Gå til innhold

har denne mannen asberger ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har møtt en mann som jeg ikke føler er helt normal. Han har mye angst. Liker ikke å reise bort , for det blir for skummelt å overnatte. Liker ikke sosiale tilstelninger. Vil ikke ha barn. Livredd for endringer . Har mange rutiner og ritualer å følge . Om jeg er sint, frustrert , lei meg så ler han alltid. Ler og ler. Synes det er en merkelig ting å gjøre . Takler ikke stress eller noen uforutsigbarhet. Mye depresjon og vondt i mage.

Anonymkode: 8cc98...41b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres veldig likt ut sånn jeg har det, bortsett fra at jeg har barn og jeg ler ikke når folk gråter (gjorde det som barn). Har Asperger.

Anonymkode: e8070...a2c

• Liker 1
Skrevet

Altså... Diagnoser må være opp til leger å stille.

Uavhengig av en eventuell diagnose så høres mannen kjempesær ut. Dette må du jo se om du er villig til å leve med eller ikke. Samma søren om det er en diagnose bak eller bare "sær" 

Anonymkode: 8ed8b...2d5

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Åh, slutt nå å skrike opp om autisme hver gang noen oppfører seg litt utenfor normen!!!!

Autister kan ha mye angst, ikke like å reise, trenge rutiner, ikke like sosial kontakt. 

Ikke-autister kan OGSÅ ha mye angst, ikke like å reise, trenge rutiner, ikke like sosial kontakt. 

Han kan være veldig introvert, ha en engstelig personlighets-type, ha et snev av sosial angst, osv. 

Autisme er mye mer enn de få trekkene du beskriver. 

SLUTT å rope ulv ulv om autisme, og gjøre det vanskelig å bli tatt seriøst for vi som faktisk har det!

Anonymkode: cd8da...e55

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

Høres svært irriterende ut. Merket jeg konkluderte raskt med at dette er i hvertfall en person jeg ikke hadde gått spesielt godt overens med. Mulig pga det nærmest er en blåkopi av en jeg allerede kjenner. Å denne personen har A-L-D-R-I vært i et forhold. Så mulig det er (en) grunn. 

Men lykke til sier bare jeg. 

Å jeg har ingen problem med personer med Aspbergers. Ikke at jeg har møtt så veldig mange som jeg vet om. Men denne personen har ingen diagnoser. Er over 40!

Endret av Fant80
  • Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke du heller er normal som frivillig velger å date (?) en mann du åpenbart ikke synes er god nok. Få deg noe bedre da? 

Anonymkode: 23a18...3cb

• Liker 3
Skrevet

Det kan ingen svare deg over nettet. Kun psykologer kan sette diagnoser og da må de treffe vedkommende.

Anonymkode: 0802a...c86

Skrevet

Nei han trenger ikke ha Asperger utifra det du nevner her. Dette er helt normalt for noen med angst, og også andre ting. Ikke alle har diagnoser/har blitt utredet selv om de er voksne. 

Anonymkode: fb9ee...f02

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Har møtt en mann som jeg ikke føler er helt normal. Han har mye angst. Liker ikke å reise bort , for det blir for skummelt å overnatte. Liker ikke sosiale tilstelninger. Vil ikke ha barn. Livredd for endringer . Har mange rutiner og ritualer å følge . Takler ikke stress eller noen uforutsigbarhet. 

Syns det er verre med folk som vil ha det spennende og uforutsigbart hele tiden

Anonymkode: 922d3...4aa

Skrevet

Asperger er en tullediagnose som mange andre diagnoser. Påfunnet av en østerrisk barnelege som heter Hans Asperger, som også deltok i prosjekter under andre verdenskrig på oppdrag av nazistene. Blant annet med aktiv dødshjelp på barn som hadde avvik fra normen.

Anonymkode: 7723a...908

• Nyttig 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Asperger er en tullediagnose som mange andre diagnoser. Påfunnet av en østerrisk barnelege som heter Hans Asperger, som også deltok i prosjekter under andre verdenskrig på oppdrag av nazistene. Blant annet med aktiv dødshjelp på barn som hadde avvik fra normen.

Og du er en kunnskapsløs tulling..

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Og omtrent samtidig sitter Leo Kanner i USA og oppdager autismen som diagnose med hjelp av to av Aspergers nærmeste kolleger fra barnesykehuset i Wien. 

Asperger i seg selv er ikke en diagnose lenger, det er nå grad 1 autisme - mild autisme. På den måten har du rett. Dersom du derimot mener autisme i seg selv er tull bør du kanskje lese deg opp litt før du uttaler deg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Asperger i seg selv er ikke en diagnose lenger, det er nå grad 1 autisme - mild autisme. På den måten har du rett. Dersom du derimot mener autisme i seg selv er tull bør du kanskje lese deg opp litt før du uttaler deg.

Endel får diagnosen feilaktig. Sosial er det mange som trenger i livet, men får det ikke pga man lever i et konformt miljø.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Endel får diagnosen feilaktig. Sosial er det mange som trenger i livet, men får det ikke pga man lever i et konformt miljø.

Folk blir feildiagnoserte for alt mulig. Så du tenker at med et autistiske trekk blir bra av å være sosial?
Hva er autisme, i dine øyne?

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 10.44):

Har møtt en mann som jeg ikke føler er helt normal. Han har mye angst. Liker ikke å reise bort , for det blir for skummelt å overnatte. Liker ikke sosiale tilstelninger. Vil ikke ha barn. Livredd for endringer . Har mange rutiner og ritualer å følge . Om jeg er sint, frustrert , lei meg så ler han alltid. Ler og ler. Synes det er en merkelig ting å gjøre . Takler ikke stress eller noen uforutsigbarhet. Mye depresjon og vondt i mage.

I og med at du mistenker en asperger-diagnose, så går det vel først an å anerkjenne ham for den han er. 

Ellers går det an å snakke med ham om hva som er grei atferd og hva som ikke er det. Spør f.eks. "Hva ler du av?" hvis han ler og du mener det ikke er passende i situasjonen. 

Anonymkode: 1224f...b33

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.12.2023 den 10.44):

Kvalifisert helse-personell ville faktisk ha gjennomført en rekke undersøkelser før de eventuelt slår fast en diagnose. 

Folk på et tilfeldig debatt-forum på Internett burde egentlig ha holdt seg alt for godt til å komme med all verdens spådommer for en person man bare har lest noen få setninger om.            

Anonymkode: 7c17b...596

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og omtrent samtidig sitter Leo Kanner i USA og oppdager autismen som diagnose med hjelp av to av Aspergers nærmeste kolleger fra barnesykehuset i Wien. 

Haha Hva er F84.5 i ICD-10 da? Kanskje ikke kaste stein i glasshuss. Haha..:-D

Anonymkode: 76ae9...225

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...