Gå til innhold

Deling av tvillinger eller tvillinger i samme klasse - egne erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er du tvilling selv? Gikk dere i hver deres klasse på skolen, eller i samme? Hva synes du, da og i ettertid, refleksjoner? Ønsker helt innspill fra folk som selv er tvillinger, muligens fra venner eller søsken av tvillinger også... 

Anonymkode: 87144...e4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som foreldre er det enkleste å ha de i samme klasse. Men for barne tror jeg det er best å splitte dem. La dem få utvikle seg selv uten å henge med søskenen 24/7.

Anonymkode: 70a71...0c3

• Liker 13
  • Nyttig 1
Skrevet

Mitt barn har tvillinger i vennegjengen. De har alltid blitt splittet etter foreldrenes ønske, hver sin avdeling i barnehage og hver sin klasse på skole.

Jeg har forstått det slik at de gjør det så hvert barn får mer rom til å være seg selv. Redusere sammenligning og slitasje generelt. Moren er pedagog.

Anonymkode: 0ebd8...135

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg er tvillingmamma. Det er forsket på dette, og de som går sammen blir like selvstendige som de som splittes. For de som ikke deles er psykisk helse bedre, og de gjorde det bedre faglig (mener det var 5 første skoleår). Prøv å søk på dette med google på engelsk så finner du masse. Jeg endret mening etter å ha lest studiene :) trodde de ble mer selvstendige og trengte litt fri fra hverandre i utgangspunktet.

Anonymkode: 62b6c...e53

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Vokste opp med tre sett med tvillinger og et sett med trillinger i vennegjengen. Virket som at det å dele klasse var et størst problem for de som liknet mest på hverandre. Trillingene (en gutt og to jenter) var så ulike at folk ikke trodde de var i familie engang, og de hadde minst problemer med å gå i samme klasse. Samtidig hadde det ene tvillingparet store problemer med at de ble behandlet som én person, og ikke to. Lærere kalte dem bare "tvillingene", og skylte på at det var vanskelig å se forskjell på dem (det var faktisk vanskelig å se forskjell på dem). De ble likevel aldri skilt, og det endte med at de ble så lei av å bare være "tvillingene" at de gikk VGS på hver sin kant av landet på trass. 😅

Anonymkode: 31d26...bc3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Mitt inntrykk er at det er de mest ressurssvake som kler dem likt, har dem i samme klasse og behandler dem som en enhet og ikke som to selvstendige individ. 

Hilsen tvillingbonusmor

Anonymkode: 637d3...364

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Mitt inntrykk er at det er de mest ressurssvake som kler dem likt, har dem i samme klasse og behandler dem som en enhet og ikke som to selvstendige individ. 

Hilsen tvillingbonusmor

Anonymkode: 637d3...364

Hvordan er det relevant til om de bør, eller ikke bør gå i samme klasse? 

Anonymkode: 62b6c...e53

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg tror at dersom jeg hadde hatt dem i ulik klasse hadde jeg ikke kunne følge opp andre aktiviteter på samme måte som jeg klarte på grunn av hvor mye mer effektivt det var å ha dem i samme klasse. Mine tvillinger er dessuten gutt og jente, så alt det sosiale og å ikke bare bli behandlet som en enhet gjorde seg selv. 

At tvillinger ofte har et spesielt bånd er vel ganske utvilsomt, så hvorfor er det egentlig så viktig for mange å bryte opp det båndet tvillinger har av å bli født samtidig, alltid ha hverandre og aldri være ensom/alene? For meg blir det litt "Nei noen slike fordeler skal man ikke tillates!". Om tvillinger ønsker å splittes opp vil de nok gi uttrykk for det etterhvert. Her var jenta klar for det da de skulle begynne på ungdomsskolen, og valgte (og fikk velge) annen skole. Gutten hadde nok fremdeles foretrukket å gå på samme skole, men måtte respektere søsters valg. Det gjorde han også. 

• Liker 4
  • Hjerte 6
Skrevet
11 minutter siden, Trolltunge said:

Jeg tror at dersom jeg hadde hatt dem i ulik klasse hadde jeg ikke kunne følge opp andre aktiviteter på samme måte som jeg klarte på grunn av hvor mye mer effektivt det var å ha dem i samme klasse. Mine tvillinger er dessuten gutt og jente, så alt det sosiale og å ikke bare bli behandlet som en enhet gjorde seg selv. 

At tvillinger ofte har et spesielt bånd er vel ganske utvilsomt, så hvorfor er det egentlig så viktig for mange å bryte opp det båndet tvillinger har av å bli født samtidig, alltid ha hverandre og aldri være ensom/alene? For meg blir det litt "Nei noen slike fordeler skal man ikke tillates!". Om tvillinger ønsker å splittes opp vil de nok gi uttrykk for det etterhvert. Her var jenta klar for det da de skulle begynne på ungdomsskolen, og valgte (og fikk velge) annen skole. Gutten hadde nok fremdeles foretrukket å gå på samme skole, men måtte respektere søsters valg. Det gjorde han også. 

Jeg tenker det er vesentlig forskjell på å være to forskjellige kjønn og se ulike ut, og være identiske. Jeg har et vennepar og det har vært slitsomt for dem å forme sin egen identitet ved at de var i samme klasse. De var «tvillingene» for mange. 

Anonymkode: 86f3f...de8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker det er vesentlig forskjell på å være to forskjellige kjønn og se ulike ut, og være identiske. Jeg har et vennepar og det har vært slitsomt for dem å forme sin egen identitet ved at de var i samme klasse. De var «tvillingene» for mange. 

Anonymkode: 86f3f...de8

Det er mine også, selv om de er gutt og jente, men fordelene de alltid har hatt ved det å være to er større enn ulemper har vært. Det viste både trygghet og selskapet de hadde i hverandre opp gjennom årene, samt refleksjoner de gjør seg nå når de er store. 

Om tvillinger gir utrykk for at de trenger mer å få stå på egne ben bør man imidlertid ta hensyn til det og respektere det, men å bare bestemme at de ikke skal få ha tryggheten og selskapet i hverandre blir fort like feil og mer feil. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ikke tvillingen men to gutter med 11 mnd mellomrom.

De har gått i to forskjellige barnehager (eldste har startet på skolen nå) og vi så at det var positivt for dem å gå på forskjellige avdelinger som de gjorde i siste barnehage ifht den første hvor de var på samme avdeling.

De trenger ikke å være sammen 24/7, veldig forskjellig personlighet og yngste var veldig avhengig av eldste og det ble ett lite hinder for eldste å skape nye relasjoner.

Anonymkode: 08ed6...9f4

Skrevet

Alle tvillingpar jeg kjenner (5) går i samme klasse og så vidt jeg vet har det utelukkende vært en fordel. De er mye sammen, men kan godt være med venner hver for seg. De har en trygghet i hverandre, men det er ikke noen problem å drive med egne ting. F.eks. har de ofte ulike fritidsaktiviteter. For foreldrene er det en åpenbar stor fordel med barn i samme klasse. Man får koordinert alt fra utviklingssamtaler til sommer- og juleavslutninger, bursdager, fellesaktiviteter for klassen og alt annet. Det er mer styr å ha barn i ulike klasser. Jeg opplever heller ikke at de kalles "tvillingene". Både vi og alle vi hører kaller dem ved navn. 

Anonymkode: 4d941...835

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har eneggede tvillinger i nær familie som har vekslet på å gå i samme klasse og i hver sin.

Sett utenfra hadde det nok vært bedre om de var delt hele veien. Det har vært mye drama med venner da en har vært mer populær enn den andre og den som alltid har havnet i skyggen hadde hatt godt av å få skapt sin egen identitet uten søskenet.

Anonymkode: 827df...612

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ikke tvilling, men min beste venninne er. De gikk i ulike klasser fra dag 1, og hadde og har fortsatt ulike venner, ulike yrker og ulike interesser. Min venninne jobber som siviløkonom og hennes tvillingsøster er kunstner. De er gode venner tross de er ulike som personer.

En annen venninne av meg som også er tvilling, og som gikk i samme klasse som sin tvilling i dag mener at en av grunnene til at de ikke er så gode venner i dag er akkurat det at de ikke ble delt i skolen. De ble sett på som en person, og ikke to.

Det er nok lett for utenforstående å kalle tvillinger for akkurat tvillinger, som de skulle være en person og ikke to ulike individer.

Anonymkode: 268a1...f20

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som foreldre er det enkleste å ha de i samme klasse. Men for barne tror jeg det er best å splitte dem. La dem få utvikle seg selv uten å henge med søskenen 24/7.

tror det gjelder toeggede tvillinger, eneggede har et annet bånd har jeg hørt. Tror ikke de vil splittes heller da

Skrevet

Jeg er en tvilling. Vi gikk i samme klasse og satt ved samme pult sikkert frem til 7. trinn. Etterpå ble vi satt med andre, men fortsatt i samme klasse.

Gikk sammen på universitet, samme yrket, bodde i samme hybbel.

Flyttet etter hverandre for å bo i samme by.

Vi er fortsatt bestevenner, kan alt om hverandre og setter pris på at våre barn bor i nærheten/har tette relasjoner.

Ingen negative kommentarer om opplevelsen. 

Anonymkode: 212c3...eb5

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er det dummeste svaret. Jeg er tvilling selv og vi gikk i samme klasse. Har blitt selvstendig begge to. Vi har flere felles venner, og vi likte å omgås de samme på skolen. Ikke fordi vi måtte, men dette var venner vi hadde kjemi med. Vi har også egne venner. 

Vår bror har tvillinger på skolen nå. Han hørte på våres erfaringer, men svigerinne ville splitte de. Barna har et sårt ønske om å gå sammen. De er gode venner (ja, tenk at man kan være gode venner selv om man er tvillinger!). 

Jeg tenker barna bør få valget. Prat med en og en. Fortell om fordeler og ulemper. Noen ønsker gjerne å gå i egen klasse, få egne venner. Andre har ikke det behovet, og de ønsker å gå sammen. Jeg syns det blir feil å splitte da. Det er to ulike mennesker selv om de er søsken, og jeg vil også unngå å poengtere tvillinger hele tiden. Det er akkurat som det er noe negativt ladet, at tvillinger ikke er selvstendig, at tvillinger ønsker å være sammen (det er liksom ikke lov for da er de avhengig, men akkurat slik er jo bestevenner som ikke er søsken også). 

På ungdomsskolen kan de få valget på nytt. Da har de også erfart hvordan  det er på barneskolen. 

Når det kommer til grupper antar jeg lærer fordeler. Noen ganger splittes de, andre ganger ikke. Og de trenger heller ikke å sitte ved siden av hverandre i klasserommet. 

Anonymkode: fffcb...e4f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Samme kjønn bør splittes, ulikt kjønn kan gå sammen. 

Hilsen lærer. 

Anonymkode: 2109b...334

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hilsen lærer. 

Fordi du har problemer med å se forskjell på dem? 🙄

La dem bestemme selv..

Anonymkode: ee5a6...9f6

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hilsen lærer. 

Eller "Hilsen lærer som ikke bryr seg om individets rett til å bestemme selv eller ha andre tanker og behov enn meg selv".

Anonymkode: fffcb...e4f

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...