Gå til innhold

Forhold- er følelser det viktigste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ærlighet virkelig det beste og varer lengst? Jeg var ikke forelsket i nåværende samboer i begynnelsen på grunn av fortsatt følelser for ekskjæresten. Etter hvert så jeg en person som kjempet for meg, og jeg falt for det. Selv om vi ikke opplevde den intense forelskelsen, har vi det bra, er romantiske og har et sterkt bånd. Jeg føler av og til at jeg går glipp av noe, håper på den "perfekte" partneren, men ser også verdien av vårt gode forhold. Spørsmålet er om jeg stiller for mange spørsmål. Jeg er i begynnelsen av 30-årene og lurer på om det er dumt å avslutte noe på grunn av usikkerhet. Er det nødvendig å være voldsomt forelsket for at et forhold skal være riktig? Er forhold mer enn følelser? Dette er en jente jeg har god kommunikasjon og verdier med, en som vil være en god mor, kone og virkelig tar vare på mine behov.

Anonymkode: eaeb4...5cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noe fasit på dette. Men jeg tenker at dersom man er usikker, så er man sikker. Det er kjedelig å gå gjennom et liv og tenke "hva om..?".

Anonymkode: efb0e...da5

• Liker 3
Skrevet

Forelskelsesfølelsen svinner hen uansett etter litt tid. Noen dager er man kanskje litt lei og har lyst på den spenningen som et nytt forhold gir, imens andre dager er man veldig glad for at man har akkurat den partneren man har. Gresset er dog sjeldent grønnere på den andre siden hvis man har et greit forhold.

Så nei, man trenger ikke å ha hatt en stormende forelskelse for noen for at man skal kunne ha et bra forhold videre. 

Anonymkode: 3a2f8...ca7

• Liker 3
Skrevet

Nei, du trenger ikke være voldsomt forelska. Biologisk sett er forelskelse uansett noe som går over, så da måtte du ha byttet dame med gjerne mellomrom. Den perfekte finnes ikke. 

Det viktigste er nok det du nevner, som er mer en forelskelse ja. Dypere engasjement i form av vilje til å skape et liv sammen, å trives i hverdagen, å stole på hverandre, vite at en har trygghet i hverandre også videre  mye bra ting du nevner  her.

Anonymkode: cb70b...4f9

• Liker 1
Skrevet

Følelser er fint, respekt er viktigere. Jeg kan ikke være sammen med en jeg ikke respekterer, uansett følelser.

Anonymkode: a7204...c64

Skrevet

Forelskelse er noe for 14-åringer. Når det er barn inne i bildet og en familie, så ser jeg på det som viktigere enn følelser. 

Anonymkode: 9fae8...78a

Skrevet

Følelser er såklart blandt det viktigste, men det behøver ikke være forelskelse. Forelskelse får oss ofte til å velge helt feil partner. Det er nemlig noe som er mye viktigere enn forelskelse og det er kompatibilitet, altså hvor godt man passer sammen og er like på ting som livsstil, mål,  verdier,  moral , kommunikasjon osv. 

Men følelser, de kjærlige følelsene må også være der. Om du bare er i et forhold fordi det er praktisk eller du syns partner er en bra person så holder ikke det, det er hvertfall ikke rettferdig for den andre for alle fortjener en partner som elsker en og har følelser for en 

Anonymkode: d9961...db0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har ikke noe fasit på dette. Men jeg tenker at dersom man er usikker, så er man sikker. Det er kjedelig å gå gjennom et liv og tenke "hva om..?".

Ja, men den «hva om» var tilgjengelig i minst 15 år. Den «ideale» partnerne dukket aldri opp. Det er også dumt å miste noe stabilt og bra for en følelse også. Eller så er det, det faktumet at det ligger noe hos oss mennesker som gjør at vi tror at gresset er alltid grønnere på den andre siden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De fleste som er i langvarige forhold tenker nok i de baner innimellom, men det betyr jo ikke at man er "sikker dersom man er usikker". Det er naturlig for et menneske å tenke slik. Jeg har for eksempel tenkt på at like før jeg møtte mannen min så skulle jeg egentlig treffe en mann jeg kjente fra tidligere, men han døde i en ulykke, og selvsagt har jeg tenkt at hva hvis jeg hadde truffet han og ble sammen med han i stedet for mannen min. Da hadde nok hele livet mitt sett annerledes ut. Betyr ikke at jeg ikke er glad for det livet jeg har med den flotte mannen min.

Anonymkode: 3a2f8...ca7

Skrevet

Jeg tror folk er forskjellige der. Jeg er skrudd sammen sånn at jeg aldri er 100% sikker på noe som helst. Jeg tenker for mye.

Hvis jeg skulle ventet på et forhold hvor alt var perfekt så ville jeg vært singel hele livet.

Jeg er skeptisk til teorien om Den Rette hvor avsolutt alt føles rett hele tiden. Jeg tenker det er hormonene hos en forelsket som snakker.

Dette betyr ikke at jeg ikke har følelser for kona. Det betyr bare at jeg tenker man må jobbe og kjempe litt for at det skal bli bra.

Hvis det bare er jobb og motbakke får man vurdere å gå.

• Liker 1
Skrevet

Det skal jo føles rett, og gjør det ikke det, så tenker jeg det er bedre å gå. Jeg har prøvd det der flere ganger. Bli, selv om jeg tviler. Men det har aldri sluppet. Da har man ikke truffet rett. Jeg vet om mange eldre som er forelska og har funnet sin store kjærlighet- det er ikke bare for barn, nei.

Anonymkode: 90191...9aa

Skrevet

Elsker du henne?

Jeg mener følelser er kjempeviktig. Det trenger kanskje ikke starte med den helt stormende fjortis-forelskelsen, men det må i det minste utvikle seg til sterke følelser. 

"Hva hvis" er en litt farlig tanke .. hva hvis du dumper henne fordi du tror det er noe bedre, og først DA innser at du ikke kan leve uten henne. 

Når det er sagt - jeg går ikke inn i forhold uten at jeg er hodestups forelsket. Jeg er heller ikke avhengig av å være i noe forhold, så jeg er heller singel enn å være sammen med en helt åkei fyr. Jeg blir heller ikke sjarmert bare av at noen vil ha meg. Det er ikke nok. 

Anonymkode: 55766...a2d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kan du se for deg henne i en annen manns armer uten å føle noe? Da er hun feil for deg. 

Anonymkode: c7ad1...727

Skrevet

Forhold handler om å få barn, felles økonomi, ressurser og logistikk. 

Anonymkode: fd64d...60e

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Forelskelse vil komme og gå. Poenget er om du elsker henne og kjenner på den dypere relasjonen og ikke vil orke å tenke tanken på et liv uten henne. 

Hva tenker du om det ble slutt og hun fikk seg en ny kjæreste?

Om det hadde føltes ok tror jeg ikke hun er The One for deg.

Skrevet

Tenker at hun fortjener mer og bedre enn en mann som er med henne fordi hun er bra kone og mammamateriale. 

Den usikkerheten du føler på er også noe hun lett vil fange opp og kan gjøre henne til en utrygg og etterhvert vanskelig partner. 

Forhold er ett valg man tar. Du kan ikke stå med en halv fot utenfor. Da blir det feil for begge.

Anonymkode: 5fd8d...5b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 19.32):

Er ærlighet virkelig det beste og varer lengst? Jeg var ikke forelsket i nåværende samboer i begynnelsen på grunn av fortsatt følelser for ekskjæresten. Etter hvert så jeg en person som kjempet for meg, og jeg falt for det. Selv om vi ikke opplevde den intense forelskelsen, har vi det bra, er romantiske og har et sterkt bånd. Jeg føler av og til at jeg går glipp av noe, håper på den "perfekte" partneren, men ser også verdien av vårt gode forhold. Spørsmålet er om jeg stiller for mange spørsmål. Jeg er i begynnelsen av 30-årene og lurer på om det er dumt å avslutte noe på grunn av usikkerhet. Er det nødvendig å være voldsomt forelsket for at et forhold skal være riktig? Er forhold mer enn følelser? Dette er en jente jeg har god kommunikasjon og verdier med, en som vil være en god mor, kone og virkelig tar vare på mine behov.

Det er nok av de som bryter gode fungerende forhold fordi de håper og tror at de skal finne noe bedre og føle sterkere med noen andre. Kanskje gjør de dette gang etter gang, forlater forhold etter forhold, på letingen etter de ultimate følelsene. Som de aldri finner....

For meg høres det ut som at dere fungerer fint som par og har det godt sammen. Dette bør du ta vare på og ikke rote til, for det er lite sannsynlig at du finner noe bedre....

Gjest CamillaCollett
Skrevet

Det er ikke nødvendig å være voldsomt forelsket, men jeg tror ikke usikkerhet er bra. Med et mer krevende liv i årene framover (hvis dere får barn) må fundamentet være sterkt nok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...