AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #1 Skrevet 11. desember 2023 Ok tittelen forklarer kanskje ikke så mye. Vi flyttet i rekkehus i år med vår 1 åring og tenkte her skulle det være god plass i mange år fremover. Så er jeg plutselig blitt gravid igjen. Vi har et hovedsoverom og 2 mindre soverom der jeg bruker det ene som gjesterom/kontor. Soverommene er ganske små så kan ikke se for meg 2 barn på 1 soverom veldig lenge. Er det noen som har barn som deler 1 lite soverom? Hvordan løste dere dette i lengden? Eller må jeg bare innstille meg på at gjesterom/kontor må utgå allerede om 2-3 år? Er sikkert et luksusproblem, klar over det. Vil bare ha noen råd og innspill. Vi har særdeles lite skapplass og lagringsplass. Alt er allerede fullt. Vi er ikke klar for enebolig enda og orker uansett ikke noen ny flytteprosess på en goood stund. Anonymkode: f96e9...032
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #2 Skrevet 11. desember 2023 Eget kontor/gjesterom er luksus, rom til barnet er viktigere. Man stuer ikke to stk inn på et lite rom bare for å kunne boltre seg med både hovedsoverom, som antagelig er strørre, OG kontor. Da setter man skrivebordet inn på sitt eget soverom. Anonymkode: 1fd9f...31b 18 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #3 Skrevet 11. desember 2023 Det er jo veldig normalt å bo med 2 små barn i et 3-soveroms rekkehus? Jeg hadde ikke orket to småbarn på samme rom, men det kommer jo veldig mye an på ungene. Her hadde det vært håpløst, med unger som grein og forstyrret/vekket hverandre. Jeg ville heller ofret gjesterommet/kontoret. Satt opp pc'en under trappen, hatt et slå-ned-bord i stuen, whatnot, for å heller få ungene på hvert sitt rom. Anonymkode: 15d59...50c 5
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #4 Skrevet 11. desember 2023 Er det plass til en liten skivepult på hovedsoverommet? Anonymkode: 83ff9...324
Sofakona Skrevet 11. desember 2023 #6 Skrevet 11. desember 2023 3 sove rom her...begge barna vært sitt og 1 til oss. Det ene gjesterom må gjøres om til eget barne rom
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #7 Skrevet 11. desember 2023 Vi er 7 stk som bor hjemme og 4 soverom. Barna er ennå små så tenke på egne soverom er ikke noe man trenger prioritere. Her deler noen og noen har eget, minstemor sover ennå inne hos oss da hun er god del år yngre en nestemann. Ingen menneskerett og ha eget soverom. Så bo der noen år til, så kan man heller tenke på og flytte når behovet seinere melder seg Anonymkode: a3d4f...881
Gjest Chicchi Skrevet 11. desember 2023 #8 Skrevet 11. desember 2023 Vi er i samme situasjon og tenker å gjøre som dere Det blir ca to år mellom barna når nestemann kommer ut. Tenker de skal få dele rom i hvertfall 5-6 år, til eldste blir pre-pubertal. Nå har også stua blitt lekerom da, der flyter det over av leker og barnet foretrekker å være der ute, og jeg synes det er koselig. Mannen har hjemmekontor på heltid og trenger det. Ikke noe ego med det i det hele tatt. Eget rom er en sær-skandinavisk greie. Ingen andre land i verden har råd til det i samme skala.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #9 Skrevet 11. desember 2023 Hadde samme problem. Kontoret vårt ble flyttet til loftet. Var litt styr med å få strøm og internett opp, men det gikk seg til. Vi har vindu på loftet stort nok til å brukes som nødutgang om nødvendig. Vi hadde ikke plass til noen ekstra møbler på soverommet, så loftet var eneste alternativ. Anonymkode: 57a9d...cf6
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #10 Skrevet 11. desember 2023 Vi har også 3 soverom i vårt rekkehus. Før vi fikk barn nr.2 var det tredje soverommet gjesterom/kontor. I dag sover minstemann der, men jeg bruker rommet fortsatt som kontor. Om noen år må jeg kanskje finne en annen løsning, men inntil videre fungerer det greit da 2-åringen ikke bruker rommet til annet enn å sove. Min mann er sur fordi vi ikke lengre kan tilby gjester å sove her, men jeg er egentlig bare glad den muligheten er borte. Jeg synes overnattingsgjester i vårt lille hus er utrolig slitsomt. Tenker at det er viktigere at barna har hvert sitt rom i hverdagen enn at velstående gjester skal slippe utgifter til hotell ved å sove her gratis. Så svigers er på hotell hver gang de kommer hit. Det fungerer fint da vi henter og kjører dem fra og til hotellet når det passer oss. Slipper at de blir sittende til langt utpå kveldene. Så hvis du ikke er så glad i overnattingsgjester vil jeg si at det å ha to barn og kun tre soverom kan være et smart trekk. Eldstemann har ytret ønske om å dele sitt rom med lillesøster når hun blir litt større. Dersom det blir en realitet kan kanskje gjesterommet gjenoppstå i kombinasjon med å være et kontor og lekerom. Anonymkode: a16f2...ecd 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #11 Skrevet 11. desember 2023 Eget rom er jo luksus, og det er ikke så mange år siden det var vanlig å dele rom med søsken. Så kommer det an på barna. Noen sovet fint sammen, mens andre klarer ikke å sove med andre på rommet. Her har vi 3 barn. De to eldste kan ikke sove sammen. De bare tuller og ingen får sove. (En vil ha det stille, og en må gjerne prate litt med seg selv). Minste kan sove med begge. Jeg ville hatt de på hvert sitt rom. Vi mangler gjesterom Her i huset, men har valgt at de har hvert sitt rom. De få gangene vi får gjester som sover over, så sover de på minste sitt rom, og han sover med søsken eller oss. Han har en dagseng som lett gjøres om til dobbeltseng. Kontoret har vi i loftstue. Trangt, men går bra Anonymkode: f8656...339 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #12 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vi har også 3 soverom i vårt rekkehus. Før vi fikk barn nr.2 var det tredje soverommet gjesterom/kontor. I dag sover minstemann der, men jeg bruker rommet fortsatt som kontor. Om noen år må jeg kanskje finne en annen løsning, men inntil videre fungerer det greit da 2-åringen ikke bruker rommet til annet enn å sove. Min mann er sur fordi vi ikke lengre kan tilby gjester å sove her, men jeg er egentlig bare glad den muligheten er borte. Jeg synes overnattingsgjester i vårt lille hus er utrolig slitsomt. Tenker at det er viktigere at barna har hvert sitt rom i hverdagen enn at velstående gjester skal slippe utgifter til hotell ved å sove her gratis. Så svigers er på hotell hver gang de kommer hit. Det fungerer fint da vi henter og kjører dem fra og til hotellet når det passer oss. Slipper at de blir sittende til langt utpå kveldene. Så hvis du ikke er så glad i overnattingsgjester vil jeg si at det å ha to barn og kun tre soverom kan være et smart trekk. Eldstemann har ytret ønske om å dele sitt rom med lillesøster når hun blir litt større. Dersom det blir en realitet kan kanskje gjesterommet gjenoppstå i kombinasjon med å være et kontor og lekerom. Anonymkode: a16f2...ecd Hva var mannen din sin plan når dere kjøpte et hjem med 3 soverom da, siden han furter? Ville han ikke ha flere barn eller tenkte han ikke langt nok? Anonymkode: a01f5...c45
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 11. desember 2023 #13 Skrevet 11. desember 2023 At to barn deler rom er null problem når de er små. Større barn bør derimot få egne rom dersom man har mulighet til det. Synes derfor ikke det er dårlig gjort å beholde kontoret noen år til. En eller annen gang i løpet av barneskolen begynner de fleste barn å foretrekke eget rom, og da bør de få det når dere har muligheten.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #14 Skrevet 11. desember 2023 Her har alle barn eget rom(3stk) og ikke noe gjesterom, noe jeg syns er supert😅 Liker ikke å ha overnattingsbesøk, og både min og mannens familie bor i samme kommune. Anonymkode: 6c41a...f8f
Arkana Skrevet 11. desember 2023 #15 Skrevet 11. desember 2023 Hvis gjesterom/kontor er så viktig hadde jeg heller flyttet på et av de små rommene og latt barna dele det største soverommet. De trenger plass til å leke og ha alle tingene sine mens voksne bare bruker sitt rom om natten og ikke trenger annet enn sengen. 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #16 Skrevet 11. desember 2023 Jeg er oppvokst med at når det er gjester på besøk så deler barna rom slik at gjestene får ene barnerommet. Da får barna eget rom 99% av tiden, og synes det er litt stas å være på "overnatting" hos søsken når det er andre på besøk. Anonymkode: acb3d...887 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #17 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva var mannen din sin plan når dere kjøpte et hjem med 3 soverom da, siden han furter? Ville han ikke ha flere barn eller tenkte han ikke langt nok? Anonymkode: a01f5...c45 Han tenkte nok ikke så mye over det tror jeg, og det gjorde ikke jeg heller da vi falt for dette huset 😅 Men med hjemmekontor og svigerfamilie i utlandet hadde det absolutt vært fint med et rom til. Men da ville vi nok vært nødt til å legge mye mer penger på bordet, og evt flytte lengre bort fra byen, hvilket ingen av oss vil. Anonymkode: a16f2...ecd 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #18 Skrevet 11. desember 2023 Chicchi skrev (11 timer siden): Vi er i samme situasjon og tenker å gjøre som dere Det blir ca to år mellom barna når nestemann kommer ut. Tenker de skal få dele rom i hvertfall 5-6 år, til eldste blir pre-pubertal. Nå har også stua blitt lekerom da, der flyter det over av leker og barnet foretrekker å være der ute, og jeg synes det er koselig. Mannen har hjemmekontor på heltid og trenger det. Ikke noe ego med det i det hele tatt. Eget rom er en sær-skandinavisk greie. Ingen andre land i verden har råd til det i samme skala. Vi kommer til å gjøre det samme om vi får nummer 2. Mange deler soverom frem til 10 års alder (eldste). Vi voksne kan heller ta det minste soverommet så de får det største sammen. Anonymkode: 17ec5...ee7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #19 Skrevet 11. desember 2023 Barna mine har hvert sitt rom, men de sover sammen hver natt likevel. Eldstemann har en køyeseng på rommet sitt. 8 og 10 år gamle, så de er ganske store også. Ingen problem å dele rom her iallfall Anonymkode: dcf80...146
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2023 #20 Skrevet 12. desember 2023 Ts her. Takk for mange gode svar og løsninger. Faktisk kontor på soverommet hadde jeg ikke tenkt på. Er sikkert plass til det men da må den store kommoden vi har flyttes og aner ikke hvor det skulle vært. Uansett jeg tenker også som mange at eget soverom er ikke et must de første årene. Førstemann er 1 år og 4 måneder og leker aldri på sitt eget rom. Vi har 2 stuer hvor det er leker over alt. Både mannen og jeg har hjemmekontor flere dager uka så avhengig av at begge kan jobbe hjemmefra samtidig av og til. Vi har en sovesofa i kjelleretasjen men har svigerfamilie fra utlandet så ønsker selvfølgelig ikke de skal bo på hotell når de først tar turen.. vi trenger ofte mer enn et gjesterom så er ikke nok med den ene sovesofaen. Tenker det naturlige er å flytte i en enebolig etter 5-7 år så vi får mer plass. Ikke bare pga soverom men også lagringsplass.. Anonymkode: f96e9...032
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå