobber når du er i jobb. Når det gjelder NAV er det viktig at dere har god/tett dialog. Dersom NAV gjør avtale om et halvt års prøvetid/praksisplass for deg og bedriften deretter tar stilling til hva utfallet blir, så er det selvsagt mye bedre deal for deg. Hør med NAV. Lykke til🤗 Igjen. Ja jeg får stønad fra NAV. Men det er det ikke arbeidsgiveren som betaler. Sier seg selv at om arbeidsgiveren kan velge mellom å betale en vanlig norsk lønn eller betale ingenting så er det mest gunstig for dem å ikke betale noe. Det er heller ikke lettere å søke jobb når man er i praksisplass. Jeg har jo bundet opp 40 timer i uka pluss reisetid som jeg ikke kan bruke på å søke jobb. Det er også usikkert hvor bra det er på CVen å ha praksisplass. Når tar jeg praksisplassen så jeg ser jo noe verdi i den. Men det er forskjell på å jobbe 2 måneder gratis og å jobbe 12 måneder gratis. Jeg foretrekker selvsagt det første og i løpet av 2 måneder mener jeg at arbeidsgiveren burde se at jeg yter like bra som alle andre. TS Anonymkode: dd62c...866 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #22 Skrevet 11. desember 2023 Har ikke lest alle svarene du har fått, men: Sjekk mulighetene hos NAV og arbeidsgiver om det er mulig å inngå en avtale om lønnstilskudd istedenfor praksis. Da får du ordinær lønn fra arbeidsgiver, mens NAV dekker en gitt del av dette. Anonymkode: 6eece...c41 3 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #23 Skrevet 11. desember 2023 https://dagensperspektiv.no/arbeidsliv/2020/arbeidspraksis-star-i-veien-for-arbeid Anonymkode: 551fc...a8f 2
Fant80 Skrevet 11. desember 2023 #24 Skrevet 11. desember 2023 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Beklager å måtte si det, men dette kommer aldri til å ende i fast jobb. Du er kun der fordi NAV betaler. Anonymkode: 551fc...a8f Dette har jeg sett gang på gang på mitt arbeidssted. Det kan være alle slags folk. Ufaglærte. Godt utdannede. Nye landsmenn. Alle slag! De er der oppmot 1 år,ofte noe lenger,og veldig ofte så bare forsvinner de fortere,når de innser at de 1. Ikke blir behandlet som likestillet med medarbeiderene 2. Ikke mottar lønn og 3. De ser at arbeidsgiver driver å ansetter folk i deres stilling mens de er der. Det er ren utnyttelse,og det systemet fungerer ikke i det hele tatt. Du kunne spørt hvem som helst som jobber her hva de mener om praksisplasser fra NAV. Hint: Ingen som liker det,eller som synes at arbeidsplassen er bedre som følge av det. Dette burde du eller dere fra NAV eller som er politikere som leser dette ta til dere. Jeg vet helt sikkert at mitt arbeidssted ikke er noe annerledes en de fleste Norske bedrifter. Endret 11. desember 2023 av Fant80 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #25 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg og min bedrift tok i mot arbeidskraft fra NAV. Du jobber jo ikke gratis, regner med du går på en eller annen stønad, og får penger fra nav for å være på jobb! Hos meg lærte vi opp den som kom fra NAV, personen skulle jo ikke erstatte noen for at vi skulle tjene på det. Det var mye merarbeid for oss, jeg hadde egne møter med NAV for å tilrettelegge for den som kom. Jeg gikk oppå denne personen, og lærte hen alt man egentlig skulle kunne før man blir satt til jobben osv. Dessuten var det jo en grunn til at de ikke klarte å skaffe seg jobb selv, så enkelte ganger følte jeg at jobben min bestod i å være motivator! Og det er helt feil at vi ikke ønsker å ansette noen etter endt periode, vi ansatte flere… Det er SÅ feil og faktisk ganske frekt å påstå at dette er utnyttelse, -vi ønsket genuint å hjelpe folk inn i arbeidslivet. Anonymkode: 97238...1cc Det er fint at du og din bedrift tar ordningen seriøst og bruker den til det som den er til, nemlig praksis og arbeidstrening der den i praksis i realiteten går oppå en annen ansatt, og at det faktisk er mulighet for ansettelse ved praksistidens slutt. Men det er mange bedrifter som utnytter det, der den i praksis i realiteten ikke går oppå noen andre, ikke lærer spesielt mye og det ikke blir snakk om noen ansettelse til slutt. Så jeg skjønner godt at ordningen generelt sett er kritisert. Anonymkode: cd2bd...1b5 4
Rødstrupa Skrevet 11. desember 2023 #26 Skrevet 11. desember 2023 marsvin skrev (9 minutter siden): Jeg var i praksisplass selv i regi av nav, og man får langt ifra en vanlig lønn for å være på tiltak/praksisplass. jeg måtte leve på 8.000 i måneden (2018) , det var det som var min " lønn fra nav." mens jeg var i tiltak. ingen tjener så lite i full jobb noe sted.. måtte låne penger av foreldrene mine for å klare meg. skikkelig nedverdigende å bli utnyttet slik.. hadde aldri takket ja til å jobbe nærmest ubetalt et helt år. Jeg har selv vært i lignende situasjon. Tok en jobb og fikk dårligere betalt pr. mnd fra jobben enn jeg ville gjort dersom jeg hadde gått på dagpenger. Gjorde/valgte det likevel i håp om flere arbeidstimer mm. Det er viktig å beholde håpet/troen på at det er en overgangsfase….
Rødstrupa Skrevet 11. desember 2023 #27 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Igjen. Ja jeg får stønad fra NAV. Men det er det ikke arbeidsgiveren som betaler. Sier seg selv at om arbeidsgiveren kan velge mellom å betale en vanlig norsk lønn eller betale ingenting så er det mest gunstig for dem å ikke betale noe. Det er heller ikke lettere å søke jobb når man er i praksisplass. Jeg har jo bundet opp 40 timer i uka pluss reisetid som jeg ikke kan bruke på å søke jobb. Det er også usikkert hvor bra det er på CVen å ha praksisplass. Når tar jeg praksisplassen så jeg ser jo noe verdi i den. Men det er forskjell på å jobbe 2 måneder gratis og å jobbe 12 måneder gratis. Jeg foretrekker selvsagt det første og i løpet av 2 måneder mener jeg at arbeidsgiveren burde se at jeg yter like bra som alle andre. TS Anonymkode: dd62c...866 Snakk m/NAV!!
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #28 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det er på ingen måte gratis å ha noen på utplassering fra nav. Det koster bedriften en hel del i opplæring og oppfølging av den ansatte, og i mange tilfeller noen som må dobbelkontrollere det den på utplassering gjør. Jeg har for øvrig to i vennegjengen som fikk fast jobb etter å ha gitt et godt inntrykk i arbeidspraksis, hun ene endte med å bli ufør etter fem-seks år, hun andre jobber på tiende året i samme bedrift og stortrives. Anonymkode: 952e2...07f Ja men da får bedriften søke tilskudd da. Der jeg var i praksis fikk bedriften 400.000 pr praktikant hvert år fra nav! Dette samtidig som jeg jobbet opptil 14 timer pr dag, aldri fikk skikkelig opplæring og hadde alle vakter helt alene fra dag 1. Anonymkode: 78fd8...60c 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #29 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Problemet er ikke praksis, for mange som har vært i praksis får tilbud om jobb etterpå. Problemet her er veilederen din som sier slikt tull til arbeidsgiveren. Anonymkode: 203cb...f16 Formelt sett er det vel tillatt å bruke praksisplass i opptil et år for en gitt arbeidsplass etter hva jeg husker, men problemet er at en del går i praksis i årevis, der de etter det ene året blir tilbudt en annen praksisplass ved et annet arbeidssted. Anonymkode: cd2bd...1b5 2
Rødstrupa Skrevet 11. desember 2023 #30 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg får stønad fra NAV ja. Men om du leser innlegget mitt så ser du at jeg skrev at arbeidsgiveren får gratis arbeidskraft og det er jo sant. Det er ikke arbeidsgiveren som betaler min stønad. Anonymkode: dd62c...866 Legg fokuset der det hører hjemme. Snakk m/NAV. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #31 Skrevet 11. desember 2023 Jeg har vært i flere praksisjobber via NAV og tiltaksarrangør. De har vart i maks 3 mnd for å finne ut hva jeg kan klare. 2 av plassene sa ifra allerede på første møte at noen jobb i sikte fantes ikke i den bedriften. Allikevel ville tiltaksarrangør ha meg inn der fordi ting kunne skje i løpet av 3 mnd og da fikk jeg garantert en jobb der. Selv om jeg sa det flere ganger at bedriften ikke skulle ansette noen, så joda om 3 mnd hadde jeg fast stilling der. Dette stresset meg helt voldsomt. Nå er jeg ferdig med praksisplasser og skal søke ufør ganske snart. Selv NAV har innrømmet i ettertid at de skjønte tidlig at ufør var best for meg. Allikevel måtte jeg i flere praksisjobber i løpet av 5-6 år på AAP. Det er ikke for moro skyld jeg ble sykmeldt og havnet på AAP. Sykdommen jeg har fått er gjerne noe jeg skulle vært foruten. Den er livslang dessverre. Håper bare uføre søknaden blir godkjent og innvilget. Først da kan jeg slappe av og se fremover. Anonymkode: f4473...8ab 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #32 Skrevet 11. desember 2023 Jeg skal begynne på arbeidspraksis i januar, og nei jeg tror ikke det kommer til å gi meg fast jobb i bedriften fordi det er ikke målet for hverken Nav og meg. Jeg har slitt med mitt, og dette er ett sted for meg å komme tilbake i jobb igjen. Det er bare det. Og om en bedrift vil ta meg inn for praktis plass er jeg mer enn glad. Dette er for å bygge meg opp igjen til at jeg kan komme inn i ordinært arbeidsliv igjen. Anonymkode: 46d54...85a 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #33 Skrevet 11. desember 2023 Sender NAV folk på slike tullete praksisgreier når man mottar dagpenger? Anonymkode: 203cb...f16
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #34 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Håper ikke du opplyser om at du er i praksis via NAV, for det er ikke akkurat noe arbeidsgivere ser positivt på. Anonymkode: 551fc...a8f Hvorfor håper du dette? Anonymkode: 2f804...4ce
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #35 Skrevet 11. desember 2023 Hele poenget med en slik praksisplass er at det er en reell stilling i andre enden, og at du skal kunne jogge og vise at du passer. Dessverre er det mange som utnytter dette, inkludert min egen arbeidsplass. Min sjef har da hentet inn folk via praksisplass ved lang sykdom, foreldrepermisjon, perioder av året vi har ekstra mye å gjøre f.eks. De som kommer er håpefulle og tror at det venter en jobb hvis de gjør det bra, men det gjør dessverre ikke det. Vi tok det opp da vi bruker voldsomt mye tid på opplæring per person som kommer inn, og det er jo ikke bare flinke og håpefulle mennesker som kommer inn heller. Resten av oss var heller ikke spesielt komfortable med utnyttelsen. Nå leier vi inn vikarer i disse tilfellene, og selv om det også betyr litt opplæring så går det gjerne fortere. Dette er mennesker som kanskje har jobbet med noe av det samme før. Har du tatt det opp med veilederen din at det ikke er en reell tilling til deg der? Anonymkode: a5bd3...2fb 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #36 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor håper du dette? Anonymkode: 2f804...4ce Leste du bare første del av setningen? Anonymkode: 551fc...a8f 1
Fant80 Skrevet 11. desember 2023 #37 Skrevet 11. desember 2023 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skal begynne på arbeidspraksis i januar, og nei jeg tror ikke det kommer til å gi meg fast jobb i bedriften fordi det er ikke målet for hverken Nav og meg. Jeg har slitt med mitt, og dette er ett sted for meg å komme tilbake i jobb igjen. Det er bare det. Og om en bedrift vil ta meg inn for praktis plass er jeg mer enn glad. Dette er for å bygge meg opp igjen til at jeg kan komme inn i ordinært arbeidsliv igjen. Anonymkode: 46d54...85a Når det ikke er målet for hverken deg eller NAV,og du er innforstått at du ikke vil få en jobb der etterpå,så er det jo ingen problem. Bra for deg at du har funnet på noe som passer deg da,og har med NAV på laget! De FLESTE (om ikke alle) som ender opp hos oss er veldig giret på full jobb etter praksistiden er over. Ser og at personen over har akkurat samme erfaring som meg med praksisplasser på arbeidsstedet. Tviler på at vi er de eneste som kan fortelle dette. Endret 11. desember 2023 av Fant80 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #38 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hele poenget med en slik praksisplass er at det er en reell stilling i andre enden, og at du skal kunne jogge og vise at du passer. Dessverre er det mange som utnytter dette, inkludert min egen arbeidsplass. Min sjef har da hentet inn folk via praksisplass ved lang sykdom, foreldrepermisjon, perioder av året vi har ekstra mye å gjøre f.eks. De som kommer er håpefulle og tror at det venter en jobb hvis de gjør det bra, men det gjør dessverre ikke det. Vi tok det opp da vi bruker voldsomt mye tid på opplæring per person som kommer inn, og det er jo ikke bare flinke og håpefulle mennesker som kommer inn heller. Resten av oss var heller ikke spesielt komfortable med utnyttelsen. Nå leier vi inn vikarer i disse tilfellene, og selv om det også betyr litt opplæring så går det gjerne fortere. Dette er mennesker som kanskje har jobbet med noe av det samme før. Har du tatt det opp med veilederen din at det ikke er en reell tilling til deg der? Anonymkode: a5bd3...2fb Resten av dere var "ikke komfortable med utnyttelsen", men sa likevel ingenting til håpefulle. Dårlig gjort. Anonymkode: 203cb...f16
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #39 Skrevet 11. desember 2023 marsvin skrev (30 minutter siden): Jeg var i praksisplass selv i regi av nav, og man får langt ifra en vanlig lønn for å være på tiltak/praksisplass. jeg måtte leve på 8.000 i måneden (2018) , det var det som var min " lønn fra nav." mens jeg var i tiltak. ingen tjener så lite i full jobb noe sted.. måtte låne penger av foreldrene mine for å klare meg. skikkelig nedverdigende å bli utnyttet slik.. hadde aldri takket ja til å jobbe nærmest ubetalt et helt år. Problemet med praksisplass, er jo at man ikke får lønn for å jobbe, men en stønad som ikke blir satt ut i fra vanlig lønn der man er i praksis, eller hvor mye du jobber, men ut i fra hvor mye man har tjent de siste årene før man havnet på tiltak. Og siden mange har store hull i CVen, med lite jobb, og derav liten inntekt, så blir stønaden tilsvarende lav. Du ville fått 8000 utbetalt uavhengig om du jobbet fullt eller ikke jobbet i det hele tatt. Levde selv på 6500 kr i måneden da jeg gikk på Yrkesrettet Attføring(datidens AAP), da min eneste tidligere arbeidserfaring før jeg fikk denne ytelsen, var en deltidsjobb på matbutikk 2 ganger i uka mens jeg gikk på VGS. Det er jo dette systemet som er helt feil. For hvem er egentlig motivert til å jobbe fullt for en sum man knapt kan leve av i et helt år. Jeg jobbet selv kun 12 timer i uka da jeg var i praksis, å skulle jobbe fullt for den summen jeg fikk utbetalt, så jeg på som helt uaktuelt. Anonymkode: 66069...55f 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #40 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Man jobber gratis. For det man får fra nav kan aldri nærme seg en normal løsning som en kollega får som ansatt. En kollega får utbetalt 40000 Men én som er på praksis kanskje får 19000 uansett om man jobber overtid osv. Selv om de hadde hatt krav på samme lønn som ansatt. Så det er misbruk av systemet og mennesker. Anonymkode: 428f0...f10 Der er jo ikke misbruk. Du hadde ikke blitt ansatt til lønn på 40000. Det hadde blitt null jobb på deg om ikke systemet ga deg denne muligheten. Du føler deg mindre verdt fordi de fast ansatte får mer enn deg og den følelsen har en bismak, men de ble ansatt på helt andre vilkår. Folk fra nav er sjansekort og sjansekort er naturligvis billigere enn sikre kort før du over tid får bevist at du er et sikkert kort. Hadde du vært et sikkert kort så hadde du ikke vært i denne situasjonen i utgangspunktet. Gi folk en sjanse, jommen sa jeg smør. Anonymkode: 94f3f...2cb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå