AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #1 Skrevet 11. desember 2023 Jeg har en praksisplass gjennom NAV hos en bedrift. I utgangpunktet syntes jeg det var greit å ta praksisplass for å få en fot inn igjen i arbeidslivet og vise hva jeg er god for. Jeg har tro på egne ferdigheter og gjør en god jobb. Men NAV forteller arbeidsgiveren hele tiden at det er ingen problemer med å ha praksisplassen i ett år og da slår jo selvsagt arbeidsgiveren til. De får jo gratis arbeidskraft i ett år før de trenger å bestemme seg. I tillegg til gratis arbeidskraft så slipper de også å binde seg til noe som helst. Hadde vært mye bedre for meg om NAV fortalte arbeidsgiveren at han ordningen med praksisplass var over etter f.eks 2 måneder og etter det måtte han bestemme seg om han ville ansette meg eller ikke. Igjen, jeg har ikke noe i mot å jobbe litt gratis for å vise hva jeg er verdt. Og jeg setter også pris på bedrifter som tar sjansen på meg. Men jeg ønsker jo å få fast jobb når de ser at jeg er pålitelig og gjør en god jobb. Jeg ønsker ikke kun å bli brukt som gratis arbeidskraft og kanskje ende med å jobbe ett år gratis før jeg får beskjed om at de ikke har mulighet til å ansette meg. Anonymkode: dd62c...866 6 6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #2 Skrevet 11. desember 2023 Jeg hadde aldri jobbet gratis slik, er ren utnyttelse. Hva med å heller søke på jobber du faktisk får betalt for? Anonymkode: cd0ce...5bf 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #3 Skrevet 11. desember 2023 Beklager å måtte si det, men dette kommer aldri til å ende i fast jobb. Du er kun der fordi NAV betaler. Anonymkode: 551fc...a8f 16 1 1
Gjest ti10 Skrevet 11. desember 2023 #4 Skrevet 11. desember 2023 Kan du ikke søke på andre jobber mens du jobber der du er nå? Jeg kan skjønne at et helt år kjennes lenge ut, men to måneder er jo ingenting i denne sammenhengen. Noe av poenget med arbeidspraksis gjennom NAV er jo å vise at man kan være stabil i et arbeidsforhold over tid. Det er mange som klarer seg i en måned eller to eller tre, men som så faller av lasset, enten det gjelder kvaliteten på jobben som utføres, å være presis eller å møte opp i det hele tatt. Og hvis arbeidsgiveren din har hatt folk der kvaliteten på jobben ikke holder i lengden, skjønner jeg godt at de ikke vil forplikte seg etter bare et par måneder. For det varierer veldig hva slags folk som er i praksis gjennom NAV.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #5 Skrevet 11. desember 2023 Jeg og min bedrift tok i mot arbeidskraft fra NAV. Du jobber jo ikke gratis, regner med du går på en eller annen stønad, og får penger fra nav for å være på jobb! Hos meg lærte vi opp den som kom fra NAV, personen skulle jo ikke erstatte noen for at vi skulle tjene på det. Det var mye merarbeid for oss, jeg hadde egne møter med NAV for å tilrettelegge for den som kom. Jeg gikk oppå denne personen, og lærte hen alt man egentlig skulle kunne før man blir satt til jobben osv. Dessuten var det jo en grunn til at de ikke klarte å skaffe seg jobb selv, så enkelte ganger følte jeg at jobben min bestod i å være motivator! Og det er helt feil at vi ikke ønsker å ansette noen etter endt periode, vi ansatte flere… Det er SÅ feil og faktisk ganske frekt å påstå at dette er utnyttelse, -vi ønsket genuint å hjelpe folk inn i arbeidslivet. Anonymkode: 97238...1cc 13 2 5
Rødstrupa Skrevet 11. desember 2023 #6 Skrevet 11. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg har en praksisplass gjennom NAV hos en bedrift. I utgangpunktet syntes jeg det var greit å ta praksisplass for å få en fot inn igjen i arbeidslivet og vise hva jeg er god for. Jeg har tro på egne ferdigheter og gjør en god jobb. Men NAV forteller arbeidsgiveren hele tiden at det er ingen problemer med å ha praksisplassen i ett år og da slår jo selvsagt arbeidsgiveren til. De får jo gratis arbeidskraft i ett år før de trenger å bestemme seg. I tillegg til gratis arbeidskraft så slipper de også å binde seg til noe som helst. Hadde vært mye bedre for meg om NAV fortalte arbeidsgiveren at han ordningen med praksisplass var over etter f.eks 2 måneder og etter det måtte han bestemme seg om han ville ansette meg eller ikke. Igjen, jeg har ikke noe i mot å jobbe litt gratis for å vise hva jeg er verdt. Og jeg setter også pris på bedrifter som tar sjansen på meg. Men jeg ønsker jo å få fast jobb når de ser at jeg er pålitelig og gjør en god jobb. Jeg ønsker ikke kun å bli brukt som gratis arbeidskraft og kanskje ende med å jobbe ett år gratis før jeg får beskjed om at de ikke har mulighet til å ansette meg. Anonymkode: dd62c...866 Du jobber ikke gratis, du får jo lønn av NAV! Fokuser heller på at du har jobb og muligheten det gir deg for å bli fast ansatt.. Dessuten er det jo lettere for deg å søke andre jobber når du er i jobb. Når det gjelder NAV er det viktig at dere har god/tett dialog. Dersom NAV gjør avtale om et halvt års prøvetid/praksisplass for deg og bedriften deretter tar stilling til hva utfallet blir, så er det selvsagt mye bedre deal for deg. Hør med NAV. Lykke til🤗 Endret 11. desember 2023 av Rødstrupa 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #7 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg og min bedrift tok i mot arbeidskraft fra NAV. Du jobber jo ikke gratis, regner med du går på en eller annen stønad, og får penger fra nav for å være på jobb! Hos meg lærte vi opp den som kom fra NAV, personen skulle jo ikke erstatte noen for at vi skulle tjene på det. Det var mye merarbeid for oss, jeg hadde egne møter med NAV for å tilrettelegge for den som kom. Jeg gikk oppå denne personen, og lærte hen alt man egentlig skulle kunne før man blir satt til jobben osv. Dessuten var det jo en grunn til at de ikke klarte å skaffe seg jobb selv, så enkelte ganger følte jeg at jobben min bestod i å være motivator! Og det er helt feil at vi ikke ønsker å ansette noen etter endt periode, vi ansatte flere… Det er SÅ feil og faktisk ganske frekt å påstå at dette er utnyttelse, -vi ønsket genuint å hjelpe folk inn i arbeidslivet. Anonymkode: 97238...1cc Du er vel ikke så naiv at du på fullt alvor tror at kun fordi det fungerer slik på din arbeidsplass opererer alle andre bedrifter slik som hos dere? Det er ren utnyttelse av allerede sårbare mennesker å la noen jobbe gratis, for min del hadde det virket mot sin hensikt, blitt demotivert og deppa av denne gratisjobbinga. Anonymkode: cd0ce...5bf 10 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #8 Skrevet 11. desember 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg og min bedrift tok i mot arbeidskraft fra NAV. Du jobber jo ikke gratis, regner med du går på en eller annen stønad, og får penger fra nav for å være på jobb! Hos meg lærte vi opp den som kom fra NAV, personen skulle jo ikke erstatte noen for at vi skulle tjene på det. Det var mye merarbeid for oss, jeg hadde egne møter med NAV for å tilrettelegge for den som kom. Jeg gikk oppå denne personen, og lærte hen alt man egentlig skulle kunne før man blir satt til jobben osv. Dessuten var det jo en grunn til at de ikke klarte å skaffe seg jobb selv, så enkelte ganger følte jeg at jobben min bestod i å være motivator! Og det er helt feil at vi ikke ønsker å ansette noen etter endt periode, vi ansatte flere… Det er SÅ feil og faktisk ganske frekt å påstå at dette er utnyttelse, -vi ønsket genuint å hjelpe folk inn i arbeidslivet. Anonymkode: 97238...1cc Jeg får stønad fra NAV ja. Men om du leser innlegget mitt så ser du at jeg skrev at arbeidsgiveren får gratis arbeidskraft og det er jo sant. Det er ikke arbeidsgiveren som betaler min stønad. Anonymkode: dd62c...866 11 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #9 Skrevet 11. desember 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde aldri jobbet gratis slik, er ren utnyttelse. Hva med å heller søke på jobber du faktisk får betalt for? Anonymkode: cd0ce...5bf 23 minutter siden, ti10 said: Kan du ikke søke på andre jobber mens du jobber der du er nå? Jeg kan skjønne at et helt år kjennes lenge ut, men to måneder er jo ingenting i denne sammenhengen. Noe av poenget med arbeidspraksis gjennom NAV er jo å vise at man kan være stabil i et arbeidsforhold over tid. Det er mange som klarer seg i en måned eller to eller tre, men som så faller av lasset, enten det gjelder kvaliteten på jobben som utføres, å være presis eller å møte opp i det hele tatt. Og hvis arbeidsgiveren din har hatt folk der kvaliteten på jobben ikke holder i lengden, skjønner jeg godt at de ikke vil forplikte seg etter bare et par måneder. For det varierer veldig hva slags folk som er i praksis gjennom NAV. Jeg søker jobber ved siden av praksisplassen. Anonymkode: dd62c...866 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #10 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg og min bedrift tok i mot arbeidskraft fra NAV. Du jobber jo ikke gratis, regner med du går på en eller annen stønad, og får penger fra nav for å være på jobb! Hos meg lærte vi opp den som kom fra NAV, personen skulle jo ikke erstatte noen for at vi skulle tjene på det. Det var mye merarbeid for oss, jeg hadde egne møter med NAV for å tilrettelegge for den som kom. Jeg gikk oppå denne personen, og lærte hen alt man egentlig skulle kunne før man blir satt til jobben osv. Dessuten var det jo en grunn til at de ikke klarte å skaffe seg jobb selv, så enkelte ganger følte jeg at jobben min bestod i å være motivator! Og det er helt feil at vi ikke ønsker å ansette noen etter endt periode, vi ansatte flere… Det er SÅ feil og faktisk ganske frekt å påstå at dette er utnyttelse, -vi ønsket genuint å hjelpe folk inn i arbeidslivet. Anonymkode: 97238...1cc Man jobber gratis. For det man får fra nav kan aldri nærme seg en normal løsning som en kollega får som ansatt. En kollega får utbetalt 40000 Men én som er på praksis kanskje får 19000 uansett om man jobber overtid osv. Selv om de hadde hatt krav på samme lønn som ansatt. Så det er misbruk av systemet og mennesker. Anonymkode: 428f0...f10 6 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #11 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg søker jobber ved siden av praksisplassen. Anonymkode: dd62c...866 Håper ikke du opplyser om at du er i praksis via NAV, for det er ikke akkurat noe arbeidsgivere ser positivt på. Anonymkode: 551fc...a8f 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #12 Skrevet 11. desember 2023 32 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg og min bedrift tok i mot arbeidskraft fra NAV. Du jobber jo ikke gratis, regner med du går på en eller annen stønad, og får penger fra nav for å være på jobb! Hos meg lærte vi opp den som kom fra NAV, personen skulle jo ikke erstatte noen for at vi skulle tjene på det. Det var mye merarbeid for oss, jeg hadde egne møter med NAV for å tilrettelegge for den som kom. Jeg gikk oppå denne personen, og lærte hen alt man egentlig skulle kunne før man blir satt til jobben osv. Dessuten var det jo en grunn til at de ikke klarte å skaffe seg jobb selv, så enkelte ganger følte jeg at jobben min bestod i å være motivator! Og det er helt feil at vi ikke ønsker å ansette noen etter endt periode, vi ansatte flere… Det er SÅ feil og faktisk ganske frekt å påstå at dette er utnyttelse, -vi ønsket genuint å hjelpe folk inn i arbeidslivet. Anonymkode: 97238...1cc 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg får stønad fra NAV ja. Men om du leser innlegget mitt så ser du at jeg skrev at arbeidsgiveren får gratis arbeidskraft og det er jo sant. Det er ikke arbeidsgiveren som betaler min stønad. Anonymkode: dd62c...866 Edit: Og jeg trenger ikke noe mer oppfølging enn vanlige nye ansatte. Jeg er ikke evneveik eller arbeidssky. Jeg er i praksisplass fordi jeg har stort hull i CVen grunnet langvarig sykdom og derfor sliter med å få jobb. Nå er jeg frisk og jobber like godt som alle andre. TS Anonymkode: dd62c...866 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #13 Skrevet 11. desember 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Håper ikke du opplyser om at du er i praksis via NAV, for det er ikke akkurat noe arbeidsgivere ser positivt på. Anonymkode: 551fc...a8f Nei, jeg sier ikke at jeg er i praksisplass om jeg kommer på jobbintervju og jeg er fullt klar over at det er et stigma å være i praksisplass. TS Anonymkode: dd62c...866
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #14 Skrevet 11. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Beklager å måtte si det, men dette kommer aldri til å ende i fast jobb. Du er kun der fordi NAV betaler. Anonymkode: 551fc...a8f Ja, det er jo nettopp det jeg er redd for. TS Anonymkode: dd62c...866
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #15 Skrevet 11. desember 2023 Fikk inntrykk da søsken var i praksis at noen bedrifter bare brukte dette som gratis arbeidskraft og ikke skulle ansette noen. Fremsto for meg som en utrolig ugunstig ordning for personen i praksis! Fikk elendig betalt også, ikke nok til å leve av i det hele tatt den gangen. Og mitt søsken hadde ikke dårlig arbeidsevne men slet med å få jobb pga hull i CV og avbrutt studie pga sykdom, som en annen som skrev over her. Hen fikk etterhvert jobb på egen hånd og er en verdsatt ansatt der. Anonymkode: 80651...951 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #16 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg får stønad fra NAV ja. Men om du leser innlegget mitt så ser du at jeg skrev at arbeidsgiveren får gratis arbeidskraft og det er jo sant. Det er ikke arbeidsgiveren som betaler min stønad. Anonymkode: dd62c...866 Det er på ingen måte gratis å ha noen på utplassering fra nav. Det koster bedriften en hel del i opplæring og oppfølging av den ansatte, og i mange tilfeller noen som må dobbelkontrollere det den på utplassering gjør. Jeg har for øvrig to i vennegjengen som fikk fast jobb etter å ha gitt et godt inntrykk i arbeidspraksis, hun ene endte med å bli ufør etter fem-seks år, hun andre jobber på tiende året i samme bedrift og stortrives. Anonymkode: 952e2...07f 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #17 Skrevet 11. desember 2023 45 minutter siden, ti10 said: Kan du ikke søke på andre jobber mens du jobber der du er nå? Jeg kan skjønne at et helt år kjennes lenge ut, men to måneder er jo ingenting i denne sammenhengen. Noe av poenget med arbeidspraksis gjennom NAV er jo å vise at man kan være stabil i et arbeidsforhold over tid. Det er mange som klarer seg i en måned eller to eller tre, men som så faller av lasset, enten det gjelder kvaliteten på jobben som utføres, å være presis eller å møte opp i det hele tatt. Og hvis arbeidsgiveren din har hatt folk der kvaliteten på jobben ikke holder i lengden, skjønner jeg godt at de ikke vil forplikte seg etter bare et par måneder. For det varierer veldig hva slags folk som er i praksis gjennom NAV. Det er også mange feilansettelser blant folk som ikke har fått praksisplass. Men det er jo ikke vanlig å godta å jobbe gratis i ett år av den grunn slik at arbeidsgiver kan se om du er like pliktoppfyllende. om ett år som du er første arbeidsdag. I løpet av 2-3 måneder så bør arbeidsgiveren klare å se om du er en som er pliktoppfyllende, dyktig og fungerer sosialt. 2 måneder er faktisk 2 måneder de ville fått ved vanlig ansettelse. TS Anonymkode: dd62c...866 2
marsvin Skrevet 11. desember 2023 #18 Skrevet 11. desember 2023 Rødstrupa skrev (31 minutter siden): Du jobber ikke gratis, du får jo lønn av NAV! Jeg var i praksisplass selv i regi av nav, og man får langt ifra en vanlig lønn for å være på tiltak/praksisplass. jeg måtte leve på 8.000 i måneden (2018) , det var det som var min " lønn fra nav." mens jeg var i tiltak. ingen tjener så lite i full jobb noe sted.. måtte låne penger av foreldrene mine for å klare meg. skikkelig nedverdigende å bli utnyttet slik.. hadde aldri takket ja til å jobbe nærmest ubetalt et helt år. 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #19 Skrevet 11. desember 2023 Problemet er ikke praksis, for mange som har vært i praksis får tilbud om jobb etterpå. Problemet her er veilederen din som sier slikt tull til arbeidsgiveren. Anonymkode: 203cb...f16 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #20 Skrevet 11. desember 2023 marsvin skrev (1 minutt siden): Jeg var i praksisplass selv i regi av nav, og man får langt ifra en vanlig lønn for å være på tiltak/praksisplass. jeg måtte leve på 8.000 i måneden (2018) , det var det som var min " lønn fra nav." mens jeg var i tiltak. ingen tjener så lite i full jobb noe sted.. måtte låne penger av foreldrene mine for å klare meg. skikkelig nedverdigende å bli utnyttet slik.. hadde aldri takket ja til å jobbe nærmest ubetalt et helt år. Helt utrolig at dette i det hele tatt er lovlig! Og det sier jo litt om moralen til de bedriftene som er så "snille" at de tar inn brukere fra NAV... Anonymkode: 551fc...a8f 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå