Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en diskusjon med min søster om arv.

Våres mor hadde en tante. Hun var enke og 1 sønn. Tante døde og sønnen arvet henne. Nå er sønnen død og ham har ingen kone eller barn. Våres mor er død og hun har 2 brødre. 

Hvem arver? Min søster mener at det deles på mor og 2 brødrene. Og at mor sin del blir det på henne og meg 

Anonymkode: 92ccc...a4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hadde en diskusjon med min søster om arv.

Våres mor hadde en tante. Hun var enke og 1 sønn. Tante døde og sønnen arvet henne. Nå er sønnen død og ham har ingen kone eller barn. Våres mor er død og hun har 2 brødre. 

Hvem arver? Min søster mener at det deles på mor og 2 brødrene. Og at mor sin del blir det på henne og meg 

Anonymkode: 92ccc...a4d

Høres riktig ut.

• Nyttig 1
Skrevet

Deles på deres avdøde mor og hennes le ende brødre  så det deres mor skulle arve, går da til dere.

Var i h ertfall slik da tanta til min mann gikk bort

Anonymkode: 3d084...773

Skrevet

Han kan ha testamentert verdiene sine til noen utenfor eller i familien. Ellers vil arven fordeles på 3 - om ikke det er noen på hans far sin side som har rett på arv. Din mor sin del går til din søster og deg.

Anonymkode: 892da...6e2

• Nyttig 1
Skrevet

Det blir delt i 3. 

Brødrene får 1/3 hver og du og søsteren deler 1/3

Anonymkode: f291d...9b3

Skrevet

Går faktisk moren sin del videre? 

Tredje arvegangsklasse stopper på avdødes fetter/kusine, og går ikke videre enn det. TS sin mor er vel kusine. 

Er det muligens annerledes siden de to andre på det nivået fortsatt lever (TS sine onkler)? 

Anonymkode: e4f56...34f

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det blir delt i 3. 

Med mindre det er onkler og tanter på han farsside. 

Anonymkode: 4a7ef...f6e

• Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir delt i 3. 

Glem det jeg skrev. Avdøde var din tremenning? Da er det nok mange flere arvtakere, tror jeg 

Anonymkode: 4a7ef...f6e

Skrevet

Når man dør uten livsarvinger vil arven gå oppover, og så nedover igjen.

Dvs mannens bo deles 50/50 på hans foreldre. Er disse foreldrene døde uten flere livsarvinger vil det gå bakover til besteforeldrene, og fordeles på disses arvinger.

Dvs i ditt tilfelle vil 50% av arven fordeles på besteforeldrenes øvrige livsarvinger, 1/3 på hver sv brødrene og 1/6 på deg og din søster.

Om den avdøde har ukjent familie på farssiden vil 100% av arven gå til slekta på morssiden. 

Skrevet

Søskenbarns barn arver ikke, så dere arver ingenting. Avdøde er din mors fetter, da arver ikke du og dine søsken.

Arvetavlen

Anonymkode: 7a5be...eb7

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Søskenbarns barn arver ikke, så dere arver ingenting. Avdøde er din mors fetter, da arver ikke du og dine søsken.

Arvetavlen

Anonymkode: 7a5be...eb7

Det stemmer. Jeg har akkurat arvet min fetter, og der var det jeg og de andre søskenbarna som arvet.

Et søskenbarn av oss døde tidig, men rakk å få et barn. Dette barnet arvet ikke noe.

Så, om personen ikke har testamente, så arver din mors brødre halvparten hver, med mindre det er andre søskenbarn i familien.

Anonymkode: 4e20f...847

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...