AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #21 Del Skrevet 11. desember 2023 Andre verdenskrig er jo ganske nær oss, både geografisk og i tid. Det er også en av krigene det er laget mest dokumenterer og bøker om, og som er lettest å dokumentere fordi vi har mange kilder. Jo eldre krig, jo færre kilder fins det. Menn er også generelt mer interessert i krigshistorie enn kvinner. Anonymkode: 5313c...edf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #22 Del Skrevet 11. desember 2023 Jeg svarte litt flåsete over, men Det er vel ikke noe rart? Det føles som vi lever i usikre tider. Det er krig i Europa igjen. En stormakt er involvert, igjen. Jødene terroriseres igjen. Kina provoserer ustanselig både Taiwan og andre naboland som India og Vietnam med flere,. WWII er den aller største og verdensomspennende konflikten som har vært. Hittil.. Det er både menneskelig og smart å se til historien for å forstå det som skjer i verden nå. Anonymkode: 90651...064 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #23 Del Skrevet 11. desember 2023 On 12/10/2023 at 9:57 PM, AnonymBruker said: Hvorfor forholder det seg slik, at det kommer en tid i enhver manns liv hvor han blir fullstendig oppslukt av andre verdenskrig? Jeg var i utgangspunktet aldri mer opptatt av denne konflikten enn av andre historiske konflikter. Hadde kanskje en kjølig, distansert interesse for den. Men nå! Nå kan jeg sitte en hel kveld og sluke dokumentarer om stuka-fly, naziuniformer og okkupasjonen av Frankrike. Dokumentert i farger og det hele. Hva er det som skjer med meg? Hvorfor er jeg plutselig så oppslukt av andre verdenskrig? Anonymkode: 82722...e57 Gratulerer, du er nå en ekte mann. Anonymkode: c74d4...ee4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hmmmmmm Skrevet 11. desember 2023 #24 Del Skrevet 11. desember 2023 Jeg er kvinne og hadde den fasen for en del år tilbake. Har sett alt av dokumentarer om andre verdenskrig. Slukte alt😂 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. desember 2023 #25 Del Skrevet 13. desember 2023 Det skjedde med meg også, dafuq. M26. Og jeg så også de dokuseriene på NRK for ikke så lenge siden. Dritstilig at de er fargelagte. Anonymkode: 8b015...939 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
herzeleid Skrevet 13. desember 2023 #26 Del Skrevet 13. desember 2023 Tenker det er en ganske naturlig fascinasjon. Det var på mange måter den "ultimate" konflikten, der de store ideologiene og verdisynene kolliderte, der krigen og volden nådde et nivå helt uten sidestykke på nesten alle måter og der en i tillegg hadde regimer som utførte de mest bestialske grusomheter en kan tenke seg. Det er nok også en periode som har så mange fasetter og appellerer til så mange ulike følelser, slik at der en i en fase kan la seg fascinere av "maskineriet" kan en i andre forsvinne helt i det ufattelige mørket som bla. jødeforfølgelsen innebar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå