Gå til innhold

Hvor plassere buret til valp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi skal få oss vår første valp. Bør vi planlegge at hun skal sove i bur om natten? I såfall, hvor bør vi plassere buret? 

Ser for meg at det vil være best for henne på soverommet sammen med oss, samtidig blir det langt unna oss dersom hun vil sove litt i buret på dagtid. Vi er en stor familie med mye liv og røre i hus så å plassere buret midt oppholdsrom kan fort bli mye lyder.

Noen formeninger?😅

Anonymkode: 01827...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er om dere kan droppe bur. Eller i hvert fall ha burdøren åpen.

Valpen bør uansett sove hos dere i begynnelsen. Det er unaturlig for en valp å sove alene. Det kan føre til at den sover dårligere og dermed må tisse oftere i løpet av natten. En valp som er sammen med familien er ofte roligere og kan da også sove tyngre og lengre.

På dagtid trenger valpen ikke sove i sengen/buret på soverommet. Dere kan lage til en seng i stua med dere, evt i en litt rolig ere krok. Det kan uansett være lurt med en valpebinge i stua nær dere som dere kan sette valpen i når den får biteraptus og ikke lar seg avlede. :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei!

Vi skal få oss vår første valp. Bør vi planlegge at hun skal sove i bur om natten? I såfall, hvor bør vi plassere buret? 

Ser for meg at det vil være best for henne på soverommet sammen med oss, samtidig blir det langt unna oss dersom hun vil sove litt i buret på dagtid. Vi er en stor familie med mye liv og røre i hus så å plassere buret midt oppholdsrom kan fort bli mye lyder.

Noen formeninger?😅

Anonymkode: 01827...94c

Dere må regne med å stå opp mange ganger om natten den første tiden, og valpen trenger trygghet så det beste er å ha buret på soverommet i begynnelsen. Ha et lite bur på soverommet og et større på stuen, i gangen eller hvor det måtte passe best ?

Anonymkode: 4341c...618

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruken av bur til hund har tatt helt av. De hører ikke hjemme i bur.

Jeg har oppdratt to hunder helt uten bruk av bur. Aldri nødvendig. Det kan ikke være umulig for andre heller. Så prøv å få det til uten bruk av bur, ts. Hunder er ikke burdyr som marsvin. En vanlig hundeseng er helt fint. Og burbrukere, bare slutt å forskjønne bruken av bur til hund med at buret er hundens "fristed". Det kan en vanlig hundeseng være, uten bruk av bur.

Anonymkode: d5987...2d1

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har buret i gangen utenfor soverommet og seng i stua - begge deler er steder hunden får være i ro

Anonymkode: c01f7...4a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så står bra på gjesterommet. Døra står altid åpent. Alle som er her vet at hvis hundene går i buret vil de være for seg selv og ha ro. 

Lykke til med valp. Rutiner er viktig. Vi har faktisk sluppet å lufte valp om natta. 

Anonymkode: 89b8b...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har oppdratt to hunder helt uten bruk av bur. Aldri nødvendig. Det kan ikke være umulig for andre heller. Så prøv å få det til uten bruk av bur, ts. Hunder er ikke burdyr som marsvin. En vanlig hundeseng er helt fint. Og burbrukere, bare slutt å forskjønne bruken av bur til hund med at buret er hundens "fristed". Det kan en vanlig hundeseng være, uten bruk av bur.

Her brukes det bur :) Med små barn i hus kan man ikke snu ryggen til hund og barn, skal jeg lage middag f.eks så er det veldig greit at hunden kan ligge i buret imens (blir sluppet ut når maten står på bordet). Skal jeg på do eller inn på et annet rom må jeg ta med hunden eller minste barnet… 

Minste barnet forstår heller ikke helt det med å la hunden være i fred når den trekker seg unna, så her er det nødvendig at hunden har mulighet til å trekke seg helt unna i buret sitt. Det er heller ikke alle hunder som klarer å slappe helt av når de er løs hjemme alene. 

Anonymkode: 4341c...618

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med å ha det i stua ved siden av sofaen hvor valpen "sov".

Så lot vi heller valpen "sove" i sofaen.

Deretter kjøpte jeg en egen seng som hun "sov" i på gulvet på soverommet.

Nå sover hun tett inntil meg i senga, og vi koser oss maks begge to.

Den forrige hunden jeg hadde var en vakt hund type som sov lett i buret om natta og trakke til den på dagtid. Den vi har nå er en helt annen rase og sørger hvis den er skilt fra flokken. Det er en kose og være med oss hund. 

Alle hunder er ikke like, for noen er bur nesten dyreplageri, hos andre er det en stille hule de kan trekke seg tilbake i. Dette er forskjellig fra rase til rase og individ til individ.

Anonymkode: 5dd51...916

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget en valpebinge av kompostgrinder og hadde ved siden av senga. Da hadde valpen hundeseng med pledd og tilgang til gulv for varmeregulering. Burtrening tok jeg senere, med belønning for å gå inn i buret, og at jeg la henne inn I buret med åpen dør når hun sovnet på fanget på dagtid. 

For valpen sin trygghet bruker jeg bur i starten for hjemme alene trening, men nå som voksen er hun alltid løs hjemme. 

Å ha en hund som tolererer bur er veldig viktig for meg. Hun skal tolerere å ligge i bur i bil, og når vi er på konkurranser og treninger så må hun av og til ligge i bur av praktiske årsaker. Det hadde blitt umulig i enkelte situasjoner å delta hvis bur hadde vært uaktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd å ha bur forskjellige steder, og har landet på at under skrivebordet mitt ble den geniale plassen. Han sover ikke der om natta, sov i bur på soverommet i starten, nå sover han i senga/på gulvet på soverommet alt etter hva som passer han. Han liker å ha det kjølig, så ligger i fotenden. Er det beinkaldt kan han ligge mellom oss, men da er det minst 15 minus ute, og vindu oppe. *ler* 

Han hadde hundeseng på stua, men den blir ikke brukt, han vil heller like på harde gulvet. Inni buret flytter han unna teppet så han kan ligge på plasten.. *rar hund* 

Men poenget, vi måtte prøve oss frem med bur. Prøvde i gang, på stua etc. etc, men var først da jeg satte det under skrivebordet mitt han selv aktivt begynte å oppsøke det. Nå ligger han ofte der, og går gjerne rett dit når vi står opp. (jeg har hjemmekontor og sitter mye ved skrivebordet) 

Han har også lært kommandoen "Gå i buret", og en sjelden gang lukker vi døra, men det er typ et par ganger i mnd, hvis vi trenger å holde han unna litt. Og da er det snakk om 5-10 minutter.

I bilen er han i bur uten problemer. Var et mareritt de første gangene, men nå går det helt uten problemer. 

Anonymkode: 0ef71...466

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur bøt man helst unngå…i Sverige tror jeg ikke der er lov med burbruk utenom i bil.

Vi er på hund nr 2 nå, har hatt hund i 17 år («overlappet» og fikk hund nr 2 da eldste begynte å dra på årene og vi klarte ikke se for oss et liv uten hund + man får mye gratis valpeoppdragelse ved å ha eldre hund og valp da valpen lærer av den eldre, og føler trygghet om natta og hjemme alene)

Anywho; vi brukte valpebinge. Kjøpte kompostvegger på plantasjen og stripset veggene sammen sånn at vi regulerte størrelsen. Inni valpebingen hadde den senga si, vannskål, leker og nok plass til å gå litt rundt. Valpebingen sto i gangen utenfor soverommet, og vi hadde soveromsdøra åpen. Bingen fungerte på en måte som et bur, men mye større plass. Vi lukket porten/døra om natta og når vi ikke var hjemme. På dagtid sto døra til bingen åpen, og når hunden ville hvile eller være i fred for ungene så gikk den inn der å la seg (og ungene ble drillet i at når hunden var i valpebingen så skulle den få være helt i fred….yngste var 2,5 år da vi fikk første hunden)

Valpebingen var også grei å ha hvis vi reiste bort ei helg til familie; bare klappe sammen veggene og ta den med. Da har valpen sin trygge plass på et fremmed sted.

Etterhvert som valpen ble eldre så fjernet vi valpebingen, men senga/plassen hennes forble i gangen. Når vi drar ut og hun er hjemme alene så går hun der og legger seg, og der ligger hun når vi kommer hjem også, selv om hun nå har tilgang til hele huset, Da hun (og den første hunden) var yngre så begrenset vi områdene i huset da vi har et stort gammelt kråkeslott. Lukket igjjen ene stuen, hallen , kjøkkenet, soverom. Dette pga mange hunder blir stresset av for store områder de tror at de må passe på. Mindre område gir trygghet

Det er også viktig å valpesikre huset. Valper skal ikke gå trapper selv feks, pga hoftene. I ene delen av huset så har vi en halvetasje der der er ei trapp med 5 trinn+det er åpent med trapp ned til kjeller. Dette er i den delen av huset vi oppholder oss mest, så vi satte opp trappegrind sånn at valpen ikke skulle gå trappene (pluss jeg var redd den skulle ramle ned trappa da hun fikk sine raptuser med herjing) Her har vi vært heldig og ingen av de har gnagd på ting, men det kan være lurt å gjemme unna ledninger. Likedan sko du er redd for. Kjøp gjerne skoskap.

Ang det med at man må hyppig ut om natta så har vi vært heldige med begge. Det var en gang om natta de første ukene. Men da var vi ute rett før vi la oss, og yngstejenta våknet alltid i 5-tida, så da var der rett ut med valpen. Tror det var bare 1-2 uhell inne. Men det var vår feil siden vi ikke var oppmerksomme nok; en hund gjør aldri fra seg inne med vilje.

Det krever litt innsats å få de stuerene (her er også bur dumt da hunder ikke vil gjøre fra seg der de sover, og det er nedverdigende for de at det skjer pga de er innelåst og eier får det ikke med seg eller er ikke hjemme) men er du konsekvent så går det fort ( og glem den gamle myten om å gnu snuten ned i tisset eller bæsjen for å straffe hunden hvis den har hatt ett uhell….det har null hensikt og hunden forstår ikke og lærer ikke av det, det er dyreplageri, men dessverre så er det fortsatt folk som tror at dette hjelper)

Gå ut med valpen med engang du står opp om morgenen, og likedan hver gang valpen har våknet etter en blund. Ta den også ut rett etter at den har spist og etter lek/herjing+noen ganger til for sikkerhets skyld. Og rett før du legger deg. Vi opplevde med begge våre, lenge etter at de ble stuerene, at de ble så glad hvis vi fikk besøk at de hadde null kontroll over blæra. Satt der så fint og flink og ventet på at de som kom på besøk (vi lærte begge fra de var små at de får ikke storme frem og overfalle folk som kommer inn døra, men sitte pent å vente til besøket hilser på hunden) skulle komme bort til de, også bare rant det tiss utover gulvet… så i en periode så tok vi hilsing, snusing og kos ute før vi gikk inn.

Ble litt langt, men vi har rett og slett tenkt litt barneoppdragelse og valpeoppdragelse er litt av det samme. De er ikke voksne, og det er i valpeperioden vi legger grunnlag for hvordan valpen blir som voksen. Gå på valpekurs, tenk trygghet, positiv forsterkning og belønning. Belønn ønsket adferd med godbiter. Sosialisere den fra tidlig alder. Og husk at valper ikke skal gå lange turer, utenfor huset og ned i gaten er nok i begynnelsen.

Les dere godt opp på rasen dere skal ha, og ikke minst velg rase ut i fra hva dere kan tilby hunden og hundens behov og særpreg for rasen. Ikke velg ut i fra utseendet på hunden eller popularitet. Er dere førstegangs hundeeiere så unngå de rasene som er kjent for å være stri og vanskeligere. Tisper er som oftest lettere å oppdra enn hannhunder da de ikke har like sterkt territorie og markeringsbehov (begge våre er/var hunnhund, og løpetid er null stress. Det skjer 1-2 ganger i året, kontra hannhunder som hele tiden er påskrudd parring)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bur stående i gangen under trappa. Der er døra som regel alltid åpen og han går og legger seg der når han vil ha fred eller vil ha det litt kaldere rundt seg. I tillegg har vi ei hundeseng liggende på gulvet på soverommet som han bruker når vi legger oss. Men det skjer at han sniker seg oppi senga selv om vi startet med at han ikke fikk lov.

Når det er mye nye folk (eller mye spennende folk generelt) eller vi er redd han skal stikke av så lukker vi døra for korte perioder i buret. Men ellers står det åpent.

Vi har prøvd å ha hundesenga og buret ulike steder i huset, men det var under trappa for buret som passet best, og soverommet for senga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På soverommet om natta, i et rolig hjørne i nærheten av dere om dagen.

Anonymkode: 11dee...7a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid to identiske bur, et på soverommet og et i stua. Alle mine hunder skal venne seg til å være i bur, men jeg fjerner dem stort sett før valpen har blitt ett år. Tren hunden til å være i bur, det gjør det lettere ved f.eks. skade, opphold hos veterinær, utstilling, treninger og konkurranser, hotellopphold osv. 

Anonymkode: acef0...ac1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov i stua den første uken med valp..han sov da hvor han ville. Holdt seg nære meg. Og det var lettere å ta med ut for å tisse. Etter 2 uker tok vi med han opp til soverommet og lagde en plass der.. ikke bur og der sover han forsatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Preach! Nå har jeg inntrykket av at har blitt mer normalt med bruk av valpebinge de siste årene, og at en god del oppdrettere og hundetrenere anbefaler binge og grinder over bur.

De bør absolutt burtrenes for oppbevaring i bur under transport, kurs, veterinæropphold og andre unntakstilfeller, men det er ingen god grunn til å oppbevare hund i transportbur flere timer hvert døgn. Ihvertfall ikke etter "verste" valpeperioden. Det strider mot mattilsynets anbefalninger for god hundevelferd. Jeg er litt optimistisk og tenker det er på vei ut. På samme måte som strupebånd, harde fysiske korrigeringer og dominansteori anses som avleggs av mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil tørre å påstå at bur innendørs er helt unødvendig. Burtrening er kjempefint, men å bruke bur som "fast sted" er jeg i mot. Om den trives i buret med burdøren åpen, fint det altså - men ser likevel ikke vitsen når man bare kan legge en hundeseng der i stedet. Hunder har uansett behov for å opp å strekke på seg, bytte underlag også videre. Vi har kun øvd på å være bur i tilfelle han må til veterinær e.l., ellers bruker vi ikke bur - vi har satt opp grinder og bruker bilsele i bil. 

Vi hadde vår i hundeseng både oppi senga vår og på gulvet inntil senga vår så vi lå å hang med armen ned mot gulvet når han var valp 😅

Hver kveld når vi legger oss nå (han er 20 måneder nå) så blir han automatisk med opp til soverommet og legger seg enten i senga med oss eller i senga si som fortsatt står helt inntil vår. 🥰 Grinda på soverommet står åpent så han har fri tilgang til hele huset om natten nå, men han velger stort sett å sove hos oss gjennom hele natten. 

Anonymkode: 0e0de...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har alltid to identiske bur, et på soverommet og et i stua. Alle mine hunder skal venne seg til å være i bur, men jeg fjerner dem stort sett før valpen har blitt ett år. Tren hunden til å være i bur, det gjør det lettere ved f.eks. skade, opphold hos veterinær, utstilling, treninger og konkurranser, hotellopphold osv. 

Anonymkode: acef0...ac1

Hvis hunden er normal og veltilpasset er det virkelig ikke nødvendig. Min hund var 12 år før hun så innsiden av et bur, men da måtte hun akuttopereres og var innlagt i bur hos veterinæren nesten en uke. Det var helt uproblematisk. Hunder skal være passelig skjøre i nøtta hvis de ikke tåler sånt uten å måtte trene på det først.

Anonymkode: 3ff2b...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...