Gå til innhold

Fant svulst på ultralyd

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg får ikke sove! Håper å finne noen med samme type erfaring. Kunne trengt å tenke litt høyt i ventetiden. 

Jeg var på ultralyd for å fjerne spiralen. Hatt så mye smerter i magen de siste mnd, så nå ville jeg ta den ut. Hatt den i 6 år da, så det var like greit uansett. Men legen stopper opp litt, for han finner noe som ikke skal være der. Han undrer og tenker.. Sier ikke så mye. Sier til slutt at det kan være en godartet fettsvulst. Den målte 6x8 cm. Han tror ikke det er gynekologisk. Han vet rett og slett ikke hva det er. Han henviser til MR.

Etter litt googling(ja, jeg vet), ser jeg at det faktisk kan være en fettsvulst. Det er det eneste som kan ligne det jeg så på ultralyden. Men det han ikke sa høyt, var at den også kan være ondartet, og den eneste måten å se det på er MR. Jeg må uansett operere. Først og fremst, MR. 

For 2-3 uker siden var jeg hos fastlegen, fordi jeg har følt meg dårlig i flere uker. Blir liksom ikke bra.. Føler meg annerledes syk. Hjertebank, utmattet, svimmelhet, kvalm, gått ned 10 kg.. Hun sa det sikkert var en langvarig infeksjon og de vanlige blodprøvene var fine. 
Så kan dere jo tenke dere, at jeg legger sammen to og to. Ja, den kan være godartet, og jeg kan ha en langvarig infeksjon. Og en liten gave fra universet, ned 10 kg uten å prøve. Jippi! 😅 Men så er det den svulsten da.. Har smerter i urinrøret, sterke smerter som varer i timesvis om gangen. Får lyst til å spy av de smertene, de er så kvalme og fæle 😅 Svulsten kan sikkert gi smerter uansett om den er godartet eller ikke! 
Men ventetid på MR gikk nettopp fra 3 til 6 uker her jeg bor💁‍♀️ Har ikke fått noe time enda, men som jeg leser på nett så spiller det ikke noe særlig rolle hvorfor du trenger MR. De som blir prioritert er vel som regel barn, og det er jo bra. Men nå må jeg gå inn i julen med barna mine og late som alt er bra, mens jeg venter på utredning for å finne ut om jeg har kreft eller ikke. Og det kan nok være lett for folk å si, ikke ta sorgene på forskudd, ikke tenk så mye, osv. Men det er lett å si!

Så nå etter litt utblåsning vil jeg gjerne spørre om flere har vært i min situasjon. Har du funnet en svulst? Var den godartet? Hvordan overlevde du ventetiden? Alle historier er ønsket! 

Endret av Emma0101
  • Hjerte 21
Videoannonse
Annonse
Skrevet

❤ Jeg har ikke erfaring, men jeg skjønner at det er en fortvilende situasjon. Jeg ville tatt kontakt med legen igjen og hørt om det er mulig å komme raskere til MR.

Anonymkode: e5bd4...216

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Da jeg fikk henvisning til mr fikk jeg 7 mnd venting, det får sikkert ikke du, men jeg fikk på aleris allerede samme uka men måtte ta en busstur da, tok det sykehuset som hadde raskest mulighet.

Du, kan bare forestille meg hvor stresset du er ❤️ ring legen din i morgen og snakk sammen, kanskje de kan fremskynde mr fortere. 

Klem 

Anonymkode: 6c9f8...8c6

• Nyttig 1
Skrevet

Om du har mulighet å møte på kort varsel, ring klinikken og hør om du kan være på ringeliste. Jeg har fått korta ned ventetiden flere ganger pga det.

Anonymkode: fced9...4ab

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvis det foreligger en misstanke om kreft, skal du henvises til et pakkeforløp. Gjøres ikke det, så mistenker de ikke at den er ondartet. Eneste måten å vite sikkert om den er ondartet,  er å ta en biopsi. 

Anonymkode: 7f02d...a82

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da jeg fikk henvisning til mr fikk jeg 7 mnd venting, det får sikkert ikke du, men jeg fikk på aleris allerede samme uka men måtte ta en busstur da, tok det sykehuset som hadde raskest mulighet.

Du, kan bare forestille meg hvor stresset du er ❤️ ring legen din i morgen og snakk sammen, kanskje de kan fremskynde mr fortere. 

Klem 

Brklager ikke aleris, feil, curato var det. 

Skrevet

7 måneder venting?😳 Det er jo helt sinnsykt. Kan jeg spørre hvorfor du skulle ha MR? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis det foreligger en misstanke om kreft, skal du henvises til et pakkeforløp. Gjøres ikke det, så mistenker de ikke at den er ondartet. Eneste måten å vite sikkert om den er ondartet,  er å ta en biopsi. 

Anonymkode: 7f02d...a82

Er du sikker? Er det ikke fra diagnose? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om du har mulighet å møte på kort varsel, ring klinikken og hør om du kan være på ringeliste. Jeg har fått korta ned ventetiden flere ganger pga det.

Anonymkode: fced9...4ab

Takk for tips! Ringer de i morgen jeg, så får jeg høre :) 

Skrevet

Faren min fikk akkurat påvist tarmkreft. Han fikk pakkeforløp fra diagnosen var klar. Før det måtte han vente 4 uker på MR, selv om legene hadde sterk mistanke. Han ble forsikret om at ventetiden ikke hadde noe å si for hans sykdomsforløp, men det var en annen type kreft, da...

Anonymkode: 3181f...421

• Hjerte 4
Skrevet
Emma0101 skrev (3 minutter siden):

7 måneder venting?😳 Det er jo helt sinnsykt. Kan jeg spørre hvorfor du skulle ha MR? 

Det er ganske vanlig om det ikke er akutt dessverre. Jeg har vært i sånn kreftutredning og der ble alt gjort innen 7-10 dager. Sett deg på ringeliste som noen foreslo, men sjekk også mulighet for et annet sykehus :)

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Emma0101 skrev (4 minutter siden):

Er du sikker? Er det ikke fra diagnose? 

Ja, det er fra mistanke. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, det er fra mistanke. 

Nja, fra henvisning om jeg har skjønt det rett. Var iallfall slik for nevøn min i sommer. Men fra mistanke til henvisning var det kun snakk om noen dager 

Anonymkode: 28d5f...8ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Faren min fikk akkurat påvist tarmkreft. Han fikk pakkeforløp fra diagnosen var klar. Før det måtte han vente 4 uker på MR, selv om legene hadde sterk mistanke. Han ble forsikret om at ventetiden ikke hadde noe å si for hans sykdomsforløp, men det var en annen type kreft, da...

Så trist. Nei, håper ikke det hadde noe å si. Men noen typer kreft kan jo vokse fort, så det er jo litt skummelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nja, fra henvisning om jeg har skjønt det rett. Var iallfall slik for nevøn min i sommer. Men fra mistanke til henvisning var det kun snakk om noen dager 

Anonymkode: 28d5f...8ff

Jeg ble henvist samme dag legen så på kulen, og tatt inn til undersøkelse uka etter, jeg gikk til legen i slutten av ene uka og var ferdig og fikk svar andre, så det gikk fort for meg, heldigvis. Ventinga var det verste. Håper det gikk bra med nevøen din!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Emma0101 skrev (1 minutt siden):

Så trist. Nei, håper ikke det hadde noe å si. Men noen typer kreft kan jo vokse fort, så det er jo litt skummelt. 

Det gikk helt fint, han er allerede ferdig behandlet. Fjernet svulst på størrelse med en appelsin og den hadde ikke klart å spre seg. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Her i Trondheim blir man henvist til Evidia, og kan logge inn selv og endre time. Får ofte time flere uker frem, men hvis man går inn for å endre timen er det ofte ledig allerede dagen etterpå. Jeg ville undersøkt det, bedt om å bli satt på venteliste om ikke, og si at du kan komme på kort varsel. Det er ekstremt mye sykdom om dagen, og mange som avlyser/utsetter timene sine så det er mange åpninger. Jeg ville alternativt valgt å gå privat. Har du helseforsikring, noe gjennom jobb? 

Anonymkode: dd0e2...28a

• Nyttig 1
Skrevet

Husk å mase på legene da det haster for deg og få det sjekket ut nærmere. Prøv det du kan på å komme frem i køen, hvis kø.

Kjenner en som har hatt kreft og personen maste på prosessen til han fikk prøvesvar og viste seg at det var kreft men han var rask nok til å finne det ut før det ble verre. I dag er personen kreftfri 🙂

Anonymkode: 09134...65d

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Emma0101 skrev (18 minutter siden):

Takk for tips! Ringer de i morgen jeg, så får jeg høre :) 

Jeg fikk MR dagen etter da jeg ringte og ville høre om de hadde time tidligere. Verdt et forsøk 😊 lykke til!

Anonymkode: 4e16f...b74

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Her i Trondheim blir man henvist til Evidia, og kan logge inn selv og endre time. Får ofte time flere uker frem, men hvis man går inn for å endre timen er det ofte ledig allerede dagen etterpå. Jeg ville undersøkt det, bedt om å bli satt på venteliste om ikke, og si at du kan komme på kort varsel. Det er ekstremt mye sykdom om dagen, og mange som avlyser/utsetter timene sine så det er mange åpninger. Jeg ville alternativt valgt å gå privat. Har du helseforsikring, noe gjennom jobb? 

Anonymkode: dd0e2...28a

Har desverre ikke forsikring, men sånn som du beskriver det, så kan det vel være håp for å komme inn før jul :) Jeg skal ringe i morgen tidlig! 

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...