AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Del Skrevet 10. desember 2023 Hei. Jeg har hatt hund hele mitt voksne liv. Først en hund fra det som den gang het Budadogs (omplassering av gatehunder i Ungarn) og så fra FAPF (også hunder fra Ungarn). Den første ble 16 år, den jeg har nå er 13 år. Første ble kastet ut av en familie og satt på gaten, mens andre var oppvokst på gaten. Spesielt den som jeg har nå var veldig redd i starten. Hun kastet seg ned på gulvet bare man gjorde en brå bevegelse, og første gang vi tok henne med på fisketur stakk hun av (eneste gangen hun har stukket av) fordi hun var så redd for fiskestangen (sikkert blitt slått med kjepper tidligere). Uansett, med kjærlighet og tålmodighet og felles opplevelser i skog og mark som bandt oss sammen, vant jeg tilliten hennes. Det øyeblikket da hun første gang viste meg ekte glede og prøvde å initiere lek med meg kommer jeg ALDRI til å glemme ❤️❤️ Begge hundene har vært ekstremt lojale. Jeg har aldri trengt å trene på innkalling eller annen lydighet, bortsett fra litt øving på å gå i bånd. Aldri hatt behov for å gå noe kurs med dem, de bare gled inn i familien, knyttet seg til meg og falt inn i mine rutiner. Smarte, gøyale hunder som jeg har elsket. Og dette er litt av problemet. Jeg har egentlig mest lyst at neste hund ( når nåværende dør) kommer fra omplassering (kan ikke lenger adoptere fra utlandet). Men jeg har inntrykk av at de som omplasseres i Norge er hunder som har fått terrorisere familien til de ikke orket mer (sånn som man ser på programmet om hun hundetreneren som hjelper folk), og at de vil kreve enormt med trening. Det har jeg null erfaring med for å være ærlig. Samme er det jo med valp, jeg er liksom usikker på om jeg kommer til å klare å oppdra den godt nok. Siden jeg aldri har behøvd å oppdra hundene mine tidligere? (Ja, jeg vet jeg må ha hatt veldig flaks med disse to)! Så, selv om jeg har hatt hund i over 20 år, så føler jeg med uerfaren hvis det gir mening. Er absolutt alle omplasseringshunder helt crazy og må legges masse hardt arbeid ned i? Ser for meg koronahunder som har bare fått kos og null oppdragelse eller stimuli ute på dette "markedet" 🙈 Anonymkode: 271f0...de7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #2 Del Skrevet 10. desember 2023 Jeg tror du rett og slett må gjøre hjemmeleksen din, vite mest mulig om hunden i tillegg til rasen, møte den, se hvordan du føler kontakten er osv.. Det er ikke en umulig oppgave å ta over en omplasseringshund, men hvis du ikke vet hva du tar over kan du jo få overraskelser.. Anonymkode: 61dff...283 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 10. desember 2023 #3 Del Skrevet 10. desember 2023 Avtal prøvetid. Det går ofte noen uker før hunden blir "husvarm" og viser sitt sanne jeg. Ta hunden med i ulike situasjoner og se hvordan den reagerer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #4 Del Skrevet 10. desember 2023 Ja det er kanskje her jeg har feilet og hatt flaks tidligere 😅 Nå som jeg er eldre og mer erfaren skjønner jeg at jeg må gå grundigere til verks neste gang jeg vil ha hund 🥰 Tabris skrev (1 minutt siden): Avtal prøvetid. Det går ofte noen uker før hunden blir "husvarm" og viser sitt sanne jeg. Ta hunden med i ulike situasjoner og se hvordan den reagerer. Takk for tips, det var lurt 😊 Anonymkode: 271f0...de7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nuka Skrevet 10. desember 2023 #5 Del Skrevet 10. desember 2023 Mange er hunder som er gitt opp ja, men du har de som omplasseres på grunn av endret livssituasjon eller tidsmangel. Det er fullt mulig å hente en bra hund som ikke er "ødelagt" på den måten du beskriver du er redd for, men følg nøye med på finn/dyrebeskyttelsen/fb og les annonser godt. Still ubehagelige spørsmål og be om prøvetid. Vi har enda ikke funnet selv, men det er både på grunn av at vi ikke har prøvd så hardt og at de vi kommer over ikke passer med katt og/eller barn.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonymbruker*** Skrevet 10. desember 2023 #6 Del Skrevet 10. desember 2023 (endret) Det vil nok ta tid, men har man tålmodighet kan man finne relativt godt trente hunder som omplasseres. Det kan være konkurransefolk som omplassere hunder som ikke helt passet til formålet, gjeterhunder som ikke gjeter, halvutlærte tjeneste/terapi/servicehunder, overskuddshund fra oppdretter kanskje. Jeg har kommet over annonnser fra privatpersoner og sentre som trener omplasseringshunder temmelig omstendig før videre omplassering. Det er kanskje ikke slike omplasseringshunder som er lettest å få tak i da. Endret 10. desember 2023 av Anonymbruker*** Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #7 Del Skrevet 10. desember 2023 Er det ikke lov å adoptere fra utlandet lengre? Anonymkode: a3f22...7aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 10. desember 2023 #8 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg har hatt hund hele mitt voksne liv. Først en hund fra det som den gang het Budadogs (omplassering av gatehunder i Ungarn) og så fra FAPF (også hunder fra Ungarn). Den første ble 16 år, den jeg har nå er 13 år. Første ble kastet ut av en familie og satt på gaten, mens andre var oppvokst på gaten. Spesielt den som jeg har nå var veldig redd i starten. Hun kastet seg ned på gulvet bare man gjorde en brå bevegelse, og første gang vi tok henne med på fisketur stakk hun av (eneste gangen hun har stukket av) fordi hun var så redd for fiskestangen (sikkert blitt slått med kjepper tidligere). Uansett, med kjærlighet og tålmodighet og felles opplevelser i skog og mark som bandt oss sammen, vant jeg tilliten hennes. Det øyeblikket da hun første gang viste meg ekte glede og prøvde å initiere lek med meg kommer jeg ALDRI til å glemme ❤️❤️ Begge hundene har vært ekstremt lojale. Jeg har aldri trengt å trene på innkalling eller annen lydighet, bortsett fra litt øving på å gå i bånd. Aldri hatt behov for å gå noe kurs med dem, de bare gled inn i familien, knyttet seg til meg og falt inn i mine rutiner. Smarte, gøyale hunder som jeg har elsket. Og dette er litt av problemet. Jeg har egentlig mest lyst at neste hund ( når nåværende dør) kommer fra omplassering (kan ikke lenger adoptere fra utlandet). Men jeg har inntrykk av at de som omplasseres i Norge er hunder som har fått terrorisere familien til de ikke orket mer (sånn som man ser på programmet om hun hundetreneren som hjelper folk), og at de vil kreve enormt med trening. Det har jeg null erfaring med for å være ærlig. Samme er det jo med valp, jeg er liksom usikker på om jeg kommer til å klare å oppdra den godt nok. Siden jeg aldri har behøvd å oppdra hundene mine tidligere? (Ja, jeg vet jeg må ha hatt veldig flaks med disse to)! Så, selv om jeg har hatt hund i over 20 år, så føler jeg med uerfaren hvis det gir mening. Er absolutt alle omplasseringshunder helt crazy og må legges masse hardt arbeid ned i? Ser for meg koronahunder som har bare fått kos og null oppdragelse eller stimuli ute på dette "markedet" 🙈 Anonymkode: 271f0...de7 Alle omplasseringshunder er ikke crazy nei. For 13 år siden overtok jeg en hund på nesten ett år. Han ble omplassert fordi de hadde 6 barn tilsammen og rett og slett ikke så mye tid til hunden lenger. De var 100 % ærlig på hvorfor de måtte omplassere hunden. Faktisk har jeg fortsatt delvis kontakt med den forrige eieren, som jeg treffer innimellom 😊 Min hund hadde ikke så mange unoter når jeg overtok han. Han kunne ikke gå så fint i bånd da, men det var vel det som måtte jobbes litt med. Nå er han 13 år gammel og har vært en fantastisk hund i mange år. Jeg kjenner at jeg gruer meg skikkelig til den dagen jeg må avlive han 😥 Han er en stor del av meg og det er vanskelig å se for seg et liv uten han 😥 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #9 Del Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det ikke lov å adoptere fra utlandet lengre? Anonymkode: a3f22...7aa Nei Anonymkode: 8f1b5...251 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 10. desember 2023 #10 Del Skrevet 10. desember 2023 Vi har hatt omplassering hund. Der hadde eier blitt syk og familie klarte ikke å hund. Gikk utrolig bra den vi fikk. Det som er viktig er å vite nok info om den rasen og om der hunden kommer fra 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #11 Del Skrevet 11. desember 2023 Mardina skrev (6 timer siden): Alle omplasseringshunder er ikke crazy nei. For 13 år siden overtok jeg en hund på nesten ett år. Han ble omplassert fordi de hadde 6 barn tilsammen og rett og slett ikke så mye tid til hunden lenger. De var 100 % ærlig på hvorfor de måtte omplassere hunden. Faktisk har jeg fortsatt delvis kontakt med den forrige eieren, som jeg treffer innimellom 😊 Min hund hadde ikke så mange unoter når jeg overtok han. Han kunne ikke gå så fint i bånd da, men det var vel det som måtte jobbes litt med. Nå er han 13 år gammel og har vært en fantastisk hund i mange år. Jeg kjenner at jeg gruer meg skikkelig til den dagen jeg må avlive han 😥 Han er en stor del av meg og det er vanskelig å se for seg et liv uten han 😥 Jeg gruer meg også til den dagen min skal avlives 😭 Heldigvis har dyrlegene her i området et tilbud om å komme og gjøre avliving hjemme hos hunden. Så jeg ser for meg noe sånt når den tid kommer, og håper det blir noen år til enda 🥰 Fint å høre at det ikke er bare stress med de "norske" omplasseringshundene. Det er jo helt sikkert mye stress med de utlandske også, jeg har nok bare vært heldig 😊 Anonymkode: 271f0...de7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Troyamin Skrevet 11. desember 2023 #12 Del Skrevet 11. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er det ikke lov å adoptere fra utlandet lengre? Anonymkode: a3f22...7aa AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei Anonymkode: 8f1b5...251 Det er tillatt. Men da må du ha bodd med hunden de siste seks månedene. Mattilsynet Vet om en fra Sørlandet som fikk tatt inn sin. Men han hadde ikke fått inn alt av riktige innføringer i passet. Hunden måtte derfor i karantene før han fikk ut hunden. Gatehund. Endret 11. desember 2023 av Troyamin Glemte å legge inn link. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PITTY Skrevet 11. desember 2023 #13 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hei. Jeg har hatt hund hele mitt voksne liv. Først en hund fra det som den gang het Budadogs (omplassering av gatehunder i Ungarn) og så fra FAPF (også hunder fra Ungarn). Den første ble 16 år, den jeg har nå er 13 år. Første ble kastet ut av en familie og satt på gaten, mens andre var oppvokst på gaten. Spesielt den som jeg har nå var veldig redd i starten. Hun kastet seg ned på gulvet bare man gjorde en brå bevegelse, og første gang vi tok henne med på fisketur stakk hun av (eneste gangen hun har stukket av) fordi hun var så redd for fiskestangen (sikkert blitt slått med kjepper tidligere). Uansett, med kjærlighet og tålmodighet og felles opplevelser i skog og mark som bandt oss sammen, vant jeg tilliten hennes. Det øyeblikket da hun første gang viste meg ekte glede og prøvde å initiere lek med meg kommer jeg ALDRI til å glemme ❤️❤️ Begge hundene har vært ekstremt lojale. Jeg har aldri trengt å trene på innkalling eller annen lydighet, bortsett fra litt øving på å gå i bånd. Aldri hatt behov for å gå noe kurs med dem, de bare gled inn i familien, knyttet seg til meg og falt inn i mine rutiner. Smarte, gøyale hunder som jeg har elsket. Og dette er litt av problemet. Jeg har egentlig mest lyst at neste hund ( når nåværende dør) kommer fra omplassering (kan ikke lenger adoptere fra utlandet). Men jeg har inntrykk av at de som omplasseres i Norge er hunder som har fått terrorisere familien til de ikke orket mer (sånn som man ser på programmet om hun hundetreneren som hjelper folk), og at de vil kreve enormt med trening. Det har jeg null erfaring med for å være ærlig. Samme er det jo med valp, jeg er liksom usikker på om jeg kommer til å klare å oppdra den godt nok. Siden jeg aldri har behøvd å oppdra hundene mine tidligere? (Ja, jeg vet jeg må ha hatt veldig flaks med disse to)! Så, selv om jeg har hatt hund i over 20 år, så føler jeg med uerfaren hvis det gir mening. Er absolutt alle omplasseringshunder helt crazy og må legges masse hardt arbeid ned i? Ser for meg koronahunder som har bare fått kos og null oppdragelse eller stimuli ute på dette "markedet" 🙈 Anonymkode: 271f0...de7 Du har som meg hatt ganske enkle omplasseringshunder. Det er for oss en takknemlig oppgave å hente frem selvtillit og trygghet hos en hund som har levd under kuelige forhold og hatt det svært dårlig. Hunden er så takknemlig for endelig å komme til et godt sted, slik at oppdragelse og lydighet ikke er noe tema engang. Nærmest selvregulerende. Kunne være problemer med pass med min hund, separasjonsangst, den var livredd for å miste meg.. Som du selv påpeker, du kan via omplassering møte den rake motsatsen. Hunden har for så vidt ikke hatt det dårlig, men kanskje heller overdrevent stress, usunn oppmerksomhet, understimuli og ingen oppdragelse. Det kan være et langt lerret å bleke, det er ikke hvem som helst som orker den jobben. Forstår skepsisen... Etter at min omplasseringshund døde så skaffet jeg meg en valp etter noen mnd. En annen verden ja.. mildt sagt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå