AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #1 Skrevet 11. desember 2023 Hei! Har en 4 åring som begynner å bli for lang i bena til Axkid minikid setet. Skal kjøpe nytt sete og er usikker på hvilket jeg burde gå for. Barnet er 107cm høyt og veier 16kg. tenkt på besafe stretch, men usikker på om dette setet passer inn i bilen (skoda karoq) . Vurderer å snu til forovervendt så hun får bedre oversikt, men mulig dette er litt tidlig pga sikkerhet.. hmm noen tips? Anonymkode: 86c8d...677
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #2 Skrevet 11. desember 2023 Vi snudde nylig til fremovervendt. Omtrent samme høyde og vekt her. Prøvde flere seter, men hxn satt veldig trangt med beina, så vi ga opp og snudde. Anonymkode: 78831...19e 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #3 Skrevet 11. desember 2023 Axkid One funker til ungen er 23 kg. Vi har brukt det med begge våre, som er veldig høy for alderen. Anonymkode: 08025...5f8
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #4 Skrevet 11. desember 2023 Vi har Klippan Century til vår fireåring som er nesten nøyaktig like stor som din. Den kan monteres slik at beina får plass til å gå ned foran setet, selv om det er bakovervendt. Storebror brukte det til han var 5. Anonymkode: a8003...4eb
Myml1 Skrevet 11. desember 2023 #5 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hei! Har en 4 åring som begynner å bli for lang i bena til Axkid minikid setet. Skal kjøpe nytt sete og er usikker på hvilket jeg burde gå for. Barnet er 107cm høyt og veier 16kg. tenkt på besafe stretch, men usikker på om dette setet passer inn i bilen (skoda karoq) . Vurderer å snu til forovervendt så hun får bedre oversikt, men mulig dette er litt tidlig pga sikkerhet.. hmm noen tips? Anonymkode: 86c8d...677 Har du montert det så langt som du kan på kanten av setet? Har selv minikid,å min sitter bra og er over 115cm 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #6 Skrevet 11. desember 2023 Forovervendt bør ikke være et alternativ, hun er altfor liten. Du kan montere minikid med mer benplass, har du prøvd det? BeSafe tar større plass enn Minkid. Anonymkode: bd860...1fc 3
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #7 Skrevet 11. desember 2023 Ungen min er 5 år, 118 cm og sitter i Axkid minikid 1. Anonymkode: 470cd...496
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #8 Skrevet 11. desember 2023 Ok, ser jeg skal prøve flytte setet lenger ut for mer benplass. Har setet så langt ut jeg trodde det gikk ann, men skal sjekke. Kommer fra en familie med veldig lange ben noe barnet mitt har arvet. må ha plass til pasasjer i forsetet så spent på hvordan dette går😅 trodde vi kjøpte familiebil men med to barn blir det fort trangt gitt.. Anonymkode: 86c8d...677
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #9 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Forovervendt bør ikke være et alternativ, hun er altfor liten. Du kan montere minikid med mer benplass, har du prøvd det? BeSafe tar større plass enn Minkid. Anonymkode: bd860...1fc 4 år er ikke for liten. Trygg trafikk setter selv 4 års grense for når man tidligst bør snu. Så kan mange mene at lengst mulig er best mulig, men 4 år er ikke «alt for liten,» det er helt innafor å snu da. Anonymkode: 8793d...590 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #10 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): 4 år er ikke for liten. Trygg trafikk setter selv 4 års grense for når man tidligst bør snu. Så kan mange mene at lengst mulig er best mulig, men 4 år er ikke «alt for liten,» det er helt innafor å snu da. Anonymkode: 8793d...590 Nei, 4 år er for liten. Anbefalingen gjelder til og med 4 år, altså ikke snu før de fyller 5. Mange misforstår det der. Prøv selv, gå inn på bilstolvelgeren til trygg trafikk og skriv inn et barn på 4,5 år, 16 kg og 110 cm - da får du til svar at de skal sitte i en bakovervendt småbarnsstol. https://bilstolvelgeren.no/valg/ Anonymkode: b4c04...bd7 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #11 Skrevet 11. desember 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: 4 år er ikke for liten. Trygg trafikk setter selv 4 års grense for når man tidligst bør snu. Så kan mange mene at lengst mulig er best mulig, men 4 år er ikke «alt for liten,» det er helt innafor å snu da. Anonymkode: 8793d...590 Barnet er for lite til å sitte trygt forovervendt, selv om andre folk sier at de har snudd sine som var like store. Du kan plotte inn høyde og vekt på TryggTrafikk sine nettsider på bilstolvelger, så ser du hva de anbefaler Når Trygg trafikk sier 4 år så mener de til barnet fyller 5 forresten. Men høyde og vekt har og mye å si, TS sitt barn er bare 16 kg. Da blir det vanskelig å finne et forovervendt sete som passer. Og hvorfor snu når barnet fremdeles passer i bakovervendt som er så mye tryggere? At det er "innafor å snu" er din mening, ikke fakta. Jeg synes ikke det er innafor å snu. Jeg tenker at du kanskje tror at barnet trenger mer benplass enn det gjør TS. Barn kan sitte med bena bøyd, i kors, oppover seteryggen bak osv. Det er gjerne mer behagelig for dem enn å sitte forover der de ikke helt passer til setet og ikke får knærne over kanten men blir sittene i en fast posisjon. Anonymkode: da915...cc6 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #12 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): 4 år er ikke for liten. Trygg trafikk setter selv 4 års grense for når man tidligst bør snu. Så kan mange mene at lengst mulig er best mulig, men 4 år er ikke «alt for liten,» det er helt innafor å snu da. Anonymkode: 8793d...590 Nei, det er ikke innafor. Prøv trygg trafikk sin bilstolvelger, den sier bakovervendt til et barn på 4 år og den størrelsen. Det er direkte uansvarlig å sette et så lite barn i en beltestol. Anonymkode: bd860...1fc 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #13 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, ser jeg skal prøve flytte setet lenger ut for mer benplass. Har setet så langt ut jeg trodde det gikk ann, men skal sjekke. Kommer fra en familie med veldig lange ben noe barnet mitt har arvet. må ha plass til pasasjer i forsetet så spent på hvordan dette går😅 trodde vi kjøpte familiebil men med to barn blir det fort trangt gitt.. Anonymkode: 86c8d...677 Nå vet jeg ikke hvilken versjon av minikid du har, men man kan montere med det bakerste benet et stykke utfor kanten - her er et bilde av minikid 3, der en gul strek viser hvor, 1 og 2 har en slags hæl tror jeg. Du finner bruksanvisninger for alle på axkid sine hjemmesider. Super benplass med axkid. Anonymkode: b4c04...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #14 Skrevet 11. desember 2023 Stretch er vi veldig fornøyd med til 4 og 5 åringen. Minste er 15,5 kg og 104cm så ikke langt unna din. Vi har en gammel teit og trang mitsubishi outlander og det ble overraskende god plass! Anonymkode: c790a...be3
Luckiness Skrevet 11. desember 2023 #15 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, det er ikke innafor. Prøv trygg trafikk sin bilstolvelger, den sier bakovervendt til et barn på 4 år og den størrelsen. Det er direkte uansvarlig å sette et så lite barn i en beltestol. Anonymkode: bd860...1fc skal ikke si deg imot. Men når de ordlegger seg med til minst 4 år = frem til 4 år. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #16 Skrevet 11. desember 2023 8 minutter siden, Luckiness said: skal ikke si deg imot. Men når de ordlegger seg med til minst 4 år = frem til 4 år. De burde formulert seg bedre for veldig mange tolker som deg. Men minst 4 år betyr ikke "frem til 4 år", men "til og med 4 år". Anonymkode: da915...cc6 1
Luckiness Skrevet 11. desember 2023 #17 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): De burde formulert seg bedre for veldig mange tolker som deg. Men minst 4 år betyr ikke "frem til 4 år", men "til og med 4 år". Anonymkode: da915...cc6 Når det skrives «til minst 4år» så vil jeg ganske bestemt si at det betyr frem til. Det står ikke «minst 4 år». Uansett så burde formuleringen heller vært «barn bør sitte bakovervendt frem til 5år». Ikke noe «frem til 4 år» eller lignende. Mye bedre å ha med tallet på når det er tidligst anbefalt å sitte fremovervendt. Setter man det ikke inn i anbefalingene og tallet 4 lyser opp så trekkes det fort konklusjoner mot 4år.
Gipetto Skrevet 11. desember 2023 #18 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hei! Har en 4 åring som begynner å bli for lang i bena til Axkid minikid setet. Skal kjøpe nytt sete og er usikker på hvilket jeg burde gå for. Barnet er 107cm høyt og veier 16kg. tenkt på besafe stretch, men usikker på om dette setet passer inn i bilen (skoda karoq) . Vurderer å snu til forovervendt så hun får bedre oversikt, men mulig dette er litt tidlig pga sikkerhet.. hmm noen tips? Anonymkode: 86c8d...677 Litt nysgjerrig på hvorfor du sier at barnet er for lang i bena til bakovervendt? Tenker du at det er for trangt om barnet ikke kan sitte med strake ben i bilen? Hvordan sitter du selv? Jeg har en fireåring med ca samme lengde som din, hun sitter i Minikid 1 montert nesten uten benplass. Klager hun? Nei. Hun sitter med kryssa ben, fotene på utsiden av stolen, oppover ryggen på baksetet etc. Forovervendt vil jeg egentlig si ikke er noe alternativ da barnet enda er for lite. Her må du huske på riktig belteføring, barnet må kunne sitte rett opp og ned, kan ikke sovne i bil - og det siste men viktigste, sikkerheten. 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #19 Skrevet 11. desember 2023 Luckiness skrev (46 minutter siden): skal ikke si deg imot. Men når de ordlegger seg med til minst 4 år = frem til 4 år. Luckiness skrev (16 minutter siden): Når det skrives «til minst 4år» så vil jeg ganske bestemt si at det betyr frem til. Det står ikke «minst 4 år». Uansett så burde formuleringen heller vært «barn bør sitte bakovervendt frem til 5år». Ikke noe «frem til 4 år» eller lignende. Mye bedre å ha med tallet på når det er tidligst anbefalt å sitte fremovervendt. Setter man det ikke inn i anbefalingene og tallet 4 lyser opp så trekkes det fort konklusjoner mot 4år. Enig i at det er kjempedumt formulert og innbyr til misforståelser. Skulle ønske de endret ordlyden til "fylte 5 år" eller noe sånt. Det enkleste er å tenke at småbarnsstol = barnehagestol. Anonymkode: b4c04...bd7 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #20 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig i at det er kjempedumt formulert og innbyr til misforståelser. Skulle ønske de endret ordlyden til "fylte 5 år" eller noe sånt. Det enkleste er å tenke at småbarnsstol = barnehagestol. Anonymkode: b4c04...bd7 Bakovervendt småbarnsstol, selvfølgelig ☺️ Anonymkode: b4c04...bd7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå