AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Del Skrevet 10. desember 2023 Hvorfor forholder det seg slik, at det kommer en tid i enhver manns liv hvor han blir fullstendig oppslukt av andre verdenskrig? Jeg var i utgangspunktet aldri mer opptatt av denne konflikten enn av andre historiske konflikter. Hadde kanskje en kjølig, distansert interesse for den. Men nå! Nå kan jeg sitte en hel kveld og sluke dokumentarer om stuka-fly, naziuniformer og okkupasjonen av Frankrike. Dokumentert i farger og det hele. Hva er det som skjer med meg? Hvorfor er jeg plutselig så oppslukt av andre verdenskrig? Anonymkode: 82722...e57 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #2 Del Skrevet 10. desember 2023 Ps. jeg har ikke blitt nazist eller noe sånt altså 😅 Anonymkode: 82722...e57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #3 Del Skrevet 10. desember 2023 Andre verdenskrig er jo den største krigen av dem alle. Så ikke rart den interesserer. Anonymkode: 11ae8...162 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #4 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Andre verdenskrig er jo den største krigen av dem alle. Så ikke rart den interesserer. Anonymkode: 11ae8...162 Ja det er kanskje noe med omfanget. Og at vår egen kultur er preget av å ha vært okkupert. Anonymkode: 82722...e57 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #5 Del Skrevet 10. desember 2023 Vet ikke? Tror det er noe vi gjennom😂😂 WW II og dinosaurer? Er det mer? cowboys and indians? Anonymkode: 90651...064 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #6 Del Skrevet 10. desember 2023 Litt suspekt å kun være opptatt av 2 verdenskrig men bare fint om man er interessert i historien i hele verden og forskjellige kriger og hvordan England koloniserte store deler av verden og bli mer engasjert i antirasisme fordi man kjenner historien Anonymkode: 5606d...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #7 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Litt suspekt å kun være opptatt av 2 verdenskrig men bare fint om man er interessert i historien i hele verden og forskjellige kriger og hvordan England koloniserte store deler av verden og bli mer engasjert i antirasisme fordi man kjenner historien Anonymkode: 5606d...95a Ikke sant! Misforstå meg ikke, jeg er veldig interessert i all slags historie. Men andre verdenskrig har plutselig blitt noe jeg oppsøker mye oftere enn før når jeg skal se dokumentarer. Anonymkode: 82722...e57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #8 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Litt suspekt å kun være opptatt av 2 verdenskrig men bare fint om man er interessert i historien i hele verden og forskjellige kriger og hvordan England koloniserte store deler av verden og bli mer engasjert i antirasisme fordi man kjenner historien Anonymkode: 5606d...95a Var vel verre det som skjedde bak jernteppet? Slaviske liv teller også. Anonymkode: 90651...064 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #9 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke sant! Misforstå meg ikke, jeg er veldig interessert i all slags historie. Men andre verdenskrig har plutselig blitt noe jeg oppsøker mye oftere enn før når jeg skal se dokumentarer. Anonymkode: 82722...e57 Det fins masse dokumentarer om annen historie også Anonymkode: 5606d...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #10 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det fins masse dokumentarer om annen historie også Anonymkode: 5606d...95a Jeg vet jo det da, men det har ikke samme dragningen på meg. Det er denne dragningen mot andre verdenskrig jeg forsøker å forstå. Anonymkode: 82722...e57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #11 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet jo det da, men det har ikke samme dragningen på meg. Det er denne dragningen mot andre verdenskrig jeg forsøker å forstå. Anonymkode: 82722...e57 Hva syns du er spennende der da? Anonymkode: 5606d...95a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #12 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva syns du er spennende der da? Anonymkode: 5606d...95a Vanskelig å si. Kanskje det fremmede ved det. At moderne mennesker kan være så ulike oss, men samtidig være så like. De gjør seg til for kameraene, skjærer grimaser og ler, slik som oss. Så utfører de noen av historiens verste ugjerninger like etterpå, som om det var like naturlig som å borre hull i asfalten for å legge nye ledninger, noe som virker helt uvirkelig i vår tid. Andre konflikter mangler liksom den mytologien som andre verdenskrig har. Men dette er bare løse tanker, jeg kan ikke si noe sikkert. Anonymkode: 82722...e57 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #13 Del Skrevet 10. desember 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Ja det er kanskje noe med omfanget. Og at vår egen kultur er preget av å ha vært okkupert. Anonymkode: 82722...e57 Ikke bare ble vår kultur preget av okkupasjonen. Men vi ble jo også preget av den Kalde krigen som var et resultat av Andre verdenskrig. Maktbalansen ble helt endret. USAs innflytelse økete ekstremt. Den moderne velferdsstaten kom jo også etter Andre verdenskrig og som delvis resultat av Andre verdenskrig. Anonymkode: 11ae8...162 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #14 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg vet jo det da, men det har ikke samme dragningen på meg. Det er denne dragningen mot andre verdenskrig jeg forsøker å forstå. Anonymkode: 82722...e57 Kan det være fordi den var høyaktuell for våre besteforeldre/oldeforeldre i 5 år? En verdenskrig som var helt inne på kjøkkenbordet deres? Den dag i dag er det barn av "tyskertøsene" som fremdeles lever med arr på kropp og sjel på grunn av måten de ble behandlet (stakkar barn og stakkars kvinner💔). Det er krigshistorier fra både store og små plasser i Norge. Selv små husmannsplasser ble arena for slag i april 1940. Samtidig skjedde det i resten av verden. Store, grusomme ting som endret verden. Anonymkode: 7c42f...e44 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #15 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Hvorfor forholder det seg slik, at det kommer en tid i enhver manns liv hvor han blir fullstendig oppslukt av andre verdenskrig? Jeg var i utgangspunktet aldri mer opptatt av denne konflikten enn av andre historiske konflikter. Hadde kanskje en kjølig, distansert interesse for den. Men nå! Nå kan jeg sitte en hel kveld og sluke dokumentarer om stuka-fly, naziuniformer og okkupasjonen av Frankrike. Dokumentert i farger og det hele. Hva er det som skjer med meg? Hvorfor er jeg plutselig så oppslukt av andre verdenskrig? Anonymkode: 82722...e57 Vært oppslukt siden jeg var på Polen tur i ungdommen jeg, men er ikke mann da. Anonymkode: fcec6...340 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #16 Del Skrevet 10. desember 2023 29 minutter siden, AnonymBruker said: Vet ikke? Tror det er noe vi gjennom😂😂 WW II og dinosaurer? Er det mer? cowboys and indians? Anonymkode: 90651...064 Anonymkode: 11ae8...162 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fjollefyr Skrevet 10. desember 2023 #17 Del Skrevet 10. desember 2023 Jeg er også interessert i andre verdenskrig. Men det tok liksom av i voksen alder. Men med 4 besteforeldre som opplevde og husket, fikk jeg masse historier fra de. Spesielt lokalhistorie. Bergen, Laksevåg, Askøy og Sotra var svært preget av under krigen. Så for meg er det både verdenshistorie og lokal historie blandet sammen. Pluss at det det for meg er historie på individnivå som fascinerer mest. Men omfanget av den krigen er enorm. Mye vondt, men teknologien gikk utrolig fort fra - 39 til 45. Både til lands, vanns og i luften. På begge sider. Nazismen er en grusom ideologi, men det er vanskelig å ikke bli imponert av skip på 240-250 meter som gjør 30 knop. Kan ramse opp masse, alt fra propagandaen til folks motstandsevne. Pluss viktigheten av å ikke glemme hva hat og ekstreme ideologier kan føre til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #18 Del Skrevet 10. desember 2023 Mange damer er sånn også. Min avdøde mor (f 1927) har tytet ørene mine fulle med det hun opplevde under krigen. Burde skrevet bok. Bøker ja. Hun lånte alle bøkene på det lokale biblioteket om WW2 og fikk til slutt beskjed om at skulle hun lese mer om krigen nå måtte hun dra til hovedbibliotek i byen. Den siste boka hun leste på sykehjemmet var biografien om Quisling. Den hadde hun fått låne av en mannlig pleier. Tror jeg har skrevet tidligere her om hvordan hun opplevde den natten Q ble henrettet. Anonymkode: 8d6cc...669 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #19 Del Skrevet 10. desember 2023 Den fordømte andre verdenskrig, hver gang jeg samles meg mine kamerater er det stadig det tilbakevendende temaet! Anonymkode: 4f69f...733 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #20 Del Skrevet 11. desember 2023 Jeg synes den ville vesten høres mer interessant ut. Anonymkode: 4ae71...b0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå