Gå til innhold

Frivillig hjelp på sykehjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig denne skulle vært i en annen kategori, men føler den passer litt her også.

Jeg har for første gang på årevis fri lille julaften. Har derfor lyst til å melde meg som frivillig på et sykehjem rett bortenfor her jeg bor.

Er det i det hele tatt mulig å være frivillig på et sykehjem når jeg ikke har helsefaglig utdanning? 

Hva er det eventuelt jeg kan hjelpe til med? 

Er det bare å stikke innom der å spørre, eller må alt sånn gå gjennom kommunen. 

Kvinne 41

Anonymkode: c1555...a7c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mulig denne skulle vært i en annen kategori, men føler den passer litt her også.

Jeg har for første gang på årevis fri lille julaften. Har derfor lyst til å melde meg som frivillig på et sykehjem rett bortenfor her jeg bor.

Er det i det hele tatt mulig å være frivillig på et sykehjem når jeg ikke har helsefaglig utdanning? 

Kvinne 41

Alle kommuner har frivillighetssentral, så det er best å henvende seg der. At du stikker innom selv og kan hjelpe kun en kveld, kan nok være mer arbeid for de ansatte enn til nytte. Ikke for å drepe motivasjonen din, men frivillig arbeid fungerer best organisert og hvor de frivillige kan bidra over tid :)

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Sykehjem er ikke noen koseklubb. Har du tenkt gjennom at det kan bli sterke inntrykk via lukt og syn? At du kan bli stilt i situasjoner du ikke har erfaring eller kompetanse til å stå i? Hva med taushetsplikten? Hva konkret skal du bidra med? Som du selv spør om. Du mener det godt, men jeg hadde ikke tatt deg inn. 

Anonymkode: fefcf...125

Skrevet

Jeg er som sagt i 40 åra, jeg har sett og luktet mye rart tidligere. Akkurat det bekymrer meg ikke. Jeg går jo ut i fra at de ikke setter meg til å ta kveldsstellet og gi medisiner til en person... 

Taushetsplikt (og politiattest) har jeg i min vanlige jobb også, så det er ikke noe problem. 

Jeg er utdannet kokk (mange år siden sist), men kan hjelpe til med kjøkken og servering f.eks. Jeg er utadvendt og liker å prate med folk.

Men, hvis det er så komplisert å få bidratt med litt hjelp så dropper jeg det bare. Jeg gjør ikke akkurat dette for min egen del. 

Skrevet

Spør og se hva de svarer😄

Anonymkode: 69132...a8d

Skrevet

Gå igjennom Frivilligsentralen. 

Anonymkode: 1ae15...5cd

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kvinne 41

Ja, Røde Kors besøksvenn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er som sagt i 40 åra, jeg har sett og luktet mye rart tidligere. Akkurat det bekymrer meg ikke. Jeg går jo ut i fra at de ikke setter meg til å ta kveldsstellet og gi medisiner til en person... 

Taushetsplikt (og politiattest) har jeg i min vanlige jobb også, så det er ikke noe problem. 

Jeg er utdannet kokk (mange år siden sist), men kan hjelpe til med kjøkken og servering f.eks. Jeg er utadvendt og liker å prate med folk.

Men, hvis det er så komplisert å få bidratt med litt hjelp så dropper jeg det bare. Jeg gjør ikke akkurat dette for min egen del. 

Jeg var i kontakt med ei dame som var besøksvenn i Røde Kors. Hu besøkte sykehjem når hun hadde fri fra kokkejobben sin i Nordsjøen. Du bør ta kontakt med Røde Kors og høre med de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...