Gå til innhold

Humørsvingninger...er det bare "slik vi kvinner er"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har altfor lenge nå slitt med humørsvingninger. Tror kanskje det økte i takt med at covid slapp taket og landet åpnet opp. 

Noen eksempler: 

1. Humøret kan være på topp og jeg og samboer skal ut på en gåtur, frem til jeg oppdager f.eks klesvasken som er ferdig i maskinen, som jeg da må ordne med før vi går avsted.
Humøret dropper da drastisk, utelukkende fordi jeg blir så irritert på meg selv fordi jeg glemte at den skulle bli ferdig på dette tidspunktet. 

2. Hvis samboer spør om jeg vil bli med en tur på butikken, gå tur, etc kan jeg der og da svare ja, fordi jeg har lyst i øyeblikket. 
En liten stund etterpå kan jeg komme på at jeg skulle satt på en maskin med vask, tatt ut av oppvaskmaskinen, etc, og får nok en gang et dropp i humøret.

Jeg kan etter en liten mental nedkjøling  (hvis jeg setter meg i sofaen når jeg har gått i "vranglås", leser litt på mobilen, eller bare hviler i 10-15 min) være tilbake på andre tanker igjen. 
Nå husker jeg faktisk ikke sist jeg hadde en hel dagen uten en eller annen form for en liten "meltdown".

Leser for øyeblikket boken til David Burns, Feeling Good. Den har mye bra å komme med, men hittil føler jeg ikke det har hjulpet spesielt mye. 

Har noen der ute litt "innsikt" / mulige løsninger å komme med.  Jeg blir sliten av meg selv. Føler ikke dette er pms relatert, det er slik uavhengig av hvilken tid i mnd det er. Føler på en måte jeg har "låst meg selv inn i et reaksjonsmønster". 

Anonymkode: 59f0e...2ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nei. Min kjære har alltid hatt større humørsvingninger enn jeg har det, men jeg må vedkjenne at mitt humør kan ha litt tendenser til å svinge med hans. Jeg er imidlertid blitt mye flinkere til å ikke la det bli slik, ved å sette grenser. Han kan helt greit få være sur/gretten, men at han ikke trenger å plage meg med det. Jeg lar ham heller være i fred når han er gretten, istedenfor å gå oppi ham og bli påvirket av det. 

Mitt humør er ganske jevnt det, med mindre han "drar meg ned", eller jeg er veldig sliten. Er jeg veldig sliten bare sier jeg det, og ber selv om å få være i fred. Gir utrykk for at jeg er tom, og at det ikke er tiden for å mase på meg, med mindre man har lyst til å utsette seg for at jeg da er (varslet) negativ til å hoppe på å gjøre mer enn å slappe av. Jeg er ikke sur eller negativ om jeg er sliten heller, med mindre det å ha sagt at jeg er sliten ikke respekteres. Da bare slapper jeg av og koser meg. Lader. 

Å kjefte på seg selv og anklage seg selv for å ikke ha husket/ikke klart noe er selvfølgelig ikke noe positivt. En negativ indre dialog fører ikke noe godt med seg. Gi deg selv slakk? 

Endret av Trolltunge
Skrevet

Anbefaler å følge kvinnemanualen på instagram, masse lærerikt om hvordan syklus og hormoner påvirker oss. 

Det sagt så høres ikke det du beskriver ut som noe som er din feil eller kroppen og hormoner. Men heller det at du har hovedansvaret for vasking og rydding hjemme og blir såpass lite avlastet av mannen din at det går utover humøret og friheten din. Det er veldig fort gjort å rette irritasjonen mot seg selv når det egentlig er andres behandling av seg/forholdet man blir irritert og oppgitt over. 

Anonymkode: 3b63c...e7e

Skrevet

Jeg har ikke svingninger i humøret i det hele tatt, jeg. Jeg gir beskjed når noen er i min sfære som jeg ikke ønsker å ha der, men humøret mitt er faktisk veldig stabilt. Det å gi klar beskjed om noe er ikke det samme som å ha svingninger. Jeg setter pris på å kjenne på følelser, men de går aldri til hodet på meg. Men jeg er veldig klar på hvem som er i min sfære og ikke er det. Og vet at det er det som er den riktige måten å se på situasjonen.

Jeg vet at folk som lever i halve relasjoner, det vil si litt der og litt her, eller som ikke har klare grenser mellom seg og andre, sliter mer med svingninger, men det er noe de har satt seg selv i, en har ansvar for seg selv.

Det å være singel er jo ofte litt mer flatt med tanke på svingninger, likevel tror jeg ikke at jeg blir så berørt lenger, nesten litt kjedelig, fordi en har mer innhold i sitt eget liv, har ikke en tomhet som gjør at det er lett å bli drevet med av andres greier, lar seg ikke påvirke av rare vridninger, kaster det bort.  Jeg har verken sett eller møtt mannen jeg skal etablere meg med.

Skrevet

Har aldri hatt humørsvingninger.

Anonymkode: 907e2...b2a

Skrevet
Hoia skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke svingninger i humøret i det hele tatt, jeg. 

Morsom du 😂

Anonymkode: 3adf2...65c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...