Gå til innhold

Redusert uføretrygd når barnet blir myndig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Aller først vil jeg si at jeg håper jeg kan få vennlige og seriøse svar, da jeg dessverre altfor ofte har opplevd å få mindre hyggelige svar på sårbare spørsmål her inne.

Jeg har altså et spørsmål til dere som mottar uføretrygd og har barn som har fylt 18 år:

Når barnet blir myndig og man mister barnetillegget (og barnetrygden), hva krever dere at ungdommen betaler selv? I mitt tilfelle får jeg nesten 4500 mindre utbetalt i måneden, som for meg som allerede har lav inntekt (gradert uføretrygd), utgjør veldig mye. 

Hvordan løser dere det?

Anonymkode: bd25c...cb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må du redusere forbruket. Bor ungdommen hjemme? Jobber/skole? Ungdommen må ut i arbeid og betale deg litt for å bo hjemme. Dere finner nok ut av det. 

Anonymkode: 56ed1...82d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Aller først vil jeg si at jeg håper jeg kan få vennlige og seriøse svar, da jeg dessverre altfor ofte har opplevd å få mindre hyggelige svar på sårbare spørsmål her inne.

Jeg har altså et spørsmål til dere som mottar uføretrygd og har barn som har fylt 18 år:

Når barnet blir myndig og man mister barnetillegget (og barnetrygden), hva krever dere at ungdommen betaler selv? I mitt tilfelle får jeg nesten 4500 mindre utbetalt i måneden, som for meg som allerede har lav inntekt (gradert uføretrygd), utgjør veldig mye. 

Hvordan løser dere det?

Har ungdommen noen inntekt?

Anonymkode: ec7b0...f26

Skrevet

Mine blir 18 neste år. De skal ut og begynne som lærlinger til høsten og jeg kommer til å be dem betale ca 3000 kr for å bo hjemme, det blir inklusive vanlig mat. Har ikke regnet på det enda, men det blir noe sånt. Jeg skal ikke tjene på det, men de kan ikke bo gratis. 

Anonymkode: 66564...cf8

• Liker 8
Skrevet

Min får stipend for lavtlønte foreldre. Det er ca 3000 i mnd. Og det er halvparten av det jeg mistet i bidrag, barnetillegg og Barnebidrag. 

Min må kjøpe egne klær selv og busskort.

Jeg står for mat, mobil og forsikring. 

Skal han kjøpe seg noe ekstra på lørdag må han kjøpe det selv. Dessverre har han ikke mulighet til å jobbe ved siden av vgs.

Vi merker det veldig godt på økonomien at alle stønadene forsvant. Spesielt nå når renten har steget og prisene på alt har blitt høyere.

Fortsatt har jeg tillegg, Barnetrygd og bidrag for yngste bror. Og jeg vet rett og slett ikke hvordan vi skal greie oss når han blir 18.

Anonymkode: 24b7d...3f0

• Hjerte 1
Skrevet

Men da må han jobbe slik andre må. Gutten blir myndig. Han kan flytte ut. Søke stipend er også en mulighet. Ellers så må du få en liten jobb.

Er det et sjokk at etter fylte 18 stopper bidrag, stønader og barnetrygd opp?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men da må han jobbe slik andre må. Gutten blir myndig. Han kan flytte ut. Søke stipend er også en mulighet. Ellers så må du få en liten jobb.

jeg synes det er sært at bidragene stanser opp mens foreldrene fortsatt har forsørgerplikt til ungen har fullført vgs… 

• Liker 29
  • Nyttig 11
Gjest jegerrinne
Skrevet
velociraptor skrev (1 minutt siden):

jeg synes det er sært at bidragene stanser opp mens foreldrene fortsatt har forsørgerplikt til ungen har fullført vgs… 

Og hvis personen har skilte foreldre og går på skole kan de kreve bidrag til de er 21år

Skrevet

Det er ett kjempe problem og helt urimelig da vi har forsørgeransvar til de er ferdig på vgs.

Jeg gikk ned ca 7000 kr i mnd (dobbel barnetrygd, bidragsforskudd og barnetillegg) når barnet fylte 18. Han får 1200 kr i stipend pga lav inntekt hos meg (400000 fra 50% jobb og 50% ufør). 

Anonymkode: 5c666...eac

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis ungdommen går på videregående og flytter kan de kreve bidrag til de er 21år  er første nav gir beskjed om . Ei jeg kjenner på trygt mistet barnetillegg,  barne gikk på videregående skole og søkte nav om støtte, fikk da beskjed å søke bidrag og mor fikk enda mindre penger måtte ut med 1000 kr mnd, mens far måtte ut med 5500🙈

Anonymkode: 14723...ae5

Skrevet

Vi krever ingenting av sønnen her, han er lærling. Får ca 10.000 utbetalt i mnd. Han betaler drivstoff selv  , betaler billånet på den bilen han bruker. Men kommer av seg selv å leverer ca 2000kr til mat av seg selv uten at vi har bedt om det, siden han vet at vi ikke har så mye pga 1 på ufør og 1 som har arbeid med lavlønnt.

Han vil tjene over 50% mer en meg før han er ferdig i læretiden

Prat med ungdommen er mitt råd. 

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis ungdommen går på videregående og flytter kan de kreve bidrag til de er 21år  er første nav gir beskjed om . Ei jeg kjenner på trygt mistet barnetillegg,  barne gikk på videregående skole og søkte nav om støtte, fikk da beskjed å søke bidrag og mor fikk enda mindre penger måtte ut med 1000 kr mnd, mens far måtte ut med 5500🙈

Det kan de om de bor hjemme og. Han kan søke bidrag fra sin far ja. Det må du si til han T.S.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så lenge han går på vgs har foreldrene forsørgeransvar. Man har ikke rett på at barnet skal bidra hjemme. Men de fleste vil gjøre det om man spør og de har mulighet til å bidra. Går barnet bidrag av den andre forelderen, bør de bruke dette på klær m.m.

• Liker 3
Skrevet

Betaler ikke far bidrag ? 
En kan søkeboksen utvidet bidrag mens de går på VGs 

Anonymkode: 51fd8...e6e

Skrevet

Når min blir 18 så mister jeg ca 4000 i barnetillegg, 3500 i barnetrydgd pluss utvidet, pluss 6000 i farsbidrag. Det er tilsammen mye penger, så vi får se hvordan ting blir når det skjer. Alt avhenger av hvordan vi bor på den tiden, og om poden vil bo med meg eller alene. Jeg har sagt han må ordne seg inntekt først og så ser vi hva som er mulig utifra det. Nå har min autisme og fremtiden hans er noe usikker mtp skolegang og jobb, samt om han klarer å bo alene. 

Men dersom han får egen inntekt, er det naturlig at han bidrar med noe synes jeg, ut ifra hva han faktisk klarer. Klarer vi ikke utgiftene må vi jo alle gjøre tiltak for å få ned de. F eks en mindre bolig, la være bil osv. Det er i allefall ikke hans ansvar å bidra på samme nivå som en partner, og jeg vil han skal ha penger til å leve godt på alle plan. 

Vi får bare se når den tid kommer. To år igjen nå. 

Anonymkode: e96ad...c5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Betaler ikke far bidrag ? 
En kan søkeboksen utvidet bidrag mens de går på VGs 

Selv om de er lærling?

Skrevet
velociraptor skrev (23 minutter siden):

Foreldrene har forsørgerplikt ja. Skattepengene mine har ikke forsørgerplikt. Det er en grunn til at jeg ikke har satt barn til verden.

Anonymkode: 95f72...6c5

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Selv om de er lærling?

Det må du undersøke nærmere. 
Jeg svarte på TS sitt innlegg , og der stod det ingenting om at ungdommen var lærling

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hvordan løser dere det?

4500? Jeg får 23.000 mindre i barne tillegg og bidrag....,MEN far skal betale bidrag når de går på vgs/lære så her skal de betale noen 1000 hver så lenge de bor hjemme ( når den tid kommer). 

Og for de som lurer 23.000 kr = 11.000 i bidrag. 12.000 i barnetilegg.

Jeg sparer som en gal hver måned. Spart 800.000 nå.

Anonymkode: d2f3b...802

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Selv om de er lærling?

Ja lære = videregående opplæring. 

Anonymkode: d2f3b...802

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...