Gå til innhold

Ny føflekk. Ser den farlig ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått en ny føflekk som må ha kommet de siste dagene/ukene bak øret. Ser det ut som noe man bør sjekke ut? Har jo ingen av disse «faresignalene», er relativt liten, under 2 mm. Syntes bare den så mørk ut til å være ny.IMG_6971.thumb.jpeg.260f000e0be5353d3c8d39129d852b40.jpeg

Anonymkode: 59b10...983

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bevare meg vel... hvordan i alle dager vet du hva du har bak ørene til enhver tid??? Jeg har ingen anelse om hvorvidt jeg har en føflekk bak ørene mine eller ikke, og ikke har jeg tenkt å begynne og gå over i sånn detalj heller.

Ser du over hver millimeter av hver krik og krok på kroppen din HELE TIDEN? Siden du "vet" at den ikke var der for bare noen dager siden, tyder det jo på at du endevender alt hele tiden.

Dette bør du få hjelp for, denne sykelige trangen til å lete etter skumle eller "farlige" ting på kroppen.

Anonymkode: 062f5...7cd

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fått en ny føflekk som må ha kommet de siste dagene/ukene bak øret. Ser det ut som noe man bør sjekke ut? Har jo ingen av disse «faresignalene», er relativt liten, under 2 mm. Syntes bare den så mørk ut til å være ny.IMG_6971.thumb.jpeg.260f000e0be5353d3c8d39129d852b40.jpeg

Syns ikke det ser ut som en farlig føflekk

Anonymkode: 678d8...bbd

• Liker 3
Skrevet

Ugg ekkelt bilde

Anonymkode: 8c5ad...e2d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Takk for tilbakemelding 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ugg ekkelt bilde

Anonymkode: 8c5ad...e2d

Litt må man tåle, er zooma inn. Tenkte det var hyggelig å dele med dere 🥰

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Bevare meg vel... hvordan i alle dager vet du hva du har bak ørene til enhver tid??? Jeg har ingen anelse om hvorvidt jeg har en føflekk bak ørene mine eller ikke, og ikke har jeg tenkt å begynne og gå over i sånn detalj heller.

Ser du over hver millimeter av hver krik og krok på kroppen din HELE TIDEN? Siden du "vet" at den ikke var der for bare noen dager siden, tyder det jo på at du endevender alt hele tiden.

Dette bør du få hjelp for, denne sykelige trangen til å lete etter skumle eller "farlige" ting på kroppen.

Bedre å følge litt med enn å dø av kreft! 

• Liker 2
Skrevet

Siden den er ny ville jeg sjekket :) Du kan gjøre det fort og greit på apoteket, så får du svar om du burde gå til legen med den :) Bedre med en gang for mye! Lykke til! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette kan ingen her vite. Du må til hudlege. 

Anonymkode: 55f7f...dd8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ser ut som serborreisk keratose. Er den ru/tørr å ta på? 
Legen skraper den kjapt vekk. 

Anonymkode: 471eb...2f0

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ser ut som serborreisk keratose. Er den ru/tørr å ta på? 
Legen skraper den kjapt vekk. 

Anonymkode: 471eb...2f0

Nei, kjennes helt vanlig ut. Kan nevne at jeg er 28 år.

Skrevet
Emma0101 skrev (7 timer siden):

Siden den er ny ville jeg sjekket :) Du kan gjøre det fort og greit på apoteket, så får du svar om du burde gå til legen med den :) Bedre med en gang for mye! Lykke til! 

Er det vanlig å sjekke alle nye føflekker?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det vanlig å sjekke alle nye føflekker?

Man kan få nye føflekker hele livet, men hvis det er en ny som man spesielt legger merke til av en eller annen grunn, burde det sjekkes. Spesielt hvis den vokser fort, er mørk, ujevn, klør eller blør.. :) Jeg er ikke noe helsepersonell altså, men dattera mi ble født med føflekk som måtte følges opp, så du kan tro jeg har lest meg opp om føflekker 😅 

Anonymkode: a3267...07a

• Liker 1
Skrevet

Ser ut som en stor fregne.

Anonymkode: c1af6...5b8

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fått en ny føflekk som må ha kommet de siste dagene/ukene bak øret. Ser det ut som noe man bør sjekke ut? Har jo ingen av disse «faresignalene», er relativt liten, under 2 mm. Syntes bare den så mørk ut til å være ny.

Sjekk hos lege. Du må ikke la svarere her veilede deg. De fleste her har ikke peiling. Det betyr ikke at jeg synes flekken ser skummel ut, men jeg har jo ikke anelse.

Anonymkode: 6d19f...8c6

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Man kan få nye føflekker hele livet, men hvis det er en ny som man spesielt legger merke til av en eller annen grunn, burde det sjekkes. Spesielt hvis den vokser fort, er mørk, ujevn, klør eller blør.. :) Jeg er ikke noe helsepersonell altså, men dattera mi ble født med føflekk som måtte følges opp, så du kan tro jeg har lest meg opp om føflekker 😅 

Anonymkode: a3267...07a

Takk for svar uansett ☺️ Den har samme farge som et par andre jeg har, men ble litt smånervøs siden jeg ikke hadde lagt merke til den før 😅 har som sagt ingen av disse andre «faretegn» ved seg. Skal til legen uansett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ser ut som en stor fregne.

Anonymkode: c1af6...5b8

Er ikke det altså 😂 Bare bildet som er zooma inn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.12.2023 den 17.48):

Dette! Hvordan oppdager man slikt.. også bak ørene da? 😯

Anonymkode: d554a...77b

Skrevet

Det er veldig vanskelig å si. Jeg har hatt en slik som var føflekkreft og en som ikke var noe og heller ikke har vokst. Siden du reagerer på den og den er ny ville jeg heller tatt en sjekk for mye enn for lite.

Skrevet

Jeg fikk beskjed fra legen min at føflekker under 0,5 mm er svært sjeldent farlige. Og hvis den ikke har de andre symptomene så kan man normalt slappe av. Men dette er din kropp og ditt liv, om du er i tvil så kontakter du fastlegen din.

Anonymkode: 559d8...2fe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...