AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #21 Skrevet 11. desember 2023 Nymerïa skrev (Akkurat nå): Hvis det ikke handler om økonomi, hvorfor tar du det opp i det hele tatt? Det er en blomsterbukett på en grav på vegne av et barn. Når du virker såpass raus og omtenksom ellers så er dette en helt underlig ting å henge seg opp i såfremt du ikke er så fattig at du lever på hermetikk. Som jeg skrev i hovedinnlegget så tenker jeg på guttens beste og når faren og bonusmoren ikke tenker så langt at de sender med gutten noe, så tenker jeg også at de ikke tar hensyn til at gutten er i sorg og har behov for å snakke om moren der hjemme. Jeg synes at det er viktig at de møter han i sorgen med forståelse, for han har ikke hatt det lett de siste månedene. Ts Anonymkode: a0d04...9c2 1 10
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #22 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er jo barnets mor som ligger der, og man besøker graven til sin eks sammen med sitt barn. Hva hvis jeg ga blaffen, da hadde ingen tatt med gutten på morens grav. Ts Anonymkode: a0d04...9c2 Gutten er 14 år, ønsker han å dra på graven til sin mor, klarer han det selv vel? Tror heller ikke faren hadde nektet å bli med om sønnen ønsket å dra dit? Anonymkode: e4403...59a 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #23 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Som jeg skrev i hovedinnlegget så tenker jeg på guttens beste og når faren og bonusmoren ikke tenker så langt at de sender med gutten noe, så tenker jeg også at de ikke tar hensyn til at gutten er i sorg og har behov for å snakke om moren der hjemme. Jeg synes at det er viktig at de møter han i sorgen med forståelse, for han har ikke hatt det lett de siste månedene. Ts Anonymkode: a0d04...9c2 Tenker eller vet er to forskjellige ting. Hva sier gutten om dette selv? Anonymkode: e4403...59a
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #24 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei men det er jo lov å tenke selv da når man er far og bonusmor. Ts Anonymkode: a0d04...9c2 Joda, men så er det ikke alle som av natur klarer å tenke sånn heller. Og når du tar det ansvaret så tenker de nok ihvertfall ikke på det. Anonymkode: 34108...eeb 1
Brunello Skrevet 11. desember 2023 #25 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva mener du med at du ville gjort noe ut av dette? Ts Anonymkode: a0d04...9c2 Det mangler nok et ikke i setningen. 1
CamillaCollett Skrevet 11. desember 2023 #26 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hva mener du med at du ville gjort noe ut av dette? Ts Anonymkode: a0d04...9c2 Jeg skrev feil, jeg ville IKKE gjort noe ut av det. 1
Nymerïa Skrevet 11. desember 2023 #27 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som jeg skrev i hovedinnlegget så tenker jeg på guttens beste og når faren og bonusmoren ikke tenker så langt at de sender med gutten noe, så tenker jeg også at de ikke tar hensyn til at gutten er i sorg og har behov for å snakke om moren der hjemme. Jeg synes at det er viktig at de møter han i sorgen med forståelse, for han har ikke hatt det lett de siste månedene. Ts Anonymkode: a0d04...9c2 Guttens beste? Har han på noen måte uttrykt at det er best for han at noen andre betaler for blomstene? For det er betalingen du spør om. 1
Brunello Skrevet 11. desember 2023 #28 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som jeg skrev i hovedinnlegget så tenker jeg på guttens beste og når faren og bonusmoren ikke tenker så langt at de sender med gutten noe, så tenker jeg også at de ikke tar hensyn til at gutten er i sorg og har behov for å snakke om moren der hjemme. Jeg synes at det er viktig at de møter han i sorgen med forståelse, for han har ikke hatt det lett de siste månedene. Ts Anonymkode: a0d04...9c2 For mange er det ikke naturlig å legge ned blomster på graven. Mange planter en gang i året samt klargjør for høst/vinter. Avkuttede blomster blir visne og stygge om man ikke er på graven ukentlig og steller. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #29 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Tenker eller vet er to forskjellige ting. Hva sier gutten om dette selv? Anonymkode: e4403...59a De spør av og til om han er ok, og når han svarer at han er ok så spør de ikke mer. De gangene han har sagt at han er lei seg så sier de at det blir bedre med tiden og at det går over, og så snakker de om andre ting. Ikke så veldig pedagogisk akkurat Ts Anonymkode: a0d04...9c2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #30 Skrevet 11. desember 2023 Jeg tenker at dette nok berører noe sårt i deg ts. At dødsfallet til mor til gutten og din samboer ikke virker å bety nok til at de tar seg bryet med å hjelpe gutten å kjøpe blomster. Kanskje er du redd for at de ønsker at gutten fortest mulig skal bli ferdige med sorgen å gå videre med livet sitt og "glemme" moren og det livet dere hadde sammen? Kanskje er det sårt at det virker på deg som at for de er ikke mor/din samboer verdt å sørge over? Hvis det faktisk ikke handler om økonomi, så ville jeg tatt denne kostnaden og denne oppgaven. Prøv å snu det om til at dette er noe du og gutten gjør sammen. Noe dere har felles og noe dere knytter bånd gjennom. For det er nok dere to (og evt hennes foreldre og søsken) som sørger mest over henne. Og han er en liten bit av henne som du fortsatt har❤️ Gutten er veldig heldig som har deg, en som elsket hans mor, og som sørger like mye som han❤️ Ta vare på hverandre ❤️ Anonymkode: 10b9e...26e 3 8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #31 Skrevet 11. desember 2023 Brunello skrev (8 minutter siden): For mange er det ikke naturlig å legge ned blomster på graven. Mange planter en gang i året samt klargjør for høst/vinter. Avkuttede blomster blir visne og stygge om man ikke er på graven ukentlig og steller. Krans kjøper jeg nå. Ts Anonymkode: a0d04...9c2
Elle Melle Skrevet 11. desember 2023 #32 Skrevet 11. desember 2023 Noen folk har ingen erfaring med å besøke graver, eller de liker det ikke eller bryr seg ikke. Dette er jo din partner sin grav, for barnets far er det en ex. Å sørge for pynting av en grav man ikke egentlig har noe ansvar for, er kanskje ikke naturlig for dem. Dessverre faller 14-åringen litt mellom to stoler her. Den nærmeste, pappaen, har ikke ansvar for graven. Du, som han ikke har samvær med, har ansvaret. Jeg ville tenkt at den som vil besøke graven er den som sørger for det som trengs, dvs deg. Og det er en veldig veldig fin ting at du passer på å inkludere gutten og tar ham med deg. Jeg ville fortsatt som nå hvis jeg var deg. Og kanskje planlagt andre ting dere kan gjøre sammen sånn etter hvert, for det er ikke sikkert at han ønsker/orker å besøke graven på sikt. Der er folk ulike. Men det ville jo være dumt om han skulle få mindre kontakt med deg av den grunn, eller få dårlig samvittighet fordi han evt ikke vil. Snakk med ham og lytt til hva han ønsker og vil, det må være krevende å være ham akkurat nå. 1 4
Luckiness Skrevet 11. desember 2023 #33 Skrevet 11. desember 2023 Jeg vil tro de rett og slett ikke tenker over det og har fått inntrykk av at du ordner. Kanskje har barnet sagt hjemme at han jevnlig får egne blomster å legge ned. Dessuten føler de kanskje ikke for å ta over i disse situasjonene. Dersom barnet selv ønsker så kan jo barnet lage noe og legge på graven. Du kan si «hvis det er noe annet du ønsker å legge på graven, feks tegning, noe du har laget eller annet, så kan du det». Og samtidig «og det er helt i orden hvis du ikke ønsker det. Alle gjør forskjellig. Noen drar til graven for å mimre, for å legge ned blomster eller annet, for å si noen ord inne i seg e.l. Alt er helt normalt og i orden». 1 2
fru Alving Skrevet 11. desember 2023 #34 Skrevet 11. desember 2023 For denne gutten sin far gjelder dette en eks, han tenker kanskje ikke over at det med blomster og krans er noe han skal stå for. Dette er noe av ulempene ved at foreldre går hver til sitt for når en av dem faller fra står barnet igjen med sorgen "alene". Derfor er det flott at gutten har deg og jeg ville fortsatt slik du gjør. Prat med ham om hans mor og ta vare på hennes minne. 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #35 Skrevet 11. desember 2023 dette tror jeg rett og slett er fordi far og stemor ikke tenker at dette er en greie, selvom jeg syns det er rart at far ikke er mer påkoblet.. Anonymkode: 94d2f...dca 1
Hundejente Skrevet 11. desember 2023 #36 Skrevet 11. desember 2023 jeg synes også det er veldig spesielt. hadde det vært mitt barn, hadde det vært en selvfølge å følge ham til graven til moren om han ønsket det, eventuelt en selvfølge å sende med en blomst om bonusfar viste så stor omtanke og tok ham med dit. synes alt annet er veldig merkelig og veldig lite omtenksomt av biologisk far. MOREN TIL GUTTEN ER DØD! og det er kun bonusfar som står med ham i sorgen, bare fordi det var han som hadde et forhold til moren? Veldig egoistisk av biologisk far. 2 3 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #37 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo barnets mor som ligger der, og man besøker graven til sin eks sammen med sitt barn. Hva hvis jeg ga blaffen, da hadde ingen tatt med gutten på morens grav. Ts Anonymkode: a0d04...9c2 Kommer helt ann på. Jeg hadde ikke besøkt graven til min eks om noen tvang meg. Ikke han min heller. Min kjæreste hadde jeg forventet tok med barna mine og besøkte min grav. Anonymkode: 5fc2b...576
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #38 Skrevet 11. desember 2023 Syns det var et rart spørsmål. Du pynter vel uansett på din samboers grav. Hadde betalt for blomst/pynt som barnet ville ta med uten å kny. Skjønner jo egentlig at ikke eks-mann og bonusmor går til graven. Så fint at du tar med barnet dit. Barnet er vel snart stort nok til å dra dit alene også. Anonymkode: b45e7...f94
GammelKaktus Skrevet 11. desember 2023 #39 Skrevet 11. desember 2023 Jeg tenker at når man har mindreårige barn så stiller man opp og er med de på graven når de har mistet en forelder. Synes det er merkverdig at far og hans samboer ikke stiller mer opp for en sårbar gutt som mistet mammen sin alt for tidlig. Å være med barnet å kjøpe blomster eller krans, eventuelt gitt barnet penger for en blomst eller noe å sette på graven synes jeg er et minimum. Gutten er heldig som har deg ts for det er jo tydelig at de han nå er boende hos ikke bryr seg så mye. Håper gutten har profesjonelle å prate med for det er heavy å være i den alderen å miste en som står deg så nær som en mamma. Jeg hadde fortsatt å ta han med å betale for det hele uten noe styr men jeg skjønner at du stusser litt for det er rart at han som er hans far ikke har "stilt" opp mer. 4
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #40 Skrevet 11. desember 2023 Jeg leser det som at din hovedsakelige bekymring er at far ikke tar med sønnen på graven selv - pengene for blomstene er vel ikke så avgjørende. Jeg mistet selv min far som barn, og vi var ikke veldig mye på graven. Jeg husker vi gikk dit en gang med klassen min på skolen (etter at mamma hadde samtale med læreren), og ellers på pappas bursdag og i julen. Etterhvert ble det bare julen. Jeg husker ikke å ha hatt noe særskilt ønske om å gjøre dette. Ikke at jeg hadde noe mot det heller, men det var ikke noe behov. Det viktigste var at jeg kunne spørre om pappa og snakke om ham når jeg ville. Og etterhvert å få en ny farsfigur, hvilket jeg fikk. Som voksen har jeg diskutert dette med mamma. Hun sa at graven alltid har vært lite viktig for henne, hun husker pappa mest der de levde sammen, som i huset vårt. Det kan være tilfelle for din stesønn også, hvilket er hvorfor han ikke vil være der. Det er kanskje litt rart for hans far at huset der hans sønn kjente mor var et han ikke heller har tilgang til. De var jo skilt da hun døde, og det har en del å si. Folk er ulike i hvordan de minnes avdøde. Jeg ville ikke dratt noen forhastede konklusjoner om at guttens far ikke takler dette riktig. Anonymkode: 22c64...ebd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå