AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #1 Skrevet 10. desember 2023 Jeg har innsett at jeg har et stort kostholdsproblem, og må ta grep. Spiser godteri (sjokolade) i mengder daglig, er det en god dag kan jeg spise et måltid med vanlig mat. Ellers får jeg det meste av energiinntaket mitt gjennom godteri… forferdelig flaut… jeg har familie og karriere, og har det travelt i hverdagen. Er så utslitt når jeg kommer hjem og tyr til lettvinte løsninger som sjokolade når jeg skal spise. I perioder har jeg totalt motsatt kosthold, og spiser mye frukt og grønnsaker, men nå har denne meget usunne livsstilen min vart i månedsvis. Trener aldri heller, klarer aldri å komme igang. Er normalvektig, så er ikke ute etter å slanke meg. Tenker daglig på at jeg må gjøre noe, kan ikke ha det slik lenger. Føler meg trett og sliten, og dvask. Føler meg rett og slett syk. Er det noen som har tips og råd som kan gi motivasjon til å komme ut av denne situasjonen? Noen erfaringer? Anonymkode: ce075...c89 1
Gjest Hoia Skrevet 10. desember 2023 #2 Skrevet 10. desember 2023 Jeg ville sluttet med å krisemaksimere det. Det å si til deg selv at du har et stort kostholdsproblem vil gjøre at du skaper avstand til løsningene. Er du syk bør du be om profesjonell hjelp, ellers er det lett å justere kostholdet sitt. Tenke små steg av gangen, de fleste vet hva som er sunt eller ikke, og så bare justere etter måltidsrytme og kanskje spise etter klokken i starten. Du vil komme til å kjenne på sult, at det ikke går fort, men så løsner det plutselig, for så at det stagnerer igjen. Det at du spiser noen få biter sjokolade i uken, vil ikke ha noe å si. Tappe vann alle steder du er. Drikke urte-te, men ellers ha vanlig matinntak, med middels metthet i måltider. Trene lett styrke og bevege deg jevnt slik at huden ikke blir løs. Du må ikke løpe. Fokusere på andre ting når suget har gitt seg etter en uke eller to.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #3 Skrevet 10. desember 2023 Første stedet du må ha viljestyrke er i butikken. Ikke kjøp noe. Du kan ikke spise det du ikke har. Og ikke lag tåpelige unnskyldninger for deg selv om at det er kjekt å ha litt, i tilfelle det kommer noen....Nei, det trenger du ikke - kommer det noen på besøk er butikker og bensinstasjoner åpne. Anonymkode: a8145...dfd 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #4 Skrevet 10. desember 2023 Sukker øker ikke bare faren for diabetes og tidlig død men øker også drastisk risiko for demens. Demens må være helt jævlig og ensomt å leve med så for meg er det en stor motivasjon til å ikke spise godteri Anonymkode: 4502b...9a4 2
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #5 Skrevet 10. desember 2023 Begynn med at de lettvinte løsningene dreier seg om mat fremfor godteri. Selv om jeg ikke er noe fan av Fjordland, så er det tross alt mye bedre enn sjokolade. Det er laget på under 5 minutter, og gir ihvertfall næring. Når du kommer deg gjennom fasen hvor du har vendt deg til mat fremfor godteri, så kanskje motivasjonen til å lage mer mat fra bunnen blir større. For det å lage et hjemmelaget måltid går raskere enn du tror. Å steke en torskefilet tar kanskje 10 minutter, og mens den steker så lager du tilbehøret. Du kan gjerne kjøpe ferdigkokte poteter og steke det som en lettvint løsning, og ha revne gulrøtter til. Det er sunn middag på 10 minutter. Å bryte vaner er første skritt, så da er det greit å finne løsninger som er lettvinte nok i starten, og heller ta det til neste steg med sunnere måtider når du har avvent deg sjokoladen. Så heller Fjordland og Findus-pasta osv enn godteri, og så introdusere sunnere mat enn den prosesserte middagen etterhvert. Anonymkode: debb0...a32 3
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #6 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg har innsett at jeg har et stort kostholdsproblem, og må ta grep. Spiser godteri (sjokolade) i mengder daglig, er det en god dag kan jeg spise et måltid med vanlig mat. Ellers får jeg det meste av energiinntaket mitt gjennom godteri… forferdelig flaut… jeg har familie og karriere, og har det travelt i hverdagen. Er så utslitt når jeg kommer hjem og tyr til lettvinte løsninger som sjokolade når jeg skal spise. I perioder har jeg totalt motsatt kosthold, og spiser mye frukt og grønnsaker, men nå har denne meget usunne livsstilen min vart i månedsvis. Trener aldri heller, klarer aldri å komme igang. Er normalvektig, så er ikke ute etter å slanke meg. Tenker daglig på at jeg må gjøre noe, kan ikke ha det slik lenger. Føler meg trett og sliten, og dvask. Føler meg rett og slett syk. Er det noen som har tips og råd som kan gi motivasjon til å komme ut av denne situasjonen? Noen erfaringer? Anonymkode: ce075...c89 Har du vurdert om kostholdet ditt ikke er problemet, men symptomet, ts? Du sier du «i perioder» lever mer normalt. Hva kjennetegner de periodene? Er forholdet bedre? Trives du med jobben? Jobber du mindre overtid? Plager symptomer fra kronisk sykdom eller barns kroniske sykdom eller families sykdom deg mindre i de gode periodene? Og hva kjennetegner de dårlige periodene? Stress? sykdom? Konflikt? Nedstemthet? Er du på vei mot utbrent? Poenget mitt, ts, er dette: mennesker som fungerer godt i hverdagen og har et normalt godt liv velger ikke å leve av sjokolade og godteri. Det er et valg som tyder på at noe annet i livet er alvorlig på tverke. Fiks dette «noe annet» og jeg vi, tro kostholdet ordner seg mer av seg selv. Men om du forsøker å ta tak i kostholdet uten å ta tak i årsaken til det? Det er som å forsøke å slutte å nyse heller enn å behandle en allergi. Noe irrasjonelt. Anonymkode: ee167...933 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #7 Skrevet 10. desember 2023 Finn noen lettvindte mat løsninger. Er litt som deg, å bruker å syns det å smøre brødskive med kaviar går greit, selv om godteri er morsommere å spise. Er tungt å holde seg unna. Det krever jo tilberedning, men hva med å lage mat på forhånd om det er et øyeblikk av tid og energi til det? Noen ganger bare tvinger jeg megselv også, tenker dette er et tungt steg men det er ikke så ille når det først er gjort, men det er sånn et slit å holde seg flytende noen ganger. Anonymkode: 7fbb2...2b2 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #8 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har du vurdert om kostholdet ditt ikke er problemet, men symptomet, ts? Du sier du «i perioder» lever mer normalt. Hva kjennetegner de periodene? Er forholdet bedre? Trives du med jobben? Jobber du mindre overtid? Plager symptomer fra kronisk sykdom eller barns kroniske sykdom eller families sykdom deg mindre i de gode periodene? Og hva kjennetegner de dårlige periodene? Stress? sykdom? Konflikt? Nedstemthet? Er du på vei mot utbrent? Poenget mitt, ts, er dette: mennesker som fungerer godt i hverdagen og har et normalt godt liv velger ikke å leve av sjokolade og godteri. Det er et valg som tyder på at noe annet i livet er alvorlig på tverke. Fiks dette «noe annet» og jeg vi, tro kostholdet ordner seg mer av seg selv. Men om du forsøker å ta tak i kostholdet uten å ta tak i årsaken til det? Det er som å forsøke å slutte å nyse heller enn å behandle en allergi. Noe irrasjonelt. Anonymkode: ee167...933 Takk for denne kommentaren, du har nok rett. Det ligger nok mer bak ja, har levd med enormt stress og press ifbm jobb, og har til tider lurt på om jeg begynner å bli utbrent… Har bare ikke sett det i sammenheng med kostholdet, men det gir mening… Anonymkode: ce075...c89 1
Gjest Hoia Skrevet 10. desember 2023 #9 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for denne kommentaren, du har nok rett. Det ligger nok mer bak ja, har levd med enormt stress og press ifbm jobb, og har til tider lurt på om jeg begynner å bli utbrent… Har bare ikke sett det i sammenheng med kostholdet, men det gir mening… Anonymkode: ce075...c89 Jeg ville nok ikke hørt på så mange svart hvitt-kommentarer som den over der. Det å endre vaner handler om omsorg for seg selv, uten å være dømmende, har man det synet der må noe være riv ruskende galt. Jeg tror faktisk det ikke å kjøpe godteri kan være litt feil steg å gå, men det kan være lurt å kjøpe godteri som du lar ligge litt.
Gjest Hoia Skrevet 10. desember 2023 #10 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for denne kommentaren, du har nok rett. Det ligger nok mer bak ja, har levd med enormt stress og press ifbm jobb, og har til tider lurt på om jeg begynner å bli utbrent… Har bare ikke sett det i sammenheng med kostholdet, men det gir mening… Anonymkode: ce075...c89 Det trenger ikke være noen symptomer eller annet i livet som går på tverke, det kan bare være at du ikke har ofret noen tanker rundt kostholdet, ikke har planlagt kostholdet. Og det er faktisk et sunnhetstegn at man kan slippe opp av og til, at en tåler å legge litt på seg. Den over der virker ikke å være riktig vel bevart.
Gjest Hoia Skrevet 10. desember 2023 #11 Skrevet 10. desember 2023 En kan kanskje visualisere at en sitter på et lass med alt en vil spise, godteri og annet, og kanskje har masse av dette, men at en nå velger å la være.
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #12 Skrevet 10. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for denne kommentaren, du har nok rett. Det ligger nok mer bak ja, har levd med enormt stress og press ifbm jobb, og har til tider lurt på om jeg begynner å bli utbrent… Har bare ikke sett det i sammenheng med kostholdet, men det gir mening… Anonymkode: ce075...c89 Da er det ekstra viktig å nære kroppen med ordentlig mat, og ikke godteri. Anbefaler at du setter av litt tid hver dag til å gjøre dype pusteøvelser. Ikke noe komplisert, men noen minutter med avspenning og dyp inn/utpust. Selv om du har mye å gjøre, så takler kroppen det langt bedre når du slapper mer av. Ha med nøtter på jobb, f.eks en neve valnøtter som mellommåltid er supert for energi. Anonymkode: debb0...a32 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2023 #13 Skrevet 10. desember 2023 1 hour ago, Hoia said: Jeg ville nok ikke hørt på så mange svart hvitt-kommentarer som den over der. Det å endre vaner handler om omsorg for seg selv, uten å være dømmende, har man det synet der må noe være riv ruskende galt. Jeg tror faktisk det ikke å kjøpe godteri kan være litt feil steg å gå, men det kan være lurt å kjøpe godteri som du lar ligge litt. Men TS sier jo at det faktisk er noe i at det ligger mer bak, og at stress på jobb er i ferd med å gjøre henne utbrent. Det er veldig vanlig å ty til lettvinte løsninger i slike situasjoner. Anonymkode: debb0...a32 1
Gjest Hoia Skrevet 10. desember 2023 #14 Skrevet 10. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men TS sier jo at det faktisk er noe i at det ligger mer bak, og at stress på jobb er i ferd med å gjøre henne utbrent. Det er veldig vanlig å ty til lettvinte løsninger i slike situasjoner. Anonymkode: debb0...a32 Ja, det skal ikke jeg blande meg inn i. Når du bestemmer seg for at uansett hva som skjer skal det ikke rykke ved kostholdsvanene du har besluttet på forhånd, så løsner det! Hvis det ikke er noe mer bak da, da kan du sikkert be om assistanse hvis ikke det går. Men jeg tror uansett det er lurt det å tåle nærvær av godteri, sjokolade uten at det stresser deg, ta en bit i ny og ne, men ikke spise i stressende situasjoner.
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #15 Skrevet 11. desember 2023 19 hours ago, Hoia said: Ja, det skal ikke jeg blande meg inn i. Når du bestemmer seg for at uansett hva som skjer skal det ikke rykke ved kostholdsvanene du har besluttet på forhånd, så løsner det! Hvis det ikke er noe mer bak da, da kan du sikkert be om assistanse hvis ikke det går. Men jeg tror uansett det er lurt det å tåle nærvær av godteri, sjokolade uten at det stresser deg, ta en bit i ny og ne, men ikke spise i stressende situasjoner. Kanskje du skal lese tråden før du svarer.. Anonymkode: debb0...a32 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2023 #16 Skrevet 11. desember 2023 Det at disse uvanene bare har vart i måneder, ikke år, og du fremdeles er normalvektig, gir deg en fantastisk mulighet til å endre på dette nå. I motsetning til om du hadde holdt på sånn i åresvis med typ 30 kg overvekt på kjøpet. Motivasjonen din bør nettopp være at du er så "trøtt, sliten og dvask". Det blir man med et elendig kosthold og inaktivitet. Du slutter først å kjøpe godteri. Har du barn og de skal ha lørdagsgodt så får du mannen din til å kjøpe det og gjemme det til ungene. Dere spiser vel middag sammen med familien? Lag en god middag fra bunnen av, så er det det måltidet du jobber med og spiser deg mett på. Ellers spis deg mett 3 ganger om dagen, og ikke spis noe utenom. Trening er selvfølgelig viktig, men kanskje det blir for mye å bite over akkurat nå i en travel, mørk førjulstid. Fokuser på et godt kosthold. Uvanene er såpass ferske at du kan snu dette fort. Anonymkode: fe9ab...a4d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå