Gå til innhold

Fant svulst på ultralyd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her jeg bor så henviser legen altid privat på mr osv. Som oftest går det under 14 dager så har en time

• Hjerte 1
Skrevet

Men, men, men - her bør du jo bli henvist til pakkeforeløp for kreft? Da er det en veiledende frist på 7 dager. Her syns jeg du skal gå tilbake til fastlegen og legge frem dine allerede fremlagte symptomer og nå denne svulsten og be om å bli henvist til pakkeforeløp for kreft. Hvis fastlegen ikke vil gjøre det henvend deg til det private og ta med alle resultere, og be om en henvisning - private kan også be om henvisning til det offentlige. 

Anonymkode: 05260...09d

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Emma0101 skrev (10 minutter siden):

Har desverre ikke forsikring, men sånn som du beskriver det, så kan det vel være håp for å komme inn før jul :) Jeg skal ringe i morgen tidlig! 

Gjør det! Om de ikke har liste så ringer du bare hver dag.. Jeg fikk time dagen etter på denne måten nettopp, til og med legesenteret sa at det er lurt å ringe før jul nå fordi det er flere avbestillinger hver dag, selv om det ikke er ledige timer. Folk kommer ikke til helsetjenester med covid og spysjuka hvis det er noe de kan utsette.. Lykke til!

Anonymkode: dd0e2...28a

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hos meg oppdaget de en svults på eggstokken på 8 cm i diameter som de ikke kunne avgjøre innholdet i. Jeg ble sendt til blodprøver samme dag og markøren for kreft slo ut. Jeg ble da sendt til pakkeforløp og 2 uker senere var begge eggstokkene og svultsen fjernet. 

Det står veldig tydelig på helsenorge.no  at om legen din mistenker at du kan ha kreft, så SKAL du henvises til pakkeforløp.  Jeg tenker at du har googlet og uten å ha all informasjon, så ser det sannsynlig ut at det kan være kreft. Google er farlig sånn. Du burde ringe lege din i morgen og snakke med han/henne. Mest sannsynlig vil du bli beroliget. Om ikke, så krever du en henvisning til pakkeforløp  

• Liker 4
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men, men, men - her bør du jo bli henvist til pakkeforeløp for kreft? Da er det en veiledende frist på 7 dager. Her syns jeg du skal gå tilbake til fastlegen og legge frem dine allerede fremlagte symptomer og nå denne svulsten og be om å bli henvist til pakkeforeløp for kreft. Hvis fastlegen ikke vil gjøre det henvend deg til det private og ta med alle resultere, og be om en henvisning - private kan også be om henvisning til det offentlige. 

Anonymkode: 05260...09d

Ja, jeg tenkte litt det samme nå. Hvorfor har jeg ikke blitt det? Jo, kanskje fordi gynekologen vet ikke at jeg har vært syk. Jeg sa jo ikke det til han. Lurer på om jeg skal ta flere telefoner i morgen jeg.. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Emma0101 skrev (17 minutter siden):

Har desverre ikke forsikring, men sånn som du beskriver det, så kan det vel være håp for å komme inn før jul :) Jeg skal ringe i morgen tidlig! 

En mr vil uansett ikke kunne gi deg svar på om det er ondartet eller ikke. Det er det kun en biopsi som kan.

Anonymkode: 7f02d...a82

• Liker 1
Skrevet
LivetErEnLek skrev (1 minutt siden):

Hos meg oppdaget de en svults på eggstokken på 8 cm i diameter som de ikke kunne avgjøre innholdet i. Jeg ble sendt til blodprøver samme dag og markøren for kreft slo ut. Jeg ble da sendt til pakkeforløp og 2 uker senere var begge eggstokkene og svultsen fjernet. 

Det står veldig tydelig på helsenorge.no  at om legen din mistenker at du kan ha kreft, så SKAL du henvises til pakkeforløp.  Jeg tenker at du har googlet og uten å ha all informasjon, så ser det sannsynlig ut at det kan være kreft. Google er farlig sånn. Du burde ringe lege din i morgen og snakke med han/henne. Mest sannsynlig vil du bli beroliget. Om ikke, så krever du en henvisning til pakkeforløp  

Men det er så godt å høre, at alt skjedde så fort hos deg. Får håp av sånne historier altså. Google er full av historier om kreftsyke som venter i månedsvis.. Hvordan går det med deg nå? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En mr vil uansett ikke kunne gi deg svar på om det er ondartet eller ikke. Det er det kun en biopsi som kan.

Anonymkode: 7f02d...a82

Det er nok sant! Det er vel mer sånn at MR kan gi en konkret mistanke? 

Skrevet
Emma0101 skrev (2 minutter siden):

Men det er så godt å høre, at alt skjedde så fort hos deg. Får håp av sånne historier altså. Google er full av historier om kreftsyke som venter i månedsvis.. Hvordan går det med deg nå? 

Det går bra i forhold til kreft. Svultsen var boarderline og de fikk fjernet alt. Men siden de tok med seg begge eggstokkene,  så gikk jeg fra normal produksjon av hormoner til null, niks og nada.  Har ikke funnet noen hormonbehandling som hjelper enda, så kroppen spiller overhodet ikke på lag. Men sett i perspektiv til hva som kunne ha vært,  så er det bare småtterier.

• Hjerte 4
Skrevet
LivetErEnLek skrev (7 minutter siden):

Det går bra i forhold til kreft. Svultsen var boarderline og de fikk fjernet alt. Men siden de tok med seg begge eggstokkene,  så gikk jeg fra normal produksjon av hormoner til null, niks og nada.  Har ikke funnet noen hormonbehandling som hjelper enda, så kroppen spiller overhodet ikke på lag. Men sett i perspektiv til hva som kunne ha vært,  så er det bare småtterier.

Ja, det er jo bra du klarer å tenke sånn da. :) Håper du finner noe som hjelper! Må du inn for å kontrollere kreften? 

• Hjerte 1
Skrevet
Emma0101 skrev (19 minutter siden):

Ja, jeg tenkte litt det samme nå. Hvorfor har jeg ikke blitt det? Jo, kanskje fordi gynekologen vet ikke at jeg har vært syk. Jeg sa jo ikke det til han. Lurer på om jeg skal ta flere telefoner i morgen jeg.. 

Ring legen din som kjenner historien din med sykdom i det siste og si hva gynekologisk fant, da tenker jeg det skjer ting.. 

Anonymkode: 6c9f8...8c6

• Liker 2
Skrevet

Hopp rett på Aleris eller tilsvarende. Ventetiden er ikke bra. Jeg hadde en litt mer forsiktig opplevelse for noen år siden. Havnet på en lokale versjonen av Aleris og fikk avkreftet kreftmistaken min.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Du MÅ fortelle om alle symptomer du har! Jeg ble sendt til privat ct etter å ha følt meg dårlig,og med høyt blodtrykk. Fant to små kreftsvulster i nyren,som ble operert bort tre uker senere. Det har gått bra med meg fordi det ble oppdaget så tidlig. Spesielt smerter,vektnedgang og kvalme er symptomer som bør tas på alvor. Masse lykke til,håper du slipper å vente så lenge! ❤️

Anonymkode: 103f9...de7

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja, her tenker jeg du bør ta noen telefoner til både fastlege og dit du er henvist for MR. Uforklarlig vektnedgang skal undersøkes, så her syns jeg legen din ikke har fulgt deg opp godt nok. Og hvis legen som henviste deg ikke hadde informasjon om disse symptomene, kan henvisningen ha blitt sendt på et helt annet grunnlag. 

Det er det verste med slike skremmende funn når man har små barn❤️Den angsten for at noe skal skje deg så du ikke får fulgt de opp er helt hjerterå. Sender deg masse varme tanker og ønsker om gode nyheter!❤️

Anonymkode: 7a452...c97

• Hjerte 1
Skrevet

Bare det at du har gått ned 10 kg ufrivillig burde gjøre at du fikk fortere behandling.  Ring hver dag som de andre sier. Eller evt gå privat.  Beklager og si det men her hadde aldri taklet å vente så lenge i uvisshet.  

Jeg krysser fingrene for at det er noe som ikke er farlig 🙏

Masse lykke til,stor klem❣️

• Hjerte 1
Annonse
Skrevet
Emma0101 skrev (4 timer siden):

Jeg får ikke sove! Håper å finne noen med samme type erfaring. Kunne trengt å tenke litt høyt i ventetiden. 

Jeg var på ultralyd for å fjerne spiralen. Hatt så mye smerter i magen de siste mnd, så nå ville jeg ta den ut. Hatt den i 6 år da, så det var like greit uansett. Men legen stopper opp litt, for han finner noe som ikke skal være der. Han undrer og tenker.. Sier ikke så mye. Sier til slutt at det kan være en godartet fettsvulst. Den målte 6x8 cm. Han tror ikke det er gynekologisk. Han vet rett og slett ikke hva det er. Han henviser til MR.

Etter litt googling(ja, jeg vet), ser jeg at det faktisk kan være en fettsvulst. Det er det eneste som kan ligne det jeg så på ultralyden. Men det han ikke sa høyt, var at den også kan være ondartet, og den eneste måten å se det på er MR. Jeg må uansett operere. Først og fremst, MR. 

For 2-3 uker siden var jeg hos fastlegen, fordi jeg har følt meg dårlig i flere uker. Blir liksom ikke bra.. Føler meg annerledes syk. Hjertebank, utmattet, svimmelhet, kvalm, gått ned 10 kg.. Hun sa det sikkert var en langvarig infeksjon og de vanlige blodprøvene var fine. 
Så kan dere jo tenke dere, at jeg legger sammen to og to. Ja, den kan være godartet, og jeg kan ha en langvarig infeksjon. Og en liten gave fra universet, ned 10 kg uten å prøve. Jippi! 😅 Men så er det den svulsten da.. Har smerter i urinrøret, sterke smerter som varer i timesvis om gangen. Får lyst til å spy av de smertene, de er så kvalme og fæle 😅 Svulsten kan sikkert gi smerter uansett om den er godartet eller ikke! 
Men ventetid på MR gikk nettopp fra 3 til 6 uker her jeg bor💁‍♀️ Har ikke fått noe time enda, men som jeg leser på nett så spiller det ikke noe særlig rolle hvorfor du trenger MR. De som blir prioritert er vel som regel barn, og det er jo bra. Men nå må jeg gå inn i julen med barna mine og late som alt er bra, mens jeg venter på utredning for å finne ut om jeg har kreft eller ikke. Og det kan nok være lett for folk å si, ikke ta sorgene på forskudd, ikke tenk så mye, osv. Men det er lett å si!

Så nå etter litt utblåsning vil jeg gjerne spørre om flere har vært i min situasjon. Har du funnet en svulst? Var den godartet? Hvordan overlevde du ventetiden? Alle historier er ønsket! 

Ta kontakt med legen og få fremskynding pga dårlig allmennetilstand.
Jeg ville absolutt reagert på denne endringen i helsen. Få utelukket kreft. 

Anonymkode: 760e1...cb1

• Liker 2
Skrevet
Emma0101 skrev (3 timer siden):

Takk for tips! Ringer de i morgen jeg, så får jeg høre :) 

Ta kontakt med fastlegen og fortell om vektnedgang, kvalme og allmennetilstand. Det kan være i værstefall kreft og da er det viktig å komme i gang fotest mulig. Legen kan ordne fremskynding. Bestill ny legetime hos fastlegen.

• Liker 2
Skrevet
Emma0101 skrev (3 timer siden):

Bestill legetime!

• Liker 1
Skrevet

For noen år tilbake ble jeg henvist til MR via kiropraktor for ryggen min. 
Det går vel an å få tatt MR på en privat klinikk? 
Aldri hørt om noen som venter i mndsvis. 
Vel, de oppdaget en svulst på 6-7 cm som jeg fikk beskjed om å undersøke videre. 
Gynekologen skjønte ikke hva det kunne være, men jeg ble videre henvist til operasjon. 
Jeg var jo dritredd for kreft, men det viste seg å være en svulst bestående av blod og noe annet rusk. 
Ingen kreft, men de tok eggstokkene for sikkerhetsskyld.   

Anonymkode: cd62f...450

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

For noen år tilbake ble jeg henvist til MR via kiropraktor for ryggen min. 
Det går vel an å få tatt MR på en privat klinikk? 
Aldri hørt om noen som venter i mndsvis. 
Vel, de oppdaget en svulst på 6-7 cm som jeg fikk beskjed om å undersøke videre. 
Gynekologen skjønte ikke hva det kunne være, men jeg ble videre henvist til operasjon. 
Jeg var jo dritredd for kreft, men det viste seg å være en svulst bestående av blod og noe annet rusk. 
Ingen kreft, men de tok eggstokkene for sikkerhetsskyld.   

Anonymkode: cd62f...450

Så skummelt når man finner sånne ting altså. Godt den var godartet hos deg! Og tusen takk for så mange fine svar og støttende innlegg, det er skikkelig godt å lese. Det er håp for kvinneguiden!😅 Jeg fikk tak i fastlegen i dag og hun så på saken med en gang. Hun sier at pakkeforløp er aktuelt etter MR, og at hun tror jeg blir prioritert pga henvisningen til gynekologen uansett. Han skriver at han er usikker og at han ikke tror det er gynekologisk, som han sa til meg. Så ringte jeg unilabs og de satt meg på ringeliste. De har enda ikke vurdert henvisningen da💁‍♀️ De fikk henvisningen på torsdag 💁‍♀️ Men da får jeg bare håpe jeg kommer fort til mr, og ta det derfra. Takk for alle lykkeønskninger, det hjelper faktisk mer enn dere tror 😊

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...