Gå til innhold

Tips til hva jeg skal servere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har invitert noen venninner helgen før jul. Skal lage noe mat men litt usikker på hva jeg skal servere. Vi blir 6 stk og jeg har ikke lyst å bruke all verdens mye penger på mat men vil servere noe som er godt. Gjerne noe aperitiff, hovedrett og en lett dessert😊 

Anonymkode: 619a1...7fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker du julepreg over måltidet?
I så fall kan du lage lun chevresalat til forrett (med spekeskinke). For litt julete preg ville jeg hatt feks valnøtter, granateple, mandarin og/eller fiken i salaten. Hovedrett kan være pannestekt (jule)torsk. Og en lett dessert kan være oppkuttet frukt og bær med en klatt krem eller is.

Anonymkode: 97a7c...949

Skrevet

Jeg spurte ChatGPT for deg. Her er forslaget fra den. 

Det høres ut som en hyggelig plan! Her er noen forslag til en rimelig, men deilig meny for helgen før jul:

Aperitiff:

• Gløgg: Lag din egen gløgg ved å blande rødvin med krydder som kanel, nellik, stjerneanis, og tilsett noen tørkede frukter som rosiner.

• Ost og druer: En enkel, men elegant start. Velg noen forskjellige oster, gjerne med forskjellige smaker, og server dem med druer.

Hovedrett:

• Kylling i appelsinsaus med rotgrønnsaker: En deilig og rimelig hovedrett. Stek kyllingbryst i en appelsinsaus og server med ovnsbakte rotgrønnsaker som gulrøtter, poteter og løk.

• Vegetarisk alternativ: Dersom noen av gjestene foretrekker vegetarisk mat, kan du vurdere en vegetarisk lasagne eller en quinoa-salat med stekte grønnsaker.

• Brød: Server ferskt brød eller rundstykker ved siden av hovedretten.

Dessert:

• Frukt- og bærsalat: Kutt opp en blanding av fersk frukt som jordbær, blåbær, kiwi, og appelsiner. Server med en lett honning- eller vaniljesaus.

• Sjokoladefondue: Smelt sjokolade og server med friske jordbær, bananbiter, marshmallows og småkjeks for dypping.

Tips:

• Planlegg godt og prøv å inkludere ingredienser som kan brukes i flere retter for å unngå svinn.
  • Involver gjestene ved å be dem ta med seg en liten rett eller drikkevare for å dele kostnadene og gjøre det til en felles innsats.

Lykke til med selskapet, og ha en fantastisk helg før jul!

Anonymkode: 8a397...a99

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har invitert noen venninner helgen før jul. Skal lage noe mat men litt usikker på hva jeg skal servere. Vi blir 6 stk og jeg har ikke lyst å bruke all verdens mye penger på mat men vil servere noe som er godt. Gjerne noe aperitiff, hovedrett og en lett dessert😊 

Anonymkode: 619a1...7fb

Gravlaks på toast m/lune poteter, dill og sennepsaus . Kaffe &  Kladdkake og riesling til velkomst og til maten. 

Skrevet (endret)

Er litt usikker på om du bare vil ha aperitiff eller også forrett?

Pepperkake med blåmuggost og/ eller lefseruller med fyll til forrett. 
Gløgg eller musserende til.

Hovedrett: Kalkun med rødkål og clementinsalat.

Dessert: hvit sjokoladepannacotta med multer. 

Evt ferdig trerettersforslag for desember fra trinesmatblogg:

https://trinesmatblogg.no/2023/12/desembermenyen-crostini-kalkun-og-hvit-sjokolademousse/

Endret av Butter

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...