AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Skrevet 10. desember 2023 Steinkasting, episoder med kniv, rasisme og dødstrusler mot både elever og ansatte er blitt kvardagen i mange skoler. Utviklingen i skolen bekymrer flere, og samtidig kurses lærere i å håndteringen av økt vold og trusler. Ubekvemsord, og trusseler overfor lærere, og ansatte er blitt vanleg. Økning i antall avvik knyttet til elever som har utagerende eller uønsket atferd har blitt et stadig større problem i skulene, flere norske kommuner. https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/okning-i-vold-og-trusler-pa-skoler-i-harstad-_-laererne-er-bekymret-1.16670352 Anonymkode: f6ed0...fd2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #2 Skrevet 10. desember 2023 Årsaken er at det er ingen konsekvenser Anonymkode: 90528...0f3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #3 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Årsaken er at det er ingen konsekvenser Anonymkode: 90528...0f3 Tidligere var det disiplinære regler i skolene, og dem bør snarest igjenninnføres , og brudd på desse reglene bør selvsagt få konsekvenser. Barn, og ungdom som har overskudd å drive hærverk, vold, og trusler har utvilsamt overskudd til å gjøre noe samfunnsnyttig arbeid så de kan få gjøre opp for seg . Anonymkode: f6ed0...fd2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #4 Skrevet 10. desember 2023 Når foreldrene ikke greier å oppdrage sine barn og skyver heller ansvaret inn til skolen så hjelper det lite når 9a paragraf har dem i beskyttelse. Hvilke konsekvenser kan skolen gi? Anonymkode: 276d6...f98 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #5 Skrevet 10. desember 2023 Det er nok flere grunner. En av grunnene er at lærere er redde for å få en 9a-sak på seg, så de tør ikke gripe inn eller gi konsekvenser. Jeg har en kollega som måtte i et møte med foreldre og ledelse etter at hn hadde fratatt en elev en mobil en gang. Når man risikerer å måtte ende opp som denne kollegen er det enklere å bare la atferd gå.. En annen grunn er at individet har fått større betydning i samfunnet generelt. Alt skal tilpasses den enkelte, og den enkelte har massevis av rettigheter. Barn mener ikke det er viktig å f.eks være stille når noen andre snakker, fordi fellesskapet er ikke viktig. Det er "jeg" som er viktig. Jeg trenger ikke bidra til fellesskapet, det er de andre som skal tilpasses mine behov. Også er det dette med følelser. Alt skal aksepteres. Det er lov til å være sint. Dette skal ikke fortrenges. Før skulle du være stille selv om du var sint, du måtte respektere de rundt deg og ikke forstyrre. Var du sint ble du fjernet bort fra situasjonen. Du skulle ikke ha psykiske problemer. Det var tabu, så det var best å skjule det, og mennesker som slet ble stuet bort eller sendt bort. I dag er alle følelser normale, og en lærer kan ikke be en sint elev holde munn og ikke forstyrre. Læreren må forstå at eleven er sint, fordi all atferd er kommunikasjon. Vi må se bak atferden og finne ut hva det er som gjør at barnet er sint. Ikke at jeg er enig i alt jeg skriver, jeg bare mener at det er sånn det er blitt. Men dessverre er det jo noe som mangler. Det ser vi jo, når elevene flyr rundt og gjør som de vil. Anonymkode: 55fbe...1f6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #6 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Det er nok flere grunner. En av grunnene er at lærere er redde for å få en 9a-sak på seg, så de tør ikke gripe inn eller gi konsekvenser. Jeg har en kollega som måtte i et møte med foreldre og ledelse etter at hn hadde fratatt en elev en mobil en gang. Når man risikerer å måtte ende opp som denne kollegen er det enklere å bare la atferd gå.. En annen grunn er at individet har fått større betydning i samfunnet generelt. Alt skal tilpasses den enkelte, og den enkelte har massevis av rettigheter. Barn mener ikke det er viktig å f.eks være stille når noen andre snakker, fordi fellesskapet er ikke viktig. Det er "jeg" som er viktig. Jeg trenger ikke bidra til fellesskapet, det er de andre som skal tilpasses mine behov. Også er det dette med følelser. Alt skal aksepteres. Det er lov til å være sint. Dette skal ikke fortrenges. Før skulle du være stille selv om du var sint, du måtte respektere de rundt deg og ikke forstyrre. Var du sint ble du fjernet bort fra situasjonen. Du skulle ikke ha psykiske problemer. Det var tabu, så det var best å skjule det, og mennesker som slet ble stuet bort eller sendt bort. I dag er alle følelser normale, og en lærer kan ikke be en sint elev holde munn og ikke forstyrre. Læreren må forstå at eleven er sint, fordi all atferd er kommunikasjon. Vi må se bak atferden og finne ut hva det er som gjør at barnet er sint. Ikke at jeg er enig i alt jeg skriver, jeg bare mener at det er sånn det er blitt. Men dessverre er det jo noe som mangler. Det ser vi jo, når elevene flyr rundt og gjør som de vil. Anonymkode: 55fbe...1f6 Mobilopprøret er nok eit klassisk ekseempel på hverdagen mange lærere står overfor i skolemiljøet. Mobilen er blitt mennesket sin aller beste venn, og mange forventer at ein skal vera tilgjengeleg 24 t i døgnet. Hvordan taklet barn, unge og voksne kvardagen "før" mobilen ? Det vil nok idag oppfattes som en frihetsberøvelse å bli fratatt mobilen, men her burde det vel vera muleg å lage noen klare rettningslinjer, og brudd på desse får konsekvenser både for elev, og foreldre. Ein sitter på nattbussen og vert oppmodet om å vise omsyn til medpassasjerer ved bruk av mobil, men like fult opplever ein at noen sitter å "skravler " i mobilen langt, og lenge. Du har eit poeng i at ein må finne ut hva som ligg til grunn for denne adferden. Mobilen er til velsignelse for noen, men også til forbannelse for mange. Anonymkode: f6ed0...fd2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå