AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Skrevet 10. desember 2023 Jeg har solgt leiligheten min, og kjøpt hus sammen med mannen. Vi skal ha lik eiebrøk og separate lån. Jeg må ta stilling til forholdet mellom lån og EK, men klarer ikke bestemme meg og har så mange tanker. Jeg har 2mill totalt i EK(inkluderer det jeg sitter igjen med når lånet til min nåværende bolig er innfridd), Huset jeg kjøpte med mannen var på 6,2mill. På en side har jeg lyst å benytte så mye EK som mulig for da jeg jo får et mindre lån, vil betale mindre i renter og innfri lånet raskere. Litt må jeg likevel holde igjen til buffer om det skulle skje noe. Huset er nytt fra 2017 og i god stand, så usikker på hvor mye. Kan legge til at vi har kjøpt VESENTLIG under det banken var villig til å låne oss, så vi blir å ha god råd. Vi har ingen barn forresten, planlegger kun ett. Vi trenger også sårt en ny bil, den gamle hoster og går enn så lenge men er dyr i drift, ikke verdt å reparere mer heller. Bilen vi har lyst på er rett over 400k, men egentlig har jeg ikke lyst til å bruke mer enn litt over 300k... Så kanskje jeg holder igjen 2-300k av egenkapitalen, sparer resten til jeg kan kjøpe bilen vi har lyst på? Jeg har heller ikke så lyst til å kjøpe den alene(mannen må bruke all sin EK), og skal mannen være med å kjøpe bilen trenger han nok litt tid på å spare opp. Til slutt kan jeg legge til at jeg har et langsiktig mål om å kjøpe en sekundærbolig for utleie. Jeg føler jeg også bør prøve meg på fondsparing og aksjer... Hva ville dere gjort? Anonymkode: 3f30d...1fe
Rucula Skrevet 10. desember 2023 #2 Skrevet 10. desember 2023 Jeg hadde kjørt all EK inn i lånet. Så spart til bilen vedsiden av. Putter du din EK inn i bilen så er de pengene tapt. 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #3 Skrevet 11. desember 2023 Har på mange måter lyst, får veldig lite lån da. Men kreperer min gamle bil så står vi jo uten bil, og vi er avhengig av den. Tar tid å spare opp. Vil ikke ha billån... Anonymkode: 3f30d...1fe
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #4 Skrevet 11. desember 2023 Har du mulighet for rammelån? Anonymkode: 1a9c8...7d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå