AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Skrevet 10. desember 2023 Jeg står i en livskrise med ekteskapshavari kombinert med alvorlig sykdom i familien. Jeg har to barn i barneskolealder som ikke er involvert i problemene ennå, og som har store forventninger til julen - men jeg makter rett og slett ikke å få gjort noe forberedelser. Jeg har problemer med å få hverdagen til å flyte, og alt ekstra nå blir bare for mye for meg… huset er totalt kaos, ingen julegaver er kjøpt eller planlagt, kaster opp bare av tanken på julebakst og innkjøp av julemat. Adventstiden har egentlig vært kos og høytid for oss, men nå ligger alt i grus… Er på jobb hver eneste hvordan frem til julehelgen, og har ingen familie eller andre i området jeg kan spørre om hjelp. Mannen (og far til barna) har også kollapset, og klarer ikke å bidra med noe. Han blir også irritert og sur når jeg hinter om at kanskje vi bør planlegge jul snart…Han har heller aldri laget mat aller pyntet til jul før, og vet rett og slett ikke hva som kreves. Hvordan skal jeg klare å samle krefter slik at barna får den julefeiringen de fortjener i år også? Hva må jeg gjøre - når? Anonymkode: c6191...bf4 10
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #2 Skrevet 10. desember 2023 Stram deg opp og ta tak. Du har barn og kan ikke gi opp. Kom igjen. Lag jul og gjør det beste ut av det. Det kan være terapi og ordne/vaske/bake og lage til. Full skjerpings og sett i gang. Ikke gi deg. Anonymkode: c812e...98b 19 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #3 Skrevet 10. desember 2023 Sett av en dag i nærmeste fremtid hvor du order til jul/planlegger Anonymkode: 7c7ea...64e 2
Rucula Skrevet 10. desember 2023 #4 Skrevet 10. desember 2023 Du må ta deg sammen for barnas skyld og du kan gjøre ting enklere enn du er vant med. Kjøp gaver til barna på nett Kjøp ferdigbakte julekaker på butikken Dropp julevasken, eller lei inn et byrå Jeg tror at det ikke er så mye som skal til for at barna skal få en fin jul. Dette klarer du! 7 1 4
Sansx Skrevet 10. desember 2023 #5 Skrevet 10. desember 2023 Hvor gamle er ungene? Gubben kan rydde, vaske og handle inn maten. Man må ikke vaske så mye. Kjøp småkaker på bakeriet. Du trenger egentlig ikke bake noe. Få hjelp av ungene til å pynte til jul. Begrens julegavehandelen. Maten lager du på julaften. Han kan lage mat i romjula. Han er vel ikke evneveik? 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #6 Skrevet 10. desember 2023 Vurdert sykmelding? Hvorfor skal du stå i alt, x melder seg ut og så møter du veggen. Dra til legen si det som det er, vi er ikke superhelter heller som bare kan gi alt. Om du ikke klarer og presentere på hjemmebane hvem som ta set av barna da?? Du står i en livskrise med et sykt familiemeldingen. Du egner deg ikke nå til og ta deg av barna og gi dem noe jul. Da får du ta en pause og så starter du på ugjen 2 januar på jobb Anonymkode: 3fb51...e37 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #7 Skrevet 10. desember 2023 Glem mannen! Ikke tenk! Bare dra fram det du har! Drit i vasking! Lag liste over hvilke gaver og hvor, plukk det med deg! Anonymkode: 8d421...2db 7
Sansx Skrevet 10. desember 2023 #8 Skrevet 10. desember 2023 Jobben gjør kanskje at hun holder hodet over vann og får noe annet og tenke på. Det er ikke sikkert det er lurt og bare trø hjemme. Lykke til TS. Det blir bedre selv om det er dritt nå. 2 1
Sofakona Skrevet 10. desember 2023 #9 Skrevet 10. desember 2023 Huff...men ts...ta med barna på og rydde og pynte huset..drit litt i at huset skal se vasket og perfekt ut. Ta frem treet ( kjøp falsk) og pynt med barna...ta de med i butikken og kjøp inn til jul. Det er forsatt 2 uker til du trenger julemat. Kjøp ferdig grøt..sett på julemusikk og kos deg med barna. Ikke tenkt på julebakst etc...kjøp gaver nett..da får du de levert... Skjønner at du har der tøft..men kanskje få sykemelding. Men ikke gjør for mye av julen..barna trenger deg og litt jule stemning 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #10 Skrevet 10. desember 2023 Du må bare ta deg sammen.. 💔 Ta ut feriedager eller avspasering eller egenmelding. Lag en liste på et ark over hva som skal til for å lage jul. Kryss ut når du er ferdig med ting for ting. Dropp julevask!!! Ingen ser om det er rent eller ei. Sett fram nisser/pynt uansett. Kjøp ferdige julekaker. Gjør et minimun. Selv om det er tungt. Det er først og fremst for barnas skyld. Evt. ta de med og reis bort til famiie, så slipper du å fixe jul selv? Anonymkode: 2bf4f...719 2
moho Skrevet 10. desember 2023 #11 Skrevet 10. desember 2023 Bruk 15 minutter hver morgen fram til neste helg på å få oversikt over hva som må gjøres. Mandag: Gaver: hvem MÅ det kjøpes til Tirsdag: Gaver: HVA skal kjøpes, og finnes det på nett eller på senteret Onsdag: Mat: Hvilke dager skal hva lages (meny) Torsdag: Lage handleliste for maten over Fredag: Klær og andre ting, lag liste om noe må kjøpes inn Lørdag eller søndag: Dra å handle det som mangler i henhold til listene over, og pynt juletreet. 1 3
Anna Maria Skrevet 10. desember 2023 #12 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg står i en livskrise med ekteskapshavari kombinert med alvorlig sykdom i familien. Jeg har to barn i barneskolealder som ikke er involvert i problemene ennå, og som har store forventninger til julen - men jeg makter rett og slett ikke å få gjort noe forberedelser. Jeg har problemer med å få hverdagen til å flyte, og alt ekstra nå blir bare for mye for meg… huset er totalt kaos, ingen julegaver er kjøpt eller planlagt, kaster opp bare av tanken på julebakst og innkjøp av julemat. Adventstiden har egentlig vært kos og høytid for oss, men nå ligger alt i grus… Er på jobb hver eneste hvordan frem til julehelgen, og har ingen familie eller andre i området jeg kan spørre om hjelp. Mannen (og far til barna) har også kollapset, og klarer ikke å bidra med noe. Han blir også irritert og sur når jeg hinter om at kanskje vi bør planlegge jul snart…Han har heller aldri laget mat aller pyntet til jul før, og vet rett og slett ikke hva som kreves. Hvordan skal jeg klare å samle krefter slik at barna får den julefeiringen de fortjener i år også? Hva må jeg gjøre - når? Anonymkode: c6191...bf4 Jeg har også stått midt oppe i et ekteskapsbrudd rett før jul, samtidig med at jeg var skamsjuk, men hadde barn og måtte bare bite tenna sammen. Sett deg ned og skriv en liste over ting du må gjøre. Lag den gjerne detaljert, så skriver du en liste over ting som hadde vært kjekt å gjøre, men som julen ikke står og faller på. Så begynner du med en og en ting, setter mannen i sving med det han klarer, og stryker av listen etterhvert som du har gjort ting. Start med det som må gjøres, og ta de andre tingene etter hvert. Ta pauser, jobb et kvarter om det er det du orker. Til slutt får du gjort en del. Lister gjør ting mer håndgripelige. Det trenger ikke være alt eller ingenting denne julen. Du kan klare en del, slik at ungene får julefeiring, selv om det ikke blir helt optimalt- Lag lister over julegaver som skal kjøpes også. Ikke tenk at du skal gjøre alt på en gang, det er enda noen dager til jul. Jeg skjønner at dette blir en vond jul for deg, det kommer bedre juler senere, men nå må du dessverre forholde deg til at slik er det akkurat nå. Du er den voksne her, du og mannen din. Dere må gjøre det beste ut av situasjonen for barna deres. 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #13 Skrevet 10. desember 2023 Du trenger bare gaver og juletre. Kjøp gaver på nett i dag. Kjøp litt ferdige kaker og godteri. Det går fint ❤️ Men snakk med ungene! Anonymkode: 7a5a1...2c2 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #14 Skrevet 10. desember 2023 Jeg ville tatt 1-3 egenmeldingsdager for å få ordnet det viktigste. Kanskje umoralsk, men i og med at du står i en ekstrem situasjon så tenker jeg det er innafor. Gjør ting så absolutt enkelt som mulig, kjøp ferdige pepperkaker og ferdigmarinert ribbe. Handle julegaver på dagtid en hverdag og ta deg en pause på kafe også. Anonymkode: 82a8c...ae5 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #15 Skrevet 10. desember 2023 egenmelding eller sykmelding. Det er så absolutt greit i en så ekstrem situasjon som nå. Gjør det i morgen og skaff deg et pusterom og hodet litt over vann. Dernest: Plan. Det er fortsatt tid. Prøv å sortere viktig fra mindre viktig. Skriv først opp alt du pleier å gjøre, gå gjennom, sorter ut hva du må gjøre. F.eks: Gaver - må gjøres. Lag plan for dette - hvem og kanskje tanker om hva. Vet man hva man skal kjøpe er nesten hele jobben gjort. Da kan du løpe gjennom et kjøpesenter på et par timer og bli ferdig. Kaker og annet: Hva er viktig for deg? Har dere pleid å bake pepperkaker med barna f.eks? En erstatning er å kjøpe ferdige pepperkaker så ha en kveld der dere pynter pepperkaker. Dette punktet kan lett droppes, men finn ut om det er viktig for deg. Resten av kakene kjøpes. Pynt - hva trengs. Mat - hva trengs. Osv Anonymkode: 8fc8e...9fa 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #16 Skrevet 11. desember 2023 Du er like "syk" i denne situasjonen som om du hadde hatt influensa. Så, egenmelding eller sykemelding! Gaver. Kjøp gavekort til ALLE unntatt barna! Julekaker. Kjøp i butikk, eller kanskje det er noen som selger hjemmelaget? Julepynt. Pynt litt og litt. Juletre ville jeg kjøpt et kunstig med lys fast på. Sett deg i sofaen med ungene og kinodigg og se en koselig julefilm Og ta vare på deg selv også ❤️❤️❤️ Anonymkode: b1066...56d 2
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #17 Skrevet 11. desember 2023 Jeg tenker dette er en av situasjonene man må ta seg sammen og skape normalitet for barna. Uansett hvor sliten man er. Når det gjelder alt, skaler det ned. Barn merker ofte ikke at det er noe mindre pyntet. Heng opp julestjerner, sett opp et par nisser og juletre i rommet dere oppholder dere i. Mat må dere ha, den kan like så godt være julemat. Tenk enkelt og praktisk. Anonymkode: 0b8c4...e80 2
flusa Skrevet 11. desember 2023 #18 Skrevet 11. desember 2023 Sofakona skrev (5 timer siden): Huff...men ts...ta med barna på og rydde og pynte huset..drit litt i at huset skal se vasket og perfekt ut. Ta frem treet ( kjøp falsk) og pynt med barna...ta de med i butikken og kjøp inn til jul. Det er forsatt 2 uker til du trenger julemat. Kjøp ferdig grøt..sett på julemusikk og kos deg med barna. Ikke tenkt på julebakst etc...kjøp gaver nett..da får du de levert... Skjønner at du har der tøft..men kanskje få sykemelding. Men ikke gjør for mye av julen..barna trenger deg og litt jule stemning Dette❤️
Virrevirrevapp Skrevet 11. desember 2023 #19 Skrevet 11. desember 2023 Ha fokus på det viktigste først: at du formidler nok ro til barna. Skjønner at alt er kaos, men kan du få til massasje før jul? Karbad med bobler og god duft? Tur i skogen? Snakke med en nær person? Hva slapper du av med? Dernest: kjøp mest mulig ferdig og/eller på nett. Få rengjøringsbyrå hjem. Mat levert hjem fra Meny eller tom Adams matkasse. Fokuser på få, viktige ting.
Nymerïa Skrevet 11. desember 2023 #20 Skrevet 11. desember 2023 1. Be barna skrive ønskelister og så velger du ut noe som kan kjøpes på nett. 2. Forklar barna at nå er de blitt så store at de kan rydde til jul og spør om det er noen andre juleforberedelser de kunne ha tenkt seg å hjelpe til med. Mine barn synes for eksempel det er hyggelig å gå og kjøpe gaver til besteforeldre, og de er flinke til å finne noe som passer. 3. Ikke hint men si rett ut til mannen din at du ikke har kapasitet til juleforberedelser slik dere har hatt det før. Og så spør du rett ut hva han bidrar med i år. Hvis han prøver å sno seg unna gjør du han oppmerksom på at han i hvert fall får ta det som er viktigst for han. Er han i det minste i stand til å kjøpe et juletre og sette det opp? 4. Tenk over selv hva som er mest lystbetont å gjøre framover. Du trenger 1 handletur, det fikser du, og å lage julemiddag. Det er faktisk det viktigste. Utover det gjør du det som passer deg. Hvis du har en OK sjef ville jeg ha forklart at det er en del problemer privat akkurat nå og så spurt om velferdspermisjon en dag. Jeg hadde ikke nevnt sykdom. Husk at noen av oss er vant med jul som ikke er så mye mer komplisert enn det som er nevnt over. Jeg håper ikke du mener vi har en dårlig jul. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå