AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Skrevet 10. desember 2023 Barna mine skal feire jul hos faren sin i år. De har aldri feiret alene med han før. Og de ser han bare 4 netter I mnd. De har begynt (allerede en stund) å ytre at de ikke vil feire med han, men være hjemme. De sier at de får en følelse av at faren bare venter på at helgen skal bli ferdig og han kan kjøre dem hjem igjen. Han har ikke nevnt noe om julen til dem, hva/hvor de skal, om hva de skal spise, om de skal være bare de tre eller om de skal feire med andre. Neste gang de ser han er på julaften. Jeg har prøvd etter beste evne å snakke positivt om julen de skal ha his han. At det kan bli kjempekoselig, at de kan bygge nye gode juletradisjoner de tre osv. Men det hjelper ikke. De vil ikke feire med han. De er 10 og 12 år. Samværsavtalen sier jul hos far annet hvert år. De tør ikke si til han at de ikke ønsker å feire med han, med frykt for at han blir sint/lei seg. Og de vil at jeg sier i fra. Og det skal jeg gjøre, så får heller jeg ta den på min kappe. Men jeg må vite at det eventuelt ikke går mot hva vi har blitt enige om på mekling. Altså, at jeg bryter en skriftlig avtale. Anonymkode: 9e843...f98 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #2 Skrevet 10. desember 2023 Eneste konsekvensen han kan gi er at han går til retten for å overta omsorgen pga samværssabotasje. Den vinner han ikke på grunnlag av to dager. Og så blir han sikkert sur, men det må du bare stå i. Anonymkode: 8ea62...5e2 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #3 Skrevet 10. desember 2023 Har ungene spurt far om julen da? De kan vel ringe ham? Ville begynt med det, sånn først. Anonymkode: c46c5...99c 12
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #4 Skrevet 10. desember 2023 Kanskje han egentlig ikke ønsker å ha dem i jula? Ring og hør hvilke planer han har for juleaften fordi barna har begynt å si de vil være hjemme fordi ikke vet noe? Hvis han har tenkt ut et hyggelig opplegg må det jo kommuniseres slik at de har noe å glede seg til. Hvis han bare slenger en grandis på bordet, setter på tv’n og fyller ei skål med godteri og holder dem der for å plage deg, går det an å sette ned foten. Det sagt, så er det en del mødre som mener de er de eneste saliggjørende i høytida. Anonymkode: afd4c...e69 12 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #5 Skrevet 10. desember 2023 Hva med at ungene ringer å spør hva de ska i jula. Jeg hadde nok prøvd å få til en ordning. Kan jo være han har en plan og vil overraske dem. Uten at du eller de vet noe. En jeg kjenner hadde planlagt julen med sine barn, så kom eksen med nei unga vil være hjemme . Han ble veldig lei seg. Der hadde han ordnet og planlagt. Ente til slutt i retten og der ble det til mor fikk bot hver gang ungene ikke ble levert til far som avtalt. Nå er ungene store og glade for at de fikk feire hos far og annen hvert år. Er ikke hver gang ungene ser det når de er små, men når de blir eldre Anonymkode: 501a2...19c 7 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #6 Skrevet 10. desember 2023 Faren kommuniserer ikke med meg. Jeg skriver bare det aller nødvendigste av informasjon til han, og han svarer ikke på det heller. Ungene ønsker ikke å prate med han på telefonen mellom samværene og de sliter litt mentalt på og etter samværet de har hos han. Han gir dem heller ikke tillatelse til å prate om hva de gjør når de er hos meg, og det er jo basic "hele livet" deres. Så det åpner ikke opp for så veldig mye tillitt. De syns det er ganske vanskelig å spørre han om ting, så derfor spør de ikke selv hva de skal gjøre i julen for eksempel. Ts Anonymkode: 9e843...f98 6
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #7 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Faren kommuniserer ikke med meg. Jeg skriver bare det aller nødvendigste av informasjon til han, og han svarer ikke på det heller. Ungene ønsker ikke å prate med han på telefonen mellom samværene og de sliter litt mentalt på og etter samværet de har hos han. Han gir dem heller ikke tillatelse til å prate om hva de gjør når de er hos meg, og det er jo basic "hele livet" deres. Så det åpner ikke opp for så veldig mye tillitt. De syns det er ganske vanskelig å spørre han om ting, så derfor spør de ikke selv hva de skal gjøre i julen for eksempel. Ts Anonymkode: 9e843...f98 Barna er såpass store at de bestemmer i stor grad selv om de vil være hos deg eller hos pappaen. Det høres ikke ut som at de har det så veldig greit på samvær. Hvis jeg var deg ville jeg tatt dette opp på familievernkontoret. Anonymkode: d6c5f...797 4 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #8 Skrevet 10. desember 2023 Synes også det mest rette her er å drøfte dette med fvk, særlig om du har noen der som kjenner situasjonen. Du sier du har skriftlig kommunikasjon men at han ikke svarer? Ville forsøkt å spør om hvilke planer han har for jula uansett. Svarer han ikke, ville jeg sendt ny melding om at ungene syntes dette ble så vanskelig at de vil være hjemme. Anonymkode: e9b1e...602 5
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #9 Skrevet 10. desember 2023 Jeg har samme problemstilling. Mine er 12 og 14. De har i alle år akseptert at det er annen hver jul hos oss foreldre. Det gjør de enda, men nå sier de at de helst ville være hjemme hos meg. Mor treffer dem annen hver helg. Hun har hatt flere samboere, og nå stiller barna spørsmål. Fordi jeg ikke tror det er bra for barn å måtte ta parti, holder jeg fortsatt på at det nå er mors julaften. Men de skal slippe å overnatte hos henne. Synes de er gamle nok til å bli hørt på nå. Mor er rasende. Anonymkode: 32f6d...c43 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #10 Skrevet 11. desember 2023 Vi har en lignende greie her, og jeg har tatt kommunikasjonen med far for barnet, da barnet(ungdommen) ikke klarer det selv. Her foregår alt skriftlig, eller vrir og vender far på alt, roper og bare lager støy. Før prøvde jeg å være diplomatisk og grei, men det sluttet jeg med. Det handlet om barnet og hva som var best for hn, ikke om fars ego. Det tok tid, men nå fungerer det på et vis når jeg gir beskjed om noe, istedenfor som tidligere da jeg mer spurte og foreslo. I ditt tilfelle ville jeg spurt far om hva planene var for julen, og utifra det, sagt om barna skal være hjemme eller dra til far. Anonymkode: 646b7...78c 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #11 Skrevet 11. desember 2023 Først tar du en tlf til han og sier fra at ungene er litt urolige for julaften, fordi de hat ikke hørt noe om den. Da får du vite om han har noen planer. Evnt hvilken. Har han planer så får du oppfordre han til å ta en tlf til barna og snakke om det. Har han ingen planer, så ville jeg ha sterkt vurdert å heller be han hjem til dere istedenfor. Hvis du gjør det, kan du skylde på at de er litt urolige for at julaften blir for mye annerledes enn de er vant til Anonymkode: 38414...4ff 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #12 Skrevet 11. desember 2023 Får så vondt av ungene i sånne tilfeller. Jeg syntes absolutt de har rett til å bli hørt. Og jeg hadde nok hatt de hjemme. Ts skriver at han ikke svarer,så han svarer neppe på en tlf fra mor eller melding. Jeg har en venn som har samme problemet. Barnet vil absolutt ikke være hos far på julaften. Men far blir sint på barnet og spør hvorfor ikke osv. Veldig ukomfortabelt for barnet. Og det syntes jeg blir veldig egoistisk. Håper det ordner seg. Anonymkode: b4424...f3f 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #13 Skrevet 11. desember 2023 Høres ikke bra ut. Men det er foreldrene som bestemmer over samvære. Dvs avtalen deres om dere ikke blir enige om noe annet utenom. Barna skal lyttes til, men det er ikke dermed sagt at de får viljen sin. Far kan se på det som samværssabotasje om de ikke kommer til han i julen. Anonymkode: ce025...f96
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #14 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Barna mine skal feire jul hos faren sin i år. De har aldri feiret alene med han før. Og de ser han bare 4 netter I mnd. De har begynt (allerede en stund) å ytre at de ikke vil feire med han, men være hjemme. De sier at de får en følelse av at faren bare venter på at helgen skal bli ferdig og han kan kjøre dem hjem igjen. Han har ikke nevnt noe om julen til dem, hva/hvor de skal, om hva de skal spise, om de skal være bare de tre eller om de skal feire med andre. Neste gang de ser han er på julaften. Jeg har prøvd etter beste evne å snakke positivt om julen de skal ha his han. At det kan bli kjempekoselig, at de kan bygge nye gode juletradisjoner de tre osv. Men det hjelper ikke. De vil ikke feire med han. De er 10 og 12 år. Samværsavtalen sier jul hos far annet hvert år. De tør ikke si til han at de ikke ønsker å feire med han, med frykt for at han blir sint/lei seg. Og de vil at jeg sier i fra. Og det skal jeg gjøre, så får heller jeg ta den på min kappe. Men jeg må vite at det eventuelt ikke går mot hva vi har blitt enige om på mekling. Altså, at jeg bryter en skriftlig avtale. Anonymkode: 9e843...f98 Dvs. at det er kun 1 eneste gang de feiret jul med deg alene. I år er det pappaen sin tur. Du må gi dem mulighet til å oppleve det. Det er jo bare den andre julen dere feirer hver for seg og du får det til å høres ut som at det er 10 år på rad med deg og aldri hos pappaen. Anonymkode: c1303...428
Hmmmmmm Skrevet 11. desember 2023 #15 Skrevet 11. desember 2023 Jeg hadde satt tlf på ukjent nr. så ringt og sagt at jeg sitter med barna som lurer på hva som skjer i jula. Lat som du har barna i bakgrunn. 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #16 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Høres ikke bra ut. Men det er foreldrene som bestemmer over samvære. Dvs avtalen deres om dere ikke blir enige om noe annet utenom. Barna skal lyttes til, men det er ikke dermed sagt at de får viljen sin. Far kan se på det som samværssabotasje om de ikke kommer til han i julen. Anonymkode: ce025...f96 Det er ikke samværssabotasje når mor faktisk fremsnakker far og samvær med far. Far har her et ansvar for å bygge relasjon med barna, gi god omsorg, sørge for at de trives hos ham etc. Det er ikke slik at mor og barn har ansvar for dette. Når far ikke følger opp så vil barna naturligvis ikke være hos ham. Anonymkode: d4960...ae8 1 1
Rotemor Skrevet 11. desember 2023 #17 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Høres ikke bra ut. Men det er foreldrene som bestemmer over samvære. Dvs avtalen deres om dere ikke blir enige om noe annet utenom. Barna skal lyttes til, men det er ikke dermed sagt at de får viljen sin. Far kan se på det som samværssabotasje om de ikke kommer til han i julen. Anonymkode: ce025...f96 «Samværssabotasje» har ingen konsekvenser utover at far ikke får feiret jul med barna. Hva skal han vel gjøre? 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #18 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Dvs. at det er kun 1 eneste gang de feiret jul med deg alene. I år er det pappaen sin tur. Du må gi dem mulighet til å oppleve det. Det er jo bare den andre julen dere feirer hver for seg og du får det til å høres ut som at det er 10 år på rad med deg og aldri hos pappaen. Anonymkode: c1303...428 Nei det er 4 år siden skilsmissen. Før dette har ikke far vært tilstede ved enten reist til utlandet i julen eller at barna har hatt planlagte julefeiringen hos meg. Dette er første julen han er hjemme og skal feire med dem. Ts Anonymkode: 9e843...f98
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #19 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det er 4 år siden skilsmissen. Før dette har ikke far vært tilstede ved enten reist til utlandet i julen eller at barna har hatt planlagte julefeiringen hos meg. Dette er første julen han er hjemme og skal feire med dem. Ts Anonymkode: 9e843...f98 Da er det jo helt naturlig at barna ønsker å være hos deg, der de vet hva som skjer og at alt er kjent. Nå er det 14. dager til jul, også er det eventuelt to år til neste gang. Da kan dette kanskje planlegges bedre? Det verste som kan skje er at de har en litt kjip julaften i år, men det kan også hende at det blir en fin julaften og at de får en fin opplevelse. Om du holder dem hjemme, er det kanskje lettere for dem, men de får heller ikke muligheten til å kanskje oppleve noe fint med far. Anonymkode: 522d0...eff 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #20 Skrevet 11. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke samværssabotasje når mor faktisk fremsnakker far og samvær med far. Far har her et ansvar for å bygge relasjon med barna, gi god omsorg, sørge for at de trives hos ham etc. Det er ikke slik at mor og barn har ansvar for dette. Når far ikke følger opp så vil barna naturligvis ikke være hos ham. Anonymkode: d4960...ae8 Rotemor skrev (5 timer siden): «Samværssabotasje» har ingen konsekvenser utover at far ikke får feiret jul med barna. Hva skal han vel gjøre? Jeg mente ikke at TS drev med samværssabotasje. Men at far er såpass fiendtlig mot mor, at han vil se på det som "krig", ikke at han må ta innover seg at barna ikke trives hos han og gjøre noe med det. Har han penger, kan han finne på å saksøke mor. Anonymkode: ce025...f96
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå