Gå til innhold

Svindelere som bruker nr ditt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann. For litt siden, så opplevde min datter å plutselig få masse sinte tlf om at hun har ringt dem på natten osv.  Vi fikk stengt nr for bruk i utlandet  slik at de ikke kan bruke det.

I går bestile je varer på cdon og extea leker. I dag får jeg meldig fra en ukjent om at jeg kan sende melding. Han sender print av at jeg har ringt han, noe eg ikke har gjort.

Men jeg lurer da på hvorfor bruker de andres nr sånn. Hva vil de om du har svart på sånn tlf? Hva er det å oppnå?

Dette er forøvrig ene grunnen til å foretrekke å handle direkte i butikk.  Fordi hver jævla gang jeg bestiller på nett,  så renner e-posten full med spam og svindemailer og i tillegg får svindel tlf.  Denne gangen ble jeg misbrukt.

Noen som vet hva mekanismene er iht at disse får tak i nr ditt ved nettkjøp? 

Anonymkode: c152c...eae

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Bålkaffe skrev (27 minutter siden):

Det er ikke nettkjøp som gjør at svindlere spoofer nummeret ditt og bruker dette til å ringe folk.

Her kan du lese mer om spoofing: https://www.telenor.no/bedrift/blogg/sikkerhet/mobilkapring/

Jeg har definitivt knyttet det opp mot nettkjøp. Fordi jeg 99% av gangene handler på butikk. 

Så det er ikke ofte jeg netthandler. De få gangene jeg gjør det har jeg minst 3 uker ned sletting og rapportering av spam på bla mailen min. Noe som gir seg etter en stund. Og er minimalt når jeg ikke netthandler. I det det er et nytt kjøp, så begynner det på nytt. 

Noen netthandel butikker, kan man handle trygt i sådan. De gir ikke info videre til en 3 part.  Så at dette skjer dagen etter netthandel på netthandeltørke på 6mnd. Så tenker jeg jo at det har noe med kjøp jeg begikk i går. Kan selvsagt være tilfeldig. Men det tror jeg ikke

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har definitivt knyttet det opp mot nettkjøp. Fordi jeg 99% av gangene handler på butikk. 

Så det er ikke ofte jeg netthandler. De få gangene jeg gjør det har jeg minst 3 uker ned sletting og rapportering av spam på bla mailen min. Noe som gir seg etter en stund. Og er minimalt når jeg ikke netthandler. I det det er et nytt kjøp, så begynner det på nytt. 

Noen netthandel butikker, kan man handle trygt i sådan. De gir ikke info videre til en 3 part.  Så at dette skjer dagen etter netthandel på netthandeltørke på 6mnd. Så tenker jeg jo at det har noe med kjøp jeg begikk i går. Kan selvsagt være tilfeldig. Men det tror jeg ikke

Det ER tilfeldig, noe artikkelen jeg gav deg også forklarer.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I følge Telenor er det tilfeldige nr brukt av svindlere. Mitt har også blitt brukt i svindelforsøk tidligere og jeg mottok tekstmelding fra et par stykker om dette. Heldigvis pleier det bare å pågå noen uker før svindlere går over til et nytt nr. irriterende, men dessverre ikke så mye man kan gjøre. 

• Liker 1
Skrevet

Kan det tenkes at cdon har blitt infisert av noe drit som gjør at informasjon hentes ut da. Mange som handler der. Extra leker er mindre populært.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...