Gå til innhold

Hvilken badevekt skal jeg stole på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en digitalvekt og en manuell vekt, som skiller to kg, til tross for at de blir plassert på samme sted på gulvet. Jeg forsøkte derfor å plassere noe jeg vet veier 3 kg på den digitale vekta, den viste da 0 kg. Når jeg forsøkte det samme på sen manuelle vekta så viste den nøyaktig 3 kg. Betyr det at det er den manuelle vekta jeg bør forholde meg til? To kg fra eller til har nemlig mye å si for motivasjonen 🙈 takknemlig for svar ❤️

Anonymkode: 1a4cb...01a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vel lite å si så lenge du bruker den samme vekta hele tiden.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville forholdt meg til den vekta som viste at det på 3 kilo som du veide var 3 kilo.

Anonymkode: 605d4...0ca

Skrevet

Jeg har en vekt som varierer etter hvordan den står eller så er det jeg som er feit som er årsaken for jeg dobbeltsjekker med barna og de veier det samme uansett men når jeg står på den så skifter den 2-3 kilo fra hver gang jeg hopper på... :D Uansett, jeg tar alltid utgangspunkt i høyeste resultat.

Anonymkode: 303d9...670

Skrevet

Her kan du fort bli lurt.

Det er godt mulig den digitale vekta ikke reagerer på vekt under for eks 5-10 kg. Du vet dermed ikke hva den ville vist på 3kg. Og den analoge kan være nøyaktig på 3kg, men bli mer og mer unøyaktig jo lengre opp du kommer (det er tross alt mekaniske deler inni der).

Men forskjellen på 2kg er ikke mye. Så det viktigste er å holde seg til den samme vekta hver gang. Min kropp kan gå opp 1-2kg mellom morgen og kveld, og det endres og om jeg går på do først.

Så hold deg til den samme vekta hver gang, og prøv å gjøre det på samme tidspunkt hver dag.

Jeg pleier å ta det som en del av morgenrutinen. Opp, tur med bikkja, toalett, dusj og så vekt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg veier meg på det nøyaktig samme tidspunktet hver dag, å vekta står på nøyaktig samme plassering hver dag. Er derfor jeg blir i tvil. Å jo, når man har gått ned 26 kg har 2 kg fra eller til enormt mye å si for motivasjonen 🙈

Skrevet (endret)

Du får garantert ikke helt nøyaktig vekt på noen av vektene, men det viktigste er vell å kunne måle vektendringer ikke nøyaktig antall kg?

På gamlejobben min hadde vi både Vekter og termometere til 40.000-100.000 kr fordi nøyaktig vekt og temp var veldig viktig. Du får ikke nøyaktig vekt på de aller fleste "vanlige" baderomsvekter med mindre du punger ut noe sinnsykt.  Det samme gjelder mye annen måling. 

Bruk samme vekt, naken rett etter du har våknet. Så har du gjort det du kan uten å havne på luksusfellen.

Endret av Chomsky89
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har en vekt som varierer etter hvordan den står eller så er det jeg som er feit som er årsaken for jeg dobbeltsjekker med barna og de veier det samme uansett men når jeg står på den så skifter den 2-3 kilo fra hver gang jeg hopper på... :D Uansett, jeg tar alltid utgangspunkt i høyeste resultat.

Anonymkode: 303d9...670

Når jeg dobbeltsjekket med barnet så skilte det 1,45 kg. Den digitale viste altså 1,45 kg mer enn den manuelle 🤷🏻‍♀️

skal sies at når jeg stiller meg på vektene så viser de ikke forskjellig hver gang jeg hopper på slik som du beskriver.

Skrevet

Det er best å holde deg til en vekt. Så følger du bare progresjonen på den, for det er progresjonen som er viktig.

Anonymkode: 50fdb...d0f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når jeg dobbeltsjekket med barnet så skilte det 1,45 kg. Den digitale viste altså 1,45 kg mer enn den manuelle 🤷🏻‍♀️

skal sies at når jeg stiller meg på vektene så viser de ikke forskjellig hver gang jeg hopper på slik som du beskriver.

Da høres det ut som om den manuelle vekta har et avvik som øker jo høyere opp du kommer.

Dvs når den skiller 1,45 kg på barnet og 2 kg på deg, så er nok den digitale vekta mest nøyaktig.

Skrevet
Snublefot62 skrev (9 minutter siden):

Da høres det ut som om den manuelle vekta har et avvik som øker jo høyere opp du kommer.

Dvs når den skiller 1,45 kg på barnet og 2 kg på deg, så er nok den digitale vekta mest nøyaktig.

Søren heller 😂 Har du en vekt å anbefale? 

Skrevet

Prøvd å skifte batteri på den digitale?

Anonymkode: 63d92...fa6

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Søren heller 😂 Har du en vekt å anbefale? 

En av de du har :)

Bare hold deg til den samme vekta hele veien.

Men trenger du ny så vil jeg anbefale en av Withings sine. De har og wifi og du får da lagret grafer over tid. Min er koblet opp mot Apple Health og jeg får da kroppsvekt inn i samme app med mye annen helserelatert info.

Skrevet

Hvis du skal måle nedgang er det mer riktig å måle livvidden enn vekten. Kjøp heller et målebånd. Det vil vise mest riktige fremgang.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg veier meg på det nøyaktig samme tidspunktet hver dag, å vekta står på nøyaktig samme plassering hver dag. Er derfor jeg blir i tvil. Å jo, når man har gått ned 26 kg har 2 kg fra eller til enormt mye å si for motivasjonen 🙈

Du må fortsatt velge en av vektene og legge bort den andre. Det vil være forskjell på vekter, og de vil ikke kunne sammenlignes. Jeg har selv gått ned 40kg, og det er ikke så stort problem med de 2 kg. Kroppen din er den samme uansett.

Anonymkode: f83f8...2ab

Skrevet

Jeg veier to kilo mer på vekten her hjemme enn hos legen, men det er jo vekten hjemme jeg bruker for egen del.. 

Anonymkode: 49aa4...8cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...