AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #41 Del Skrevet 11. desember 2023 Ville bare si at du er ikke alene om å gå med denne ventefrykten ❤️ Jeg var nylig til ultralyd med en kul i armhulen som har vokst veldig, og den må jeg ta biopsi av. Fikk telefon fra sykehuset dagen etter ultralyd med beskjed om time for biopsi om 1 uke. Det er nå 2 dager til, og jeg er livredd for at det er kreft pga henvisning til pakkeforløp 😥 Så på én måte kan du være glad for at du ikke har time raskt, for det kan være et godt tegn på at det ikke mistenkes noe alvorlig 🙃 Anonymkode: eddff...9af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma0101 Skrevet 11. desember 2023 Forfatter #42 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ville bare si at du er ikke alene om å gå med denne ventefrykten ❤️ Jeg var nylig til ultralyd med en kul i armhulen som har vokst veldig, og den må jeg ta biopsi av. Fikk telefon fra sykehuset dagen etter ultralyd med beskjed om time for biopsi om 1 uke. Det er nå 2 dager til, og jeg er livredd for at det er kreft pga henvisning til pakkeforløp 😥 Så på én måte kan du være glad for at du ikke har time raskt, for det kan være et godt tegn på at det ikke mistenkes noe alvorlig 🙃 Anonymkode: eddff...9af Så skummelt!😓 Det er skikkelig tungt å vente altså. Man planlegger jo livet sitt fremover, på verst tenkelig måte 😅 Lykke til med det da, og oppdater oss her om hvordan det går Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #43 Del Skrevet 11. desember 2023 Emma0101 skrev (12 timer siden): Jeg får ikke sove! Håper å finne noen med samme type erfaring. Kunne trengt å tenke litt høyt i ventetiden. Jeg var på ultralyd for å fjerne spiralen. Hatt så mye smerter i magen de siste mnd, så nå ville jeg ta den ut. Hatt den i 6 år da, så det var like greit uansett. Men legen stopper opp litt, for han finner noe som ikke skal være der. Han undrer og tenker.. Sier ikke så mye. Sier til slutt at det kan være en godartet fettsvulst. Den målte 6x8 cm. Han tror ikke det er gynekologisk. Han vet rett og slett ikke hva det er. Han henviser til MR. Etter litt googling(ja, jeg vet), ser jeg at det faktisk kan være en fettsvulst. Det er det eneste som kan ligne det jeg så på ultralyden. Men det han ikke sa høyt, var at den også kan være ondartet, og den eneste måten å se det på er MR. Jeg må uansett operere. Først og fremst, MR. For 2-3 uker siden var jeg hos fastlegen, fordi jeg har følt meg dårlig i flere uker. Blir liksom ikke bra.. Føler meg annerledes syk. Hjertebank, utmattet, svimmelhet, kvalm, gått ned 10 kg.. Hun sa det sikkert var en langvarig infeksjon og de vanlige blodprøvene var fine. Så kan dere jo tenke dere, at jeg legger sammen to og to. Ja, den kan være godartet, og jeg kan ha en langvarig infeksjon. Og en liten gave fra universet, ned 10 kg uten å prøve. Jippi! 😅 Men så er det den svulsten da.. Har smerter i urinrøret, sterke smerter som varer i timesvis om gangen. Får lyst til å spy av de smertene, de er så kvalme og fæle 😅 Svulsten kan sikkert gi smerter uansett om den er godartet eller ikke! Men ventetid på MR gikk nettopp fra 3 til 6 uker her jeg bor💁♀️ Har ikke fått noe time enda, men som jeg leser på nett så spiller det ikke noe særlig rolle hvorfor du trenger MR. De som blir prioritert er vel som regel barn, og det er jo bra. Men nå må jeg gå inn i julen med barna mine og late som alt er bra, mens jeg venter på utredning for å finne ut om jeg har kreft eller ikke. Og det kan nok være lett for folk å si, ikke ta sorgene på forskudd, ikke tenk så mye, osv. Men det er lett å si! Så nå etter litt utblåsning vil jeg gjerne spørre om flere har vært i min situasjon. Har du funnet en svulst? Var den godartet? Hvordan overlevde du ventetiden? Alle historier er ønsket! Først av alt vil jeg si jeg føler med deg. Det er sånn at når man bekymrer seg så kjenner man mer på det som er pga uro. Og det er helt normalt. Etter å ha fulgt 2 stk igjennom alvorlig kreft, der en så vidt overlevde og en ikke gjorde det. Så kom vi oss igjennom det ved å ikke tenke lengee enn der vi var. Fordi alt dette hvis og dersom kan ta knekken på deg. Så mitt råd, er at du nå puster ut litt. Forholder deg til at de tror det er en liten ufarlig fettklump. Også forholder du deg til neste beskjed når den kommer. Hvis du fortsatt syntes det er vanskelig, og tenker det verste, så kan du bestemme deg og fokusere på at dette skal bli beste jula, om du må igjennom et helvete etter jul. Finne gleden i at du kan ta med deg det beste før du får svar. Og vite at barna dine iallefall skal huske en super jul, før bekymringene kommer. Ikke lett dette her. Og vet det er vanskelig, fordi ventetiden på å finne ut hva kulen i brystet mitt var, var ikke god følse å ha. Heldigvis var det ingenting. Jeg har visst mye fettkuler. Så har fjernet flere, og er heldigvis ikke like bekymret lengre når jeg får nye kuler. Foreløpig, kun fettluler. Anonymkode: a9d65...1f1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #44 Del Skrevet 11. desember 2023 Min mor fikk påvist tarmkreft tidligere i høst. Fra koloskopien hvor de fant svulsten til hun var operert gikk det 3 uker. Hos meg oppdaget de blod i avføringen, og fra den legetimen til henvisnig til koloskopi tok det 1 uke. De fant heldigvis ikke noe alvorlig. Det jeg prøver å trøste deg med er at hvis det hadde vært tegn på noe alvorlig så skal man ikke vente så lenge. Lykke til! Anonymkode: e1133...1cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #45 Del Skrevet 11. desember 2023 Emma0101 skrev (1 time siden): Så skummelt når man finner sånne ting altså. Godt den var godartet hos deg! Og tusen takk for så mange fine svar og støttende innlegg, det er skikkelig godt å lese. Det er håp for kvinneguiden!😅 Jeg fikk tak i fastlegen i dag og hun så på saken med en gang. Hun sier at pakkeforløp er aktuelt etter MR, og at hun tror jeg blir prioritert pga henvisningen til gynekologen uansett. Han skriver at han er usikker og at han ikke tror det er gynekologisk, som han sa til meg. Så ringte jeg unilabs og de satt meg på ringeliste. De har enda ikke vurdert henvisningen da💁♀️ De fikk henvisningen på torsdag 💁♀️ Men da får jeg bare håpe jeg kommer fort til mr, og ta det derfra. Takk for alle lykkeønskninger, det hjelper faktisk mer enn dere tror 😊 Ts Godt du fikk snakket med legen og unilabs. Et tips fra meg, når de har vurdert henvisningen og gitt deg time, da er det verdt å ringe på nytt og høre om de har ledig tidligere. Før det er du ikke på timeblokka og det hjelper ikke nødvendigvis å stå på den ringelista. Anonymkode: 4e16f...b74 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma0101 Skrevet 11. desember 2023 Forfatter #46 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Først av alt vil jeg si jeg føler med deg. Det er sånn at når man bekymrer seg så kjenner man mer på det som er pga uro. Og det er helt normalt. Etter å ha fulgt 2 stk igjennom alvorlig kreft, der en så vidt overlevde og en ikke gjorde det. Så kom vi oss igjennom det ved å ikke tenke lengee enn der vi var. Fordi alt dette hvis og dersom kan ta knekken på deg. Så mitt råd, er at du nå puster ut litt. Forholder deg til at de tror det er en liten ufarlig fettklump. Også forholder du deg til neste beskjed når den kommer. Hvis du fortsatt syntes det er vanskelig, og tenker det verste, så kan du bestemme deg og fokusere på at dette skal bli beste jula, om du må igjennom et helvete etter jul. Finne gleden i at du kan ta med deg det beste før du får svar. Og vite at barna dine iallefall skal huske en super jul, før bekymringene kommer. Ikke lett dette her. Og vet det er vanskelig, fordi ventetiden på å finne ut hva kulen i brystet mitt var, var ikke god følse å ha. Heldigvis var det ingenting. Jeg har visst mye fettkuler. Så har fjernet flere, og er heldigvis ikke like bekymret lengre når jeg får nye kuler. Foreløpig, kun fettluler. Anonymkode: a9d65...1f1 Takk, for gode råd❤️ Du har helt rett. Akkurat nå er det bare en ekkel liten klump med fett. Og jeg må innrømme at jeg har brukt litt ekstra på julegaver nå🫢 Gleder meg til å høre gledesrop på julaften!😄 Det er jo bra da, at de er godartet. Må du sjekke hver enkel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma0101 Skrevet 11. desember 2023 Forfatter #47 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Min mor fikk påvist tarmkreft tidligere i høst. Fra koloskopien hvor de fant svulsten til hun var operert gikk det 3 uker. Hos meg oppdaget de blod i avføringen, og fra den legetimen til henvisnig til koloskopi tok det 1 uke. De fant heldigvis ikke noe alvorlig. Det jeg prøver å trøste deg med er at hvis det hadde vært tegn på noe alvorlig så skal man ikke vente så lenge. Lykke til! Anonymkode: e1133...1cd Ja, det høres ut som det vanligvis går ganske fort, og det er jo veldig bra da. Det er jo noen få dårlige historier man hører om, og da har det kanskje vært lett for meg å tenke at jeg må vente i evigheter. Onkelen min var syk, hadde så vondt i halsen, men han ble sendt hjem fra sykehuset flere ganger med beskjed om å prøve å spise litt. Inn og ut av sykehus. Han ble bare verre og verre. Etter et år fant de ut at han hadde spiserørskreft, men han døde dager etterpå, da det var for sent..😢 Men han stolte på de vettu, tenkte at de vet hva de driver med og at de ikke ville sendt han hjem om det var alvorlig. Så det er nok viktig å mase litt altså, kreve en ordentlig sjekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aristoteles Skrevet 11. desember 2023 #48 Del Skrevet 11. desember 2023 Du kan benytte fritt sykehusvalg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #49 Del Skrevet 11. desember 2023 Hei ts. Hvordan gikk det? Jeg tenker at du ikke bør vente så mange uker med å få svar. Ta kontakt med fastlegen, si det er oppdaget en svulst og be om å bli henvist til utredning. En MR gir ikke et svar uansett på hvilke celler svulsten består av. Man må ta biopsi for å studere i mikroskop om det er kreftceller. Ingen lege kan se dette av et bilde (cellene er jo milroskopiske!!) Anonymkode: 9fa4c...dfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #50 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei ts. Hvordan gikk det? Jeg tenker at du ikke bør vente så mange uker med å få svar. Ta kontakt med fastlegen, si det er oppdaget en svulst og be om å bli henvist til utredning. En MR gir ikke et svar uansett på hvilke celler svulsten består av. Man må ta biopsi for å studere i mikroskop om det er kreftceller. Ingen lege kan se dette av et bilde (cellene er jo milroskopiske!!) Anonymkode: 9fa4c...dfd Korr: Mikroskopiske Anonymkode: 9fa4c...dfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma0101 Skrevet 11. desember 2023 Forfatter #51 Del Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hei ts. Hvordan gikk det? Jeg tenker at du ikke bør vente så mange uker med å få svar. Ta kontakt med fastlegen, si det er oppdaget en svulst og be om å bli henvist til utredning. En MR gir ikke et svar uansett på hvilke celler svulsten består av. Man må ta biopsi for å studere i mikroskop om det er kreftceller. Ingen lege kan se dette av et bilde (cellene er jo milroskopiske!!) Anonymkode: 9fa4c...dfd Nå fikk jeg nettopp innkallingsbrev til 4.januar. Mtp ventelistene så er det jo faktisk prioritert.. Men jeg står hvertfall på ringeliste hvis det skulle bli noe avbestillinger Ja, fastlegen var helt enig med henvisning til pakkeforløp etter mr. Men tror jeg ringer legesenteret i morgen, bare for å si ifra om ventetiden til mr og om det burde gjøres tidligere. 💁♀️ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #52 Del Skrevet 11. desember 2023 Emma0101 skrev (1 time siden): Nå fikk jeg nettopp innkallingsbrev til 4.januar. Mtp ventelistene så er det jo faktisk prioritert.. Men jeg står hvertfall på ringeliste hvis det skulle bli noe avbestillinger Ja, fastlegen var helt enig med henvisning til pakkeforløp etter mr. Men tror jeg ringer legesenteret i morgen, bare for å si ifra om ventetiden til mr og om det burde gjøres tidligere. 💁♀️ Jeg ville ikke stolt på ringelistene, jeg ville ringt i morgen tidlig og hørt om det var noen ledige timer. Anonymkode: 4e16f...b74 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #53 Del Skrevet 11. desember 2023 Prøv å kom deg til privat MR, eller purre på. Legen din kan purre på MR da du føler deg uvel. Men husk at frykt i seg selv kan skape fantom smerter. Jeg hadde også en kul i underlivet og fikk sjekket det ut. Det var heller ikke gynekologisk. Fikk en privat UL time og det viste seg å være en vannsyste, etter noen uker var den borte. Ikke Google, selv om det er ekstremt lett å gjøre det. Anonymkode: d240d...4c3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma0101 Skrevet 8. januar 2024 Forfatter #54 Del Skrevet 8. januar 2024 Så, jeg har vært på MR. Radiografen var en tindermatch. Han var kjekk. Og det var kleint og flaut 😂 uansett 😅 - Fikk melding av fastlegen om at svulsten blir beskrevet som en cyste, og at cyster er godartet. Vurderes fjernet. for et svar?? 😅 Altså, her har jeg vært syk i ukesvis, gått ned i vekt og vært livredd for kreft. Og det er det jeg får😳 En liten, kort melding. Jeg er skikkelig skuffa! Jeg svarte med, er de sikre på at den er godartet? Hun svarte igjen, de sier at det ser ut som en dermoid cyste. Dermoide cyster er godartet. jaja, jeg kan vel slappe av nå. Men klarer det ikke helt enda. I de siste dagene har jeg hatt skikkelig vondt i magen, så håper de kan fjerne den snart. Den er jo litt stor den greia, så den kan sikkert lage mye tull uansett. Håper å få den ut snart 💁♀️ Noen som har hatt det før, dermoid cyste? ts 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2024 #55 Del Skrevet 9. januar 2024 Hadde du smerter før du fikk vite om kulen? Jeg tok GU i fjor, og legen mente livmorhalstappen var unormal, og sendte med på gyn pol. 3 mnd venting. jeg ver livredd og i tiden etter kjente jeg på smerter, kjentes ut somspredning av kreft og jeg hadde alle symptom. Altså fantomsmerter. Etter timen på GU var alt helt normalt. da forsvant smertene. hos deg vil de skjekke svulsten om det er blod baner i den. Er det ikke det, er det som regel fettkul og syster som går over av seg selv. Men sol de likevel kan fjerne lett Anonymkode: d240d...4c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emma0101 Skrevet 9. januar 2024 Forfatter #56 Del Skrevet 9. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hadde du smerter før du fikk vite om kulen? Jeg tok GU i fjor, og legen mente livmorhalstappen var unormal, og sendte med på gyn pol. 3 mnd venting. jeg ver livredd og i tiden etter kjente jeg på smerter, kjentes ut somspredning av kreft og jeg hadde alle symptom. Altså fantomsmerter. Etter timen på GU var alt helt normalt. da forsvant smertene. hos deg vil de skjekke svulsten om det er blod baner i den. Er det ikke det, er det som regel fettkul og syster som går over av seg selv. Men sol de likevel kan fjerne lett Anonymkode: d240d...4c3 Skjønner hva du mener altså, tankene våre kan gjøre mye. Jeg var hos gyn nettopp pga smerter, som jeg trodde var pga spiralen. Jeg skjønner jo nå at det ikke var pga spiralen. Jeg tenkte ikke tanken på noe svulst eller alvorlig galt. Men uansett er svulsten litt stor, og presser på livmor og blære. Så jeg tror nok vi trygt at kan si at smertene mine ikke har vært fantomsmerter. Gleder meg til å få den ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå