Gå til innhold

Årsaken til endret adferd blandt noen yngre ?


Anbefalte innlegg

Skrevet

 

Steinkasting, episoder med kniv, rasisme og dødstrusler mot både elever og ansatte er blitt kvardagen i mange skoler. Utviklingen i skolen bekymrer flere, og  samtidig kurses lærere i å håndteringen av økt  vold og trusler. Ubekvemsord, og trusseler overfor lærere, og ansatte er blitt vanleg.

Økning i antall avvik knyttet til elever som har utagerende eller uønsket atferd har blitt et stadig større problem i  skulene, flere norske kommuner.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/okning-i-vold-og-trusler-pa-skoler-i-harstad-_-laererne-er-bekymret-1.16670352

Anonymkode: f6ed0...fd2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årsaken er at det er ingen konsekvenser 

Anonymkode: 90528...0f3

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Årsaken er at det er ingen konsekvenser 

Anonymkode: 90528...0f3

Tidligere var det disiplinære regler i skolene, og  dem bør snarest  igjenninnføres , og brudd på desse reglene bør selvsagt få  konsekvenser. Barn, og ungdom som har overskudd  å drive hærverk, vold, og trusler har utvilsamt   overskudd  til å gjøre noe  samfunnsnyttig arbeid så de kan få gjøre opp for seg . 

 

Anonymkode: f6ed0...fd2

Skrevet

Når foreldrene ikke greier å oppdrage sine barn og skyver heller ansvaret inn til skolen så hjelper det  lite når 9a paragraf har dem i beskyttelse. Hvilke konsekvenser kan skolen gi? 

Anonymkode: 276d6...f98

  • Liker 1
Skrevet

Det er nok flere grunner.

En av grunnene er at lærere er redde for å få en 9a-sak på seg, så de tør ikke gripe inn eller gi konsekvenser. Jeg har en kollega som måtte i et møte med foreldre og ledelse etter at hn hadde fratatt en elev en mobil en gang. Når man risikerer å måtte ende opp som denne kollegen er det enklere å bare la atferd gå.. 

En annen grunn er at individet har fått større betydning i samfunnet generelt. Alt skal tilpasses den enkelte, og den enkelte har massevis av rettigheter. Barn mener ikke det er viktig å f.eks være stille når noen andre snakker, fordi fellesskapet er ikke viktig. Det er "jeg" som er viktig. Jeg trenger ikke bidra til fellesskapet, det er de andre som skal tilpasses mine behov. 

Også er det dette med følelser. Alt skal aksepteres. Det er lov til å være sint. Dette skal ikke fortrenges. Før skulle du være stille selv om du var sint, du måtte respektere de rundt deg og ikke forstyrre. Var du sint ble du fjernet bort fra situasjonen. Du skulle ikke ha psykiske problemer. Det var tabu, så det var best å skjule det, og mennesker som slet ble stuet bort eller sendt bort. I dag er alle følelser normale, og en lærer kan ikke be en sint elev holde munn og ikke forstyrre. Læreren må forstå at eleven er sint, fordi all atferd er kommunikasjon. Vi må se bak atferden og finne ut hva det er som gjør at barnet er sint. 

Ikke at jeg er enig i alt jeg skriver, jeg bare mener at det er sånn det er blitt. Men dessverre er det jo noe som mangler. Det ser vi jo, når elevene flyr rundt og gjør som de vil. 

Anonymkode: 55fbe...1f6

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er nok flere grunner.

En av grunnene er at lærere er redde for å få en 9a-sak på seg, så de tør ikke gripe inn eller gi konsekvenser. Jeg har en kollega som måtte i et møte med foreldre og ledelse etter at hn hadde fratatt en elev en mobil en gang. Når man risikerer å måtte ende opp som denne kollegen er det enklere å bare la atferd gå.. 

En annen grunn er at individet har fått større betydning i samfunnet generelt. Alt skal tilpasses den enkelte, og den enkelte har massevis av rettigheter. Barn mener ikke det er viktig å f.eks være stille når noen andre snakker, fordi fellesskapet er ikke viktig. Det er "jeg" som er viktig. Jeg trenger ikke bidra til fellesskapet, det er de andre som skal tilpasses mine behov. 

Også er det dette med følelser. Alt skal aksepteres. Det er lov til å være sint. Dette skal ikke fortrenges. Før skulle du være stille selv om du var sint, du måtte respektere de rundt deg og ikke forstyrre. Var du sint ble du fjernet bort fra situasjonen. Du skulle ikke ha psykiske problemer. Det var tabu, så det var best å skjule det, og mennesker som slet ble stuet bort eller sendt bort. I dag er alle følelser normale, og en lærer kan ikke be en sint elev holde munn og ikke forstyrre. Læreren må forstå at eleven er sint, fordi all atferd er kommunikasjon. Vi må se bak atferden og finne ut hva det er som gjør at barnet er sint. 

Ikke at jeg er enig i alt jeg skriver, jeg bare mener at det er sånn det er blitt. Men dessverre er det jo noe som mangler. Det ser vi jo, når elevene flyr rundt og gjør som de vil. 

Anonymkode: 55fbe...1f6

Mobilopprøret er nok eit klassisk ekseempel på hverdagen mange lærere står overfor i skolemiljøet. Mobilen er blitt mennesket sin aller beste venn, og mange forventer at ein skal vera tilgjengeleg 24 t i døgnet. Hvordan taklet barn, unge og voksne kvardagen "før" mobilen ?  Det vil  nok idag  oppfattes som en frihetsberøvelse å bli fratatt mobilen, men her  burde det vel  vera muleg å lage noen klare  rettningslinjer, og brudd på desse får konsekvenser både for elev, og foreldre.   

Ein sitter på nattbussen og vert oppmodet om å vise omsyn til medpassasjerer ved bruk av mobil, men like fult opplever ein  at noen sitter å "skravler " i mobilen langt, og lenge. Du har eit poeng i at ein   må  finne ut hva som ligg til grunn for denne adferden.  Mobilen er til velsignelse for noen, men også til forbannelse for mange. 

 

Anonymkode: f6ed0...fd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...